2015-05-22, 14:06
Medlem
Huffensfuffenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hucci
Hej! Jag har styrketränat i drygt en månad och har under denna tiden även försökt lägga om mina matvanor för att gynna ändamålet. Finner det dock lite svårt att få i mig den rekommenderade dagliga mängden protein på (1,5–2) x kroppsvikt (kg). Väger omkring 70 kg i nuläget.

Under en vanlig dag äter jag någonting i stil med följande:
Frukost: yoghurt & müsli (15~ g protein/100 g)
Middag: pasta, wokgrönsaker & 250 g lax (20 g protein/100 g)
Kvällsmat: två skivor mörkt bröd med 2 ägg (6~ g protein/100 g)

Landar väl på 90~ g protein ungefär. Vad kan jag göra för små ändringar för att få i mig mer protein, för vad jag har förstått vore det bäst? Är inte van vid att äta några större portioner egentligen, men försöker numera alltid att bygga upp en rejäl tallrik med mat till middag – speciellt under dagar då jag har tränat. Till kvällsmat brukar jag därför hålla mig till någonting mindre, som exempelvis en macka med några stekta ägg och lite sallad & fläsk om man vill göra det lite rejälare.

Hur stor omtanke behöver jag lägga på kosten i övrigt, om man bortser från proteinet? Tycker att träningen i sig är det enkla, men att behöva hålla sådan koll på vad man köper i butiken och vad man äter är den svåra biten. Vill därför försöka göra det så enkelt som möjligt för mig!
Du måste göra någonting åt din frukost till att börja med!

I övrigt så behöver du inte äta större måltider men dubbla dem och ät åtminstonde sex gånger. Du kan inte äta mindre än en vanlig Svensson och fötrvänta dig att bygga massa muskler. Rekomenderar att du köper en gainer med.
Citera
2015-05-22, 19:58
Medlem
Huccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huffensfuffens
Du måste göra någonting åt din frukost till att börja med!

Vad kan jag exempelvis göra åt min relativt ensida frukost?

Citat:
Ursprungligen postat av Huffensfuffens
I övrigt så behöver du inte äta större måltider men dubbla dem och ät åtminstonde sex gånger. Du kan inte äta mindre än en vanlig Svensson och fötrvänta dig att bygga massa muskler. Rekomenderar att du köper en gainer med.

Sex gånger per dag? Herrejösses, jag är i regel vaken mellan 14–03 och tycker det ibland känns tight att bara få in tre måltider under dagen. Får nog försöka klura ut någon lösning på detta, behöver jag nödvändigtvis ligga på ett stort kaloriöverskott för att ha god potential att växa? Är det lika viktigt under vilodagar som under träningsdagar gällande kaloriöverskott och proteinintag?
Citera
2015-05-22, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hucci
Vad kan jag exempelvis göra åt min relativt ensida frukost?

Sex gånger per dag? Herrejösses, jag är i regel vaken mellan 14–03 och tycker det ibland känns tight att bara få in tre måltider under dagen. Får nog försöka klura ut någon lösning på detta, behöver jag nödvändigtvis ligga på ett stort kaloriöverskott för att ha god potential att växa? Är det lika viktigt under vilodagar som under träningsdagar gällande kaloriöverskott och proteinintag?

Du kan äta hur många ggr du vill. Ett litet överskott är vad som bygger massa. Visst, ligger du på ett stort så hamnar det fett inom loppet av några månader som tar tid att bli av med och då bygger du inget. Så den som kommer någon vart är den som har ett litet överskott där det mesta blir muskelmassa.

Om du tex äter 500g naturell kesella på morgonen (går att få jättegod om man vill) så får du i dig 60g protein. 70kg, då behöver du ca 115g protein per dag. Det löser du enkelt med kyckling, ägg, mjölk eller någon av de andra tusen livsmedel som innehåller proteiner. ; )
Citera
2015-05-23, 09:53
Medlem
Mjölk tycker jag är en bra proteinkälla. 51 gram protein i 1,5 liter. Borde du kunna få i dig på en dag. Tyvärr är många känsliga för mjölk.
Citera
2015-05-23, 12:16
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byllan1337
Hur tränar jag hela underarmen med hantel? Då syftar jag på underarmens triceps och biceps.

Tex bicepscurl med hantel som här:
http://www.building-muscle101.com/im...bbell_curl.jpg
och tricepsextension likt denna:
http://www.building-muscle101.com/im...xtension-2.jpg

De musköerna styr underarmens rörelser.

//Brute
Citera
2015-05-23, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Tex bicepscurl med hantel som här:
http://www.building-muscle101.com/im...bbell_curl.jpg
och tricepsextension likt denna:
http://www.building-muscle101.com/im...xtension-2.jpg

De musköerna styr underarmens rörelser.

//Brute

Tränar inte Tricepsextention övre delen alltså den triceps som är närmast axeln. Om inte vilken ska man då göra?
Citera
2015-05-23, 17:44
Bannlyst
Citat:
Hur tränar jag hela underarmen med hantel? Då syftar jag på underarmens triceps och biceps.

looooooooool. fått grova underarmar enbart av rodd och andra övningar. underarmar får man alltid på köpet behöver aldrig tränas separat.
Citera
2015-05-23, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xrat3d
looooooooool. fått grova underarmar enbart av rodd och andra övningar. underarmar får man alltid på köpet behöver aldrig tränas separat.

Så det räcker med vanlig tricep och bicep övning?

http://www.exrx.net/WeightExercises/.../DBTriExt.html

http://www.exrx.net/WeightExercises/Biceps/DBCurl.html
Citera
2015-05-23, 18:41
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Så det räcker med vanlig tricep och bicep övning?

http://www.exrx.net/WeightExercises/.../DBTriExt.html

http://www.exrx.net/WeightExercises/Biceps/DBCurl.html

Du tränar inte underarmarna särskilt mycket i tricepsövningar.

Det är inte heller alls säkert att det räcker eftersom folk svarar olika på samma träning.
Har du en hantel kan du köra handledscurls och omvända handledscurls.
Citera
2015-05-24, 23:15
Medlem
MentosFruitcores avatar
Hej flashback. Har tränat på bra och ökat i styrka senaste månaderna, men det är svårt att äta tillräckligt. Försöker äta några ägg + en banan till frukost och i skolan laddar jag ofta rejält med mat, äter även något när jag kommer hem, steker ägg, äter någon riktig mat och gärna kvällsmacka med proteinpålägg. Ökar trots allt detta inte i vikt som jag hade velat. Undrar därför om såkallade "gainers-pulver" som ska öka ens kalorie/protein-intag är värt att testa? Jag försöker bulka, men lyckas helt enkelt inte. Har annars övervägt att börja skriva ner vad jag äter under dagen och sätta något mål att vara över 3k/dag eller så, men ofta är det helt enkelt svårt att hinna.

Någon med erfarenhet av "gainers" eller bulking i allmänhet som kan dela med sig sina erfarenheter till en nybörjare?
Citera
2015-05-25, 10:57
Medlem
KK94s avatar
Varför ska man inte köra squats i smithen? Jag menar, om t.ex. squatracken är upptagen?
Citera
2015-05-25, 11:57
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Hej flashback. Har tränat på bra och ökat i styrka senaste månaderna, men det är svårt att äta tillräckligt. Försöker äta några ägg + en banan till frukost och i skolan laddar jag ofta rejält med mat, äter även något när jag kommer hem, steker ägg, äter någon riktig mat och gärna kvällsmacka med proteinpålägg. Ökar trots allt detta inte i vikt som jag hade velat. Undrar därför om såkallade "gainers-pulver" som ska öka ens kalorie/protein-intag är värt att testa? Jag försöker bulka, men lyckas helt enkelt inte. Har annars övervägt att börja skriva ner vad jag äter under dagen och sätta något mål att vara över 3k/dag eller så, men ofta är det helt enkelt svårt att hinna.

Någon med erfarenhet av "gainers" eller bulking i allmänhet som kan dela med sig sina erfarenheter till en nybörjare?
Lättsmälta kolhydrater är det du bör satsa på att få i dig mer av. GOMAD (googla) är den äldsta beprövade strategin för folk som har svårt att äta, men alla tål inte så mycket laktos. Vegenalternativ för mjölk kan där vara ett alternativ, typ Oatley. Andra lättsmälta kolhydrater är cornflakes, vitt bröd och de flesta flytande livsmedel. Gainers är jag skeptisk till, proteinshake kan däremot vara ett komplement.

Du får nog även försöka påminna dig själv att äta med någon slags mat-och-sov-klocka. Öka antalet måltider per dag stegvis.

Citat:
Ursprungligen postat av KK94
Varför ska man inte köra squats i smithen? Jag menar, om t.ex. squatracken är upptagen?
Det tar bort balansmomentet från övningen, du pressar mot en räls vilket får dig att öva in fel rörelsebana för böjen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in