2015-07-31, 19:44
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linnros24
Undrar om någon här kör godis som pwo? La märke till att en grov kille på mitt gym satt i lobbyn med kaffe och en tablettask zoo igår. Sen Christian Guzman, en känd youtuber som tävlar kör Skittles. Min nuvarande pworutin är kaffe, kaffe, bcaa men tenderar att bli mer o mer koffein hela tiden.

http://narcissus.se/2013/05/16/varde...bra-pwo-rutin/

Några tankar?

Inget för nybörjare imo. Du ska ha tränat i många år och känna din kropp för att ens märka skillnaden av godis (snabba kolhydrater) innan passet. Så ta istället en sak i taget. För det är inte ens säkert att du tränar bättre på godis i magen. Alla är olika.
Själv äter jag ofta godis under långa cykelpass, men just under styrketräning har detta ingen effekt för mig. Förmodligen för att kolhydratsdepåerna inte töms på samma sätt som vid långvarig aerobisk träning.
Citera
2015-08-01, 08:17
Medlem
Testar här istället för att skapa massa nya trådar

Bör jag köra Marklyft på samma sätt som jag kör knäböj?
När jag kör knäböj så kan jag köra 6x4 med vikter som är ungefär 90% av min maxvikt.
På marklyftet så klarar jag bara av ett lyft i taget om jag lägger på 90% av mitt max där,
om jag ska klara av att köra 6x4 i mark så måste jag lasta av till ungefär 70% av mitt max.

Alltså bör jag träna med lättare vikter i mark för att kunna få fler reps per set eller ska jag fortsätta försöka öka i vikt genom att bara köra ett lyft per sett (brukar bli typ 4-5 set)

/Jocke
Citera
2015-08-01, 10:14
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joakim-fotografen
Testar här istället för att skapa massa nya trådar

Bör jag köra Marklyft på samma sätt som jag kör knäböj?
När jag kör knäböj så kan jag köra 6x4 med vikter som är ungefär 90% av min maxvikt.
På marklyftet så klarar jag bara av ett lyft i taget om jag lägger på 90% av mitt max där,
om jag ska klara av att köra 6x4 i mark så måste jag lasta av till ungefär 70% av mitt max.

Alltså bör jag träna med lättare vikter i mark för att kunna få fler reps per set eller ska jag fortsätta försöka öka i vikt genom att bara köra ett lyft per sett (brukar bli typ 4-5 set)

/Jocke
Med "6×4" menar du då sex set ala fyra reps eller tvärtom?

Med "ett lyft i taget" i marklyft, vad menar du med det?

Min spontana tanke är att du uppskattat ditt 90% fel.
Citera
2015-08-01, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EATCHILDREN
Med "6×4" menar du då sex set ala fyra reps eller tvärtom?

Med "ett lyft i taget" i marklyft, vad menar du med det?

Min spontana tanke är att du uppskattat ditt 90% fel.
6reps på 4 set.
1 rep per set i marklyft
mitt Max i marklyft är 100kg på ett sett med bara en repetition.
Ska jag köra 6 pers på 4 set måste jag gå ner till ca 70kg

i knäböj är mitt Max 75 och där klarar jag 6x4 på 65kg.

Blev det tydligare nu?
Citera
2015-08-01, 12:01
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Citat:
6reps på 4 set.
1 rep per set i marklyft

Blev det tydligare nu?
Det blev det

Jag brukar uppskatta att 90% av mitt max är runt tre reps, beroende på övning.

Hur kan du bara orka ett rep på 90 kg i marklyft om ditt max är 100 kg? Är det greppet som sviker? För musklerna kan ju inte vara så trötta att du inte orkar ett rep till, för då är ju 90 kg ditt max. Kan det kanske vara dagsformen som spelar dig ett spratt?

I knäböjen ligger du "rätt" till. 85% av 1RM brukar vara runt fem reps.
Citera
2015-08-01, 12:02
Medlem
EnOmogenBanans avatar
Citat:
6reps på 4 set.
1 rep per set i marklyft

Blev det tydligare nu?

Standard brukar vara att skriva set x reps, dvs. 4 x 6. Då förstår alla bättre.

Jag skulle nog ha sänkt vikten så att du klarar några fler reps snarare än att maxa varje set. I ditt fall vore det att göra ungefär som du gör med knäböj.
Citera
2015-08-01, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EATCHILDREN
Det blev det

Jag brukar uppskatta att 90% av mitt max är runt tre reps, beroende på övning.

Hur kan du bara orka ett rep på 90 kg i marklyft om ditt max är 100 kg? Är det greppet som sviker? För musklerna kan ju inte vara så trötta att du inte orkar ett rep till, för då är ju 90 kg ditt max. Kan det kanske vara dagsformen som spelar dig ett spratt?

I knäböjen ligger du "rätt" till. 85% av 1RM brukar vara runt fem reps.
100 har jag bara tagit en gång så det är verkligen überMax annars är 90kg det Max jag brukar köra på.
Citera
2015-08-01, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnOmogenBanan
Standard brukar vara att skriva set x reps, dvs. 4 x 6. Då förstår alla bättre.

Jag skulle nog ha sänkt vikten så att du klarar några fler reps snarare än att maxa varje set. I ditt fall vore det att göra ungefär som du gör med knäböj.
Oh I See.😀

Går ner i vikt till typ 70kg och jobbar därifrån framöver.

Tack för svaren :3
Citera
2015-08-01, 12:31
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Citat:
100 har jag bara tagit en gång så det är verkligen überMax annars är 90kg det Max jag brukar köra på.
Då tycker jag att du ska prova att köra 3-5*5 (set*reps) på 75 kg nästa pass.

Jag personligen gillar inte att köra över tre reps i marklyft, men tror femmor är bättre för dig innan du är helt hundra på utförandet.

Något jag brukar göra när jag räknar på mina träningsvikter utifrån 1RM är att ta 95% av mitt max och räkna utifrån det. Tips ifrån coachen
Citera
2015-08-03, 10:32
Medlem
ni som kör 8-12 reps, hur ofta ökar ni vikten? säg att det är en övning som involverar en till två muskler.
Citera
2015-08-03, 13:38
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strandmobil
ni som kör 8-12 reps, hur ofta ökar ni vikten? säg att det är en övning som involverar en till två muskler.
Klarar jag 3-4 set med vikten brukar jag höja lite.
Citera
2015-08-03, 19:34
Medlem
Är 25 år och inte tränat på 8 år. 178 cm lång och 83 kg, för ett år sen innan jag blev arbetslös vägde jag 70kg. Var smal men lite lönnfet även när jag vägde 70 kg pga inga muskler. Men nu passar inga kläder längre och självförtroendet är i botten. Jag äter bara 1 gång per dag, då blir det pizza eller annat skräp och jag häller i mig öl nästan varje dag.

Nu ska jag börja på gym och börja äta/dricka hälsosammare. Jag vill bränna fett först och främst och få en mer slimmad kropp.

Jag undrar då hur jag ska träna och äta. Ska jag ta en promenad varje morgon innan frukost och äta 3 gånger per dag? sen gymma 3-4 gånger i veckan?

Tack på förhand!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in