Citat:
Ursprungligen postat av
oyto
Det jag försökt beskriva för dig är Humes välkända är-bör-gap: det går inte att empiriskt leda normativitet i bevis. En utsaga som "svensken får skylla sig själv" (eller för den delen motsatsen) är normativ, alltså fråga om moraliskt rätt och fel. De empiriska fakta som kan underbygga detta kommer alltså inte styrka en vetenskaplig tes om svensk skuld, utan är i sin starkaste form att likna vid bevis i en juridisk process. Det bästa du kan hoppas på är att ställa "svensken" inför rätta och övertyga andra om att denne gjort sig skyldig till det du påstår, nämligen en självdestruktiv vilja att översvämmas med invandring.
Jag har påtalat att tex. genetik drivor politiska uppfattningar. Även statsvetarna i Uppsala bedriver sådan forskning;
Forskarna Sven Oskarsson, lektor vid Uppsala universitet och David Cesarini, lektor vid Institutet för näringslivsforskning, har fått forskningsmedel för att undersöka hur genetiska markörer är relaterade till olika ekonomiska och sociala beteenden och attityder.
(...)
– Vi ska bland annat undersöka om det finns ett statistiskt samband mellan genetisk variation och politiskt beteende. Det innebär inte att det skulle finnas till exempel en sossegen utan det är en mängd små variationer mellan människors arvsmassa som tillsammans kan vara en delförklaring till olika politiska beteenden. Vi är till exempel intresserade av vilka frågor som olika människor blir engagerade i, placering på höger-vänsterskalan och tillit.
(...)
– Nej, genetiken kan bara förklara en del, runt 20-30 procent av de utfall vi är intresserade av. Även om vi hittar statistiskt säkerställda samband mellan genetiska markörer och politiskt beteende så är det inte genetiskt förutbestämt hur en människa kommer att agera utan det finns alla möjligheter att förändra sitt beteende. Dessutom finns det en mängd sociala faktorer som på olika sätt förstärker och försvagar beteenden. Eventuella samband är intressanta i statistiska sammanhang med stora populationer, inte på individnivå.
https://www.uu.se/nyheterfranuppsala...66256a00a.html
Vad de kom fram till var att genetik och andra faktorer påverkar väljarbeteenden. Det är en delförklaring till varför svenskarna hyser en relativt positiv syn på svensk migrationspolitik. Det är inte en fråga om moralitet inom ramen för politisk teori. Således, om svenskarna har arvsmassa som driver fram en viss politik är det statsvetenskapligt intressant. Att du sedan tror att dessa två statsvetare försöker kleta på "skuld" på svenskarna i någon normativ bemärkelse är bortom mig.
Citat:
En naturlig fråga som följer är: varför i hela friden vill du det? Så länge du inte är klar över eller ärlig med din normativa motivation, befinner du dig i ett pseudovetenskapligt gap av psykologisk förvirring eller polemisk förljugenhet. När Aron Flam t ex. skriver en bok om svenskt agerande under andra världskriget, är det en klandrande process han driver, oavsett hur många referenser han klipp-och-klistrar in. Det handlar om pseudovetenskaplig parasitism på annan forsknings trovärdighet, för att driva en i förväg spikad tes om svensk skuld.
Vad du sysslar med, förblir grumligt. Det verkar t ex. inte vara en paternalistisk omsorg om svensken, alltså hur vi som "vet bättre" kan lära denne att inte låta sig luras eller vikten av en svensk elit som lever i symbios med sin ingrupp.
Det är rätt intressant att du försöker analysera mina intentioner på samma sätt som Aron Flam intentioner. Du har förövrigt ingen jävla aning om Aron Flams intentioner. Hans intentioner är inte artikulerade. Vi kan bara spekulera kring dem. Jag gav ett tidigare svar kring detta och har inte lust att återupprepa mig.
Jag har påpekat att det finns genetiska, sociala, ekonomiska, personliga, utrikespolitiska osv. orsaker till varför svensken röstar och tycker på ett visst sätt. Detta är varken kontroversiellt eller konstigt utan faller väl inom ramen för social och ekonomisk forskning. Släpp ditt tjafsande om "skuld" och "intentioner". Min intention går inte bortom att jag inte håller med dig om hur politiska uppfattningar uppstår.
Citat:
Det här motsäger du konstigt nog själv i svaret till Nix-Registret nedan, där du t o m. redovisar: Menar du att 63% är "ungefär samma utfall" som 50%? Varför kan du inte bara hålla med om det jag sagt hela tiden: att t o m. SOM-institutets tendentiöst formulerade undersökningar hela tiden indikerat att "svensken" aldrig önskade tillnärmelsevis den invandring som politikerna ändå genomförde?
Skillnaden mellan 63% eller 50% inte poängen. Ja, du får olika utfall om du skriver; "Ska Sverige ta emot flera flyktingar" och "Ska Sverige ta emot fler invandrare". De flesta är mer "okej" med det förstnämnda eftersom flyktingar är offer. Vidare går mätningarna upp och ned beroende på år.
Min poäng är att det finns en opinion för invandring och till och med (mass)invandring till Sverige. Det framgick förövrigt med all tydlighet tidigare att du inte satt dig in SOM-institutets frågor. Jag finner inte deras frågor problematiska. Vad du eftersökte, om jag inte missminner mig, var att SOM bör ställa direkt partiska frågor. Syftet med enkät frågor är neutralitet. Att ställa fråga om Sverige skall ta mot fler flyktingar (alternativt invandrare) förefaller vara en neutralt.
Citat:
Här är du skyldig att belägga att jag någonsin förespråkat en "semitiskt hyperetnocentrisk identitetspolitik". Jag har skrivit om ämnet identitetspolitik i tråden länge nu, så det bör inte vara svårt att lyckas hitta något graverande exempel på detta! Annars förväntar jag mig en ursäkt; den typen av omoralisk, relativistisk tribalism betackar jag mig för. (Intressant nog verkar du dock ha fel om att svenskar - t ex. SD - saknar "genetisk fallenhet" för precis den sortens hypertribalism - dock inte å svenskarnas vägnar.)
Jag är inte skyldig dig någonting. Du har gång på gång i tråden gjort det gällande att du förespråkar en "semitiskt hyperetnocentrisk identitetspolitik" för svenskarna. Du återkommer i stort hela tiden till att svenskarna skall bli som judarna för att överleva som folk. Den nationalism du förespråkar är förenklad. Om Sverigedemokraterna hade lyssnat på dig hade de haft ett par procent idag eller upphört att existera som de övriga misslyckade nationalistpartierna.
Citat:
Jag håller helt med dig om Nix-Registrets styrka som debattör (han verkar vinna mer mark än jag gör i diskussionen), du själv är däremot helt undermålig när det gäller grundläggande förståelse av vad kritik går ut på, vad som är relevant och vad andra faktiskt säger och inte säger.
Jag har klargjort dig till ovan varför jag tycker som jag gör och hur den är relaterad till social forskning. Genetik, sociala faktorer, ekonomi, individuellt handlade osv. påverkar väljarbeteende och är en (del)förklaring till varför svenskarna röstar som de gör. Det finns en svensk opinion för (mass)invandring till Sverige. Vidare är frågan betydligt mer komplex - vilket jag också ha redogjort för. Det är också det jag försöker belysa men det går uppenbarligen inte in.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sven5678
Snarare, de flesta svenskar tolererar den invandring du beskriver i första delen men tycker precis som du skriver om saken i sista delen. Att våra politiker förespråkat det förstnämnda men genomför det sistnämnda måste stått klart för svensken redan i början på 00-talet. Har våra politiker då svikit svensken gång på gång, svar ja. Har svensken visat det vid valurnan, ja i.o.m SD:s intåg så gott det går inom ramen för vad omgivande samhället tolererat för den enskilde. Nu har vi ändå nått en punkt där vi börjat kunna diskutera problem och lösningar. Tog det 20 år att förstöra Sverige tar det 40 år att städa upp om viljan finns. Men då har de flesta av oss lämnat jordelivet och tyvärr finns nog inga snabbfix som vi får uppleva.
Drygt 1/5 av svenskarna har visat sitt missnöje med politiken genom att rösta på Sverigedemokraterna. De andra 4/5 verkar fortsätter att rösta på etablissemanget.