2020-12-29, 17:20
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Bullentinkrönikören Ivar Arpi gör nästan en kulturell appropriering av Oytos "krympandets radikalisering" från denna tråd men använder en annan förebild när han beskriver den våldsförhärligande liberalismen.
Ivar Arpi: Liberaler som förespråkar politiskt våld
...
Deras politiska fiender ska förbjudas, isoleras, portas, bekämpas. På engelska finns uttrycket beyond the pale. The Pale var från början ett område runt Dublin som engelsmännen erövrade och gjorde till sin bas på Medeltiden. Inom the pale var man civiliserad och engelsk, bortom det fanns det irländska barbariet. Men precis som blev fallet på Irland har the pale krympt för det liberala samförståndet som funnits om frågor som gäller migration, brottslighet, med mera. Kanske är det inte så konstigt att den lilla styrkan liberaler som finns kvar låter alltmer våldsam i sin retorik. De anser att allt som inte passar in i deras snäva ramar är barbari.
Avslutningen kommer nog att väcka ett ramaskri inom de få liberala kretsarna:
De tål inte meningsmotståndare och de relativiserar eller rentav uppmanar till våld. Om detta är liberaler, vet jag ärligt talat inte hur mycket liberalism svensk offentlighet tål.
https://bulletin.nu/kronikorer/all/i...politiskt-vald

Eller är det tvärt om?
Hur mycket våld tål en liberal innan de byter åsikt?

Okej: Det där hade funkat för 5 eller 6 år sedan. Att uppmana till våld idag lär ju få reaktioner. I Eskilstuna kommun är SD andra största parti, man sitter som andra ordförande i flera nämnder och den invandringskritiske socialdemokraten Jimmy Jansson är Kommunstyrelsens ordförande. SD lär ju växa i kommunen efter detta. M och S kommer bli skitsura.
Citera
2020-12-29, 17:28
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Bullentinkrönikören Ivar Arpi gör nästan en kulturell appropriering av Oytos "krympandets radikalisering" från denna tråd men använder en annan förebild när han beskriver den våldsförhärligande liberalismen.
...
Deras politiska fiender ska förbjudas, isoleras, portas, bekämpas. På engelska finns uttrycket beyond the pale. The Pale var från början ett område runt Dublin som engelsmännen erövrade och gjorde till sin bas på Medeltiden. Inom the pale var man civiliserad och engelsk, bortom det fanns det irländska barbariet. Men precis som blev fallet på Irland har the pale krympt för det liberala samförståndet som funnits om frågor som gäller migration, brottslighet, med mera. Kanske är det inte så konstigt att den lilla styrkan liberaler som finns kvar låter alltmer våldsam i sin retorik. De anser att allt som inte passar in i deras snäva ramar är barbari.
De tål inte meningsmotståndare och de relativiserar eller rentav uppmanar till våld. Om detta är liberaler, vet jag ärligt talat inte hur mycket liberalism svensk offentlighet tål.

Eller är det tvärt om?
Nu är de åter där och gnäller för att det är synd om vuxna människor.

Rätt obegripligt ämne på det stora hela, skulle jag säga. Har väl aldrig hört talas om våldsamma liberaler, och sedan kan man tycka att Arpi nog är ganska liberalt anstruken själv. Så. Det jag tror han menar är att de personer som förespråkar våld mot meningsmotståndare kort och gott knappast är liberaler, fastän de sympatiserar med ett parti som utger sig för att vara liberalt, eller skriver för en tidning med liberal profil. Arpi är liberal — så liberal att han anser att SD är OK. Voronov är det inte. Fine.

Det är så klart även välkänt att de flesta stora politiska partier och riktningar rymmer alla möjliga — och omöjliga — stollar/avarter. Inget nytt under solen.

Hotet från liberalismen känns minst sagt marginellt. Den är skadlig på flera sätt, men våldsam... njae.
Citera
2020-12-29, 17:31
Medlem
Citat:
...

Eller är det tvärt om?

Den intoleranta liberalismen fick väl sitt genombrott med Karl Popper. Så länge de kan brännmärka motståndarna som illiberala så går det bra. Tror alltså att de tål riktigt mycket våld så länge de får befinna sig på den våldsutövande sidan.

Men det var ett vasst och bra inlägg av Arpi.
Citera
2020-12-29, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Hotet från liberalismen känns minst sagt marginellt. Den är skadlig på flera sätt, men våldsam... njae.

Till dess att du får en liberal Hell-Cat missil i huvudet från en liberal drönare.

Men man kanske ska skilja från Imperiets liberala politik och svensk progressiv liberalism?
Citera
2020-12-29, 17:41
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Den intoleranta liberalismen fick väl sitt genombrott med Karl Popper. Så länge de kan brännmärka motståndarna som illiberala så går det bra. Tror alltså att de tål riktigt mycket våld så länge de får befinna sig på den våldsutövande sidan.

Men det var ett vasst och bra inlägg av Arpi.
Popper och toleransparadoxen — givetvis. Jag tänker ändå att just liberaler är ett släkte som drar sig i det längsta för att sträcka sig efter knölpåken mitt i en debatt. Drakoniska straff för brottslighet och viss repression mot "subversiva" element en annan sak. Allt för att upprätthålla den liberala ordningen.
Citera
2020-12-29, 17:45
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Till dess att du får en liberal Hell-Cat missil i huvudet från en liberal drönare.

Men man kanske ska skilja från Imperiets liberala politik och svensk progressiv liberalism?
Den här såg jag komma.

Ja, man får kanske dra en linje öh. mellan samhällssystem byggda på "liberala" principer och typ liberala ideologer, tyckare, skribenter.
Citera
2020-12-29, 17:56
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
...

Eller är det tvärt om?
Antar att det skrevs som en reaktion på Voronovs utspel om att Sverigedemokrater inte skall isoleras utan hållas inom räckhåll för ständiga knytnävsslag...
Citera
2020-12-29, 18:00
Medlem
Citat:
Popper och toleransparadoxen — givetvis. Jag tänker ändå att just liberaler är ett släkte som drar sig i det längsta för att sträcka sig efter knölpåken mitt i en debatt. Drakoniska straff för brottslighet och viss repression mot "subversiva" element en annan sak. Allt för att upprätthålla den liberala ordningen.

Tycker ändå att Arpi rör vid en känslig nerv när han skriver som han gör. Marxist Allardister Markus och Malcom beskriver det här problemet i politiken i ett avsnitt av deras podd på ett ingående sätt.

https://soundcloud.com/markus-och-ma...nde-dubbelmakt

Malcom K är av den bestämda uppfattningen att vänstern och liberalerna flörtar med våld och regelbrott på ett uppenbart sätt. De har redan kastat handskarna (i vart fall i Imperiets kärnland) och anser sig har rätt att köra med allehanda regelbrott och övertramp eftersom de besitter i princip all institutionell och medial makt.

Högern står kvar på fotbollsplanen och ropar på domaren medan den undrar varför motståndarna är så fula och varför domaren aldrig blåser.

Samhället är en komplicerad organism och om liberalerna kan åberopa Carl Schmitts våldsande så måste högern i vart fall markera att den ser vad liberalerna gör.
Citera
2020-12-29, 18:30
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Högern står kvar på fotbollsplanen och ropar på domaren medan den undrar varför motståndarna är så fula och varför domaren aldrig blåser.

Det är nog värre än så. Vänstern spelar hockey. En sport för en helt annan säsong, en annan arena och dessutom i tre perioder. Högern vågar inte ens kräva vinst på grund av walkower av domaren utan beklagar sig för en publik som gått hem i brist på aktivitet.

Medierna är och kollar på hockey.
Citera
2020-12-29, 18:40
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Tycker ändå att Arpi rör vid en känslig nerv när han skriver som han gör. Marxist Allardister Markus och Malcom beskriver det här problemet i politiken i ett avsnitt av deras podd på ett ingående sätt.

https://soundcloud.com/markus-och-ma...nde-dubbelmakt

Malcom K är av den bestämda uppfattningen att vänstern och liberalerna flörtar med våld och regelbrott på ett uppenbart sätt. De har redan kastat handskarna (i vart fall i Imperiets kärnland) och anser sig har rätt att köra med allehanda regelbrott och övertramp eftersom de besitter i princip all institutionell och medial makt.

Samhället är en komplicerad organism och om liberalerna kan åberopa Carl Schmitts våldsande så måste högern i vart fall markera att den ser vad liberalerna gör.
Schmitt är det nog bara Malcom som refererar till i dag, Nixregistret får ursäkta, men jag fattar vad du menar och håller med om att inskränkningar av yttrandefriheten samt försök att kväsa oliktänkande ska uppmärksammas. Gärna avvisas på ett robust, principiellt sätt utan att offerkoftan kommer till användning.

Vänstern — iaf. stora delar av den — och den så kallade ytterhögern har något gemensamt i ett mer aktivistiskt förhållningssätt till politiken, eller vad man ska säga.
Mitt intryck är annars att både liberaler och allmänt borgerliga–höger–någonting i regel håller sig för goda och ogärna sänker sig till en agitationsform, där våldshot ingår, som de anser under sin värdighet. Jag kan tänka mig att det finns en oro för upptrappning där.

Men visst förekommer väl aktioner/kampanjer initierade från liberalt håll. De är bara så sällan handgripligt "våldsbejakande" att de snarast sorterar under censuren. Menar jag, då.
Senast redigerad av Blot-Sven 2020-12-29 kl. 19:13.
Citera
2020-12-29, 18:59
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Men är det inte märkligt hur främlingarna ofta brister i respekt för det andras arbete åstadkommit? Brister i respekt för materiella saker som de tycks tro att vi har i överflöd i Sverige?
De kunde värdesätta såväl det gemensamma som sin egen hemmiljö (inklusive trapphus och gårdar) om de förstår att det kostar och kräver uppoffringar att uppföra och hålla efter. Men, det är väl rotlösheten som får dem att känna som att allt det vi har här i landet är dem till låns — eller gratis. Ingen kräver ens att de främmande folkslagen följer samma regler som svenskar. Så mycket för vårt avancerade, civiliserade västerländska samhälle.

Citat:
Tack för det, Lucky — belysande. Intressanta reflektioner.

Det är lite det jag tänker; migranterna tror att systemet tillhandahåller allt man behöver, en ram för våra liv, och att vi går omkring här som besökare. Svensk som icke-svensk. Sverige — en mötesplats. Rätt obehagligt att det är vårt vardagsrum vi talar om. Folk kommer och går, hänger och glider runt som de behagar. Men jag tror väl att allt detta är i linje med den här drömmen om att Sverige ska bli mer som USA. Free for all.

Kanske att synen på samhället som en parklek kan härledas tillbaka till den socialdemokratiska folkhemstanken med dess sociala ingenjörskonst och stadsplanering med fokus på möten i närområdet.

Invandrarna bor ofta i miljonprogramsområden. De verkar tro att fastighetsvärden — eller myndigheterna — sörjer för allt.
Ursprungligen var säkert tanken god när man ville skapa bekväma miljöer för svenskar vana vid lägre materiell standard, men ett system som servar befolkningen tarvar också skötsamhet i gengäld.
Många nykomlingar brukar ju dessutom tro att det är FN som betalar deras uppehälle i Sverige, eller rent av Allah!

Personligen tror jag att det är den arbetsfria försörjningen som är pullfaktor nummer ett, det materiella välståndet spelar mindre roll, de som kommer från tredje världen brukar ju ändå inte ha några intressen eller hobbyes som kostar pengar (om man inte räknar droger som hobby) inte heller vill de lägga en krona i onödan till barnen för att de ska ha någon fritidssyssla. Om man bor 14pers i en tvåa i Sverige eller i ett skjul i Somalia spelar nog ingen roll bara man slipper arbeta men ändå har tak över huvudet och mat till fruarna och barnen + cigg, öl eller khat till sig själv.

Skulle villkoren för att bo här vara att de skulle tvingas försörja sig själva genom riktiga arbeten och deras fruar också tvingades jobba bland svenskar av båda könen och deras barn tvingades delta i alla ämnen med krav på assimilering så skulle nog väldigt många tacka ja till ett återvandringsbidrag i stället.

Barnbidraget är för övrigt något som har dragit stor olycka över landet och borde ha avskaffats för länge sedan.
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Per Gudmundson gräver sig djupare ner i den grov han sitter i. Vill inte skriva så mycket mer för jag tycker det är så sorgligt.

Poängen med senaste ledaren är i alla fall att SwebbTV ska se det som en ”fjäder i hatten” att ha blivit avstängda av Youtube.

Däremot är det ingen ”fjäder i hatten” att Vänsterpartiet utsett Bulletin till huvudmotståndare utan ett hot mot demokratin och den fria åsiktsbildningen.

https://bulletin.nu/ledare/all/censu...yetR9mab-Fnq_4
Men jag tycker att han på något sätt har rätt om avstängningen, åtminstone i ett långt perspektiv. Censur och utgivningsförbud mm brukar väl i backspegeln ses som en kvalitetsstämpel att skryta med när slaget är vunnet? Om utvecklingen vänder och förnuftet segrar så kommer swebb-tv kunna skryta med att under de vansinniga åren så stängde tokregimen kanalen.
Citat:
Det bisarra är att de där förorterna faktiskt är ganska fina i sig. En skogsbacke där, en buske där, ett par gångvägar... Inte alltför tätt mellan husen. Bra med lekplatser. Nära till skolan. Även rätt stora lägenheter om man bryr sig om sådant. Varför ska man bo i en trång jävla tvåa i innerstan när man kan få en fyra till samma pris i snålblåsten ute på Järvafältet? Tja, det skulle väl vara grannarna, då...
Områderna måste rivas i alla städer! De tomma lägenheterna runt om i landet i början på 90 talet blev vår olycka när kommunalråden fick för sig att man skulle rädda ekonomin genom att fylla husen med migranter. Vi får aldrig sätta oss i sitsen igen!
Senast redigerad av orrtupp 2020-12-29 kl. 19:07.
Citera
2020-12-29, 19:18
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Schmitt är det nog bara Malcom som refererar till i dag, Nixregistret får ursäkta, men jag fattar vad du menar och håller med om att inskränkningar av yttrandefriheten samt försök att kväsa oliktänkande ska uppmärksammas. Gärna avvisas på ett robust, principiellt sätt utan att offerkoftan kommer till användning.

Vänstern — iaf. stora delar av den — och den så kallade ytterhögern har något gemensamt i ett mer aktivistiskt förhållningssätt till politiken, eller vad man ska säga.
Mitt intryck är annars att både liberaler och allmänt borgerliga–höger–någonting i regel håller sig för goda och ogärna sänker sig till en agitationsform, där våldshot ingår, som de anser under sin värdighet. Jag kan tänka mig att det finns en oro för upptrappning där.

Men visst förekommer väl aktioner/kampanjer initierade från liberalt håll. De är bara så sällan handgripligt "våldsbejakande" att de snarast sorterar under censuren. Menar jag, då.
Schmitt läses av ett större segment av den intellektuella vänstern, som sedan filtrerar ner honom till mer mellanbrynta typer. En av de mest inflytelserika Schmitt-uttolkarna idag är t.ex. Giorgio Agamben, som Mathias Wåg m.fl. gladeligen hänvisar till. Även Leo Strauss var i hög grad schmittian, så det finns även representerat i neokonservatismen, även om den genomsnittlige neokonservative inte själv vet om det.

En av de stora hemligheterna i den politiska filosofin, som många helt har missförstått, är att det alltid är högern som tar initiativ och sätter spelreglerna för diskussionen. Det är högertänkare som Nietzsche, Pareto, Heidegger och Schmitt som har stakat ut det moderna politisk-teoretiska spelfältet. Det mesta inom den moderna vänstern består av olika sätt att förhålla sig till ett gäng högertänkare, och försöka att vrida deras uppenbara insikter till någonting som ändå kan leda till vänsterpolitik. De dummare vänstertänkarna vet inte själva om det, eftersom stoffet har filtrerats genom flera lager ovanför dem utan att ursprungskällan har skrivits ut. Men Freud var schopenhauerian, Frankfurtskolan kritiserade upplysningen utifrån motupplysningen och Nietzsche, Sartre var heideggerian, Foucault var nietzschean och Agamben är som sagt schmittian.

Den här dynamiken beror delvis på att högern tenderar att bestå av en allians mellan högt och lågt: högintelligenta intuitiva tänkare och slentirantänkande "vanle' fôlk". Vänstern däremot är notoriskt mellanbrynt; den består av medelintelligenta människor som inte kan skapa något eget, men samtidigt är intelligenta nog att trassla in sig i ideologiska fantasivärldar. Därmed får vi en förvirrad debatt där högerns "elit" stakar ut diskussionens råmärken, men det material som gör avtryck i media och på universiteten består av vänsterns omtolkningar.

En dellösning på problemet är att vi måste få fram mer av sånt som friktionsfritt är både högt och lågt/brett på samma gång, utan att vara en perverterad, vänsterbrynt mellansörja. Det klassiska exemplet på en sån blandning är det attiska dramat, som avhandlade höga, tragiska sanningar på ett sätt som otvunget fungerade för en masspublik. I svensk kultur finns det exempel på sånt hos bl.a. Thomas Simonsson, Gunno Dahlstierna, Carl Michael Bellman, Erik Johan Stagnelius och Verner von Heidenstam, men såklart också i mindre doser lite överallt. Det är nåt man bör lära sig att hålla utkik efter och lyfta upp närhelst man får chansen.

(Liberalismen är ytterst alltid våldsbejakande, eftersom den är utopisk och progressiv. Den har ett förbestämt mål som är omöjligt, vilket förr eller senare alltid - om liberalen inte lyckas bli omvänd - landar i slutsatsen att utopin måste bankas fram med våld. Liberalismens mest tydliga implementering var den franska revolutionens terrorvälde.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in