2016-09-07, 09:47
Medlem
Ok tack så mycket för svaret

Är ny så kan inte svenska namnen på övningarna bara hört de engelska orden.
Citera
2016-09-07, 18:44
Medlem
HomoNovuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReAnimater
Har följande frågar och eftersom detta är nybörjarfrågor så får ni ha det i åtanke.

1. Har gratis tillgång till gym med både maskiner och fria vikter. Vilket ger bäst resultat? Fria vikter eller maskiner?

2. Jag har inga orealistiska förväntningar på min kommande träning men efter hur lång period bör man se resultat av sin träning? Dvs om man äter rätt, kör ett flertal pass i veckan och låter kroppen vila?
(Ja, det är en hur-långt-är-ett-snöre-fråga)

2. Det tar ungefär en månad innan kroppen hunnit bygga upp muskulatur, om du börjar från noll kan du räkna med ett par. Tränar du regelbundet >3 ggr / vecka och håller "ok" kost dvs balans+ (kcal) så kommer du göra mycket bra förbättringar på din kropp på ett år och ~ efter 2-3 år kommer du ha en väldigt bra kropp med medelsvensson mått
Citera
2016-09-07, 18:47
Medlem
HomoNovuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luparion
Skulle uppskatta tips på effektiva stretchövningar för pec.minor samt subscapularis.
Båda är för korta i kontrast till mina "utåtrotatorer" och skapar problem för mina känsliga axlar.
Posta gärna video eller bildlänkar.

Tack på förhand!

Lite inspiration: https://www.youtube.com/watch?v=vEnwNKh1Zmg , sök också på rotational cuff warmup.
Citera
2016-09-08, 02:23
Medlem
nabbolbs avatar
Hej!
Det är så att jag har cuttat av godiset o läsken totales sen i början av augusti och droppat från ca100kg till 95. Käkar två mål med cirka 700kcal om dagen o drar i mig två proteinshake på kvällen efter gymmet (skulle gissa på att jag får i mig cirka 100g protein om dagen).

Nu till frågan.. Tror ni att jag kommer tappa en massa muskelmassa innan jag nått målet på 88-85kg?
Skulle gissa på att jag ligger mellan 20-23% i bf om jag jämför med bilder på googlereno.

Edit. är cirka 188cm
Senast redigerad av nabbolb 2016-09-08 kl. 02:27.
Citera
2016-09-08, 10:24
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nabbolb
Hej!
Det är så att jag har cuttat av godiset o läsken totales sen i början av augusti och droppat från ca100kg till 95. Käkar två mål med cirka 700kcal om dagen o drar i mig två proteinshake på kvällen efter gymmet (skulle gissa på att jag får i mig cirka 100g protein om dagen).

Nu till frågan.. Tror ni att jag kommer tappa en massa muskelmassa innan jag nått målet på 88-85kg?
Skulle gissa på att jag ligger mellan 20-23% i bf om jag jämför med bilder på googlereno.

Edit. är cirka 188cm

Du ligger just nu runt 95 kg och har 10 kvar ungefär? Med ett intag på 100 gram protein om dagen tror jag dina 10 kg kommer bestå av både fett,muskler och vätska. Hur mycket muskelmassa man tappar exakt är svårt att svara på. Dom som har stenkoll på vad dom gör kan gå ner minimalt eller t.om öka sin muskelmassa under en diet.
Citera
2016-09-08, 12:52
Medlem
I brist på kunniga människor omkring mig så har jag en enkel fråga till er, har börjat med ett nytt upplägg på mina benpass.

Knäböj x5
Utfall x3
Raka marklyft x3
Benpress x3
Vadpress x2

Är detta tillräckligt? Finns det bättre övningar jag kan klämma in? Körde bara lårcurl innan för att få med hamstring men börjat med raka mark istället och tycker det känns myyycket mer i baksida låren. Samt att det är kul! Detta kör jag var fjärde dag.
Citera
2016-09-08, 12:59
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mommasbullar
I brist på kunniga människor omkring mig så har jag en enkel fråga till er, har börjat med ett nytt upplägg på mina benpass.

Knäböj x5
Utfall x3
Raka marklyft x3
Benpress x3
Vadpress x2

Är detta tillräckligt? Finns det bättre övningar jag kan klämma in? Körde bara lårcurl innan för att få med hamstring men börjat med raka mark istället och tycker det känns myyycket mer i baksida låren. Samt att det är kul! Detta kör jag var fjärde dag.
Ser ut att vara mer än tillräckligt per tillfälle, jag tror du skulle kunna stryka (eller alternera) utfall och benpress och ändå med god marginal få tillräcklig stimulans per tillfälle. Att träna hårdare på färre övingar kanske är något du skulle kunna överväga…

Var fjärde dag är (nästan) två gånger i veckan vilket är en helt okej frekvens, men vill du köra så här mycket ben kan du fundera på att istället pyttsa ut det på fler tillfällen. Har en känsla av att du har en rigorös split där ingenting får blandas, men det kan faktiskt ge mer att flytta exempelvis din benpress till chestday eller vad du nu har för upplägg.
Citera
2016-09-08, 14:16
Medlem
nabbolbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Du ligger just nu runt 95 kg och har 10 kvar ungefär? Med ett intag på 100 gram protein om dagen tror jag dina 10 kg kommer bestå av både fett,muskler och vätska. Hur mycket muskelmassa man tappar exakt är svårt att svara på. Dom som har stenkoll på vad dom gör kan gå ner minimalt eller t.om öka sin muskelmassa under en diet.
Tack för svar! Är mitt upplägg helt efterblivet eller tror du jag kan köra på det här utan att se ut som en koncentraionsjude när jag e klar?

Kan ju säga att jag har ökat i styrka dom senaste veckorna.
Citera
2016-09-08, 15:58
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nabbolb
Tack för svar! Är mitt upplägg helt efterblivet eller tror du jag kan köra på det här utan att se ut som en koncentraionsjude när jag e klar?

Kan ju säga att jag har ökat i styrka dom senaste veckorna.

Jag hade nog personligen haft proteinet högre än 100 gram med tanke på att du väger ganska mycket. Men har du ökat i styrka och du fortsätter ner i vikt så kör på. Trivs du med det och det passar just dig så finns det ingen anledning att ändra.
Citera
2016-09-08, 20:38
Medlem
JustZlatans avatar
Vilken kampsport ska man börja med om man är svag och vill försvara sig själv mot diverse avskum? De flesta vapen är ju olagliga att bära i Sverige så då återstår det bara att bli en ny Bruce Lee så att man kan knocka dessa vidriga parasiter i samhället om de försöker med något.
Citera
2016-09-08, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mommasbullar

Knäböj x5
Utfall x3
Raka marklyft x3
Benpress x3
Vadpress x2

Byt ut benpress mot en knäflektion (lårcurl, finnen osv) då höftextensioner (mark varianter, hypers osv) inte tränar hela hamstringspartiet.
Sen är det även klokt att ge antagonisten (den motsatta muskeln till den du tränar) lika mycket volym som agonisten (den du tränar), detta för att motverka obalanser och skador.
Senast redigerad av Plopp123 2016-09-08 kl. 20:55.
Citera
2016-09-08, 20:53
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Vilken kampsport ska man börja med om man är svag och vill försvara sig själv mot diverse avskum? De flesta vapen är ju olagliga att bära i Sverige så då återstår det bara att bli en ny Bruce Lee så att man kan knocka dessa vidriga parasiter i samhället om de försöker med något.
Fråga i kampsportsforumet (FB) Kampsport Personligen skulle jag nog säga jiu-jutsu i någon form.
Senast redigerad av Killer-queen 2016-09-08 kl. 20:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in