2015-07-28, 10:07
Medlem
Hodurs avatar
Crossfit är tyvärr helt värdelöst. Inte ens de som tävlar i CrossFit (och använder steroider) tränar med hjälp av Crossfit. Helt värdelöst.
Citera
2015-07-28, 18:50
Medlem
Hej,

Försökte börja jogga tidigare i år, men föll av, dock vill jag börja igen.

Tänkte börja träna kampsport igen, vilket nog blir 2 gånger i veckan intensiv träning med olika övningar och like kondition/fys.

Men jag vill gärna träna upp mig lite innan konditionsmässigt, undrar om det kommer ge någon effekt ifall jag börjar jogga + crosstrainer någon timme 3-4 dagar i veckan?

Jag vill få en stark och smidig kropp men det känns som att det finns så otroligt många typer av träning och det gör mig stressad bara att tänka på det, så tänkte lätt konditionsträning skulle vara en bra början.

Så ger det någorlunda bra/casual effekt med 3-4 dagar i veckan jogging/crosstrainer och sen lite armhävningar och liknande lätta övningar efteråt i någon kvart?

Några tips på andra basic grejer som skulle fungera bättre?
Senast redigerad av chiatze 2015-07-28 kl. 18:52.
Citera
2015-07-28, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chiatze
Hej,

Försökte börja jogga tidigare i år, men föll av, dock vill jag börja igen.

Tänkte börja träna kampsport igen, vilket nog blir 2 gånger i veckan intensiv träning med olika övningar och like kondition/fys.

Men jag vill gärna träna upp mig lite innan konditionsmässigt, undrar om det kommer ge någon effekt ifall jag börjar jogga + crosstrainer någon timme 3-4 dagar i veckan?

Jag vill få en stark och smidig kropp men det känns som att det finns så otroligt många typer av träning och det gör mig stressad bara att tänka på det, så tänkte lätt konditionsträning skulle vara en bra början.

Så ger det någorlunda bra/casual effekt med 3-4 dagar i veckan jogging/crosstrainer och sen lite armhävningar och liknande lätta övningar efteråt i någon kvart?

Några tips på andra basic grejer som skulle fungera bättre?

Du försökte börja jogga men det sket sig?
Du vill börja träna kampsport igen? Du har alltså slutat träna kampsport en gång?
Men du vill inte börja träna kampsport med en gång, du vill träna upp din kondition först?
Sen vill du få en stark och smidig kropp?

Ursäkta men det låter som du är bra på att skjuta upp saker och lägga ned det du börjat på?
Lyft röven från soffan och dra ut handen ur chipspåsen och gå och träna det du vill bara. Tänk inte så mycket, resultaten kommer om du börjar nån gång och inte lägger ner!
Citera
2015-07-29, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av INSIDER19399
Du försökte börja jogga men det sket sig?
Du vill börja träna kampsport igen? Du har alltså slutat träna kampsport en gång?
Men du vill inte börja träna kampsport med en gång, du vill träna upp din kondition först?
Sen vill du få en stark och smidig kropp?

Ursäkta men det låter som du är bra på att skjuta upp saker och lägga ned det du börjat på?
Lyft röven från soffan och dra ut handen ur chipspåsen och gå och träna det du vill bara. Tänk inte så mycket, resultaten kommer om du börjar nån gång och inte lägger ner!

Nej, riktigt så är det inte, jag har tränat kampsport i många år.

Min fråga var mest kring huruvida det jag drog up var bra alternativ för att komma igång.
Citera
2015-07-29, 14:17
Medlem
derivats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chiatze
Nej, riktigt så är det inte, jag har tränat kampsport i många år.

Min fråga var mest kring huruvida det jag drog up var bra alternativ för att komma igång.

Jag körde 10 st övningar, 30 reps = totalt 300. Så snabbt jag kunde hemma varje dag, tog ca 15-20 min. Sen tröttna jag efter ett tag och och trappade ner så jag inte körde varje dag. Funkade rätt bra för mig, då gick jag ifrån helt otränad till åtminstone kunna göra 30 armhäv. Kanske bör lägga till någon konditionsgrej med.
Citera
2015-07-29, 14:19
Medlem
derivats avatar
Vad tycker ni vad gäller sista repsen, bör man pressa in en sista rep även om den blir halv.
Är det någon vits att pressa sig så hårt till failure halvägs i rörelsen eller ska man skita i den?
Citera
2015-07-29, 14:27
Medlem
EnOmogenBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derivat
Vad tycker ni vad gäller sista repsen, bör man pressa in en sista rep även om den blir halv.
Är det någon vits att pressa sig så hårt till failure halvägs i rörelsen eller ska man skita i den?

Det beror högst sannolikt på din träningsvolym (dvs. set x reps) och frekvens. Tränar du muskeln sällan (t.ex. en gång i veckan) kan det kanske vara en fördel att försöka köra slut på muskeln, men om du tränar ofta och med någorlunda hög/tillräcklig träningsvolym är det onödigt, och kan kanske t.o.m. förlänga din återhämtning/försämra prestation kommande pass.
Citera
2015-07-29, 16:43
Bannlyst
Oh, vart ska man börja? Jag går på medicin just nu antidepressiva ceplion, vilket gör att jag sover ganska mkt, jag vill börja träna men sist jag prövade att gå på löpbandet så fick jag ont i smalbenen. Jag har försökt vara nyttig tex istället för läsk så blir det Ramlösa, vilket är bra, men det blir ändå en chokladbit till kaffet. Ja att sluta med sötsakerna vore nog ingen dum idé, men helst av allt vill jag börja träna. Vad ska jag tänka på? Plankan har jag provat den är bra för magen, har även köpt ett hjul som jag inte använder så mkt. Hjälp mig snälla!! Jag väger 96 kg och är 1,63 cm jag har krympt sex cm de senaste tre åren.
Senast redigerad av EnUngKvinna 2015-07-29 kl. 16:49.
Citera
2015-07-29, 16:58
Medlem
derivats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnOmogenBanan
Det beror högst sannolikt på din träningsvolym (dvs. set x reps) och frekvens. Tränar du muskeln sällan (t.ex. en gång i veckan) kan det kanske vara en fördel att försöka köra slut på muskeln, men om du tränar ofta och med någorlunda hög/tillräcklig träningsvolym är det onödigt, och kan kanske t.o.m. förlänga din återhämtning/försämra prestation kommande pass.

Tränar 3ggr/vecka, då kör jag samma muskler. Kör rätt få set men 10 reps och intensiva pass (ca 180 reps på 30 min). Fast nu när jag tänker på det, så går det ju stadigt åt rätt håll med viktökning, så jag avstår den sista halvdana på slutet.
Citera
2015-07-29, 17:01
Medlem
derivats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnUngKvinna
Oh, vart ska man börja? Jag går på medicin just nu antidepressiva ceplion, vilket gör att jag sover ganska mkt, jag vill börja träna men sist jag prövade att gå på löpbandet så fick jag ont i smalbenen. Jag har försökt vara nyttig tex istället för läsk så blir det Ramlösa, vilket är bra, men det blir ändå en chokladbit till kaffet. Ja att sluta med sötsakerna vore nog ingen dum idé, men helst av allt vill jag börja träna. Vad ska jag tänka på? Plankan har jag provat den är bra för magen, har även köpt ett hjul som jag inte använder så mkt. Hjälp mig snälla!! Jag väger 96 kg och är 1,63 cm jag har krympt sex cm de senaste tre åren.

Cykling borde vara mildare för benen. Annars är det bara en grej som gäller för att gå ner i vikt, ät mindre energi än du gör av med.
Citera
2015-07-29, 17:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av derivat
Cykling borde vara mildare för benen. Annars är det bara en grej som gäller för att gå ner i vikt, ät mindre energi än du gör av med.

Jag har ingen cykel o har inte råd att köpa cykel.
Citera
2015-07-29, 17:17
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnUngKvinna
Jag har ingen cykel o har inte råd att köpa cykel.
Det finns cykel på gymmet vanligtvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in