Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Jag förstår vad du försöker säga, och du har åtminstone ett korn av sanning. Dock, på ett sätt tycker jag det är värre det moderaterna gör, än tex MP. MP är tydliga vad de står (och jag hatar naturligtvis deras agenda). Om det är så att M har dubbla agendor, har de alltså sålt sin själ för att få sitta vid rodret.
Men så länge den politiska realiteten är att inget parti har egen majoritet så kan ju landet bara regeras om partier samarbetar, och eftersom partier tycker olika om vissa saker måste de då kompromissa fram en gemensam politik.
När vänstern regerar så hindrar MP och V alla möjligheter att skärpa invandringspolitiken.
När högern regerar så hindrar FP, C och KD detsamma.
Ärkefienderna M+S kan inte gå ihop, det spräcker alliansen och blockpolitiken, och skulle dessutom ge en svekdebatt av episka proportioner. Arga S-kärnväljare skulle fly till V och MP.
M kan inte regera ensamma med vare sig aktivt eller passivt stöd av SD eftersom de tillsammans bara har en dryg tredjedel av mandaten.
Det finns alltså ingen realistisk konstellation som ger en majoritet för en återhållsam invandringspolitik.
Vad återstår då för M? Tja, antingen lämna walk-over till rödgröna och låta dem regera i minoritet. Då får man inte bara fortsatt massinvandring utan även vänsterpolitik på andra områden.
Eller regera i minoritet tillsammans med alliansen, med fortsatt massinvandring, men mittenhöger-politik på övriga områden.
Det är den politiska verkligheten, men du menar alltså att det enda sättet för M att i dina ögon behålla sin heder och sina själar är att vara kompromisslösa och säga att eftersom de inte kunde få en majoritet för en restriktiv invandringspolitik, så skulle de ha abdikerat från all politisk makt, gett den till rödgröna och därefter suttit med armarna i kors i 4 år som en slags proteströrelse?