2015-07-21, 03:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulax
Har för mig att ifall man lång och så kan det vara en god ide att stå lite bredare annars finns det risk att ländryggen krummar sig lite för mycket (detta gäller iaf på mig.)

Så gäller även på mig. Tycker sumomark tar mer på hela ryggen också.
Citera
2015-07-21, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linnros24
Tack för svaren angående marklyftet. Har kört axelbrett hela tiden men skall pröva bredare ikväll. Jag är 187 och "mindre" så det kanske är den god idé.

Får man fråga hur det gick?
Citera
2015-07-21, 13:50
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theken1891
Så gäller även på mig. Tycker sumomark tar mer på hela ryggen också.
Sumo brukar överlag kräva mer av benen. Din rygg är i ett mer vertikalt läge i startpositionen där, därav behöver den inte utföra samma arbete som i ett konventionellt marklyft. Istället får benen göra mer av jobbet.

Men det är inte så stor skillnad i och med att det är ungefär samma lyft. Man kan även variera sig mellan stilarna.
Citera
2015-07-21, 17:27
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godseye
Nån som har nån bra basövning som kan ersätta chins? Har bara bänk och skivstång och ingenstans att göra chins..
Skulle köra någon variant av skivstångsrodd.
Citera
2015-07-22, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Sumo brukar överlag kräva mer av benen. Din rygg är i ett mer vertikalt läge i startpositionen där, därav behöver den inte utföra samma arbete som i ett konventionellt marklyft. Istället får benen göra mer av jobbet.

Men det är inte så stor skillnad i och med att det är ungefär samma lyft. Man kan även variera sig mellan stilarna.

Håller med om att det tar väldigt mycket på baksida lår men tycker överlag att det tog mer i nedre delarna av ryggen också. Tror jag kan ha använt lite fel teknik på marklyften innan jag började med sumo.
Citera
2015-07-23, 22:36
Medlem
Sourcreamchipsens avatar
När folk säger att de tar ex 25 kg i hantelpress, menar de 25 totalt eller 25 i vardera händer?
Citera
2015-07-24, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sourcreamchipsen
När folk säger att de tar ex 25 kg i hantelpress, menar de 25 totalt eller 25 i vardera händer?

25 kg i vardera hand.
Citera
2015-07-24, 11:09
Medlem
Jag har en ganska enkel fråga. Normalt tränar jag cirka 3ggr i veckan med kettlebell. Bu undrar jag om det är en bra idé att lägga till ett kort morgonpass med lite armhävningar, knäböj, situps och liknande övningar, och kanske en kort joggingrunda, eller kommer det vara dåligt för återhämtningen?
Citera
2015-07-24, 12:46
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nurgle
Jag har en ganska enkel fråga. Normalt tränar jag cirka 3ggr i veckan med kettlebell. Bu undrar jag om det är en bra idé att lägga till ett kort morgonpass med lite armhävningar, knäböj, situps och liknande övningar, och kanske en kort joggingrunda, eller kommer det vara dåligt för återhämtningen?
Det påverkar inte så mycket, och om det gör det så är det förmodligen mest till det positiva.

Den här typen av avväganden är mestadels bara något man behöver tänka på när man ligger på kaloriunderskott eller om man planerar någon typ av maxprestation. Annars kompenserar kroppen vanligen med större aptit och med tiden en bättre kondition.
Citera
2015-07-25, 10:49
Medlem
derivats avatar
Har tränat på gym ca 6 mån nu, tanken är att kolla ifall jag kan biffa upp mig lite samt slippa värk i nacken. Tränar rygg rätt mycket. Tränade mer lätt hemma innan i några år och nackvärken har i princip inte besvärat mig sen dess.
Men nu när jag går till gymmet mer frekvent 3ggr/vecka och börjat köra tyngre (trappat upp under 6mån), så har jag konstant träningsvärk och har blivit rätt stel i kroppen. Går det över eller?
Citera
2015-07-25, 12:08
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derivat
Har tränat på gym ca 6 mån nu, tanken är att kolla ifall jag kan biffa upp mig lite samt slippa värk i nacken. Tränar rygg rätt mycket. Tränade mer lätt hemma innan i några år och nackvärken har i princip inte besvärat mig sen dess.
Men nu när jag går till gymmet mer frekvent 3ggr/vecka och börjat köra tyngre (trappat upp under 6mån), så har jag konstant träningsvärk och har blivit rätt stel i kroppen. Går det över eller?
Jag skulle rekommendera ett rörlighetsschema http://www.styrkelabbet.se/fixa-din-...-och-marklyft/ + http://www.styrkelabbet.se/stretchovningar-for-axeln/ tar absolut inte lång tid att göra.
Citera
2015-07-25, 16:38
Medlem
Vad är nackdelen med att använda maskiner vs fria vikter? Har börjat komma igång med min träning nu(4 ggr veckan) och har ett träningsschema där majoriteten av övningarna är med maskiner, borde jag byta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in