2015-06-20, 03:15
Medlem
VlnteJoBaRokaHaschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zizierzrogba
Om jag kör rygg på måndag, bröst på tisdag, sedan rygg igen på onsdagen och bröst på torsdagen. (fredag vila, lördag ben, söndag vila) vilar jag för kort tid mellan rygg/bröstpassen?

Det går 48 timmar mellan pass 1 och 2, sedan blir det hel vila i fyra dagar för ex ryggen innan det sätter i gång igen.

Eller skulle det vara mer optimalt att köra rygg, bröst, vila, rygg, bröst, vila, ben osv?
Ja, vila har rimligen en avtagande marginalnytta så om det inte finns några andra anledningar som typ att du inte har tid på fredagar hade jag spritt ut vilodagarna. Om du kör mark på bendagen hade jag nog kört bröst, rygg, vila, bröst, rygg, vila, ben.
Citera
2015-06-20, 10:59
Medlem
JustZlatans avatar
Hur får en stor och stark nacke och hals?
Citera
2015-06-20, 19:14
Medlem
Signaturums avatar
Kommer snart att avbryta min deff där jag har legat på runt 20-30 gram kolhydrater om dagen, undrar därför hur jag bör göra för att inte dra på mig en massa vattenvikt så fort jag börjar äta vanligt?
Ska jag ta en vecka där jag successivt ökar intaget med runt 10 gram/dag för att vänja kroppen eller kommer detta inte göra någon skillnad?
Citera
2015-06-20, 19:48
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Signaturum
Kommer snart att avbryta min deff där jag har legat på runt 20-30 gram kolhydrater om dagen, undrar därför hur jag bör göra för att inte dra på mig en massa vattenvikt så fort jag börjar äta vanligt?
Ska jag ta en vecka där jag successivt ökar intaget med runt 10 gram/dag för att vänja kroppen eller kommer detta inte göra någon skillnad?
Här har du en utförlig guide.

Vill du bulka långsamt, det vill säga inte lägga på dig onödigt mycket fett, så handlar det liksom när du deffar att ha någon typ av referens och sedan stämma av efter ett antal veckor. Vet du ungefär vad du käkade när du gick ner så kan du utgår från det, plussa på lite kalorier och sedan se hur kroppen reagerar efter några veckor.
Citera
2015-06-21, 22:01
Medlem
Signaturums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Här har du en utförlig guide.

Vill du bulka långsamt, det vill säga inte lägga på dig onödigt mycket fett, så handlar det liksom när du deffar att ha någon typ av referens och sedan stämma av efter ett antal veckor. Vet du ungefär vad du käkade när du gick ner så kan du utgår från det, plussa på lite kalorier och sedan se hur kroppen reagerar efter några veckor.

Trevlig och informativ som vanligt! Tack KQ
Citera
2015-06-22, 19:44
Medlem
MentosFruitcores avatar
Hej alla. Jag har problem med att få fram styrka(och muskelmassa) i min överkropp. I undre delen av kroppen har benen på många sätt blivit starkare och muskulösare, men överkroppen slackar efter.

Jag tränar styrkelabbets starting-strength 3x5 med chins/pull-ups vartannat pass, och undrar om jag skulle kunna öka bänkpress(kanske militärpress också?) till 5x5 istället för 3x5 för att på så sätt öka i styrka? Skulle det hjälpa, eller är det om marklyft inte bra att lyfta tungt för många set?
Citera
2015-06-22, 19:50
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Hej alla. Jag har problem med att få fram styrka(och muskelmassa) i min överkropp. I undre delen av kroppen har benen på många sätt blivit starkare och muskulösare, men överkroppen slackar efter.

Jag tränar styrkelabbets starting-strength 3x5 med chins/pull-ups vartannat pass, och undrar om jag skulle kunna öka bänkpress(kanske militärpress också?) till 5x5 istället för 3x5 för att på så sätt öka i styrka? Skulle det hjälpa, eller är det om marklyft inte bra att lyfta tungt för många set?
kör mer rodd som assist, eller mer pullups. Något form av drag för överkroppen.
Citera
2015-06-22, 23:25
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore

Du kan öka bänk och militär till 5x5, absolut. 5x5 på mark är det lite kinkigare med, det är lätt hänt att man övertränar där om man inte vet hur man justerar volymen. Börja i så fall med att öka med 1-2 set.

Annars har du kanske växt ur ditt nybörjarprogram vid det här laget, törs man fråga om din vikt, träningserfarenhet och maxlyft? Som Have fun ovan säger så kan det vara läge att lägga till mer övningar för överkroppen, nybörjarprogrammen blir obalanserade om man kör dem för länge. Rodd är bra exempelvis, sedan mer övningar för armar och annat du vill få upp. Du kan eventuellt behålla din rutin och göra en "plug-in" med mer småövningar efter din vanliga rutin, eller så får du börja prioritera på annat sätt.
Citera
2015-06-23, 09:49
Medlem
Iamthebatmans avatar
Kort fråga:

Har sovit (för mig) väldigt lite, den hemska natten till idag. Förmodligen inte mer än 3-4 timmar.
Och sömn är ju en viktig del för återhämtning vid träning.

Skulle jag förlora något på att gå och köra mitt vanliga rygg/bicepspass idag, eller är det bara att dunka på och sova bättre inatt?
Citera
2015-06-23, 10:45
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iamthebatman
Kort fråga:

Har sovit (för mig) väldigt lite, den hemska natten till idag. Förmodligen inte mer än 3-4 timmar.

Skulle jag förlora något på att gå och köra mitt vanliga rygg/bicepspass idag, eller är det bara att dunka på och sova bättre inatt?
Kör på du. Ifall du känner dig trött få i dig lite koffein innan passet. Så bör du om inte annat sova väldigt gott ikväll
Citera
2015-06-23, 11:51
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iamthebatman
Kort fråga:

Någon enstaka natt brukar inte vara så farligt, möjligen att prestationen blir sämre. Det är det längre perspektivet som gäller som med allt inom träning, och du kan ju alltid ta dig en tupplur efter gymmet om du har tid.
Citera
2015-06-23, 15:20
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Du kan öka bänk och militär till 5x5, absolut. 5x5 på mark är det lite kinkigare med, det är lätt hänt att man övertränar där om man inte vet hur man justerar volymen. Börja i så fall med att öka med 1-2 set.

Jag fortsätter att köra endast 1 set mark, känns som att benen får jobba tillräckligt med knäböj varje pass.

Angående bänk/OHP, ska jag sänka vikten lite med tanke på att jag kör fler set, eller är det bara att forsätta med samma?

Citat:
Annars har du kanske växt ur ditt nybörjarprogram vid det här laget, törs man fråga om din vikt, träningserfarenhet och maxlyft? Som Have fun ovan säger så kan det vara läge att lägga till mer övningar för överkroppen, nybörjarprogrammen blir obalanserade om man kör dem för länge. Rodd är bra exempelvis, sedan mer övningar för armar och annat du vill få upp. Du kan eventuellt behålla din rutin och göra en "plug-in" med mer småövningar efter din vanliga rutin, eller så får du börja prioritera på annat sätt.

Har tränat i kanske 3 månader eller mer, men känns inte som att jag växt ur det ännu.

Lite stats nedan:

Med rodd menar du väl att man tar stången, sätter den i ett hörn och lyfter ungefär som Barrel row? Vad är bäst av dessa två?

Jag kör nog vidare med nybörjarpasset i alla fall någon/några månader till med utökad bänk/OHP, men när tiden är inne för byte, vilka program rekommenderar du? Styrkelabbet vet jag har fler program än Starting Strength.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in