Citat:
Du måste göra någonting åt din frukost till att börja med!Hej! Jag har styrketränat i drygt en månad och har under denna tiden även försökt lägga om mina matvanor för att gynna ändamålet. Finner det dock lite svårt att få i mig den rekommenderade dagliga mängden protein på (1,5–2) x kroppsvikt (kg). Väger omkring 70 kg i nuläget.
Under en vanlig dag äter jag någonting i stil med följande:
Landar väl på 90~ g protein ungefär. Vad kan jag göra för små ändringar för att få i mig mer protein, för vad jag har förstått vore det bäst? Är inte van vid att äta några större portioner egentligen, men försöker numera alltid att bygga upp en rejäl tallrik med mat till middag – speciellt under dagar då jag har tränat. Till kvällsmat brukar jag därför hålla mig till någonting mindre, som exempelvis en macka med några stekta ägg och lite sallad & fläsk om man vill göra det lite rejälare.
Hur stor omtanke behöver jag lägga på kosten i övrigt, om man bortser från proteinet? Tycker att träningen i sig är det enkla, men att behöva hålla sådan koll på vad man köper i butiken och vad man äter är den svåra biten. Vill därför försöka göra det så enkelt som möjligt för mig!
Under en vanlig dag äter jag någonting i stil med följande:
Frukost: yoghurt & müsli (15~ g protein/100 g)
Middag: pasta, wokgrönsaker & 250 g lax (20 g protein/100 g)
Kvällsmat: två skivor mörkt bröd med 2 ägg (6~ g protein/100 g)
Landar väl på 90~ g protein ungefär. Vad kan jag göra för små ändringar för att få i mig mer protein, för vad jag har förstått vore det bäst? Är inte van vid att äta några större portioner egentligen, men försöker numera alltid att bygga upp en rejäl tallrik med mat till middag – speciellt under dagar då jag har tränat. Till kvällsmat brukar jag därför hålla mig till någonting mindre, som exempelvis en macka med några stekta ägg och lite sallad & fläsk om man vill göra det lite rejälare.
Hur stor omtanke behöver jag lägga på kosten i övrigt, om man bortser från proteinet? Tycker att träningen i sig är det enkla, men att behöva hålla sådan koll på vad man köper i butiken och vad man äter är den svåra biten. Vill därför försöka göra det så enkelt som möjligt för mig!
I övrigt så behöver du inte äta större måltider men dubbla dem och ät åtminstonde sex gånger. Du kan inte äta mindre än en vanlig Svensson och fötrvänta dig att bygga massa muskler. Rekomenderar att du köper en gainer med.