2015-08-08, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tap1on
Det hela handlar om att du ska variera din träning, du skall "överraska" kroppen hela tiden.
Byta muskelkombinationer, antal reps, set etc.

Dock är det som nybörjare vanligt att man börjar med att köra "armar" en dag. Försök dela upp kroppen i tre eller gärna fyra.

Vad har hänt med kvaliteten på flashbacks träningsforum? För några år sedan så var det fullt med duktiga användare, nu ser man mer och mer svar som dessa som är helt värdelösa. Inget illa menat, detta är en vanlig "myt" men den stämmer inte.

Allt handlar inte om att variera sin träning, byta "muskelkombinationer" eller att "överraska" kroppen genom att chocka den med olika övningar, set, reps etc. Det handlar om progression.

En nybörjare som vill bygga bör satsa på några relativt enkla men heltäckande basövningar och hålla sig till dem en längre period. Under denna period så ska nybörjaren sen till att hålla koll på sin progression, dvs, att se till att öka vikterna på stången lite i taget så att ökningarna blir hanterbara samtidigt som formen på lyften hålls och se till att ökningarna sker progressivt genom att sköta sin kost och sin sömn. Det är det som gör att musklerna växer. Ökar man vikten lite lite pass efter pass så tvingas kroppen att anpassa sig lite pass efter pass för att kunna hantera den kommande arbetsbördan. Kroppen är väldigt smart på det sättet.

Att hålla på och fucka runt med olika övningar och upplägg för att "chocka" kroppen är den myt som gör att man kan se folk se likadana ut år in och år ut på gymmet trots att de tränar hårt. De försöker chocka kroppen, men på fel sätt. Chocka kroppen gör man genom att progressivt öka vikterna.

Att dela upp kroppen i "3 eller 4" är också väldigt ineffektivt som nybörjare. Satsa på helkropp i början alternativt halvkroppspass. Det krävs inte någon typ av bro-split där man kör slut på bröst en dag, axlar en dag, ben en dag och rygg en dag som nybörjare. Det krävs knappt för någon, i alla fall inte de första åren som ren lyftare.

Och till huvudfrågan? Behöver man en armdag? Till en början, nej. Senare? Kanske.

Jag personligen behöver inte köra armar, de växer bra genom rodd och pressövningar, jag har genetiskt stora armar. Att ha en armdag blir därmed onödigt.

Min vän har helt otroliga bröstmuskler som får mina att blekna men hans armar är kassa, han har dåliga gener för att bygga armar. Kan det vara någon idé för honom att fokusera på att just köra slut på armarna under ett pass i veckan under en period? Ja, han kan i alla fall överväga det.

Det är individuellt med andra ord.
Citera
2015-08-08, 12:20
Medlem
konsumentkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Ska man träna armar seperat på en dag? Och inte bara köra bicep/rygg eller bröst/triceps för att öka armarna i storlek?
Finns inget rätt eller fel. Det där är smaksak...
Folk snöar in sig på rätt oviktiga saker. Något säger mig att du är ny inom träning så träna hårt och ät mycket så kommer resultaten.
Citera
2015-08-08, 14:41
Medlem
Killer-queens avatar
För den vanliga gymråttan skulle jag säga att det är overkill med en separat dag enbart för armarna. Å andra sidan behöver man inte gå till överdrift åt andra hållet heller och vägra isolationsövningar. Det tar inte så mycket tid i anspråk att slänga in några övningar i slutet på något annat pass.
Citera
2015-08-08, 18:31
Medlem
Huccis avatar
Vad är en bra vadövning man kan köra utan maskin? Har gjort stående vadpress på ett ben i taget på en upphöjd kant, det känns som att övningen tar bra men det är alldeles för störigt att man konstant glider längre emot kanten när man gör den. Skulle därför vilja byta ut den emot någonting nytt!

Tack på förhand
Citera
2015-08-08, 18:40
Medlem
Grimleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hucci
Vad är en bra vadövning man kan köra utan maskin? Har gjort stående vadpress på ett ben i taget på en upphöjd kant, det känns som att övningen tar bra men det är alldeles för störigt att man konstant glider längre emot kanten när man gör den. Skulle därför vilja byta ut den emot någonting nytt!

Tack på förhand

Prova hindu squats:
https://www.youtube.com/watch?v=IlYi6p7gjV4
Citera
2015-08-08, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hucci

Tack på förhand

Donkey raises
Citera
2015-08-08, 20:41
Bannlyst
skaffa en vadpall och fortsätt med stående enbens.
Citera
2015-08-09, 03:09
Medlem
Tjena, varit sjuk i två veckor nu och har inte skött kosten för 5 öre dessa veckor. Har mest ätit det som har varit lätt å få ner (inte mycket protein har sjunkit ner, kanske legat på 50kg / dag. 85 kilo 186 är jag). Min fråga är - hur mycket har jag tappat på dessa veckor? Jag testade ut å springa idag och jag klarade inte seriöst inte mer än 1 km sen var jag helt slut, och när jag stretchade var jag hur stel som helst. Min styrka har jag inte testat än.

Några ord om detta?

Tack!
Citera
2015-08-09, 13:33
Bannlyst
tror inte du tappat mycket alls att du är blir snabbt trött beror nog på att kroppen känner av att du varit sjuk och inte är återhämtat dig fullt ännu, gå ut lite lugnt och börja äta ordentligt igen så är du snart tillbaka där du var innan du blev sjuk.
Citera
2015-08-09, 13:42
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kitos89
Tjena, varit sjuk i två veckor nu och har inte skött kosten för 5 öre dessa veckor. Har mest ätit det som har varit lätt å få ner (inte mycket protein har sjunkit ner, kanske legat på 50kg / dag. 85 kilo 186 är jag). Min fråga är - hur mycket har jag tappat på dessa veckor? Jag testade ut å springa idag och jag klarade inte seriöst inte mer än 1 km sen var jag helt slut, och när jag stretchade var jag hur stel som helst. Min styrka har jag inte testat än.

Några ord om detta?

Tack!
Ingen nämnvärd muskelmassa, troligen.
Citera
2015-08-09, 15:19
Medlem
BlaBlaBrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kitos89
inte mycket protein har sjunkit ner, kanske legat på 50kg / dag
Det låter nästan lite i överkant.
Citera
2015-08-10, 15:38
Bannlyst
tja har några frågor:

# Varför gör man såhär: bulk>deff>bulk>deff osv isället för att göra en lång bulk och en lång deff?

# Är ganska nöjd över mina gains bortsett ifrån min mage som börjar puta mer och mer. När ska man deffa? (Vill ha volym men är less på att inte ha abs, ca 15 % bf)

# Tränar för det mesta för tjejers skull. Går ett rykte om att de gillar abs, dock vill jag inte förlora volym då jag känner mig mäktig när jag går på Ica eller liknande.(lol) Vad bör jag göra?

För övrigt är jag 188 cm och väger ca 86 Kg, tränat i ca 6 mån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in