2012-12-08, 11:57
Moderator
TheLuckys avatar
Aftonbladet levererar ännu en vardagsrealistisk artikel om invandringen i Borlänge.

Citat:
I byarna här, bara några kilometer från det nedgångna miljonprogrammet Tjärna Ängar i Borlänge, röstade 16,7 procent på Sverigedemokraterna i senaste kommunvalet.
Fler än någon annanstans i det röda Dalarna, där över 70 procent stöder socialdemokraterna i vissa valkretsar.

Aftonbladet har dock som vanligt tagit somaliernas parti mot svenskarna.

Citat:
Ingen vet när det började. Men många jag träffar i Borlänge är oroliga för att något obehagligt håller på att hända.
Alexander Karlsén kommer från en liten by strax norr om stan, och är en ovanligt klarsynt 16-åring. Engagerad både i kommunens integrationsprojekt, Ung vänster och Ungdom mot rasism. Han är rädd för att främlingsfientligheten ska öka här i Dalarna.
Dels för att politikerna inte tar tillräckligt mycket avstånd från rasismen. Men också för att arbetslösheten växer, och kommunen skär ned på fritidsgårdarna.
– Om man inte får ett stopp på det så kommer det att gå för långt. Man märker redan nu att det är oroligt ute på stan på kvällarna. Man kan möta män i 40-årsåldern, beväpnade med knivar, som är ute och visar sitt hat, säger han.

Så här håller det på genom hela artikeln. Somalierna själva utgör inga som helst problem. Att de inte får jobb beror enbart på svenska systemet och svenskarnas inställning. Inget annat. Notera också hur artikelskrivaren presenterar sig själv:

Natalia Kazmierska

Född i Polen. Bor i Stockholm.
Citera
2012-12-08, 12:12
Medlem
Borde väl vara glasklart nu att Schibstedt och Bonnier inte står på svenska folkets sida. De som inte redan har insett det måste nog betraktas som svagbegåvade.

Mediakriget handlar, i grund och botten, om invandrarelitens maktkamp (genom deras lobbygrupper, varav massmedia är den största) mot den upproriska svenska underklassen, samt i växande uträckning även den svenska medelklassen.

Bra ändå att de så oförblommerat visar sitt svenskhat och förakt mot den svenska underklassen, då det torde väcka de ännu slumrande.
Citera
2012-12-08, 12:21
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Aftonbladet levererar ännu en vardagsrealistisk artikel om invandringen i Borlänge.

Aftonbladet har dock som vanligt tagit somaliernas parti mot svenskarna.

Så här håller det på genom hela artikeln. Somalierna själva utgör inga som helst problem. Att de inte får jobb beror enbart på svenska systemet och svenskarnas inställning. Inget annat. Notera också hur artikelskrivaren presenterar sig själv:

Natalia Kazmierska

Född i Polen. Bor i Stockholm.

De behövde inte gå så långt för att hitta Karlsén. Han har redan utmärkt sig genom en vido på Aftonbladet:
http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyh...cle15857302.ab

I klippet upprepar han sin politiksa korrekthet men är också pessimistisk. "Det finns inga jobb, politikerna tar inte sitt ansvar. Om fem år kommer Borlänge att ha gått åt pipan."
Jag är böjd att hålla med honom på den punkten.
Citera
2012-12-08, 12:47
Medlem
DogDylan4.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Tack för de fylliga referaten. Frågan är hur man resonerar på Aftonbladet? Intet nytt på västfronen verkar det som. Erfarenhetsmässigt borde Helin et al veta att dessa semipolitiska texter (enligt gammal beprövad formel) motverkar sitt syfte, då gemene svensk knappast vill bli skrivna på näsan vad de ska tycka, och det av en källa med så dålig kredibilitet som Aftonbladet. Det gick bättre att lura svenskarna så länge de slapp se och läsa om invandrare, då gick de fortfarande att tänka bort. Nu blir svensken påmind om misslyckandet så fort han öppnar tidningen eller lämnar sitt hem.

Jag tror Jan Helin är orolig. Upplagan i Maj 2012 var ca. 200 000 tidningar. När Jan Helin blev chefredaktör och VD var den siffran 400 000 tidningar per månad. Aftonbladet gör dock mycket goda vinster. Aftonbladet gör en vinst på mellan 150-300 miljoner varje år trots att färre tidningar säljs till kund. Aftonbladet förövrigt mycket höga genomsnittslöner. De ligger på 600+k om året. Jag kan tänka mig att Aftonbladet betalar de högsta lönerna i branchen till sina journalister. Frågan är om Aftonbladet kan fortsätta göra de här vinsterna när de säljer 100 000-150 000 tidningar i månaden. Med tanke på hur snabbt Jan Helin sänkt tidningen så lyckas han nog få ned upplagan mer. Jag har för mig att tyska upplagan av Financial Times gick i konkurs här om dagen. Jag undrar också hur stora vinsterna är på Aftonbladet.se. Schibsted ägs till 23 procent av Tinus Trust - vilket är familjen som grundade Schibsted. Vi kan ju titta på vilka som äger Schibsted.

Citat:
1 Blommenholm Industrier As - 26.1 % (Tinius Trust)
2 Folketrygdfondet - 7.1 %
3 JPMorgan Chase Bank * - 5.5 %
4 Goldman Sachs & Co - Equity * - 4.3 %
5 NWT Media As - 4.2 %
6 Bank Of New York Mellon * - 3,3 %
7 Deutsche Bank AG London * - 2.7 %
8 State Street Bank and Trust Co. * - 2.5 %
9 JP Morgan Clearing Corp. * - 1.8 %
10 State Street Bank And Trust Co. * - 1.8 %
11 JPMorgan Chase Bank * - 1.5 %
12 Clearstream Banking S.A. * - 1.3 %
13 SHB Institutional Sales Stockholm, C/O Handelsbanken Asset Mgn - 1.0 %
14 Skandinaviska Enskilda Banken * - 1.0 %
15 Schibsted ASA - 0.9 %
16 Montague Place Custody Services * - 0.8 %
17 The Northern Trust Co. * - 0.7 %
18 Fid. Funds-Eu. Blue Chip Fnd/Sicav - 0.7 %
19 Odin Norge - 0.7 %
20 Citibank NA London Branch * - 0.7 %

http://www.schibsted.com/en/ir/Share/Shareholders/

Som sagt - det finns mycket bankintressen i Aftonbladet.
Citera
2012-12-08, 12:52
Medlem
childrenofboredoms avatar
Bra analys av Dogdylan, man behöver ju inte direkt vara förvånad över att aftonbladet fortsätter sin politiska propaganda på ett eller annat sätt, ända in i kaklet.
Citera
2012-12-08, 13:01
Moderator
Siegfrids avatar
Ytterligare en artikel i Välkommenserien från Aftonbladet. Denna gång utan byline (etnisk svensk som författare?) och faktiskt utan att måla ut svenskarna som fel. Ja, att de inte delar ut gratis bostäder till vem som helst förstås. Men skurkarna i detta fall är andra invandrare, som tjänar bra på att hyra ut svart i andra hand. Svenskarna och Sverige slipper inte utan skuld när hans svartuthyrande irakiske hyresvärd själv blir vräkt för att han inte betalat hyran:
Citat:
Det regnade. Han grät. Bilden av Sverige som ett humant land krossades där och då, utanför ett hyreshus i Hovsjö, där han stod med några klädesplagg i en platspåse från Lidl.
– Visst bodde vi där svart. Men de vet hur läget är. Personen vi hyrde av skällde ut mig, som om det vore mitt fel att han blev vräkt.
Och botemedlet är att se till att invandrarna flyttar någon annan stans än till Södertälje. Det betyder naturligtvis att alla kommuner måste visa ansvar, så lite fel är det nog på svenskarna. Men tendensen är helt klar, Södertälje tål inte fler invandrare.
http://valkommen.aftonbladet.se/2012/12/bostadsbristen/
Citera
2012-12-08, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DogDylan4.0
Jag tror Jan Helin är orolig. Upplagan i Maj 2012 var ca. 200 000 tidningar. När Jan Helin blev chefredaktör och VD var den siffran 400 000 tidningar per månad. Aftonbladet gör dock mycket goda vinster. Aftonbladet gör en vinst på mellan 150-300 miljoner varje år trots att färre tidningar säljs till kund. Aftonbladet förövrigt mycket höga genomsnittslöner. De ligger på 600+k om året. Jag kan tänka mig att Aftonbladet betalar de högsta lönerna i branchen till sina journalister. Frågan är om Aftonbladet kan fortsätta göra de här vinsterna när de säljer 100 000-150 000 tidningar i månaden. Med tanke på hur snabbt Jan Helin sänkt tidningen så lyckas han nog få ned upplagan mer. Jag har för mig att tyska upplagan av Financial Times gick i konkurs här om dagen. Jag undrar också hur stora vinsterna är på Aftonbladet.se. Schibsted ägs till 23 procent av Tinus Trust - vilket är familjen som grundade Schibsted. Vi kan ju titta på vilka som äger Schibsted.

Hehe lätt avslöjande. Frågan är dock vilken drivkraft som är starkast, pengarna eller politiken. Min gissning i detta fall är pengarna, SD / invandringspolitik genererar läsare som inget annat (gissar jag). Så man kan helt enkelt inte låta bli att skriva dessa reportage, trots att man på Aftonbladet nog vet att de i realiteten är rena pamfletterna för SD. Intressant nog, tonen, tillmälen och epiteten mot SD tvingas de dock revidera för varje hopp SDs gör uppåt i opinionen.
Senast redigerad av Fnysington 2012-12-08 kl. 13:06.
Citera
2012-12-08, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av childrenofboredom
Bra analys av Dogdylan, man behöver ju inte direkt vara förvånad över att aftonbladet fortsätter sin politiska propaganda på ett eller annat sätt, ända in i kaklet.

Nej som för moderaterna har man korkat nog lagt allt för mycket personlig prestige i detta. Men desto hårdare blir fallet
Citera
2012-12-08, 13:16
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:

Det går snabbt utför när upplagan sjunker. om Upplagan halveras till cirka 100.000 tidningar/dag så tror jag att det är kört för tidningsutgivningen. Intäkterna på en kvällis kommer främst från lösnummerförsäljning och endast en mindre del från annonser. Annonsintäkterna påverkas inte så väldigt av ett stort tapp, men lösnummerförsäljningen drar ner desto mer. Man tjänar fortfarande pengar men måste kapa ner för att hålla lönsamheten. Sen drar Schibstedt in mycket pengar på Internet. Blocket ägs direkt av Schibstedt nuförtiden och omsätter 600 mkr/ år med en vinstmarginal på 50%. Förr så låg blocket under Aftonbladet och man kunde slå sig för bröstet och ropa: Vi tjänar pengar på Internet!
Aftenbladet behövs för att ropa in besökare till Blocket och andra internettjänster, som Lendo. För övrigt har man inget behov av Aftonbladet.
Citera
2012-12-08, 13:19
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Intäkterna på en kvällis kommer främst från lösnummerförsäljning och endast en mindre del från annonser.
Sant?
Har alltid fått det förklarat tvärtom av folk som påstår sig "veta".
Citera
2012-12-08, 13:24
Moderator
manamanahs avatar
Citat:
Natalia Kazmierska: Om man inte är rasist när man tycker att det är för många invandrare i Sverige, vem är då rasist?

Skillnaden mellan "det är för många invandrare i Sverige" och "det kan komma för många invandrare till Sverige" är väl inte milsvid direkt.
Om man ska dra det till sin spets så är väl i sådana fall samtliga partier, tom miljöpartiet "rasistiska". Ja, om premisserna är sådana skulle jag nog tro att de flesta i Sverige är just "rasister".
Alla partier vill i dagsläget ha lagar för att kunna begränsa invandringen (sen att lagarna inte följs är en annan femma) och de anser väl då att det finns en gräns där det kan bli för många invandrare för att samhället ska kunna hantera det. Annars hade vi ju faktiskt haft fri invandring i Sverige. Enda skillnaden är väl var man lägger den gränsen. Men någonstans där blir man alltså rasist, skulle vara intressant om Kazmierska kunde specifiera när?

Att vissa är mer utsatta när välfärdssamhället utarmas och möjligtvis har en annan syn på var den här gränsen går bekommer inte Kazmierska. De är alla rasister. Usch och fy.
Senast redigerad av manamanah 2012-12-08 kl. 13:45.
Citera
2012-12-08, 13:34
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Easy-Lee
Sant?
Har alltid fått det förklarat tvärtom av folk som påstår sig "veta".

Min minnesbild från föreläsningarna i massmediekonomi var att kvällisarna hade 70% av intäkten från lösnummerförsäljning och ca 30 procent från annonsförsäljning. Men jag kan komma ihåg fel och det kan ha ändrats sedan dess.
Vad som har ändrats är att tryck och distribution blivit dyrare, vilket slår även mot tidningar med större upplagor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in