Citat:
Vad har hänt med kvaliteten på flashbacks träningsforum? För några år sedan så var det fullt med duktiga användare, nu ser man mer och mer svar som dessa som är helt värdelösa. Inget illa menat, detta är en vanlig "myt" men den stämmer inte.
Allt handlar inte om att variera sin träning, byta "muskelkombinationer" eller att "överraska" kroppen genom att chocka den med olika övningar, set, reps etc. Det handlar om progression.
En nybörjare som vill bygga bör satsa på några relativt enkla men heltäckande basövningar och hålla sig till dem en längre period. Under denna period så ska nybörjaren sen till att hålla koll på sin progression, dvs, att se till att öka vikterna på stången lite i taget så att ökningarna blir hanterbara samtidigt som formen på lyften hålls och se till att ökningarna sker progressivt genom att sköta sin kost och sin sömn. Det är det som gör att musklerna växer. Ökar man vikten lite lite pass efter pass så tvingas kroppen att anpassa sig lite pass efter pass för att kunna hantera den kommande arbetsbördan. Kroppen är väldigt smart på det sättet.
Att hålla på och fucka runt med olika övningar och upplägg för att "chocka" kroppen är den myt som gör att man kan se folk se likadana ut år in och år ut på gymmet trots att de tränar hårt. De försöker chocka kroppen, men på fel sätt. Chocka kroppen gör man genom att progressivt öka vikterna.
Att dela upp kroppen i "3 eller 4" är också väldigt ineffektivt som nybörjare. Satsa på helkropp i början alternativt halvkroppspass. Det krävs inte någon typ av bro-split där man kör slut på bröst en dag, axlar en dag, ben en dag och rygg en dag som nybörjare. Det krävs knappt för någon, i alla fall inte de första åren som ren lyftare.
Och till huvudfrågan? Behöver man en armdag? Till en början, nej. Senare? Kanske.
Jag personligen behöver inte köra armar, de växer bra genom rodd och pressövningar, jag har genetiskt stora armar. Att ha en armdag blir därmed onödigt.
Min vän har helt otroliga bröstmuskler som får mina att blekna men hans armar är kassa, han har dåliga gener för att bygga armar. Kan det vara någon idé för honom att fokusera på att just köra slut på armarna under ett pass i veckan under en period? Ja, han kan i alla fall överväga det.
Det är individuellt med andra ord.