2016-02-25, 16:44
Medlem
BlaBlaBrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarmannen
Jag har skaffat mig ett sånt där tjusigt träningsarmband med pulsklocka.

Jag körde en timme på löpbandet i går och då sa den att jag inte varit i "fat burn"- mode till skillnad från när jag gick en timme i förgår.

Men en timme på löpbandet måste väl vara bättre än en timmes promenad. Speciellt när jag vill gå ner mycket i vikt?
Armbandet tycker att du har legat på "för hög" puls och bränt en högre andel glykogen och en mindre andel fett än du gjorde under promenaden. Men om du försöker gå ner i fettvikt och håller dieten konstant och rimlig är det fortfarande bättre att springa en timme än att gå en timme precis som du säger.
Citera
2016-02-25, 18:13
Medlem
Rippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
En nybörjare är någon som har potential att öka snabbt, i princip varje pass. Spelar ingen roll hur länge du bokstavligen befunnit dig på gymmet: en del tränar så ineffektivt att de stannar i nybörjarstadiet hela livet. Du bänkar ~60kg och är weak as shit. Efter 4-5 års träning. Något måste du göra fel, eller hur? Som jag skrev: snap out of it. Sluta titta på body building-elitens tips på youtube och kom ner på jorden – du är inte på den nivån och behöver en styrkegrund att stå på.

Teknik är viktigt i bänkpress. Det är bra att du har respekt för övningen men det har gått till överdrift i ditt fall skulle jag säga. Börja (efter uppvärmning) på 40kg och gör 3 set med 5 reps på fredag. Gick det bra? Gör 3x5 @42,5kg på måndag. Fortsätt höja +2,5kg så länge det funkar utan smärta och med okej form. Med "okej form" menar jag inte perfekt kontakt, utan en touch på bröstet varje rep, rumpan kvar på bänken, armbågarna helt utlåsta. Fortsätt så 2-3 gånger i veckan och du kommer få en respektabel bänkpress att utgå ifrån. Då kommer garanterat din överkropp har vuxit också om du käkat någorlunda ordentligt. Du behöver inga fler övningar än så, alternera med militärpress möjligen vartannat pass.

Jag ska ta till mig detta. Du menar att jag endast behöver bänkpress för att få bra bröstträning? Jag utesluter gärna annat då jag verkligen inte gillar bröstträning.

Armbågarna ska tryckas inåt kroppen, inte rakt ut i 90 graders vinkel, har jag fattat det rätt då?
Citera
2016-02-25, 18:28
Medlem
Ja, armbågarna ska inåt för att skydda axlarna.
Du måste inte köra bänkpress om det inte känns bra. Känns hantelpress och dips bättre så kör på det. Bänkpress är den basövning som enklast kan ersättas av andra övningar.
Citera
2016-02-25, 19:20
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ripples
Jag ska ta till mig detta. Du menar att jag endast behöver bänkpress för att få bra bröstträning? Jag utesluter gärna annat då jag verkligen inte gillar bröstträning.

Armbågarna ska tryckas inåt kroppen, inte rakt ut i 90 graders vinkel, har jag fattat det rätt då?
I nuläget behöver du bara en övning och liten volym (15-25 reps totalt) för att få utveckling. Om man jämför med att skaffa solbränna så är du vinterblek nu och tar färg av minsta lilla stund i solen. Med tiden behöver du dock mer volym och eventuellt fler övningar, men i nuläget är det viktigaste att du har en plan för hur du ska utvecklas. 3x5 och höj vikten +2,5 till nästa pass om du kan göra fler reps än 5 på sista setet. Det är en enkel plan som kommer funka i några månader typ.

Ja, man håller in armbågarna något. Inte överdrivet "tuck your elbows" för den delen, det gynnar bara folk som bänkar med utrustning. Toucha stången åtminstone lägre än dina bröstvårtor och knip ihop skulderbladen bak på ryggen.
Citera
2016-02-25, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlaBlaBrah
Armbandet tycker att du har legat på "för hög" puls och bränt en högre andel glykogen och en mindre andel fett än du gjorde under promenaden. Men om du försöker gå ner i fettvikt och håller dieten konstant och rimlig är det fortfarande bättre att springa en timme än att gå en timme precis som du säger.

Tack för svar. En annan simplare fråga:

Jag vaknar numera vid 6 för att kunna träna klockan 7. Det är lite tidigt och innan när jag tränat har jag käkat ca 2 h innan träning. Hur gör ni erfarna om ni börjar träna tidigt? Går ni upp klockan 5???
Citera
2016-02-25, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarmannen
Tack för svar. En annan simplare fråga:

Jag vaknar numera vid 6 för att kunna träna klockan 7. Det är lite tidigt och innan när jag tränat har jag käkat ca 2 h innan träning. Hur gör ni erfarna om ni börjar träna tidigt? Går ni upp klockan 5???
Jag dricker en kopp kaffe innan och käkar efter.
Citera
2016-02-25, 22:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
Inte mer än zyzz. Killen i fråga är en pajas som varit på forumet och försökt sprida sina videos. Men det känner förstås inte du till...
Kan du säga vem det är? Hade varit intressant.

Hur kan han inte ha mer muskler än zyzz? Han ser ju fan större ut.
Citera
2016-02-25, 22:31
Medlem
Hur ska jag börja träna på bästa sätt?

Jag är tjej, 20 år gammal, är 157cm lång och väger ca 53kg. Har precis skaffat mig ett gymkort och hann köra två pass innan jag blev sjuk Har aldrig direkt tränat då jag inte funnit någon glädje i det, men nu känner jag verkligen att jag vill komma igång.
Vill bli av med "kärlekshandtagen" osv, inte gå ner i vikt direkt utan snarare byta fett mot muskler.

Har ni några tips och idéer om hur jag skulle kunna börja på bästa sätt?
Citera
2016-02-25, 23:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av daikirai

Jag är tjej, 20 år gammal, är 157cm lång och väger ca 53kg. Har precis skaffat mig ett gymkort och hann köra två pass innan jag blev sjuk Har aldrig direkt tränat då jag inte funnit någon glädje i det, men nu känner jag verkligen att jag vill komma igång.
Vill bli av med "kärlekshandtagen" osv, inte gå ner i vikt direkt utan snarare byta fett mot muskler.

Japp. Gå dit, lyft skrot. Om de har en vettig maskinpark brukar utförandet stå på bilder på maskinen.
I övrigt, var inte rädd för att lyfta tungt. Men innan du börjar med detta så lär dig tekniken på övningen för att förhindra onödiga skador. Är du osäker, ta hjälp av folket som är där. Be någon visa dig. Funkar inte detta så brukar det erbjudas genomgångar med personal för en billig peng (eller gratis för den delen)
Internet är en bra källa till information annars...
Citera
2016-02-25, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vierjahre
Är killen naturlig?
Har han mer muskler än zyzz?
https://www.youtube.com/watch?v=T5HXHQjS_SQ
Nej han är inte naturlig.
Citera
2016-02-25, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daikirai

Lägg upp ett helkroppspass och kör på det.
Knäböj, plankor, en roddövning och något för axlarna tex militärpress. Lite kondition på det så blir det nog bra.
Citera
2016-02-26, 00:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MatsBrun
Nej han är inte naturlig.
Hur kan du se det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto