Jag är lite förvånad ändå över att flera i tråden är förvånade att triggern som ser ut att sänka det liberala luftslottet är en mikroorganism.
Fri rörlighet
ÄR ett experiment som rubbar den ekologiska balansen.
Självklart kommer naturen att med ekologiska medel söka skapa
en ny balans.
Min tro är, att naturen naturligtvis kommer att lyckas hitta en ny ekologisk balans med "fri rörlighet" som en ingående del. Vad jag
inte tror är att en "fri-rörlighets"-jord kan ekologiskt hysa 7 miljarder människor, utan
väsentligt färre. En helt connected jord är ett Liseberg för mikroorganismer, för att stoppa dem
utan politiskt medvetna och naturliga gränser, som nationsgränser, måste kontaktytorna mellan främlingar minska genom att
människorna blir färre.
Den liberal-globalistiska dårskapen består i tron att fri rörlighet går att förena med en fullt ut bebodd jord.
Men när jorden inte längre är fullt ut bebodd utan förbindelserna och kontakterna mellan människor är färre, då faller också välstånd och konsumtion, utom väldigt lokalt.
Nationsgränser är en maximering av antalet människor på jorden. Och en minimering av resurser för att få det, inte ett absolut minimum av gränser i allmänhet. Annars blir det taggtråd mellan husen, som i Kviberg.
Citat:
Ursprungligen postat av
Blot-Sven
Att det över huvud taget går att styra Sverige måste tillskrivas överlägsen kompetens och flexibilitet längre ned i hierarkin, där uppfinningsrikedom och anpassningsförmåga träder in när realistiska och tydliga order saknas uppifrån.
Du behöver inte riktigt gå så långt tillbaka i den tyska historien. Jag tror det är rätt så stor konsensus om att det var just så här DDR kunde överleva så länge.