2014-11-01, 00:34
Medlem
Ett tips är att dra ner på kalorier du får i dig från att dricka läsk, öl etc. då kan du äte mer fast föda.
Skolmaten är inte dålig, är nog du som är kräsen. ät mer fullkorn och mat du står dig på. småät inte. håll dig på ca 2000 kcal om dagen.
Hur ser en vanlig dag ut för dig matmässigt?
Citera
2014-11-01, 00:38
Medlem
Men vad man än tar sig till så måste det ju hålla långsiktigt. Man måste skaffa sig ett annat tankesätt o en hederlig ny livsstil. Är ju hur lätt som hellst i princip o rasa i vikt. Men hålla den i fem, sex år är ju tuffare. Tycker jag då visserligen, men har nog testat dom flesta viktklasser genom livet. Men kör hårt o lycka till.
Citera
2014-11-01, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sohigh
Ett tips är att dra ner på kalorier du får i dig från att dricka läsk, öl etc. då kan du äte mer fast föda.
Skolmaten är inte dålig, är nog du som är kräsen. ät mer fullkorn och mat du står dig på. småät inte. håll dig på ca 2000 kcal om dagen.
Hur ser en vanlig dag ut för dig matmässigt?

Skoldag:

Frukost: 2 mackor

Middag: Vad som serveras i skolan i ganska stor mängd. T.ex kycklig och ris så skulle jag kunna tänka mig 200-300g kyckling och 100g ris. (Påståendet om dålig mat var i grundskolan. Mycket bättre i nu på gymnasiet.)

När jag kommer hem: 1-2 mackor

På kvällen: 2 mackor eller mer.

Ledig / helg:

Lunch / middag (vid 2-3-4 på dagen): Ganska stor portion liknande den i skolan.

Kvällen: 2 mackor eller mer.
Citera
2014-11-01, 00:43
Medlem
ManJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siiC
Lättaste sätten att gå ner snabbt och smidigt på?

Själv har jag tänkt så här: Springa 15-20 minuter 3-4 gånger i veckan. Äta normalt, helst inte för mycket underskott (love food <3). Många säger att kaloriunderskott hjälper som fan men mat är ju för fan det bästa som finns.
Ju mer du älskar mat desto längre pass måste du träna. När man väger så mycket kan man hålla ut ett underskott på cirka 500 kcal. Vad det blir i kcal per dag får du räkna ut beroende på din längd, vikt, och ålder.

20 minuter är ingenting. För att bara gå ner 1 kg behöver man raskpromenera i 10 timmar, eller jogga i 7 timmar.

Om jag vore du skulle jag börja med en timmas rask promenad varje dag, och höja till 2 timmar efter en vecka så fötterna vänjer sig. Investera i ett par bra löpningsskor även om du inte ska löpa. I såna här kalla tider är det dock bättre att träna på ett löpband på något gym än ute.

I bästa scenario, dvs. ett underskott på -700 kcal från maten och -1400 kcal från träningen kan du gå ner 8-9 kg per månad. Alltså cirka 300 gram om dagen.
Citera
2014-11-01, 00:45
Medlem
Spring eller gå långa promenader, om du inte springer någon dag, ta en promenad!
Om du absolut vill fortsätta äta som du gör, kan du väl åtminstone byta ut ett mål om dagen mot ett nyttigt?
Citera
2014-11-01, 00:54
Medlem
Iamthebatmans avatar
Skippa kvällsmackorna och skär ner på smörgåsmaten överhuvudtaget.
Skär även ner på kolhydrater, även om det inte är på lchf-nivå.
Att du bör använda ända ditt sunda förnuft att undvika socker, snabba kolhydrater och fel fett säger redan sig självt.
Ut och gå och börja jogga försiktigt (för knänas och höfternas skull) när du känner dig mer varm i kläderna med raska prommenader.
Ladda ner några bra ljudböcker så går det lätt att gå i timtal!
Att simma skulle vara ett utmärkt alternativ.
Citera
2014-11-01, 00:57
Medlem
Du kan ju göra det som fungerat i alla tider, röra på dig mer än du äter (dvs gör av med mer kalorier än du tar in)

Löpning är bra men tror att den optimala träningen för att gå ner i vikt är att simma !
Citera
2014-11-01, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iamthebatman
Skippa kvällsmackorna och skär ner på smörgåsmaten överhuvudtaget.
Skär även ner på kolhydrater, även om det inte är på lchf-nivå.
Att du bör använda ända ditt sunda förnuft att undvika socker, snabba kolhydrater och fel fett säger redan sig självt.
Ut och gå och börja jogga försiktigt (för knänas och höfternas skull) när du känner dig mer varm i kläderna med raska prommenader.
Ladda ner några bra ljudböcker så går det lätt att gå i timtal!
Att simma skulle vara ett utmärkt alternativ.

Grejen är att jag egentligen inte har några problem att röra på mig. Har extremt dålig kondis men jag har aldrig haft problem eller jobbigt att röra mig. Är mest bara lat och om jag tar mig i kragen så är det inga problem. Tränade boxning konstant i 1,5 år för cirka 2 år sedan. Dock så åt jag mycket mer då men tappade säkert 15kg på dem åren. Glömde nämna det.

Edit: Känns som att det skulle vara sjukt jobbigt att gå och lägga sig hungrig.
Citera
2014-11-01, 01:47
Medlem
Som det ser ut får du i dig för mycket kolhydrater, skippa en del mackor ( jag har själv varit beroende av mackor, bytte ut dem mot danskt rågbröd och äter nu max 2st / dag... gör mackorna äckligare helt enkelt så äter du färre), mer lagad mat.
Vad har du på mackorna? du kan ta bort smör tex från dem, bara massa onödig energi där.
Ost? byt ut mot mager ost eller tex leverpastej så får du i dig "bättre" näring.

Simma / prommenader som folk skrivit låter som en bra idé!
Citera
2014-11-01, 01:52
Medlem
bithaxs avatar
Jag tror du äter ungefär så mycket som du gör av med, och det är ju det som är problemet.
Därför går du ej ned i vikt.
Du måste äta mindre än vad du gör av med, för att du skall få effekt.
Det är jävligt mycket lättare sagt än gjort.

Tips är ju att helt skita i bröd då det helt enkelt är för lätt att sätta i sig en macka eller tre.
Citera
2014-11-01, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Jag tror du äter ungefär så mycket som du gör av med, och det är ju det som är problemet.
Därför går du ej ned i vikt.
Du måste äta mindre än vad du gör av med, för att du skall få effekt.
Det är jävligt mycket lättare sagt än gjort.

Tips är ju att helt skita i bröd då det helt enkelt är för lätt att sätta i sig en macka eller tre.

Låter ändå ganska smart att skita i brödet. Ta något annat istället. Äter dock mycket leverpastej. Vad är ett alternativ till macka som är lika "litet"? Pallar ju inte slänga ihop en hel middag.
Citera
2014-11-01, 02:33
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siiC
Skoldag:

Middag: Vad som serveras i skolan i ganska stor mängd. T.ex kycklig och ris så skulle jag kunna tänka mig 200-300g kyckling och 100g ris. (Påståendet om dålig mat var i grundskolan. Mycket bättre i nu på gymnasiet.)

När jag kommer hem: 1-2 mackor

På kvällen: 2 mackor eller mer.

Ledig / helg:

Lunch / middag (vid 2-3-4 på dagen): Ganska stor portion liknande den i skolan.

Kvällen: 2 mackor eller mer.

Ok, är ungefär lika lång/kort som mig...

Jag rör mig i princip inte alls nu för tiden...

Jag äter definitivt mycket mer än vad du gör... jag väger inte 115 kilo...

Antingen så suger du upp kilon via andning eller så äter du mer än vad du tror...

Nu går du i skolan så det finns väl inte jätte mycket mera att göra än att försöka gå/springa/sporta...

Men om du lagat maten själv så är ju min definitiva rekommendation att laga precis samma storlek du brukar men dela det på hälften och ät den andra hälften imorgon... så enkelt och så sjukt effektivt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in