Jag tror vi håller mycket med varandra men samtidigt har ett behov av att skriva av oss. Jag kommer därför endast anmärka då det jag inte håller med dig om.
Citat:
Ursprungligen postat av
Edgerton
Jag håller nog inte riktigt med dig i detaljerna.
1) Jag håller inte med om att FN, Världsbanken, IMF osv. skapades av Council on Foreign Relations (CFR) även om deras intressen sammanfaller. CFR är en tankesmedja som grundades av den amerikanska "wasp-eliten" i det amerikanska näringslivet. Deras intressen var primärt att skydda det amerikanska näringslivets intressen. Idag har det fortfarande en liknande roll med över 250 företagsmedlemmar.
Jag skrev flera långa inlägg igår och jag orkar inte riktigt göra det idag, fast jag är också intresserad av dina källor, varför du har den uppfattningen som du har. Skulle du kunna presentera detta? Så kan jag kommentera sedan.
Men kanske en tankeställare till dig, multinationella storföretag säkerställer alltid att utrikespolitiken är på deras sida och hur gör de det?
Citat:
Ursprungligen postat av
Edgerton
Ett tillägg som sällan nämns är att det finns tredje punkt. USA skall ha rätt att "informellt" göra undantag från liberala principer. Det är något USA hela tiden gör både inrikes och utrikespolitiskt. Ofta har det att göra med att de amerikanska eliterna är korrupta.
Mitt svar riskerar att bli en diskussion om semantik. Jag anser inte att det är korruption. Jag anser att liberala principer är omöjliga att genomföra i den värld vi lever i. De mänskliga rättigheterna och liberala principer är som bäst ett rättesnöre för hur delar av staten skall styras och hur det borde styras men man kan inte applicera det på elitens nivå.
Vilken förklaringsmodell ger dig bäst förutsägbarhet när det kommer till USA:s agerande? Att titta på deras agerande efter de liberala principer som USA och dess elit bekänner sig till? Eller att USA följer den starkes rätt? Jag använder linsen för det förra när jag tittar på USA och alla andra nationer eller grupper.
Citat:
Ursprungligen postat av
Edgerton
3) Om Coudenhove-Kalergi och EU
Du nämner att EU skapades av USA men jag vill nog hävda att EU var främst någonting europeiskt konstruerat för europeiska förhållande. Många har tänkt i sådana banor som EU där bland Napoleon, Viktor Hugo, Trotsky, Joachim von Ribbentrop (Hitlers utrikesminister), brittiska akademiker och en lång rad människor på den extrema höger och extrema vänsterkanten. Detta är alltså inget som är specifikt för Richard von Coudenhove-Kalergi - som förövrigt inte alls riktigt hade de uppfattningar du skriver att han hade.
Även om människor från alla politiska kanter haft sådana tankar innan så var det inte deras version av ett enat Europa som hände. Ytterst kortfattat från min sida om EG, det finns mycket mer att säga men jag tar det kort. Frankrike ville återuppbygga sin industri och då skapades Monnet planen av Jean Monnet som var i behov av den amerikanska Marshallplanen för att lyckas. Frankrike som var granne till Tyskland ville ogärna först se att nationen kom på fötter igen efter kriget. USA i sin tur ville mota kommunisterna i Tyskland och Europa. Därför pressades Frankrike politiskt till att genomföra en plan där de bägge nationerna kunde samarbeta. Svaret blev EG som det sägs skrevs ihop av Monnet där kol och stål industrierna låstes samman. Då Monnet befunnits sig i Washington under delar av kriget hade han odlat nära kontakter med flera amerikaner. Monnet förhörde sig om förslagets godkännande hos USA genom den amerikanska utrikesministern Dean Acheson, som gav godkännandet samt hans vän John J. McCloy som var USA:s huvudkommissionär i Tyskland.
Kuggfråga: Vilken organisation i USA tror du Acheson och McCloy tillhörde?
Citat:
Ursprungligen postat av
Edgerton
Vidare så hävdar inte Coudenhove-Kalergi att "judar skall styra i Europa" i Praktischer Idealismus. Det är något som tillskrivs honom av honom av memskrivande vita amerikanska nationalister som inte läser orginalkällor.
Nu hävdade jag inte det heller. Men du som studerat Kalergi, har han sagt det memarna hävdar att han skrivit? Om ja, var då?
Citat:
Ursprungligen postat av
Edgerton
De där mänskliga rättigheterna är inte vatten värda för USA eller för de flesta liberala regimer. Kärnan är inte de "mänskliga rättigheterna" - det är liberalismen eller i alla fall hur USA tolkar liberalismen. Vidare kan du läsa in vad som helst i de "mänskliga rättigheterna"
De är inte ett vatten värda för de som
går emot dem och så måste det vara för du kan inte ge dina fiender rättigheter som möjliggör att han vinner över dig. Därför kallar jag det ett liberalt auktoritärt system. Men om vi granskar hur lagarna skrivs och följs i nationerna ser vi att de har en konstitution eller grundlag som är baserad på principerna om de mänskliga rättigheterna och detta ser de till att du inte kan rösta bort.
https://futurefreespeech.com/feret-v-belgium/
Para. 64:
Tolerance and respect for the equal dignity of all human beings is the foundation of a democratic and pluralist society. As a result, in principle it may be deemed necessary, in democratic societies, to sanction, even prevent, all forms of expression which propagate, encourage, promote or justify hatred based on intolerance (including religious intolerance), ensuring that the “formalities”, “conditions”, “restrictions” or “sanctions” imposed are proportionate to the legitimate aim pursued (with regard to hate speech and the promotion of violence see Sürek v Turkey
Från USA:s självständighetsdeklaration:
"We hold these truths to be self-evident, that all men are created equal, that they are endowed by their Creator with certain unalienable Rights, that among these are Life, Liberty and the pursuit of Happiness.
I EU:s stadga första titeln ser vi:
Artikel 1. Human dignity is inviolable. It must be respected and protected.
Artikel 2. 1. Everyone has the right to life 2. No one shall be condemned to the death penalty, or executed.
I FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna:
"Eftersom erkännandet av det inneboende värdet hos alla som tillhör människosläktet och av deras lika och obestridliga rättigheter är grundvalen för frihet, rättvisa och fred i världen,"[...]
Eftersom medlemsstaterna har åtagit sig att i samverkan med Förenta Nationerna säkerställa en allmän och faktisk respekt för och efterlevnad av de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna, Eftersom en gemensam uppfattning om innebörden av dessa rättigheter och friheter är av största betydelse för att uppfylla detta åtagande,tillkännager generalförsamlingen
denna allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna som en gemensam norm för alla folk och nationer i syfte att alla människor och samhällsorgan med denna förklaring i ständig åtanke skall sträva efter att genom undervisning och utbildning främja respekten för dessa rättigheter och friheter samt genom progressiva åtgärder, både nationellt och internationellt, se till att de erkänns och tillämpas allmänt och effektivt både bland folken i medlemsstaterna och bland folken i områden som står under deras jurisdiktion.
Artikel 1
Alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter. De har utrustats med förnuft och samvete och bör handla gentemot varandra i en anda av gemenskap.
Artikel 2
Var och en är berättigad till alla de rättigheter och friheter som uttalas i denna förklaring utan åtskillnad av något slag, såsom på grund av ras, hudfärg, kön, språk, religion, politisk eller annan uppfattning, nationellt eller socialt ursprung, egendom, börd eller ställning i övrigt. Ingen åtskillnad får heller göras på grund av den politiska, rättsliga eller internationella status som råder i det land eller det område som en person tillhör, vare sig detta land eller område är oberoende, står under förvaltarskap, är icke-självstyrande eller är underkastat någon annan begränsning av sin suveränitet.
Artikel 3
Var och en har rätt till liv, frihet och personlig säkerhet.
Sveriges grundlagar är anpassade för de mänskliga rättigheterna:
https://www.informationsverige.se/sv...a-rattigheter/
I Frankrikes konstitution artikel 53-1, sida 23 ser vi hur de anammat mänskliga rättigheter.
https://www.conseil-constitutionnel....is_oct2009.pdf
Första artikeln i Tysklands konstitution:
(1) Human dignity shall be inviolable. To respect and protect it shall be the duty of all state authority.
(2) The German people therefore acknowledge inviolable and inalienable human rights as the basis of every community, of peace and of justice in the world.
(3) The following basic rights shall bind the legislature, the executive and the judiciary as directly applicable law.
Storbritannien:
https://www.equalityhumanrights.com/...man-rights-act
Jag tar bara upp några av de större länderna men jag tror du förstår att många fler länder än de jag skrivit upp har de mänskliga rättigheterna inskrivna i sina lagar och baserar sina juridiska lagar efter dem. Lagen bygger landet.
Jag borde kanske inte ha skrivit att kärnan är de mänskliga rättigheterna för kärnan är den starkes rätt, i varje system sen kan systemet kalla sig för vad det vill utåt men principen om den starkes rätt är det som gäller. När de bryter mot sina egna principer om de mänskliga rättigheterna så gör de det för att de är starkare än de grupper som säger att de måste i alla fall hålla på sina egna uppsatta principer.