Citat:
Ursprungligen postat av Slicjay
Favorit i repris är tillbaka. Undrade själv varför inte Qaisar Mahmood gett sig in i debatten ännu nu när det råder fullskaligt krig mot allt och alla som inte delar gammelmedia et als världsbild. Nåväl jag behövde varken vänta eller bli missnöjd.
Svenskheten måste få en ny innebörd.
http://www.svd.se/kultur/svenskheten...rd_8016434.svd
Jag frågar mig, varför och till förmån för vem?. Om svenskheten måste få en ny innebörd innebär det ju att den gemenskap och samhörighet jag identifierar mig med också måste få stå tillbaka till förmån för QMs eller någon annans. Eftersom jag troligtvis inte kommer känna mig särskilt "hemma" i QMs eller gammelmedias hemsnickrade svenskhet är det då ok om jag söker mig någon annan och kallar mig själv och den Suiones eller liknande eller är det per automatik att "fiska i grumliga vatten"?
Man kan svårligen frångå det faktum att det i media råder 100-% konsensus om att de flesta av de attribut som många definierar som svenska och svenskhet och som otvivelaktigt skapat ett mycket framgångsrikt samhälle tydligen måste upplösas och avvecklas eller åtminstone omdefinieras. Jag frågar mig dock fortfarande efter spaltmils läsande, varför och till vems fördel?
Efter att ha diskuterat med ett antal personer - SD:are och andra - som inte delar min etnonationella syn (i en del fall har man istället helt orealistiska föreställningar om "öppen svenskhet" och möjligheten av att assimilera invandrarbefolkningen), har jag börjat fundera på om inte lagstadgad minoritetsstatus för etniska svenskar skulle kunna vara en lösning. Det är bara att ge upp tanken på det nuvarande Sverige som en nationalstat för svenskarna. Ja, denna tanke är en del av problemet: den delas av de flesta av alla dessa invandringsvurmare och etniska aktivister och det är därför som de vill förneka eller "omdefiniera" svenskheten.
Vi etniska svenskar är ju numera en väldigt liten grupp -
det anser t.o.m. Jimmie Åkesson - och naturligtvis bör vi kunna få tillgång till samma rättigheter som landets övriga nationella minoriteter:
"[Den etniskt svenska] gruppen i Sverige utgör en etnisk (kulturell/nationell) minoritet med rätt till mer än att bara få utöva sin religion (för dem som önskar det). Det är en minoritet som också har rätt till ett civilt liv centrerat runt sin egen etniska och kulturella identitet."
Vi svensk-svenskar bör alltså få ha våra egna, statsunderstödda, kulturföreningar, dagis, fritidshem och skolor. Detta skulle, enligt uppgift, även vara bra för "integration" och "tolerans" samt leda till minskad "främlingsfientlighet".
Citat:
Hillelskolans profilämnen är hebreiska och judiska studier. Genom undervisningen i dessa ämnen ges eleverna grundläggande kunskap i den judiska kulturen, historien och religionen. Ämnena skall bidra till elevens förmåga att skapa sig en stark judisk identitet. Skolans atmosfär präglas av profilen som genomsyrar såväl vardag som helgdag. Profilämnena skall även ge eleverna en ökad medvetenhet i sin dubbla kulturtillhörighet samt ge en möjlighet till förankring i sin minoritetskultur i Sverige. Som minoritetsgrupp är det nödvändigt att skapa sig förståelse för sin tradition, sin kultur och sitt arv. Detta ger en god grund för att bemöta främlingsfientlighet och utvecklar elevernas känsla för tolerans i det svenska samhället.
http://www.hillel.nu/sv/profilen