2016-02-07, 22:37
Medlem
Topppis avatar
Varför lyfter folk så jäkla tungt?

Jag må inte vara Arnold på gymmet, men jag är en medelsvensson.
Och något jag inte kan förstå, är te.x när man kör bänk så ser man hur folk drar på plattor efter plattor. Och absolut, de klarar av att bänka det.

Men tar det verkligen bäst på brösten?

Hoppa inte på mig nu, men när jag kör bänk så kör jag relativt lätt för att klara alla set och för att känna av att det faktiskt tar i brösten, och inte i armarna.
När jag ser dessa killar som inte ser ut som phil heath, ligger där å pressar. Tar det verkligen på deras bröst? ser ju liksom ut som de bara är armarna som pressar.

Bara en filosofisk fråga iof.. bara jag som reflekterat över detta? Alltså att folk tränar för tungt så det tar på fel muskler.

Eller så är jag bara en idiot och tränar klent medans ni alla är hunkar.. jaja
Citera
2016-02-07, 23:03
Bannlyst
antingen vet dom inte bättre eller så är dom inte ute efter att bygga större bröstmuskler, alla på gym är ju inte bodybuilders.
bänk är ju en machoövning som många känner dom måste träna.
Citera
2016-02-07, 23:10
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Topppi

Och något jag inte kan förstå, är te.x när man kör bänk så ser man hur folk drar på plattor efter plattor. Och absolut, de klarar av att bänka det.

Hoppa inte på mig nu, men när jag kör bänk så kör jag relativt lätt för att klara alla set och för att känna av att det faktiskt tar i brösten, och inte i armarna.
När jag ser dessa killar som inte ser ut som phil heath, ligger där å pressar. Tar det verkligen på deras bröst? ser ju liksom ut som de bara är armarna som pressar.

Bara en filosofisk fråga iof.. bara jag som reflekterat över detta? Alltså att folk tränar för tungt så det tar på fel muskler.

Fel muskler skulle jag inte kalla det, vill man fokusera på enbart bröst är nog bänkpress en halvdålig övning då den är beroende av styrkan i andra muskler också, i synnerhet om man vill lyfta tungt.

Finns massor med studier som pekar på att man bygger minst lika bra på tunga vikter och färre reps jämfört med vice versa, typ här.
Citera
2016-02-07, 23:19
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Topppi

Vill man bli starkare i en övning måste man träna på att lyfta tungt, och många (huvudsakligen män) har ju åtminstone som delmål att bänka mer än sina polare. Bänkpress är machoövningen nummer ett och den övning 99% av alla kommer fråga hur mycket du lyfter. Därav vikthetsen i just denna övning skulle jag gissa.

Sen finns det lite olika bänkpressstilar beroende på hur specifikt man är i sina träningsmål. Är målet att baxa upp maximalt med vikt så försöker man ofta få upp bröstet så högt det går för att få kortare lyftväg. Omvänt råder ibland åt andra hållet, man försöker göra övningen så svår som möjligt så att man kan jobba med lägre vikter. För de flesta som tränar för lite av varje duger det bra med en slags vaniljutförande som tillåter en att bänka både tungt, säkert och någorlunda effektivt.
Citera
2016-02-08, 03:54
Medlem
Topppis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
Fel muskler skulle jag inte kalla det, vill man fokusera på enbart bröst är nog bänkpress en halvdålig övning då den är beroende av styrkan i andra muskler också, i synnerhet om man vill lyfta tungt.

Finns massor med studier som pekar på att man bygger minst lika bra på tunga vikter och färre reps jämfört med vice versa, typ här.

Ja okej! tack. Har varit lite inne på det där själv, men jag kan inte hjälpa å tycka att det bränner mer ju fler reps man gör. Därför harvar man väl vidare på sina 10 reps då det känns mer "failure" istället för att köra 5 på lite tyngre.

Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Vill man bli starkare i en övning måste man träna på att lyfta tungt, och många (huvudsakligen män) har ju åtminstone som delmål att bänka mer än sina polare. Bänkpress är machoövningen nummer ett och den övning 99% av alla kommer fråga hur mycket du lyfter. Därav vikthetsen i just denna övning skulle jag gissa.

Sen finns det lite olika bänkpressstilar beroende på hur specifikt man är i sina träningsmål. Är målet att baxa upp maximalt med vikt så försöker man ofta få upp bröstet så högt det går för att få kortare lyftväg. Omvänt råder ibland åt andra hållet, man försöker göra övningen så svår som möjligt så att man kan jobba med lägre vikter. För de flesta som tränar för lite av varje duger det bra med en slags vaniljutförande som tillåter en att bänka både tungt, säkert och någorlunda effektivt.

Ja det är sant! alla har väl olika inställningar, jag har bara alltid trott att det är bröst man ska känna när man bänkar och inte så mkt annat (bara lite triceps). Men jag får väl våga testa lite tyngre med färre reps då kanske!
Citera
2016-02-09, 05:56
Medlem
Kaviarkommunists avatar
Hur djupt borde man gå när man gör squats/knäböj? Jag har inga problem alls med att gå hela vägen ner, men jag vill inte riskera att skada knäna.

Vad säger ni? Är det dåligt med ass to grass?
Citera
2016-02-09, 07:56
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaviarkommunist
Hur djupt borde man gå när man gör squats/knäböj? Jag har inga problem alls med att gå hela vägen ner, men jag vill inte riskera att skada knäna.

Vad säger ni? Är det dåligt med ass to grass?
ATG är skonsammare för knäna än att stanna halvvägs. Men parallellt med golvet är det som är godkänt för tävling.

Kör ATG ifall du är smidig nog utan att runda ryggen.
Citera
2016-02-12, 13:41
Bannlyst
Hur mycket bf % tror ni Mike Chang är?
Citera
2016-02-12, 13:50
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neqrer
Hur mycket bf % tror ni Mike Chang är?

Länka en bild.
Citera
2016-02-12, 14:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
Länka en bild.
https://www.google.se/search?q=mike+...i7tJ41X0u-M%3A
Citera
2016-02-12, 14:24
Medlem
CFCSwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neqrer
https://www.google.se/search?q=mike+...i7tJ41X0u-M%3A

9-12 Skulle jag gissa
Citera
2016-02-12, 14:26