2015-07-08, 16:55
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandblasted
Om jag kör hantlar för att träna magen varje gång efter jag löper (3 gånger i veckan) samt gymmar 3 dagar i veckan som inkluderar bra magträning med basövningar. Är detta bra? Jag menar, hinner magmusklerna återhämta sig om jag tränar magen varje dag med vikter?

Frågan är dock varför du skulle träna magen så ofta? Kvalité före kvantitet. Fokusera på ordentlig magträning 2ggr i veckan istället för att leka runt med magen 6ggr i veckan.
Citera
2015-07-08, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Splitten och dess enorma träningsvolym är ett ganska nytt påfund som populariserades i och med att steroiderna blev bättre, tillgängligare och billigare. Ganska få tränade split innan dess, det var mestadels helkropp och styrkefokus. Numera kör nästan alla brosplit och tar efter body building-eliten med en enorm volym per pass. En del får resultat på det även natty, men långt ifrån alla. Snarare är denna typ av upplägg orsaken till att folk får onödigt långsam utveckling, förslitningsskador eller inte svarar på träningen alls.

Om du tänker på "40-70 reps/pass" så finns det studier på det. Du kan titta lite i den här (FB) En samling läsvärda studier och artiklar där jag själv länkar till den studien.

Vänta, är det 40-70 reps per pass eller per vecka? För i tidningen tolkade jag det som att när de skrev "totalt 40-70 reps" menade de hela veckan.
Citera
2015-07-08, 19:09
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EndOfDays
Vänta, är det 40-70 reps per pass eller per vecka? För i tidningen tolkade jag det som att när de skrev "totalt 40-70 reps" menade de hela veckan.
Per pass, här har du studien (svensk dessutom).

Men du kan inte rycka det här ur sitt sammanhang, man måste väga in många andra faktorer för att det ska bli begripligt. Det går exempelvis inte att curla en penna 40-70 reps två gånger i veckan och förvänta sig någon utveckling, man har då negligerat intensiteten. Eric Helms går igenom det här och refererar till studien i en youtubeserie, du kan ju titta på den känner att du vill förstå sammanhangen bättre. Den är i flera delar.
Citera
2015-07-09, 16:59
Medlem
linnros24s avatar
Körde axlar triceps igår, och hade tänkt köra bröst idag. Inte helt optimalt i know men kan jag köra ett pass med lättare vikter och högre reps idag eftersom mina triceps fortfarande är ömma från igår? Hade såklart tänkt köra rygg idag men blev ändrade planer mina bägge träningskompisar vill köra bröst.
Citera
2015-07-09, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linnros24
Körde axlar triceps igår, och hade tänkt köra bröst idag. Inte helt optimalt i know men kan jag köra ett pass med lättare vikter och högre reps idag eftersom mina triceps fortfarande är ömma från igår? Hade såklart tänkt köra rygg idag men blev ändrade planer mina bägge träningskompisar vill köra bröst.

Skit i dem och kör rygg. Ska du komma någon vart med träningen så är det bättre att vara seriös.
Citera
2015-07-09, 17:36
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linnros24
Du kan självklart köra bröst efter triceps lika mycket som du kan köra rygg efter biceps, även om det inte är optimalt. Sen får du också avgöra om det är mycket träningsvärk eller bara lite.
Citera
2015-07-09, 22:18
Medlem
linnros24s avatar
Tack för snabba svar! Denna tråden är grym. Blev dock bröst ändå och satte ett PB med 3x 88kg :-)
edit: bänk såklart haha
Citera
2015-07-11, 13:09
Medlem
Tja, läste på styrkelabbet om tips på övningar och scheman. Tyckte detta lät bra:

Överkroppspasset
Bänkpress 3 x 5
Chins 3 x Max
Militärpress 3 x 5
Skivstångsrodd 3 x 5
Triceps pushdown med rep, i kabelmaskin 3 x 10
Bicepscurl med skivstång 3 x 10

Underkroppspasset
Knäböj 3 x 5
Marklyft 3 x 5
Benspark 3 x 10
Lårcurl 3 x 10

Vad betyder 3 x 5? Om vi tittar på bänkpress, betyder det att jag ska köra övningen 5 gånger, vila och sedan köra ytterligare 5 gånger etc.?

Hur tungt ska jag lyfta? Ska det vara så tungt att jag knappt klarar av det eller bara så att jag känner motstånd?

Hjälp en nybörjare som aldrig satt en fot i gymmet innan!
Citera
2015-07-11, 13:45
Medlem
tj.s avatar
3 x 5 betyder att du utför övningen i tre set med fem repetitioner per set. Alltså

5 repetitioner bänk
vila
5 repetitioner bänk
vila
5 repetitioner bänk
Citera
2015-07-11, 13:48
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
3 x 5 betyder att du utför övningen i tre set med fem repetitioner per set. Alltså

5 repetitioner bänk
vila
5 repetitioner bänk
vila
5 repetitioner bänk
Jag har alltid tänkt tvärtom. Att göra en trea fem gånger.
Citera
2015-07-11, 14:02
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Jag har alltid tänkt tvärtom. Att göra en trea fem gånger.
Det allra vanligaste är att man åsyftar sets x reps, sen finns det så klart de som hävdar motsatsen. Men Starting Strength (vilket Richter hänvisar till i sin artikel) följer de facto-standarden sets x reps.
Citera
2015-07-11, 14:05
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Det allra vanligaste är att man åsyftar sets x reps, sen finns det så klart de som hävdar motsatsen. Men Starting Strength (vilket Richter hänvisar till i sin artikel) följer de facto-standarden sets x reps.
Jag har aldrig tagit reda på vad som är "rätt" egentligen utan bara haft det som tanke hela livet. Det borde ha gjorts en standard för länge sedan som ingen kan ändra på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in