2021-02-18, 13:44
Medlem
Åsiktsstyrningen av media i Sverige

Ett försök till seriös diskussion om situationen i media i Sverige publiceras idag på Samnytt. Så här ser ingressen ut.

Citat:
Carl Åhlström funderar om de i det närmaste incestuösa förhållanden som råder inom den absoluta toppen av svenska medier – högbetalda grindvakter som hoppar mellan de tre stora mediebolagen och bestämmer vad vi ska tänka och vad vi får yttra.

https://samnytt.se/en-liten-klick-styr-svenska-medier/

En svala gör ingen sommar. Men kanske är det här ett tidigt vårtecken.
Citera
2021-02-18, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Vad anser du att den här moralismen bottnar i, om det faktiskt rör sig om genuin övertygelse? Det finns väl knappast en rädsla eller fruktan (Gudsfruktan) i grunden, som inom religionen? Man kan ju tänka sig att det snarast handlar om gruppsykologi, och metoder för att bestraffa den som avviker saknas inte. Jag undrar dock vad det är som måste blottläggas för att korthuset ska falla. En mekanism av den här typen kräver nog någon form av hård kärna för att fungera. Ett latent men verkligt hot.

Denna fråga framstår för mig som så helvetes viktig att besvara. Jag vet att Bergsturk har den i sitt fokus med godhetsmäkleriet och jag håller med, det har med godhet att göra, men man borde tröska djupare in i detta och belysa det från flera håll, tycker jag. Här är en vers, iakttagelse eller varför inte automatgenererad text som kommer ur mig i förbannelsen:

Vad som sägs om dig, det är det som är viktigt (Havamal). "Vet du vad de säger om dig?" är hotfrågan från de unga fruarna till sina män när de har gjort fel och skall sättas på plats. - Ja, det är likes som räknas och svenskarna är jävligt rättvisa. Fyfan för den som kan acceptera att någon kommer på efterkjälken - nej då jävlar går vi ihop och dödar den som lät det hända. Vi är ett folk med rättvisepatos, vi hjälper de svaga. Vi förstår dom som gör fel. Att någon gör fel, begår ett brott beror inte på någon genetisk arvssynd - ingen föds sådan, sådana egenskaper kan inte ärvas. Stick inte upp din jävel, du har ingen rätt och ingen plats i laget annat än som hjälp och förståelse för den svage. Vi håller ihop och är solidariska - vi är smartaste tjejgänget som inte faraktar den svage utan älskar honom.
Citera
2021-02-18, 14:04
Medlem
longbow4ys avatar
Tror mer att de beteenden vi noterar ligger i människans natur.
Flockbeteende, avund, åtrå, intresse för nymodigheter, social bekräftelse, utstötning av avvikare, hjältedyrkan, längtan efter starka ledare, avskaffande av samma ledare osv. Allt har hänt sedan tidernas begynnelse och händer om och om igen. Det är ingen slump att antikens sagor fortfarande har sin plats i vår tid.

Problemet idag, är vilket i sig är högst märkligt med tanke på att vi är världshistoriens högst utvecklade samhälle, är att vi numera vägrar se och erkänna dessa enkla genetiska drifter. Följden är att vi, vi som i samhället, inte längre lätt kan avslöja dem och hantera dem, utan försöker intellektualisera och rationalisera dessa våra drifter. Lite för fina för att erkänna djuret i oss till den grad att vi inte kan hantera djuret inom människan.

Kristna religionen hanterar detta genom att klassa beteenden som dödssynder och dygder. Ondska och godhet. Synd och skam. Allt för att hitta en motkraft till dessa enkla drifter.
Och det är precis samma hantering som nu återkommer o godhetssignalering och skambeläggande inom snart sagt alla områden.

Varför?
Enkelt svar är för att det fungerar för de appellerar till flockbeteendet. Och det fungerar så mycket bättre på de som inte vill inse att de känslor man spelar på ligger i människans enkla natur. Ett rovdjur.
Känslorna tar över från förnuftet.

Vad är då "motgiftet"?
Det finns ingen snabbfix utan detta måste vara en kontinuerligt arbete med att hålla emot känsloyttringar utan intellektuell motstånd inom de områden som berör samhällets väl och ve.

Problemet vi har är att det intellektuella motståndet har ersatts med känslomässig plakatpolitik utan att det möter motstånd.
Greta är problemet inte lösningen.
Citera
2021-02-18, 14:33
Medlem
Y

Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Jag menade att man skall hålla eliter ansvariga och inte den lilla människan men många i tråden menar att man skall hålla den lilla människan ansvarig. Det tycker inte jag.

Aha... OK... du vill bara kritisera eliter? Och du står alltså på folkets sida? Så sympatiskt.

Och din solidaritet med folket visar du alltså så här?

Citat:
(...)Men det är klart - den muslimska invandringen för med sig mycket ”gott” till Sverige. De enda som behöver vara oroliga är den genomsnittliga svennebanan som inte kan konkurrera på en social och ekonomisk marknad som präglas av tro, familj, gemenskap och generation.
(...)
Det är naturligtvis tråkigt om svennebanan inte ha sin Pripps Blå i fred och inte ligga runt på fyllan med kompisens kärring på midsommar. Åh, just det.
(...) Det är nämligen så att vita svenska kvinnor (det gäller egentligen alla kvinnor) alltid springer till segraren och det kommer vara Mr. Mohammed. Vem vet, Lisa kanske kan bli Mr. Mohammeds andra fru. Motvilligt såklart. Säg nu inte att jag vill det här. Inget av detta vill jag men faktum är det här vad svensken vill. De har aktivt röstat för detta (...) Någonstans måste man ta konsekvenserna för sitt handlande och det gäller även svensken. Tråkigt för svennebanan men förhoppningsvis kommer de goda svenskarna undan. Det är bara dem jag bryr mig om – de goda svenskarna och de utgör bara en minoritet av folket i stort. Ja, det står jag för. Jag anser bara att en minoritet av det svenska folket är värt att bevara – resten är dåliga och förkastliga människor och därför finns det ingen mening med att bevara dem.

...eller så här?

Citat:
(...) jag gör bara det extra tydligt att muslimer inte på något sätt utgör ett hot med sina värderingar. KTvärtom tror jag det finns mycket vi kan hämta från Islam. I synnerhet de svenska kvinnorna.

(...)

Jag betvivlar inte att det bor etniska svenskar i Sverige eller någon annanstans på jorden om 300 år men på sikt kommer de försvinna.

(...)

Vi förfäder var erövrare och våldtäktsmän och våra urmödrar övergav sina män för de nya erövrarna. Vi har ingen rätt till detta land. Ingen har rätt till något och det finns ingen vilja att försvara det. Vi kommer sluta som Europas ursprungsbefolkning. Männen går under och kvinnorna blir fruar och konkubiner åt de nya. Så kommer vi också sluta.

Ärligt talat så tror jag att ”Svennebanan” (ditt invektiv) i dina ögon står sig ganska slätt mot de härligt konservativa muslimerna.

Din romantiserande orientalism är mer än lovligt naiv. Ditt illa dolda förakt för min etnicitet är rentutsagt motbjudande.
Senast redigerad av BarrySlisk 2021-02-18 kl. 14:57. Anledning: H
Citera
2021-02-18, 15:18
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bovelius
Denna fråga framstår för mig som så helvetes viktig att besvara. Jag vet att Bergsturk har den i sitt fokus med godhetsmäkleriet och jag håller med, det har med godhet att göra, men man borde tröska djupare in i detta och belysa det från flera håll, tycker jag.

Det har intet med godhet att göra - utan det handlar om inbilsk självgodhet.
Citera
2021-02-18, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarrySlisk
/ .... /

Din romantiserande orientalism är mer än lovligt naiv. Ditt illa dolda förakt för min etnicitet är rentutsagt motbjudande.

With all due respect, men orättvis kritik tycker jag. Vi har en del att lära av det orientaliska även om det inte där Edgerton har uttryckt utländska sympatier. Mer mot Kina i så fall, som jag har uppfattat det.
Varför denna vilja att föringa en av trådens bästa skribenter? Ta det lugnt, vi trevar ju alla efter förståelse av saker som är oacceptabla.
Citera
2021-02-18, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Ja det är märkligt att idealister och utopister anses ligga "rätt" i nutidsdebatten. Medan folk med fötterna på jorden och en realistisk verklighetsbild ligger fel. Det kan ju bero på välfärden och att ingen behöver fiska, jaga eller gro, sätta, kupa och skörda potatis för att få mat för dagen och smuts mellan fingrarna. Välfärdens barn kan kosta på sig att hålla sig med progressiva, verklighetsfrämmande åsikter som faller ihop som ett korthus så snart verkligheten hårdnar.

Vanlig vardaglig klokskap hyllas inte. Det är mer Elon Musk som hyllas. Han är mer medial och spännande dessutom. Medierna och mediabyråerna har ingått någon sorts destruktiv symbios i detta.
Likhetstecken sätts mellan förändring och utveckling. Jag har kvinnliga släktingar som hävdar att "vi vet mer om barns utveckling idag" än för 50 år sedan. Fast det är tvärtom. Man tror helt enkelt på utvecklingen. Och förekomsten av rasifierade i reklamen just nu antyder just förändring och därmed utveckling. Kvinnor och rasifierade är rätt och vita och män fel. Det svaga är det starka och det starka är det svaga. Det har normkritiken bestämt. Allt ska ifrågasättas och vändas upp och ner.

Håller med om detta. Det finns en naiv utvecklingsoptimism och ett flockbeteende som saknar grund och motstycke. Tessla är inte bilar utan high-tech som ses som något helt annat och därför kan ha så hög värdering. Bitcoin hysterin är det som uttrycker detta tydligast enligt min uppfattning - ett pyramidspel och ingenting annat. Brukar se på Bloomberg Technology och där syns förhoppningarna övertydligt även om programledaren Emily Chang syns darra lite när Tessla kommer på tal - hon har väl också en del investerat. Likadant med CNBC som inte pratar om annat än Bitcoin - alla ler och tycker det är häftigt. Är det bara reklampengar som skapar glädjen?
Senast redigerad av Bovelius 2021-02-18 kl. 16:05.
Citera
2021-02-18, 16:57
Medlem
Citat:
With all due respect, men orättvis kritik tycker jag. Vi har en del att lära av det orientaliska även om det inte där Edgerton har uttryckt utländska sympatier. Mer mot Kina i så fall, som jag har uppfattat det.
Varför denna vilja att föringa en av trådens bästa skribenter? Ta det lugnt, vi trevar ju alla efter förståelse av saker som är oacceptabla.

Ja, Edgerton är bra på att stapla fakta, men värderingsmässigt har jag ingen aning om var han står. När Edgerton påstår sig ömma för den lilla människan, svarar jag med citat som pekar på det motsatta: ett förakt för vanliga hederliga arbetande svenskar. Detta upplever jag som hyckleri. Och sådan falskhet gör mig tämligen syrak.
Citera
2021-02-18, 16:58
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
När "Nya Tider" fick presstöd så tänkte jag att detta var början till slutet på själva presstödet. En slags Trojansk häst som skulle knäcka stödformen. Men det var då det & även då var det en naiv tanke.

Nu är vi i ett annat läge där makthavarna inte ens låtsas vara opartiska längre.

Samtidigt ser vi att moderaterna och kristdemokraterna förstår värdet av alternativ media. Det var alternativ media som fick sverigedemokraterna att växa till ett 20-procentigt parti trots en enhetlig mainstreammedia som anföll partiet dagligen. Nu gör man det igen men vi kan notera att denna gång är moderaterna och kristdemokraterna inte längre med i det tåget. Istället syns de alltmer i social- och alternativ media. Mainstreammedia kör då även ett race mot moderater och kristdemokrater att de närmar sig "de bruna", men msm har ju i alla fall aldrig ömmat för moderaterna eller kristdemokraterna.

Nu har väl moderaterna och kristdemokraterna inte lämnat etablissemanget, men genom att man har alternativa kanaler för att nå ut med sin politik och få folkligt stöd för den så kan etablissemanget etablissemanget inte längre helt diktera villkoren.
Citera
2021-02-18, 17:45
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Håller med om detta. Det finns en naiv utvecklingsoptimism och ett flockbeteende som saknar grund och motstycke. Tessla är inte bilar utan high-tech som ses som något helt annat och därför kan ha så hög värdering. Bitcoin hysterin är det som uttrycker detta tydligast enligt min uppfattning - ett pyramidspel och ingenting annat. Brukar se på Bloomberg Technology och där syns förhoppningarna övertydligt även om programledaren Emily Chang syns darra lite när Tessla kommer på tal - hon har väl också en del investerat. Likadant med CNBC som inte pratar om annat än Bitcoin - alla ler och tycker det är häftigt. Är det bara reklampengar som skapar glädjen?

Nej det är gränsöverskridandets diskreta charm det handlar om. Allt är möjligt och allt flyter. Konturerna suddas ut i det senmoderna. Det gäller att ligga längst fram och tillhöra de utvaldas skara när The Great Reset-marschen inleds i det sönderfallande USA och västeuropa.
Citera
2021-02-18, 17:53
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
När "Nya Tider" fick presstöd så tänkte jag att detta var början till slutet på själva presstödet. En slags Trojansk häst som skulle knäcka stödformen. Men det var då det & även då var det en naiv tanke.

Nu är vi i ett annat läge där makthavarna inte ens låtsas vara opartiska längre.

Det blir också uppenbart för allt fler att den öppna demokratin med högt i tak är en kuliss.

Än mer parodiskt blir det när politikerna anser att väljarna väljer fel samtidigt som de utmålar ett av de ”felaktiga” partierna som antidemokratiskt.

Vi lär snart få se allt fler og mer höjda röster för att förhindra ”felaktiga” ideer att komma ut.

Fram till valet lär vi få se en skitstorm i propagandamedia utan dess like mot SD, M og KD.
Citera
2021-02-18, 18:19
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Ja det är märkligt att idealister och utopister anses ligga "rätt" i nutidsdebatten. Medan folk med fötterna på jorden och en realistisk verklighetsbild ligger fel. Det kan ju bero på välfärden och att ingen behöver fiska, jaga eller gro, sätta, kupa och skörda potatis för att få mat för dagen och smuts mellan fingrarna. Välfärdens barn kan kosta på sig att hålla sig med progressiva, verklighetsfrämmande åsikter som faller ihop som ett korthus så snart verkligheten hårdnar.
Precis som vanligt så är det de bortskämda stadsborna, de som alltid fått sina förnödenheter/matvaror utan att behöva engagera sig i tungt och smutsigt industriarbete eller bli nedlortade av konkret odling av mat eller djurhållning som är frontsoldater i detta krig.

Hur många av mediapatrasket har arbetat (här räknas inte studiebesök eller praktikjobb utan endast HELA ÅR) inom tung industri eller lantbruk? Svaret är INGEN.

Citat:
Vanlig vardaglig klokskap hyllas inte.
När allt ifrågasätts och skall förgöras på politiska grunder så leder det till kris på nästintill alla områden.
Matförsörjningen, elförsörjningen, dricksvatten och avlopp, sjukvård är bara några av de krisområden som inom en snar framtid kommer bli högst påtagligt besvärande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in