2017-02-26, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lancxzev2
ja okej, är det inte mest nybörjare eller de med för högt självförtroende som kör till failure då? haha man måste väl ändå vara ganska säker på om om man klarar en rep till eller inte

Beror på, man orkar alltid inte vad man räknat med heller.
Ibland vill man ju chansa lite för att öka men då är det ju bra att ha med någon i exempelvis bänk.
Citera
2017-02-26, 23:17
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
är det någon som kan förklara lite lätt vad det innebär att träna till failure?
är det så att man alltid ska spara 1 rep i "tanken" på basövningar innan failure?
är failure alltså att man inte kan göra sista repetitionen själv? te.x att om man kör bänkpress 10 rep och sen försöker man göra 11 reps fast man inte klarar det, är de alltså träna till failure?

Båda tolkningarna har sina företrädare. De mer seriösa - som jag ser det - menar att "träna till failure" innebär att man avbryter när man känner att man inte orkar utföra ett rep till med bibehållen teknik. Klarar man inte ett rep till i bicepscurl utan att svinga upp stången, eller om man måste studsa stången på bröstet i bänkpressen, eller lyfta rumpan från sätet - ja, då har man nått failure och avstår från att göra det sista försöket. Tränar man ensam känns ju denna tolkning som betydligt säkrare och dessutom mer skonsam än att försöka och misslyckas.
Senast redigerad av ingetbranick 2017-02-26 kl. 23:32.
Citera
2017-02-27, 02:39
Bannlyst
Har tränat i 1,5 år nu nästan varje dag. Var tanig som fan innan.

Mina stats: längd: 184 cm, vikt: 76-77 kg, kroppsfett: 19 procent

Muskelmassa i kroppen: 40,2 procent

Magfett: 5

Vad anser ni om de här statsen? Är de bra? Har ingen mage då fettet inte stannar där så kvalar in på (low). Värden på muskelmassa i kroppen kvalar in som "high" på listan. Kroppsfettet kvalar in på (normal).

Har även 39 centimeters armar. Jämt fördelade muskler så man ser formerna. Dock är armarna rätt feta.

Godkänt efter 1,5 år? Kan tillägga att jag ätit mycket skitmat.
Citera
2017-02-27, 20:18
Medlem
lancxzev2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knugenisthlm
Har tränat i 1,5 år nu nästan varje dag. Var tanig som fan innan.

Mina stats: längd: 184 cm, vikt: 76-77 kg, kroppsfett: 19 procent

Muskelmassa i kroppen: 40,2 procent

Magfett: 5

Vad anser ni om de här statsen? Är de bra? Har ingen mage då fettet inte stannar där så kvalar in på (low). Värden på muskelmassa i kroppen kvalar in som "high" på listan. Kroppsfettet kvalar in på (normal).

Har även 39 centimeters armar. Jämt fördelade muskler så man ser formerna. Dock är armarna rätt feta.

Godkänt efter 1,5 år? Kan tillägga att jag ätit mycket skitmat.
statsen är "meh" kör en deff till typ 10-12% kroppsfett sen lean bulka på 200 kalorier överskott så du inte drar på dig massa onödigt fett som du har gjord nu.
Citera
2017-02-27, 20:22
Medlem
lancxzev2s avatar
vill ha mer V-taper rygg men ser ut som denna snubbe http://oi51.tinypic.com/sq3wg4.jpg vad vilka muskelgrupper borde jag prioritera om man ser ut såhär? mer nedre lats och obliques? skulle uppskattas med förslag
Citera
2017-02-27, 20:30
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
vill ha mer V-taper rygg men ser ut som denna snubbe http://oi51.tinypic.com/sq3wg4.jpg vad vilka muskelgrupper borde jag prioritera om man ser ut såhär? mer nedre lats och obliques? skulle uppskattas med förslag

Latsdrag/pullups/rodd, baksida axlar, traps (nacke). Kort sagt, ryggövningar.
Citera
2017-02-27, 20:47
Medlem
lancxzev2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Latsdrag/pullups/rodd, baksida axlar, traps (nacke). Kort sagt, ryggövningar.
okej, så det är mer att min rygg är under utvecklad då alltså? har haft svårt att känna av ryggen när jag kör lats övningar, nu har det blivit bättre dock med mind muscle connectionen
Citera
2017-02-27, 21:05
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
okej, så det är mer att min rygg är under utvecklad då alltså? har haft svårt att känna av ryggen när jag kör lats övningar, nu har det blivit bättre dock med mind muscle connectionen

Om den är underutvecklad eller inte, beror ju på hur din kropp ser ut i övrigt Men fortsätt träna på bara.
Citera
2017-02-27, 22:01
Medlem
Tjena!

Man
23 år
1,75 lång
75 kilo

Tänkte skaffa gymkort och köra med polaren seriöst 5-6 gånger i veckan. Vill inte bli så biffig eller så, utan siktar på Brad Pitt i Fight Club kroppen.

1. Vad ska man käka för bästa resultat?

2. Bör man bege sig ut och springa mycket eller det är styrketräning som gäller?

3. Hur länge brukar det ta innan man ser några resultat? Förutsatt att man tar det seriöst?
Citera
2017-02-27, 22:18
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym94
Tjena!

Man
23 år
1,75 lång
75 kilo

Tänkte skaffa gymkort och köra med polaren seriöst 5-6 gånger i veckan. Vill inte bli så biffig eller så, utan siktar på Brad Pitt i Fight Club kroppen.

1. Vad ska man käka för bästa resultat?

2. Bör man bege sig ut och springa mycket eller det är styrketräning som gäller?

3. Hur länge brukar det ta innan man ser några resultat? Förutsatt att man tar det seriöst?

1. Mat. Näring/proteinrikt.

2. Du kan kombinera om du gillar både och.

3. Beror på utgångsläget, du kan säkert se resultat de första månaderna, ha tålamod dock. Det är inget som händer över en natt.
Citera
2017-02-28, 00:08
Bannlyst
Citat:
statsen är "meh" kör en deff till typ 10-12% kroppsfett sen lean bulka på 200 kalorier överskott så du inte drar på dig massa onödigt fett som du har gjord nu.
Men grejen är att om jag typ går runt med t-shirt eller piketröja så kan man tro att jag är riktigt muskulös. Har former. Är inte fet alls.

Har som sagt en blandning på hög muskelmassa och relativ hög kroppsfett.

Om jag går ner till 12 procent i kroppsfett, hur många kilo kommer jag att vara då?
Citera
2017-02-28, 14:42
Medlem
lancxzev2s avatar
frågade lite om det här för någon dag sedan men på basövningar är det bra att alltid spara 1-2 reps innan man inte kommer klara den sista repetitionen, för att sedan kunna lyfta lika tungt på de andra setten än om jag skulle köra till failure hela tiden? man ska väl alltså inte köra så hårt på alla set så man inte kommer klara några mer reps på alla set va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in