2015-07-11, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
3 x 5 betyder att du utför övningen i tre set med fem repetitioner per set. Alltså

5 repetitioner bänk
vila
5 repetitioner bänk
vila
5 repetitioner bänk

Tack! Har du möjligtvis ett svar på min andra fråga också?
Citera
2015-07-11, 15:24
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodah
Hur tungt ska jag lyfta? Ska det vara så tungt att jag knappt klarar av det eller bara så att jag känner motstånd?

Hjälp en nybörjare som aldrig satt en fot i gymmet innan!
Du ska lyfta "tungt", och med det menas en vikt du klarar göra 5-6 reps på med okej form. Klarar du 3x5 ett pass så höjer du nästa pass med så liten vikt som möjligt, vanligtvis +2,5kg. Om du inte vet vilken vikt du ska börja med så gör du följande procedur första passet.
1. Börja med bara tom stång och gör fem reps.
2. lägg på lite vikt och gör fem till.
3. Gick det bra? Fortsätt lägga på vikt tills du känner att nästa höjning nog skulle bli problematisk.
4. Stanna där, anteckna vikten och gå vidare till nästa övning.
5. Nästa pass värmer du upp stegvis till vikten du stannade på sist och försöker göra 3x5. Klarar du det så lägg på +2,5kg nästa pass.
6. Fortsätt, bli stark.
7. Profit.
Citera
2015-07-11, 15:25
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Tack! Har du möjligtvis ett svar på min andra fråga också?
Jag har aldrig prövat SL eller SS men kika igenom SS wiki, den har säkerligen svar på din fråga.
Citera
2015-07-11, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Du ska lyfta "tungt", och med det menas en vikt du klarar göra 5-6 reps på med okej form. Klarar du 3x5 ett pass så höjer du nästa pass med så liten vikt som möjligt, vanligtvis +2,5kg. Om du inte vet vilken vikt du ska börja med så gör du följande procedur första passet.
1. Börja med bara tom stång och gör fem reps.
2. lägg på lite vikt och gör fem till.
3. Gick det bra? Fortsätt lägga på vikt tills du känner att nästa höjning nog skulle bli problematisk.
4. Stanna där, anteckna vikten och gå vidare till nästa övning.
5. Nästa pass värmer du upp stegvis till vikten du stannade på sist och försöker göra 3x5. Klarar du det så lägg på +2,5kg nästa pass.
6. Fortsätt, bli stark.
7. Profit.

Låter logiskt. Vad menas med en okej form, eller form överhuvudtaget?

Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Jag har aldrig prövat SL eller SS men kika igenom SS wiki, den har säkerligen svar på din fråga.

Tack!
Citera
2015-07-12, 22:44
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Citat:

Tack!
Att du har en okej teknik i lyftet och inte gör övningen fel.
Citera
2015-07-13, 18:13
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Med okej form menar jag att du kan utföra övningen säkert och med hela rörelsen. Däremot måste inte varje lyft vara jättesnyggt och oklanderligt, formen bryter vanligtvis ihop före du gör det. Sluta när exempelvis dina knän börjar dra sig inåt i knäböj, rumpan börjar lyfta från bänken i bänkpress och ryggen börjar bli för mycket banan i marklyft.
Citera
2015-07-14, 01:01
Medlem
irrblosss avatar
Om man som jag är relativt otränad, den enda träning jag ägnar mig åt är långpromenader och cykling på träningscykel - vad rekommenderas? Jag är inte ute efter att bygga muskler, vill bara träna för hälsa. Bli lite rörligare och lite mindre stel. Har kikat lite på roddmaskiner. Kan det vara något? Är inte typen som går på gym, utan vill kunna göra det hemma. Inbillar mig att någon typ av "maskin" är vad jag behöver för att motivera mig. Gummiband och liknande är säkert bra, men för lite prylbögigt för min smak. Så vilken är den ultimata träningsmaskinen för mina behov? När det gäller roddmaskin har jag kikat på en för strax under 7000:-, en Casall R600. Skulle den kunna ge mig vad jag är ute efter? Någon annan maskin i ungefär samma prisklass som ger en bättre allroundträning?
Citera
2015-07-14, 16:34
Medlem
Godseyes avatar
Alltså, jag har verkligen FÖRSÖK att sätta mig in i grunderna för hur man kommer igång att träna för att bygga muskelmassa. Men alla trådar jag hittar ligger LÅNGT över mitt huvud. Jag behöver en nybörjarguide, som inte är för lång eller för komplicerad. Nån som kan hjälpa mig? Jag är 190 cm 90Kg, man.
Citera
2015-07-14, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Godseye
Alltså, jag har verkligen FÖRSÖK att sätta mig in i grunderna för hur man kommer igång att träna för att bygga muskelmassa. Men alla trådar jag hittar ligger LÅNGT över mitt huvud. Jag behöver en nybörjarguide, som inte är för lång eller för komplicerad. Nån som kan hjälpa mig? Jag är 190 cm 90Kg, man.

Detta kanske kan vara till hjälp: http://www.styrkelabbet.se/styrketraning/
Citera
2015-07-14, 16:49
Medlem
Godseyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gars
Detta kanske kan vara till hjälp: http://www.styrkelabbet.se/styrketraning/

Tack, det där verkar vara precis vad jag letade efter. Hedervärt första inlägg! Välkommen till flashback!
Citera
2015-07-14, 18:14
Medlem
Jag styrketränar två gånger i veckan, så jag kör helkropp. Vet att det kanske inte är det mest optimala, men känner att jag inte har tid att träna mer än två gånger i veckan.

Undrar om jag kan få synliga resultat på rumpan av att bara köra benpress eller om det krävs att jag gör typ 2-3 olika rumpövningar för att få resultat? Är tyvärr för feg för att börja träna med fria vikter (för jag vet att det finns en del såna övningar som tränar röven bra) eftersom jag inte har någon som kan gå igenom det ordentligt, gymmet erbjuder bara en jättedålig genomgång i grupp och jag har inte råd med personlig tränare.

Brukar köra 5 set med 8 repetitioner. Orkar typ inte köra färre reps för jag är så jäkla svag just när jag ska trycka ifrån första gången, så sist kunde jag inte ens rubba 90kg när jag körde sista setet (ja, jag är skitsvag!)
Citera
2015-07-14, 19:07
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superklister
Jag styrketränar två gånger i veckan, så jag kör helkropp. Vet att det kanske inte är det mest optimala, men känner att jag inte har tid att träna mer än två gånger i veckan.

Undrar om jag kan få synliga resultat på rumpan av att bara köra benpress eller om det krävs att jag gör typ 2-3 olika rumpövningar för att få resultat? Är tyvärr för feg för att börja träna med fria vikter (för jag vet att det finns en del såna övningar som tränar röven bra) eftersom jag inte har någon som kan gå igenom det ordentligt, gymmet erbjuder bara en jättedålig genomgång i grupp och jag har inte råd med personlig tränare.

Brukar köra 5 set med 8 repetitioner. Orkar typ inte köra färre reps för jag är så jäkla svag just när jag ska trycka ifrån första gången, så sist kunde jag inte ens rubba 90kg när jag körde sista setet (ja, jag är skitsvag!)
Du får lära dig knäböj. Vikterna spelar ingen roll, men du behöver göra det. Utfall och andra stjärtövningar sköter resten och så är du klar. Du behöver komma igång med böjen bara. Träna med någon du känner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in