2015-08-29, 12:28
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Det är förmodligen säkrare att lyfta med neutral rygg, men det finns knappt någon som gör ett riktigt tungt lyft så med konventionell stil. Om det är värt det eller ej får vara upp till var och en.

Den generella rekommendationen bör vara att lyfta med rak rygg, men det innebär inte att den som behärskar lyft med rundad över rygg gör fel och är på väg till Snap City. Frågeställaren hade just fått kritik för att ryggen inte var helt rak, men jag menar att den kritiken kan baseras på ganska grunda förkunskaper. En del som just börjat lyfta kan bli lite anala och rätta alla som lyfter fel enligt dem, och rundad rygg i marklyft är en typisk sak de brukar kommentera på. Om det är en nybörjare som gör så – visst, då kan man kanske påpeka det. Men ligger det +200kg på stången kan det vara en medveten formförändring för att pressa ur de sista kilona.

Så överlag: lyft med neutral rygg. Börjar övre rygg runda lite vid tyngre lyft, inga större problem. Ser du ut som en skrämd katt när stången lämnar golvet gör du förmodligen fel.

Jag vill påpeka att Jonnie Candito lyfter 6 plåtar med vad som ser ut att vara neutral rygg. Går det att ha samma utförande, fast antagligen på lägre vikt hos oss andra? Är det en bra rekommendation?

https://www.youtube.com/watch?v=y39K81G1-_E
Citera
2015-08-29, 12:29
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ohyfsad
I teorin, kommer jag förlora några muskler om jag ligger runt 1000kcal per dag men ändå har ett tillräckligt högt proteinintag?

Styrketränar du och är på nybörjarnivå? - Nej
Citera
2015-08-29, 14:08
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hodur
Jag vill påpeka att Jonnie Candito lyfter 6 plåtar med vad som ser ut att vara neutral rygg. Går det att ha samma utförande, fast antagligen på lägre vikt hos oss andra? Är det en bra rekommendation?

https://www.youtube.com/watch?v=y39K81G1-_E
Ja, klart det går om man tränar på det. Det finns andra lyftare som får upp monumentala vikter med nästan helt neutral rygg. Men jag skulle säga att det är vanligare med viss rundning i övre rygg (något även Johnny har på rep 2, men det är inte mycket).
Citera
2015-08-29, 23:47
Medlem
Ryttmaestarens avatar
har precis gått med i ett gym som bara har fria vikter, skulle vilja ha tips på bra "grund" eller nybörjarövningar för att kunna sätta ihop träningspass, har redan koll på bänkpress,marklyft och knäböj(squats) har tidigare bara tränat med "maskiner"
Citera
2015-08-31, 18:24
Medlem
MentosFruitcores avatar
Har problem att öka i knäböj. Tar endast 85kg(fem gånger per set) och har svårt att öka vikten utan att faila på fjärde eller fuska med formen/djupet. Finns det något jag kan göra? Formcheck är ju en sak jag kan kolla.

Känner även att jag vill börja öka i muskelmassa utöver styrka, har trots allt kört SS ett tag nu, utan större skillnad i muskelvolym. Hur skulle ett splittpass se ut? Vad rekommenderas efter SS?
Citera
2015-08-31, 22:56
Medlem
Burkbubbas avatar
Kommer nog bli ett ganska långt inlägg, men jag antar att det är väldigt mycket basinformation som ni träningsintresserade sitter inne på. Såhär är det, jag har helt och hållet ignorerat att tränat dom senaste åren. En gång i tiden var jag i bra form när jag spelade fotboll och tränade på gym. Men det var i yngre dagar och jag visste inte ens vad jag gjorde på gymmet.

Jag har bott ensam fram tills för någon månad sen då jag och min flickvän blev sambos. Innan hon flyttade in så levde jag på färdiga matlådor från en lunchrestaurang nära mitt företag. Köpte 5 frysta lådor för 100kr och levde på det. Helt vanlig husmanskost, då jag har lite fobi för pizza och kebab.

Nu har jag gått upp lite för mycket i vikt trots att sambon har en jävligt snygg kropp. Känner att både hon och jag förtjänar bättre. Samt att jag jobbar väldigt mycket då jag är egenföretagare, det ha resulterat i att jag alltid är trött, så en bra kost och träning kan nog göra under för mig.

Jag är motiverad till tusen, och har redan investerat i en motionscykel som jag har ställt på lagret på jobbet. Har haft den i två veckor och brukar ta mig dit 45 minuter tidigare och trampa som en stolle. Men hur går jag vidare?

Vad är bra mat för viktnedgång? Hur ofta/länge ska man cykla/löpa/promenera, samt hur många pass i veckan behövs det på gymmet för att jag inte ska förlora den lilla mängd muskler jag har? Hur ofta ska ska man äta?

Kille på 22-25år
178cm
85kg (Mest fett på magen och låren)

Har inget som helst mål att jag ska gå ner 10kg på ett X antal månader, utan jag vill börja leva nyttigt och samtidigt gå ner lite i vikt.
Citera
2015-08-31, 23:21
Medlem
MentosFruitcores avatar
http://forum.bodybuilding.com/showth...hp?t=149807833

Edit:https://www.reddit.com/r/Fitness/com...l_program_for/ Tankar kring detta?

Hittade detta, bland annat. Vad säger ni?

Kör som sagt SS just nu, med chins/pulls och BP/OHP x5 istället för x3.
Senast redigerad av MentosFruitcore 2015-08-31 kl. 23:49.
Citera
2015-09-02, 18:42
Medlem
Tjena jag har lite frågor.

Jag tog 5x4 i bänkpress på 60kg för ett halvårsedan, nu så klarar jag bara 5x5 70kg, eller 1x6 70kg Enligt min app 1repmax är mitt 1RM 81kg. Jag har under denna period bänkat 3-4 gånger i veckan och min startövning i gymmet har alltid varit bänkpress just för att jag vill bli starkare i den.

Jag legat på 3 månader balanserad kost, 1 månad underskott samt två senaste månaderna på överskott.

Träningsupplägget under mina 6 månader har varit följande:
Första 2-3 månaderna: Körde inte så seriöst, men började 2 gånger i veckan med att köra tungt/högreps, körde tex 2x10, 2x8, 2x5 osv testade mig fram lite.

Efter det testade jag stronglifts 5x5, ökade på ganska så bra, men sen gick det åt andra hållet blev svagare istället?

Tog en kort pause, testade på bänkprogrammet smolov jr. i 3 veckor, lagom tungt men vet inte om jag ökade så mkt från det ändå.

Och nu, en bänkpress dag kan se ut såhär:

1x5 40kg, 1x5 50kg, 1x5 60kg, 5x5 70kg, 1x(MAXREPS) 65kg

Ibland kör jag :
1x5 40kg, 1x10 60kg, 1x(MAXREPS) 70kg, 1x5 65kg, 1x(maxreps) 67.5kg
osv.

Vad bör jag ändra göra osv?

1. Håller kaloriintaget på överskott, försöker få i mig 2g/protein per dag.
2. tränar bänkpress 3-4 ggr i veckan, försöker undvika failure för att hålla mig fräsh.
3. Gå på en ny omgång med smolov jr. alternativ testa nytt bänkprogram? Tips mottages för ni som bänkar tungt!
Senast redigerad av town 2015-09-02 kl. 18:56.
Citera
2015-09-02, 23:10
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryttmaestaren
har precis gått med i ett gym som bara har fria vikter, skulle vilja ha tips på bra "grund" eller nybörjarövningar för att kunna sätta ihop träningspass, har redan koll på bänkpress,marklyft och knäböj(squats) har tidigare bara tränat med "maskiner"

Frontböj
Press
Push Press
Tricep extensioner (skull crushers) med EZ-stång
Chins
Pullups
Skivstångsrodd med neutral rygg

Jag gillar Frontböj väldigt mkt, sen kör jag rumänska marklyft och skivstångsrodd för ryggen, rumpa osv..

Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Har problem att öka i knäböj. Tar endast 85kg(fem gånger per set) och har svårt att öka vikten utan att faila på fjärde eller fuska med formen/djupet. Finns det något jag kan göra? Formcheck är ju en sak jag kan kolla.

Känner även att jag vill börja öka i muskelmassa utöver styrka, har trots allt kört SS ett tag nu, utan större skillnad i muskelvolym. Hur skulle ett splittpass se ut? Vad rekommenderas efter SS?

PPL som någon skrivit under?

Då tränar man Push, Pull, Legs (push = bröst/axlar/triceps. pull = rygg, armar. legs = lår och vader) en cykel sedan gör man samma sak igen, totalt två gånger per vecka med de övningar man vill.

Citat:
Ursprungligen postat av Burkbubba
Kommer nog bli ett ganska långt inlägg, men jag antar att det är väldigt mycket basinformation som ni träningsintresserade sitter inne på. Såhär är det, jag har helt och hållet ignorerat att tränat dom senaste åren. En gång i tiden var jag i bra form när jag spelade fotboll och tränade på gym. Men det var i yngre dagar och jag visste inte ens vad jag gjorde på gymmet.

Jag har bott ensam fram tills för någon månad sen då jag och min flickvän blev sambos. Innan hon flyttade in så levde jag på färdiga matlådor från en lunchrestaurang nära mitt företag. Köpte 5 frysta lådor för 100kr och levde på det. Helt vanlig husmanskost, då jag har lite fobi för pizza och kebab.

Nu har jag gått upp lite för mycket i vikt trots att sambon har en jävligt snygg kropp. Känner att både hon och jag förtjänar bättre. Samt att jag jobbar väldigt mycket då jag är egenföretagare, det ha resulterat i att jag alltid är trött, så en bra kost och träning kan nog göra under för mig.

Jag är motiverad till tusen, och har redan investerat i en motionscykel som jag har ställt på lagret på jobbet. Har haft den i två veckor och brukar ta mig dit 45 minuter tidigare och trampa som en stolle. Men hur går jag vidare?

Vad är bra mat för viktnedgång? Hur ofta/länge ska man cykla/löpa/promenera, samt hur många pass i veckan behövs det på gymmet för att jag inte ska förlora den lilla mängd muskler jag har? Hur ofta ska ska man äta?

Kille på 22-25år
178cm
85kg (Mest fett på magen och låren)

Har inget som helst mål att jag ska gå ner 10kg på ett X antal månader, utan jag vill börja leva nyttigt och samtidigt gå ner lite i vikt.

Tre pass per vecka med ett nybörjarschema eller något som gör att du tränar hela kroppen. Leangains.com är en bra resurs. Öka i styrka.

Angående maten kan du äta vad du vill. Men räkna kalorier så du har progression i viktnedgången, därmed oavsett vad du gör så kommer du gå ner. Använd Lifesum. Köp en matvåg.

Det spelar ingen roll vilka tider du äter - ibland kan det vara kul att äta allt på kvällen så man blir mätt innan man går och lägger sig.

Generellt, vad för typ av mat, ju mindre processerat desto bättre. T.ex. grönsaker mättar riktigt bra.

Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
http://forum.bodybuilding.com/showth...hp?t=149807833

Edit:https://www.reddit.com/r/Fitness/com...l_program_for/ Tankar kring detta?

Hittade detta, bland annat. Vad säger ni?

Kör som sagt SS just nu, med chins/pulls och BP/OHP x5 istället för x3.

För att öka i muskelmassa är ju en högre volym något bättre. Frekvensen blir ju lägre med PPL men man kan ju modifiera det, köra kontrolldagar eller träna formen.
Citera
2015-09-03, 01:19
Medlem
7.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av town
Tjena jag har lite frågor.

Jag tog 5x4 i bänkpress på 60kg för ett halvårsedan, nu så klarar jag bara 5x5 70kg, eller 1x6 70kg Enligt min app 1repmax är mitt 1RM 81kg. Jag har under denna period bänkat 3-4 gånger i veckan och min startövning i gymmet har alltid varit bänkpress just för att jag vill bli starkare i den.

Jag legat på 3 månader balanserad kost, 1 månad underskott samt två senaste månaderna på överskott.

Träningsupplägget under mina 6 månader har varit följande:
Första 2-3 månaderna: Körde inte så seriöst, men började 2 gånger i veckan med att köra tungt/högreps, körde tex 2x10, 2x8, 2x5 osv testade mig fram lite.

Efter det testade jag stronglifts 5x5, ökade på ganska så bra, men sen gick det åt andra hållet blev svagare istället?

Tog en kort pause, testade på bänkprogrammet smolov jr. i 3 veckor, lagom tungt men vet inte om jag ökade så mkt från det ändå.

Och nu, en bänkpress dag kan se ut såhär:

1x5 40kg, 1x5 50kg, 1x5 60kg, 5x5 70kg, 1x(MAXREPS) 65kg

Ibland kör jag :
1x5 40kg, 1x10 60kg, 1x(MAXREPS) 70kg, 1x5 65kg, 1x(maxreps) 67.5kg
osv.

Vad bör jag ändra göra osv?

1. Håller kaloriintaget på överskott, försöker få i mig 2g/protein per dag.
2. tränar bänkpress 3-4 ggr i veckan, försöker undvika failure för att hålla mig fräsh.
3. Gå på en ny omgång med smolov jr. alternativ testa nytt bänkprogram? Tips mottages för ni som bänkar tungt!

Jag kan ge dig lite råd från min personliga erfarenhet. Gick snabbt upp från ~80 kg till ~110kg i bänk när jag tränade seriöst. Det genom att verkligen äta bra. Inte det där; "Jag siktar på bla bla gram per dag", och i verkligheten ligger på något helt annat. Ät en ordentlig husmanskost 3 gånger per dag och proteinrika mellanmål däremellan. Om du har ork till att räka makronutrienter; creeds till dig. Det hjälper.

Rekommenderar kreatin, omega-3 och multivitamin som kosttillskott. Särskilt kreatin, har sett mycket positiva resultat.

Jag tycker du ska fortsätt följa färdiga reputerliga program. Jag körde ett 5x5-liknande program.

Allt (nästan) hänger på maten. Har tränat i flera år och ser ett mycket tydligt mönster. Lycka till!
Senast redigerad av 7. 2015-09-03 kl. 01:24.
Citera
2015-09-03, 10:19
Medlem
är det normalt att efter en månads gymmande inte få någon tränings värk?? lyfter tills armar och ben gör ont och känns som smör men får ändå inte någon tränings värk i dom så funderar faktist att börja träna 2 timmar varje dag i stället för var annan dag men vet inte faktist om det är någon ide då folk säger att musklerna ska ha lite vila
Citera
2015-09-03, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kojnakor
är det normalt att efter en månads gymmande inte få någon tränings värk?? lyfter tills armar och ben gör ont och känns som smör men får ändå inte någon tränings värk i dom så funderar faktist att börja träna 2 timmar varje dag i stället för var annan dag men vet inte faktist om det är någon ide då folk säger att musklerna ska ha lite vila

Träningsvärk är inget kvitto på bra träning. Tänk även på att du inte bygger musklerna på gymmet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in