2016-03-17, 13:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Teguin
Om man t.ex kör Biceps och rygg en dag är det någon skillnad på om man kör Biceps och sen rygg eller om man kör Biceps övning > rygg övning > Biceps övning etc?
Ingen? eller var det en dum fråga
Citera
2016-03-17, 13:29
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:

Om prestationen blir lidande, främst i ryggövningar, så tycker jag du ska köra igenom ryggen först. Om inte så spelar det ingen roll.
Citera
2016-03-17, 13:32
Medlem
EsoxLucius81s avatar
Citat:

Jag brukar köra så med triceps och biceps, det funkar bra. Då räcker det att jag värmer upp biceps.

Ska du köra biceps och rygg så får du nog värma upp båda muskelgrupper samtidigt.
Citera
2016-03-17, 15:37
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Vad skall jag tänka på när det gäller andningen i samband med ex. basövningar. Minns att snubben som visade mig berättade hur jag skulle andas in och ut i samband med momenten. Tacksam om någon kan förklara...
Du gör Valsalvamanövern innan varje rep. Det är det sista momentet du gör under förberedelsen, precis innan du lyfter. Ta ett djupt andetag, håll det, spänn kroppen utav bara helvete och lyft/dra/pressa. Många gillar att pysa ut luft under den tyngsta delen av lyftet, med mer eller mindre höga ljud som följd av det.

Repetera inför varje nytt rep.
Citera
2016-03-19, 15:32
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Jag tycker utvecklingen ser bra ut! Kom ihåg att marklyft och även knäböj, beroende på utförande, är gluteus/hamstring-dominanta övningar.

Ja det är nog vanligt att just tjejer kanske får mindre utveckling i främst framlåren av knäböj baserat på hur jag sett dem göra övningen samt att de verkar använda lite väl lätta vikter ibland.

Men JeanBop kan ju träna helt annorlunda än så förstås.
Citera
2016-03-19, 16:22
Medlem
JeanBops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
Ja det är nog vanligt att just tjejer kanske får mindre utveckling i främst framlåren av knäböj baserat på hur jag sett dem göra övningen samt att de verkar använda lite väl lätta vikter ibland.

Men JeanBop kan ju träna helt annorlunda än så förstås.

Jag lyfter alltid så tungt som min kropp tillåter. Men hur menar du att jag bör göra benböj för framsida lår?
Citera
2016-03-19, 16:34
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeanBop
Jag lyfter alltid så tungt som min kropp tillåter. Men hur menar du att jag bör göra benböj för framsida lår?

T.ex. kommer frontböj och highbarböj att fokusera lite mer på framsida lår men det bör bara vara en detalj i det stora hela egentligen.

Men det jag egentligen menar med "hur tjejer böjer" är att vissa (eller rätt många) gör övningen så att de svankar fantastiskt mycket, trycker bak rumpan så hårt det bara går och sedan lite till samt att de väldigt ofta ser ut att använda för lite vikt (vilket då inte stämde på dig).

Ser du i spegeln att dina ben inte växt eller har du mätt dem så du är helt säker? Det tar ju sorgligt lång tid att bygga muskler och ännu längre för tjejer så det är nog egentligen bara att fortsätta med allting. För att öka både i muskler och styrka gäller samma tråkiga principer för alla: ät tillräckligt, öka på gymmet och vila tillräckligt. Om alla tre saker fungerar är det bara en tidsfråga.
Citera
2016-03-19, 16:59
Medlem
JeanBops avatar
Citat:
T.ex. kommer frontböj och highbarböj att fokusera lite mer på framsida lår men det bör bara vara en detalj i det stora hela egentligen.

Men det jag egentligen menar med "hur tjejer böjer" är att vissa (eller rätt många) gör övningen så att de svankar fantastiskt mycket, trycker bak rumpan så hårt det bara går och sedan lite till samt att de väldigt ofta ser ut att använda för lite vikt (vilket då inte stämde på dig).

Ser du i spegeln att dina ben inte växt eller har du mätt dem så du är helt säker? Det tar ju sorgligt lång tid att bygga muskler och ännu längre för tjejer så det är nog egentligen bara att fortsätta med allting. För att öka både i muskler och styrka gäller samma tråkiga principer för alla: ät tillräckligt, öka på gymmet och vila tillräckligt. Om alla tre saker fungerar är det bara en tidsfråga.

Ok! Intressant, för jag är nämligen en sådan gymtjej som putar ut med baken mycket i knäböj. Har nämligen trott att det ska vara mer skonsamt för knäna, som brukar krångla ibland. Förmodligen har du också rätt i att det bara är en tidsfråga egentligen. Tack för tipsen!
Citera
2016-03-19, 17:08
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ok! Intressant, för jag är nämligen en sådan gymtjej som putar ut med baken mycket i knäböj. Har nämligen trott att det ska vara mer skonsamt för knäna, som brukar krångla ibland. Förmodligen har du också rätt i att det bara är en tidsfråga egentligen. Tack för tipsen!

Att knäna inte får gå över tårna (om det är det du syftar på) är iaf en myt. Kan tyvärr inte tillräckligt om anatomi för att säga exakt varför men jag väljer att tro på de som har den kunskapen och säger att det är bullshit. Här bland annat men finns överallt på hela internet.
Citera
2016-03-19, 17:30
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Det finns olika böjtekniker. Kika runt lite på Youtube om hur tyngdlyftare knäböjer t. ex. "weight lifting squat" eller "high bar squat" kan vara bra söktermer.

Personligen varierar jag mellan en typisk low-bar och frontböj i min träning.
Citera
2016-03-19, 17:58
Medlem
Pankreatits avatar
Ang vinklar o skit i knäböj.
https://www.youtube.com/watch?v=Av3LO2GwpAk
https://www.youtube.com/watch?v=KGEKRjlZKf8
Och lite överkurs
https://www.youtube.com/watch?v=RRxQDOkqQTs
https://www.youtube.com/watch?v=HpVwzvkfAC4

Sen verkar ju inte jeanBop lagt på sig så värt med vikt, lite svårt att bygga amazonlår innom överskådlig tid då.
Citera
2016-03-20, 10:12
Medlem
Brutes avatar
Citat:
. T.ex. kommer frontböj och highbarböj att fokusera lite mer på framsida lår men det bör bara vara en detalj i det stora hela egentligen.

Vad menar du där?
Visst, frontböj fokuserar mer på framsida lår än bencurl.
Men skillnaderna mellan de olika stånglägena i böjövningar har endast med individers personliga anatomi att göra. Exempelvis längdförhållande mellan över- underkropp.
Knäböj, oavsett val av stångläge fokuserar alltid på framsida lår.

//Brute
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in