2015-07-14, 19:08
Medlem
Ger desto mer proteinshake desto mer nytta på musklerna efter träningspass, eller är angiven mängd på burken max nytta man kan få ut av proteinet?

Är det som vissa säger, när man t.ex kör magmuskels-maskinen när man känner att "Nu sprängs magen" så gör man några till, och man kommer in i en "andra fas" där smärtan nästan försvinner och man känner sig återhämtad direkt?

Är det endast proteinshake som är bra för muskelmassa? Allt det här "gainers" "energizer" och olika namn på vatten och sådant, ska man ha det med?

Ska man ha proteinshaken, eller bara vanligt vatten i flaskan man har med sig på gymmet?

Varför blir jag typ illamående när jag bearbetar mina benmuskler? Extremt svidande och därefter svag huvudvärk som övergår till allmänt illamående och otaggad för benmuskler... Varför blir det såhär?
Jag pressar inte ens!
Citera
2015-07-14, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kampfwurst
Ger desto mer proteinshake desto mer nytta på musklerna efter träningspass, eller är angiven mängd på burken max nytta man kan få ut av proteinet?

Är det som vissa säger, när man t.ex kör magmuskels-maskinen när man känner att "Nu sprängs magen" så gör man några till, och man kommer in i en "andra fas" där smärtan nästan försvinner och man känner sig återhämtad direkt?

Är det endast proteinshake som är bra för muskelmassa? Allt det här "gainers" "energizer" och olika namn på vatten och sådant, ska man ha det med?

Ska man ha proteinshaken, eller bara vanligt vatten i flaskan man har med sig på gymmet?

Varför blir jag typ illamående när jag bearbetar mina benmuskler? Extremt svidande och därefter svag huvudvärk som övergår till allmänt illamående och otaggad för benmuskler... Varför blir det såhär?
Jag pressar inte ens!

Går precis lika bra att äta 20g protein från mat. Inte alls svårt. Proteinpulver är bara något som utvinns från mat, men har inga positivare egenskaper. Gainers är proteinpulver utblandat med malto, typ vanligt socker. De väljer att kalla det för Gainer bara för att det låter fräckt. Egentligen är det något som säkert de flesta skulle ta avstånd ifrån.

Proteindrink är inget nödvändigt, men mat är väldigt nödvändigt ifall man vill växa. Runt 90% av ditt protein ska komma från vanlig mat om du tar en drink som bara innehåller fjuttiga 20g protein. Har ingen källa, men läst flertalet gånger att man inte ska ta mer än en dosering åt gången av proteinpulver därför att kroppen inte tar upp allt protein. Varit lite skeptisk till det.

Men hursomhelst. Du har noll kunskaper om kost och behöver lära dig äta. Först då vet du hur lite kosttillskott påverkar resultaten, dvs noll så länge man äter rätt vilket är jävla lätt.
Citera
2015-07-14, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Går precis lika bra att äta 20g protein från mat. Inte alls svårt. Proteinpulver är bara något som utvinns från mat, men har inga positivare egenskaper. Gainers är proteinpulver utblandat med malto, typ vanligt socker. De väljer att kalla det för Gainer bara för att det låter fräckt. Egentligen är det något som säkert de flesta skulle ta avstånd ifrån.

Proteindrink är inget nödvändigt, men mat är väldigt nödvändigt ifall man vill växa. Runt 90% av ditt protein ska komma från vanlig mat om du tar en drink som bara innehåller fjuttiga 20g protein. Har ingen källa, men läst flertalet gånger att man inte ska ta mer än en dosering åt gången av proteinpulver därför att kroppen inte tar upp allt protein. Varit lite skeptisk till det.

Men hursomhelst. Du har noll kunskaper om kost och behöver lära dig äta. Först då vet du hur lite kosttillskott påverkar resultaten, dvs noll så länge man äter rätt vilket är jävla lätt.

Det är inte lätt när man inte har aptit eller tid för "riktig mat".
Citera
2015-07-14, 20:14
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Då får du ta dig tiden. Det finns inga genvägar. Problem med aptiten har jag också men man får pressa, dela upp måltider och helst dricka en massa mixade grejer.
Citera
2015-07-14, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Då får du ta dig tiden. Det finns inga genvägar. Problem med aptiten har jag också men man får pressa, dela upp måltider och helst dricka en massa mixade grejer.

Om jag säger att jag jobbar 12-14 timmar per dag, åker hemifrån vid 05 tiden, och kommer hem vid 8 tiden, hur ska jag pressa in att laga en riktig måltid då?
Det är verkligen en-en och en halv timme jag orkar vara uppe, och det är inget man ställer sig och gör fläskoklett med potatismos liksom.

"mixade grejer" vad är det?
Citera
2015-07-14, 20:34
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Om jag säger att jag jobbar 12-14 timmar per dag, åker hemifrån vid 05 tiden, och kommer hem vid 8 tiden, hur ska jag pressa in att laga en riktig måltid då?
Det är verkligen en-en och en halv timme jag orkar vara uppe, och det är inget man ställer sig och gör fläskoklett med potatismos liksom.

Hur kan du jobba 14 timmar om dagen? Du äter allt på jobbet så klart. Under timmen du är vaken så lagar du en massa mat och tar med dig 4 matlådor. Med mixad mat så menar jag tex mjölk, proteinpulver, banan, havregryn eller äggvita ur förpackning, havregryn, banan och proteinpulver. Sådana mixer. När man dricker det så blir man inte lika mätt. Den med äggvita steker jag och äter som en pannkaka.
Citera
2015-07-14, 22:19
Medlem
Citat:

Dåliga bortförklaringar.
Hur ska du ha tid att förbereda och äta kosttillskotten då? Om du åker till affären hittar du substitut för kosttillskott. Allt i en affär behöver faktiskt inte tillagas. Men det är så klart lättare att tro att du "kommer undan" genom att dricka lite pulver där tillverkaren lovar stora muskler. Tyvärr är det ett tomt löfte. Lägg tid på att lära dig hur du måste äta annars kan du lägga ner träningen innan den ens börjat.
Citera
2015-07-15, 02:41
Medlem
Heliopoliss avatar
Citat:

Okaj. Då blir det inga resultat heller. Du får leva med konsekvenserna av dina prioriteringar. Finns inga omvägar. Bortsett från lite go' bola.
Citera
2015-07-15, 10:08
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:

Storkok på helgen och förbered matlådor. Ris och liknande kan man ofta köpa färdigt en låda på närmaste thaiställe eller indier för 20kr. Komplettera eventuellt med proteinshake eller leta reda på någon lunchbuffé där du kan plocka mycket proteiner.
Citera
2015-07-16, 15:29
Medlem
På tal om kost, så har jag stött på begreppet macros vilket är nytt territorium för mig.
Hur legit är denna kalkylatorn?
https://healthyeater.com/flexible-dieting-calculator

Om jag vill gå ner i vikt ska jag alltså äta 650-700 kalorier per måltid, där 51% är kalorier, 24% är protein och resterande 25% är fett.
Jag väger 65 kg och är ca 170 cm.

Hur gör ni era macros? Vilka kolhydrater/protein/fett-källor använder ni er utav? Gör ni stora batcher i förväg eller väger ni till varje måltid?
Citera
2015-07-16, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodah
På tal om kost, så har jag stött på begreppet macros vilket är nytt territorium för mig.
Hur legit är denna kalkylatorn?
https://healthyeater.com/flexible-dieting-calculator

Om jag vill gå ner i vikt ska jag alltså äta 650-700 kalorier per måltid, där 51% är kalorier, 24% är protein och resterande 25% är fett.
Jag väger 65 kg och är ca 170 cm.

Hur gör ni era macros? Vilka kolhydrater/protein/fett-källor använder ni er utav? Gör ni stora batcher i förväg eller väger ni till varje måltid?

Avänder nedanstående sida, själv äter jag vanlig mat och varierar mycket, finns ingen mening att överanalysera det.

http://iifym.com/iifym-calculator/

Räkna kalorier här:http://www.myfitnesspal.com/
Finns en app där du kan synca med hemsidan så du kan logga vad du ätit på det sätt som e bekvämast.
Citera
2015-07-16, 16:40
Medlem
Hur bränner jag mest kalorier via löpning?

Just nu springer jag relativt snabbt, cirka 3-3.5 kilometer på 14-16 minuter, mellan 3-5 gånger i veckan. Enligt appen Runkeeper bränner jag kring 225-275 kalorier per runda. Bränner man fler kalorier ju snabbare man springer eller är det bättre att hålla ett lägre tempo och dubbla mina 3 KM till 6 KM?

Är inte helt nöjd med den nuvarande förbränningen nämligen.
Senast redigerad av PlaceToBe 2015-07-16 kl. 16:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in