2015-06-17, 23:17
Medlem
petsetss avatar
Tja, undrar om man vill ha mer volym ska man då köra mer reps och mindre vikter och hur många övningar ska man köra per muskelgrupp? Jag kör 5 övningar per muskelgrupp 3X8 på varje, är detta för lite? för jag har bokstavligen inte sett någon skillnad på min kropp. Tacksam för svar
Citera
2015-06-18, 09:30
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petsets
Tja, undrar om man vill ha mer volym ska man då köra mer reps och mindre vikter och hur många övningar ska man köra per muskelgrupp? Jag kör 5 övningar per muskelgrupp 3X8 på varje, är detta för lite? för jag har bokstavligen inte sett någon skillnad på min kropp. Tacksam för svar

Verkligen inte för lite.
Citera
2015-06-18, 13:15
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Verkligen inte för lite volym (3x8x5=120 reps totalt). Om inget händer så gissar jag på att något annat är knas med upplägget. Förmodar att du har 1. för låg frekvens och kör någon överambitiös split. 2. Lyfter för lätt. 3. nonchalerar basövningar. 4. kopierar ett schema från världseliten i bodybuilding.
Citera
2015-06-18, 13:28
Medlem
Citat:
för jag har bokstavligen inte sett någon skillnad
På hur lång tid?
Citera
2015-06-18, 13:58
Medlem
Citat:
Jag kör 5 övningar per muskelgrupp 3X8 på varje, är detta för lite? för jag har bokstavligen inte sett någon skillnad på min kropp. Tacksam för svar

Snarare för mycket.
Ett råd, hoppa på ett beprövat program.
Citera
2015-06-18, 15:18
Medlem
Grimleys avatar
För att öka i vikt så säger de flesta att man ska köra tungt tex. Men vad sägs om GVT (German Volume Training) och 10x10 med låg vikt?
Citera
2015-06-18, 15:35
Medlem
petsetss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Verkligen inte för lite volym (3x8x5=120 reps totalt). Om inget händer så gissar jag på att något annat är knas med upplägget. Förmodar att du har 1. för låg frekvens och kör någon överambitiös split. 2. Lyfter för lätt. 3. nonchalerar basövningar. 4. kopierar ett schema från världseliten i bodybuilding.

Har hög puls när jag kör då jag oftast kör något i mellan för att inte vila men då kör jag självklart en annan muskelgrupp. Kör ganska tungt och varierar för att chocka kroppen och inte kör samma vikter varje gång. Ska nog testa och byta schema.

Citat:
Ursprungligen postat av Fura
På hur lång tid?

10månader, 4,5 pass/vecka

Citat:
Ursprungligen postat av Plopp123
Snarare för mycket.
Ett råd, hoppa på ett beprövat program.

Skall testa göra det, tack.

Citat:
Ursprungligen postat av Grimley
För att öka i vikt så säger de flesta att man ska köra tungt tex. Men vad sägs om GVT (German Volume Training) och 10x10 med låg vikt?

Har testat att köra tungt för att se om det ger resultat och jag har då fått större armar tex men ingen volym alls och jag vill ha både. Ska testa schema som många föreslagit och får se vad det kan ge för resultat.
Citera
2015-06-18, 15:46
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Har hög puls när jag kör då jag oftast kör något i mellan för att inte vila men då kör jag självklart en annan muskelgrupp. Kör ganska tungt och varierar för att chocka kroppen och inte kör samma vikter varje gång. Ska nog testa och byta schema.
Låter som du lyfter för lätt och blandar ihop kondition med styrka. Vilar man minimalt mellan seten så kan man inte prestera särskilt bra på tunga vikter, därav lyfter du under din kapacitet. Du verkar även träna ometodisk, den som pratar om "chocka musklerna" brukar nästan alltid sakna en plan och lyfta vikter helt random.

Du löser det enkelt genom att byta till ett etablerat schema och följa det till punkt och pricka. Nybörjarscheman kommer ge dig snabbast gains, för de 10 månaderna du tränat nu verkar inte ha gett dig särskilt mycket. Svälj stoltheten och börja bygg från grunden.
Citera
2015-06-18, 16:00
Medlem
petsetss avatar
Citat:
Låter som du lyfter för lätt och blandar ihop kondition med styrka. Vilar man minimalt mellan seten så kan man inte prestera särskilt bra på tunga vikter, därav lyfter du under din kapacitet. Du verkar även träna ometodisk, den som pratar om "chocka musklerna" brukar nästan alltid sakna en plan och lyfta vikter helt random.

Du löser det enkelt genom att byta till ett etablerat schema och följa det till punkt och pricka. Nybörjarscheman kommer ge dig snabbast gains, för de 10 månaderna du tränat nu verkar inte ha gett dig särskilt mycket. Svälj stoltheten och börja bygg från grunden.

Bröst,biceps(Mage)
Rygg,triceps
Ben,axlar
Armar (Mage)
Vila
Helkropp (Mage)

Så ser schemat ut varje vecka..
Citera
2015-06-18, 16:05
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Bröst,biceps(Mage)
Rygg,triceps
Ben,axlar
Armar (Mage)
Vila
Helkropp (Mage)

Så ser schemat ut varje vecka..
För låg frekvens, förmodligen onödigt hög volym för din nivå, och märklig split. Byt till helkropp i några månader och bygg en styrkegrund.
Citera
2015-06-18, 16:21
Medlem
petsetss avatar
Citat:
För låg frekvens, förmodligen onödigt hög volym för din nivå, och märklig split. Byt till helkropp i några månader och bygg en styrkegrund.

Tack för tipsen ska testa och göra det.
Citera
2015-06-19, 22:31
Medlem
Zizierzrogbas avatar
En stilla undran:
Man skola vila musklerna i 48 timmar, men gärna träna samma muskler 2 gånger i veckan.

Om jag kör rygg på måndag, bröst på tisdag, sedan rygg igen på onsdagen och bröst på torsdagen. (fredag vila, lördag ben, söndag vila) vilar jag för kort tid mellan rygg/bröstpassen?

Det går 48 timmar mellan pass 1 och 2, sedan blir det hel vila i fyra dagar för ex ryggen innan det sätter i gång igen.

Eller skulle det vara mer optimalt att köra rygg, bröst, vila, rygg, bröst, vila, ben osv?

Jag har är 25+ och har tränat i ett halvår (har tränat mer aktivt för flera år sedan men är så länge sen att det ej räknas).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in