2020-03-10, 21:21
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Håller tyvärr inte med dig. Den svenska politiken och hela det politiska etablissemanget har stelnat i en påtvingad liberal form. Numera så har ju till och med de gamla kommunistpartiet i princip blivit ett vänsterliberalt parti - låt vara omstöpt till det kommande intersektionella vänsterliberala alternativet.

Det är som att komma till en glasskiosk och få höra att de har sju glassar, men att alla är vanilj.
Nu fattar jag inte vad du inte håller med om. Det svenska politiska etablissemanget är som ett gäng förvuxna barnungar som behöver tas i örat. Både Nostradumbass (21:02) och Blot-Sven (20:54) uttrycker det väl.
Citera
2020-03-10, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Jag börjar på riktigt tro att det här med Corona-grejen kommer att sätta stopp för Sveriges dumdryga liberalism. I samma tidning som kör HBQT/Feminism in i kaklet skriver Linda Skugge som ju marknadsförts som en "stark kvinna" en rädd liten text.

Detta alltså från en förmodat vuxen kvinna, i nådens år 2020. Det låter mest som en fjortis som blivit påkommen med att ha föräldrafri-fest och nu vet att allt håller på ta slut. Lite tid finns att vinka på, men pappa har redan vänt bilen och är på väg hem.

Hon vet att snart blir hon tagen i örat, ombedd att hålla käften och gå in på sitt rum. Och då är det roliga slut. Den liberala föräldrafritt-festen har nått sitt slut - det vet Linda. För sen blir det fan inte roligt. Det vet Linda.

Medan nyktra tar över, blir den liberala baksmällan den politiska motsvarigheten till att vakna nerpissad på ett toalettgolv och undra var fan man är någonstans och hur man kom dit.

En 50-årig minneslucka och istället för ledarsidor och redaktioner blir det att bearbeta den liberala bakfyllan utanför rampljuset i evig skam.

Jag ser det du citerar som ett utslag av galenskap. Kvinnan är ju för fan mot till sina barn och har ett ansvar för att skydda dem mot smitta så gott det går. Hon tror på fullt allvar att hon är odödlig och att det värsta som kan hända är att det blir tråkigt att sitta isolerad. Vad vet hon om vad hennes barn kan ha för defekter som gör dem känsliga för ett luftburet virus? De kanske tillhör den andel av en procent som gör att de blir allvarligt sjuka.

Man måste nog gå till Dekamerone av Boccaccio för att hitta något motsvarande.
Citera
2020-03-10, 21:29
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Jag är lite förvånad ändå över att flera i tråden är förvånade att triggern som ser ut att sänka det liberala luftslottet är en mikroorganism.

Fri rörlighet ÄR ett experiment som rubbar den ekologiska balansen. Självklart kommer naturen att med ekologiska medel söka skapa en ny balans.

Min tro är, att naturen naturligtvis kommer att lyckas hitta en ny ekologisk balans med "fri rörlighet" som en ingående del. Vad jag inte tror är att en "fri-rörlighets"-jord kan ekologiskt hysa 7 miljarder människor, utan väsentligt färre. En helt connected jord är ett Liseberg för mikroorganismer, för att stoppa dem utan politiskt medvetna och naturliga gränser, som nationsgränser, måste kontaktytorna mellan främlingar minska genom att människorna blir färre.

Den liberal-globalistiska dårskapen består i tron att fri rörlighet går att förena med en fullt ut bebodd jord.

Men när jorden inte längre är fullt ut bebodd utan förbindelserna och kontakterna mellan människor är färre, då faller också välstånd och konsumtion, utom väldigt lokalt.

Nationsgränser är en maximering av antalet människor på jorden. Och en minimering av resurser för att få det, inte ett absolut minimum av gränser i allmänhet. Annars blir det taggtråd mellan husen, som i Kviberg.

Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Att det över huvud taget går att styra Sverige måste tillskrivas överlägsen kompetens och flexibilitet längre ned i hierarkin, där uppfinningsrikedom och anpassningsförmåga träder in när realistiska och tydliga order saknas uppifrån.

Du behöver inte riktigt gå så långt tillbaka i den tyska historien. Jag tror det är rätt så stor konsensus om att det var just så här DDR kunde överleva så länge.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2020-03-10 kl. 21:40.
Citera
2020-03-10, 21:30
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Jag ser det du citerar som ett utslag av galenskap. Kvinnan är ju för fan mot till sina barn och har ett ansvar för att skydda dem mot smitta så gott det går. Hon tror på fullt allvar att hon är odödlig och att det värsta som kan hända är att det blir tråkigt att sitta isolerad. Vad vet hon om vad hennes barn kan ha för defekter som gör dem känsliga för ett luftburet virus? De kanske tillhör den andel av en procent som gör att de blir allvarligt sjuka.

Man måste nog gå till Dekamerone av Boccaccio för att hitta något motsvarande.

Jag ser det inte som galenskap för jag tror inte att hon faktiskt kommer bjuda hem alla och festa järnet. Det jag ser i texten är illa dold uppgivenhet och en reflex att som "stark kvinna" retas och vara kärringen tvärt om.

Men precis som Henrik Scyffert sa i sin show "the 90's - ett försvarstal" så visste han med sig att det var slutskämtat för honom när han stog och applåderade Lucas Moodyssons "Fucking Åmål" som var på allvar. Precis den dagen passerade tramshumorn bäst före datum och "allvar" blev inne. Det visste Henrik.

Precis på samma sätt vet HBQT/Feminister som Linda att deras bäst-före-datum är passerat, för nu jävlar måste någonting göras på allvar. Det duger inte att tramsa - och det är det enda dessa kvinnor kan. Dom kan ingenting annat.

Därför vill Linda euforiskt festa - för sista gången - innan det är försent. Men det är redan för sent.
Senast redigerad av Nostradumbass 2020-03-10 kl. 21:34.
Citera
2020-03-10, 21:49
Medlem
Citat:
Jag börjar på riktigt tro att det här med Corona-grejen kommer att sätta stopp för Sveriges dumdryga liberalism. I samma tidning som kör HBQT/Feminism in i kaklet skriver Linda Skugge som ju marknadsförts som en "stark kvinna" en rädd liten text.

Detta alltså från en förmodat vuxen kvinna, i nådens år 2020. Det låter mest som en fjortis som blivit påkommen med att ha föräldrafri-fest och nu vet att allt håller på ta slut. Lite tid finns att vinka på, men pappa har redan vänt bilen och är på väg hem.

Hon vet att snart blir hon tagen i örat, ombedd att hålla käften och gå in på sitt rum. Och då är det roliga slut. Den liberala föräldrafritt-festen har nått sitt slut - det vet Linda. För sen blir det fan inte roligt. Det vet Linda.

Medan nyktra tar över, blir den liberala baksmällan den politiska motsvarigheten till att vakna nerpissad på ett toalettgolv och undra var fan man är någonstans och hur man kom dit.

En 50-årig minneslucka och istället för ledarsidor och redaktioner blir det att bearbeta den liberala bakfyllan utanför rampljuset i evig skam.

Det hon skriver berör samma tema som kommer till uttryck i Boccaccios Decamerone och i Pusjkins Ett gästabud i pestens tid. Eller för den delen i Poes Röda dödens mask. "Låt oss dricka och vara glada, för vi kommer ändå att dö!"
Citera
2020-03-10, 21:54
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:

Dietrich Dorners ("The logic of failure") begrepp "vertical flight" är nämnt i tråden men passar väl in igen. Skugge blir inte sista som

Citat:
Or we may resort to “vertical flight,” kicking ourselves free of recalcitrant reality altogether and constructing a more cooperative image of that reality. Operating solely within our own minds, we no longer have to deal with reality but only with what we happen to think about it.
Citera
2020-03-10, 21:56
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selmer
Det hon skriver berör samma tema som kommer till uttryck i Boccaccios Decamerone och i Pusjkins Ett gästabud i pestens tid. Eller för den delen i Poes Röda dödens mask. "Låt oss dricka och vara glada, för vi kommer ändå att dö!"

Jo, på en tillräckligt lång tidslinje kommer vi ju alla att dö. Men alla kommer inte att dö i den här pandemin. Det är inte pestens tid, trots allt. Det finns väl en 97-procentig chans att komma ur det här helskinnad. Odds som talar i allas vår favör. Om resultatet blir att det västerliberala etabissemanget faller av det här så är det av godo.
Citera
2020-03-10, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Ja deras omsvängning i EU-frågan var oerhört dålig tajming.

Intressant att du tar upp frågan. Jag har brottats med den och inte kommit fram till någon lösning.

Min principiella utgångpunkt är att Sverige är i behov av ett enat Europa nästan ännu mer nu när Storbritannien har beslutat att bli Air Strip One i det Liberala Imperiet. Vi kommer inte att kunna klara av att som självständig nation stå emot det samlade kulturella/säkerhetspolitiska/ekonomiska tryck som Imperiets kärnland kan sätta till. Minns hur det gick 1991 när Soros sänkte kronan.

Trump är nog tyvärr ett undantag och jag tror faktiskt att han menar allvar när han talar om att han vill hjälpa Europas nationalister. När han ersätts av någon som har det Liberala Imperiets fulla resurser bakom ryggen och tillgång till alla styrinstrument så måste det finnas någon motkraft som är större än Sverige. Annars är vi rökta.

Tänk bara på att Frankrike är det enda land kvar i Europa som har kärnvapen. Säkerhetsgarantier från det Liberala Imperiet kostar. Det vet vi.

Men ett konverterat EU som ser som sin kärnuppgift att bygga Festung Europa för Europas folk skulle jag mycket väl kunna acceptera.

Så går mina tankar.

EDIT: Jag ser inte att USA är någon fiende. Men de har sina intressen och vi svenskar har våra. Ofta sammanfaller de, men i de fall som de inte sammanfaller så vore det bra om vi kunde ge det Liberala Imperiet fingret och de lät oss sköta våra intressen som vi finner gott (som att organisera och verkställa Den Stora Hemvandringen).
Senast redigerad av Ottokar 2020-03-10 kl. 22:12.
Citera
2020-03-10, 22:12
Medlem
Citat:
Så går mina tankar.
Bra tankar. Gränskrisen mellan Grekland och Turkiet visar att vi behöver något som liknar EU.

Erdogan sa på en presskonferens att han tyckte grekerna var korkade som inte bara öppnade grinden då de borde fatta att inga flyktingar vill stanna i Grekland ändå.

Så säger en moraliskt rutten människa som inte fattar att det finns sådant som heder och lojalitet mot andra än de själva. Vi kommer att vara helt beroende av en sådan lojalitet tills dess att vi lyckats kasta ut den liberala eliten i hela Europa och bygga en tio meter hög mur runt hela kontinenten, bevakad med kulsprutor och luftvärn.
Citera
2020-03-10, 22:22
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Jag ser det inte som galenskap för jag tror inte att hon faktiskt kommer bjuda hem alla och festa järnet. Det jag ser i texten är illa dold uppgivenhet och en reflex att som "stark kvinna" retas och vara kärringen tvärt om.

Men precis som Henrik Scyffert sa i sin show "the 90's - ett försvarstal" så visste han med sig att det var slutskämtat för honom när han stog och applåderade Lucas Moodyssons "Fucking Åmål" som var på allvar. Precis den dagen passerade tramshumorn bäst före datum och "allvar" blev inne. Det visste Henrik.

Precis på samma sätt vet HBQT/Feminister som Linda att deras bäst-före-datum är passerat, för nu jävlar måste någonting göras på allvar. Det duger inte att tramsa - och det är det enda dessa kvinnor kan. Dom kan ingenting annat.

Därför vill Linda euforiskt festa - för sista gången - innan det är försent. Men det är redan för sent.
Du sa det:
Det jag ser i texten är illa dold uppgivenhet och en reflex att som "stark kvinna" retas och vara kärringen tvärt om.
Det är barnsligt, tramsigt och labilt, men det är också en reaktion man ofta stöter på hos kvinnfolk i Lindas ålder, med Lindas bakgrund.

Plötsligt försvinner barn och jobb och stabilitet ur bilden; det är något som brister och man vill bara festa, knarka, ligga runt... you name it. Undergångsstämning. Last night on Earth. Skit i barnen: nu reser jag bort och tar ett lattjo jobb i USA och lever livet, innan det är för sent. Natten är för fan UNG! (Morgonen därpå: "Bråttom till daaagis!")

Detta skrivet med reservation för att Linda Skugge aldrig varit stark, utan alltid öppen med sina problem. Tror dessutom att det hela kan ha att göra med att den kultur som tog Linda under sina vingar på 90-talet nu ligger i dödsryckningar. Corona-hotet blir grädden på moset, fast tvärtom. Hon blir hysterisk, helt enkelt. Manisk.
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Vidare håller jag med Nostradumbass i att inte se Linda Skugges barnsliga resonemang som galenskap. Det här tycks handla om människor som mentalt har stannat i växten tidigt i livet. Hjärnan är inte färdigutvecklad förrän i 25-årsåldern. Det sista som mognar är ansvarskänsla och konsekvenstänkande. De tycks aldrig ha nått dit mentalt. Det handlar alltså om mentala barnungar i alldeles för stora kläder.
Även du sa det. Det här måste vara någon form av välfärdssjukdom. Drabbar oftast kvinnor som smått motvilligt bildat familj innan det är för sent. Många män har åtminstone vett att vänta till de är färdigutvecklade, men det är väl en biologisk fråga också.
Citera
2020-03-10, 22:30
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Bara för att det tillfälligt ser ut att kunna komma mer nykterhet in i EU, så är själva överstatligheten riggad för att locka till sig människor med visioner som berusar sig på utopistiska idéer. Som med darr på stämman talar om "vi européer" samtidigt som de klubbar igenom önsketänkta och därför oerhört komplicerade förordningar att implementera i verkligheten, som just leder till det kollapsade tjänstemannaansvar Totius talar om. Och den kontrollförlust och allmänna övervakning som inte bara Europas folk utan också enskilda människor lider under.

I det långa loppet kommer korta perioder av nykterhet att enbart utgöra korta interglacialer mellan de utopistiska istiderna.
Citera
2020-03-10, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Bara för att det tillfälligt ser ut att kunna komma mer nykterhet in i EU, så är själva överstatligheten riggad för att locka till sig människor med visioner som berusar sig på utopistiska idéer. Som med darr på stämman talar om "vi européer" samtidigt som de klubbar igenom önsketänkta och därför oerhört komplicerade förordningar att implementera i verkligheten, som just leder till det kollapsade tjänstemannaansvar Totius talar om. Och den kontrollförlust och allmänna övervakning som inte bara Europas folk utan också enskilda människor lider under.

I det långa loppet kommer korta perioder av nykterhet att enbart utgöra korta interglacialer mellan de utopistiska istiderna.

Hur ska vi lösa frågan då innan vi blir Europas svar på Honduras i relation till det Liberala Imperiet. Våra enda uppgifter blir då att fortsätta att fungera som leverantörer av billiga IT bolag, telecomutrustning och som avstjälpningsplats när Israel känner att de behöver tömma närområdet på överflödsaraber för att bygga "Greater Israel"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in