2015-03-06, 17:39
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av backflasherr
varför får jag jävligt ont i höger handled när jag bänkpress (smith machine, tummen på samma sida som övriga fingrar) fast händerna närmare varandra (triceps)?
Du har stången för nära fingrarna förmodligen. Den ska ligga längs med "livslinjen" i din hand.
Citera
2015-03-06, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Du har stången för nära fingrarna förmodligen. Den ska ligga längs med "livslinjen" i din hand.
jag läste att handledsskydd hjälper mot detta. kan du länka mig till en bra produkt?
Citera
2015-03-06, 22:43
Medlem
jimmyfingerss avatar
Citat:
jag läste att handledsskydd hjälper mot detta. kan du länka mig till en bra produkt?

Varför inte jobba för starkare och rörligare handleder istället för att skaffa skydd?
Citera
2015-03-06, 22:46
Medlem
jimmyfingerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ripples
Har väldigt svårt för bröstträning. Har en bra teknik tycker jag själv när jag kör bänk. Pressar bak axlarna, pressar ihop skulderbladen, svankar och spänner fram bröstet. Kör lätta vikter, typ 40 kg, men blir ändå helt utmattad i vänsteraxeln, känner ett behov av att stretcha sönder hela den delen av kroppen efter väldigt lite bröstträning. Tänker väldigt mycket på att pressa bak axlarna och inte skjuta fram axlarna. Har verkligen ingen aning om vad felet är. Mina bröstmuskler är helt åt helvete. Maxar 60 kg i bänk men då existerar inte min vänstra axel längre, medan kompisar med lätthet tar 70 kg 3*8 som har tränat lika länge.

Idag skippade jag i princip bänken helt, körde 50 kg och sedan 40 kg. I hantelpressen tog jag 20 kg som mest och jag föredrar den övningen då man kan gå ner djupare och känna att bröstmuskeln på vänster sida sträcks ut vilket är skönt. Kanske bäst att ligga på sjukt låga vikter och många reps? Vill ha lite volym i bröstet då jag har rejäla axlar naturligt men inga bröst alls, inte en enda kontur.

Hur många armhävningar klarar du om du går ända ner och ända upp i varje repetition? Vore jag du skulle jag hitta en annan väg att gå vad gäller bröstmusklerna. Tydligen bör du göra något åt din axel, inte fortsätta försöka bänka tills axelproblemet magiskt försvinner.
Citera
2015-03-07, 13:22
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Bättre att lära dig greppet ordentligt. (FB) Smärta i handlederna, kan inte göra bröstövningar
Citera
2015-03-07, 14:29
Medlem
Hej. Har jag väldiga problem att hitta min stil i knäböjen.

Jag är en relativt stor grabb. 190cm och 125kg (överviktig) Har haft problem med vikten många år men har tränat 2-3 år nu.

Men jag har aldrig, aldrig fått knäböjen att funka som den ska. Min rygg faller fram.

Mitt stance är low bar, fötterna lite mer än axelbrett, fötterna vinklade lite ut.

Men när jag går ner går det skitbra. Kommer ner djupt, ryggen rak, ryggen kompakt och stången ligger fint. Men när jag ska forcera vikten upp så trycker benen på, ryggen stannar och åker lite fram, sen när benen smått kommer upp en bit, just vid paralellt så måste jag trycka på med ryggen för att få upp vikten, för det känns som jag står 90 grader ibland.

Jag tränar ryggen, ländrygg mm. Har inga problem i marklyft.

Tycker ändå jag borde kunna göra bra knäböj nu. Riktigt irriterande. Prövat massa olika tekniker. Tränade på 70kg idag, har max på 100kgx2

Men det är oftast vid 3-4 repetitionen jag tappar ryggen. Har testat bälte mm, blir stabilare men faller med ryggen ändå.
Citera
2015-03-07, 14:52
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunkgrej
Hej. Har jag väldiga problem att hitta min stil i knäböjen.

Jag är en relativt stor grabb. 190cm och 125kg (överviktig) Har haft problem med vikten många år men har tränat 2-3 år nu.

Men jag har aldrig, aldrig fått knäböjen att funka som den ska. Min rygg faller fram.

Mitt stance är low bar, fötterna lite mer än axelbrett, fötterna vinklade lite ut.

Men när jag går ner går det skitbra. Kommer ner djupt, ryggen rak, ryggen kompakt och stången ligger fint. Men när jag ska forcera vikten upp så trycker benen på, ryggen stannar och åker lite fram, sen när benen smått kommer upp en bit, just vid paralellt så måste jag trycka på med ryggen för att få upp vikten, för det känns som jag står 90 grader ibland.

Jag tränar ryggen, ländrygg mm. Har inga problem i marklyft.

Tycker ändå jag borde kunna göra bra knäböj nu. Riktigt irriterande. Prövat massa olika tekniker. Tränade på 70kg idag, har max på 100kgx2

Men det är oftast vid 3-4 repetitionen jag tappar ryggen. Har testat bälte mm, blir stabilare men faller med ryggen ändå.
Ingen nybörjarfråga egentligen, för det är inte helt trivialt att rätta till. Förmodligen är du för dominant i höfter och gluteus och behöver mer quads i rörelsen, men det kan även vara teknikproblem. Frontböj och lite tekniktrix löser problemet. Läs den här artikeln. http://www.strengtheory.com/fixing-t...morning-squat/
Citera
2015-03-07, 14:58
Medlem
Citat:
Ingen nybörjarfråga egentligen, för det är inte helt trivialt att rätta till. Förmodligen är du för dominant i höfter och gluteus och behöver mer quads i rörelsen, men det kan även vara teknikproblem. Frontböj och lite tekniktrix löser problemet. Läs den här artikeln. http://www.strengtheory.com/fixing-t...morning-squat/

Tack, ska kolla igenom det. Har kollat runt massor nu och tror det kan bero på min core är väldigt svag. Och att jag kör low bar, blir helt annars då.
Citera
2015-03-07, 15:07
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunkgrej
Tack, ska kolla igenom det. Har kollat runt massor nu och tror det kan bero på min core är väldigt svag. Och att jag kör low bar, blir helt annars då.
Knappast core som är problemet, möjligen styrka i övre rygg eller att du inte spänner där tillräckligt. Dra i stången som ett latsdrag för att behålla anspänning i rygg.
Citera
2015-03-07, 15:13
Medlem
Citat:
Knappast core som är problemet, möjligen styrka i övre rygg eller att du inte spänner där tillräckligt. Dra i stången som ett latsdrag för att behålla anspänning i rygg.

Läste igenom nu det du tipsade om. Kan mycket, myycket möjligt vara det som är problemet. Mina quads är för svaga. Då jag tycker att jag har en ganska stark rygg. Glutesen trycker på för mycket då inte quadsen orkar. Då gör det så jag faller fram.

Och det med lowbar. Ska ta och testa high bar nästa benpass och se om det blir bättre. Tack fär hjälpen!
Citera
2015-03-07, 17:47
Medlem
Rippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmyfingers
Hur många armhävningar klarar du om du går ända ner och ända upp i varje repetition? Vore jag du skulle jag hitta en annan väg att gå vad gäller bröstmusklerna. Tydligen bör du göra något åt din axel, inte fortsätta försöka bänka tills axelproblemet magiskt försvinner.

Klarar nog 20 st ganska enkelt. Tips på andra bröstövningar hade jag gärna uppskattat. För tillfället kör jag:

-Bänkpress
-Hantelpress
-Bröstpressmaskin
-Pec-dec
-Stående flyes med kablar
-Liknande ovanstående fast dragningen sker nedåt mot höften
-Lutande hantelpress (45 graders lutning)

Känns som att jag borde köra 2-3 istället för alla dessa. Räcker det med hantelpress, bröstpressen och lutande hantelpress? Ska jag köra lätta vikter och högre reps pga axeln?
Citera
2015-03-07, 18:45
Medlem
jimmyfingerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ripples
Klarar nog 20 st ganska enkelt. Tips på andra bröstövningar hade jag gärna uppskattat. För tillfället kör jag:

-Bänkpress
-Hantelpress
-Bröstpressmaskin
-Pec-dec
-Stående flyes med kablar
-Liknande ovanstående fast dragningen sker nedåt mot höften
-Lutande hantelpress (45 graders lutning)

Känns som att jag borde köra 2-3 istället för alla dessa. Räcker det med hantelpress, bröstpressen och lutande hantelpress? Ska jag köra lätta vikter och högre reps pga axeln?

Många bröstövningar är väldigt lika, man rör sig relativt likadant. Jag skulle ta en titt på vad man kan göra åt axeln med hjälp av stretching och rörlighet. De flesta småskador i axeln är väldigt lätt att bli av med. Kolla här till exempel.

Det är inte många som kan uppnå sin maximala styrkepotential utan hjälp av rörlighetsträning och annan självfysioterapi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in