2013-10-27, 13:56
Medlem
Fula Gubbens avatar
Politiker kommer alltid att finnas. Massmedia av typen nyhetstidning är däremot ett 1900-talsfenomen som möjliggjordes av vissa demografiska och teknologiska förutsättningar vilka är på rask väg att bli irrelevanta.

Men det dröjer väl till första papperstidningen försvunnit (troligen SvD) innan folk förstår vad jag menar.
Citera
2013-10-27, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cjeri
Speciellt när polisen inte fick besvara kritiken vid publicering. Medierna i P1 tog upp problematiken (lyssna från ca 11 minuter och framåt)

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5660889

Wolodarski försvarar sig med att polisen skulle då få chansen att förstöra registret. Jag tycker hela hans argumentation faller platt eftersom DN hade en egen kopia av registret, eller har jag missat något? Jag tycker det var synd att Medierna i P1 inte pressade Wolodarski mer i frågan.
Wolodarski: "Jag medverkade i P1 Morgon den morgonen. Och jag kände själv... den där nervositeten, jag brukar inte vara... jag kände mig spänd i den situationen, och det var nog mest av att det var så allvarliga uppgifter. Jag kände det själv, och jag var också väldigt berörd av det här. Det är förfärligt, detta, och jag påverkades av det. Men jag kände inget tvivel om äktheten."
Affekt, affekt, affekt, affekt, affekt. För sitt inre hörde Wolodarski Itzhak Perlman spela temat till Schindler's List på liten sorgsen fiol, fast denna gång med ackompanjemang av zigenardragspel. Han tror att nedärvd judisk-romsk förintelse-PTSD är ett normaltillstånd och kan bara inte förstå den uteblivna felbetingade ryggmärgsreaktionen hos läsarna. Förmodligen går hans falsklarm flera gånger dagligen. I fikarummet på DN hör han "...tänkte skicka yngsta dottern till koncentrationsläger", utbrister "VAD SA DU NU????" och får svaret "att yngsta dottern ska åka på konfirmationsläger i helgen, vaddårå?".
Citera
2013-10-27, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Politiker kommer alltid att finnas. Massmedia av typen nyhetstidning är däremot ett 1900-talsfenomen som möjliggjordes av vissa demografiska och teknologiska förutsättningar vilka är på rask väg att bli irrelevanta.

Men det dröjer väl till första papperstidningen försvunnit (troligen SvD) innan folk förstår vad jag menar.

Det har redan försvunnit massor av svenska dagstidningar. Det skedde dels som en del i en rationaliseringsprocess, dels genom en ideologisk strömlinjeformning, då bl a A-pressen utraderades, och vi fick dagens socialliberala likriktning.

Lista: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kategor..._dagstidningar

Det är möjligt att det kommer att finnas dagstidningar i framtiden också, men helt säkert är att de kommer att vara färre och ha ett annat innehåll, kanske också en annan distributionsform. Staten har t ex övervägt att ställa Posten till tidningarnas förfogande, vilket sannolikt skulle uppskjut döden några år till. Men det förutsätter förstås att någon vill ha tidningen.

Det sannolika är att precis som att mycket få människor idag går till kyrkan för att få nyheter, så är det allt färre människor som köper tidning för att få nyheter. Det blir bl a därför allt trögare att vara MSM-journalist.
Citera
2013-10-27, 14:59
Medlem
Lifvedahl skriver en ledare där åter igen Israel ss som en förebild utan att alls nämna deras hårdare tag.

Men det som provocerar mig lite är avslutningen:
"Så nu utmanar jag er, värderade läsare. Vad ska integration betyda i Sverige framgent? Och hur underlättar vi den? Emotser svar per mail."
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan...ok_8660560.svd

Jaha, men vill du ha svar så öppna kommantarmöjligheten. Idioti.
Citera
2013-10-27, 15:23
Medlem
Nästan all makt är byggd på en chimär av något slag - intrycket av kontroll och inflytande som skapar kontroll och inflytande.

En viktig del av en lobbygrupps makt är bilden av att den är mäktig. Medias drev är bara drev så länge räven springer och ibland slits i stycken. Om Mickel Räv istället roat flinar åt hundarna från en ointaglig position så dröjer det inte länge innan dessa slinker undan med svansen mellan benen. Om detta upprepas blir löjet större för varje gång och snart har byrackorna svultit ihjäl.

Där - i den värld FG beskriver - är vi inte ännu, men bara man det faktum att vi pratar om den och beskriver tendenserna till dess förverkligande gör att den materialiserar sig snabbare än den annars skulle.

SD befinner sig i den unika position att varje uns av framgång har tagits från etablissemanget, inte givits av det. Media har ingen makt över SD, det är partiets själva existens ett bevis på. Därför ska det vara med Mickels roade flin representanter för SD hanterar nästa drev från tabloiderna. "Oj! 'Jimmie måste ta avstånd från svansen på Avpixlat'? Säger du det? Vad händer annars - kommer Aftonbladet börja framställa oss honom i dalig dager? Vad läskigt!"

Folk misstror och föraktar journalister och media. Då är den självklara försvarsstrategin att ifrågasätta och nedvärdera. Att inte ta dem på allvar utan dra löje över dem.

Sedan vill jag också dra en lans för MSM. De gör springschasens ovärderliga jobb när de levererar artiklar som kan dissekeras och kritiseras av alternativa- och i sociala medier som detta.
Citera
2013-10-27, 15:44
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Därför ska det vara med Mickels roade flin representanter för SD hanterar nästa drev från tabloiderna. "Oj! 'Jimmie måste ta avstånd från svansen på Avpixlat'? Säger du det? Vad händer annars - kommer Aftonbladet börja framställa oss honom i dalig dager? Vad läskigt!"

Folk misstror och föraktar journalister och media. Då är den självklara försvarsstrategin att ifrågasätta och nedvärdera. Att inte ta dem på allvar utan dra löje över dem.

Njaä... SD bör inte ge ett överlägset och försmädligt intryck - det går *inte* hem i stugorna.

Åkessons framtoning inför kameran var utomordentligt, när Expressen "avslöjande" att ngr salongsberusade sverigedemokrater två år tidigare under ngr sekunder hade poserat med var sitt aluminiumrör, - 10 poäng av 10 möjliga till Åkesson.

Åkesson kan kosta på sig att verka en smula avslappnad vid nästa konstiga media- drev... men inte spefull eller försmädlig.
Citera
2013-10-27, 17:25
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Nästan all makt är byggd på en chimär av något slag - intrycket av kontroll och inflytande som skapar kontroll och inflytande.

En viktig del av en lobbygrupps makt är bilden av att den är mäktig. Medias drev är bara drev så länge räven springer och ibland slits i stycken. Om Mickel Räv istället roat flinar åt hundarna från en ointaglig position så dröjer det inte länge innan dessa slinker undan med svansen mellan benen. Om detta upprepas blir löjet större för varje gång och snart har byrackorna svultit ihjäl.

Där - i den värld FG beskriver - är vi inte ännu, men bara man det faktum att vi pratar om den och beskriver tendenserna till dess förverkligande gör att den materialiserar sig snabbare än den annars skulle.

Oyto har fattat läget. Det är dock aldrig frågan om en fullständig chimär, utan chimären vilar på en allmänt accepterad grund, i det här fallet att "det finns dagstidningar som folk betalar pengar för och läser". Vad som händer på 2000-talet för MSM är att den accepterade grunden för deras makt-chimär håller på att urholkas, i takt med att allt färre läser tidningar och allt färre betalar för dem, och till sist är grunden så bräcklig att den inte kan bära chimären om "medias inflytande" längre. Du kan inte bygga illusionen om en lyxrestaurang i en korvkiosk.

Bakåt i tiden (sent 1900-tal) har publicister och ränksmidare skapat illusionen av medias inflytande med stor skicklighet, och de flesta människor tror helt enkelt att det är ett faktum--även när MSM kör ett gigantiskt drev mot SD och SD stiger i opinionen, så insisterar många svenskar i lite äldre generationer att media "styr allt". Även om du inte känner en enda person som håller med media, så "styr media allt". Även om media inte lyckats driva fram någon formell förändring i svensk lagstiftning eller myndighetsutövning (t ex av typen Lex Sarah) på 5 eller 10 år så "styr media allt". Jo jo.

MSM gör en sak med kraft, och det är att dreva mot enskilda, utpekade individer. Jag misstänker att det är detta folk tänker på när de pratar om "medias inflytande". Emellertid är detta bara en modern form av gatlopp och häxprocess, som är lätt för MSM att gå segrande ur. I övrigt misslyckas man med det mesta man företar sig, och misstagen tycks bli fler och alltmer underhållande.

- F.G
Citera
2013-10-27, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minipanini
Lifvedahl skriver en ledare där åter igen Israel ss som en förebild utan att alls nämna deras hårdare tag.

Men det som provocerar mig lite är avslutningen:
"Så nu utmanar jag er, värderade läsare. Vad ska integration betyda i Sverige framgent? Och hur underlättar vi den? Emotser svar per mail."
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan...ok_8660560.svd

Jaha, men vill du ha svar så öppna kommantarmöjligheten. Idioti.

Undrar hur många svar i stil med följande hon får?

"Värderade Lifvendahl!
Om integrationen i Sverige skall lyckas, så är det nödvändigt att dra ner på invandringen radikalt, uppmuntra återvandring och driva ut kriminella invandrare ur vårt land. Är din tidning beredd att driva en sådan linje, eller kommer ni att framhärda i att Sverige skall ha världens största invandring per capita i all evinnerlighet och tro att integration är möjlig?"

Så klart hon inte vågar öppna kommentarsfunktionen om hon redan från början inser att det nog blir några sådana svar.
Citera
2013-10-27, 18:08
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
MSM gör en sak med kraft, och det är att dreva mot enskilda, utpekade individer. Jag misstänker att det är detta folk tänker på när de pratar om "medias inflytande". Emellertid är detta bara en modern form av gatlopp och häxprocess, som är lätt för MSM att gå segrande ur.

- F.G

"Bara en modern form av gatlopp och häxprocess"? Bara??

Att bli utsatt för mediala gatlopp och mediala häxprocesser skrämmer såväl politiker som andra, varför folk (föga förvånande) drar sig för att frondera.
Citera
2013-10-27, 19:19
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Här är "mångfalden" på GT: http://www.expressen.se/gt/detta-ar-...kvallstidning/

Jag tycker mig skönja en blond invandrartjej (Polen? Bosnien?) bland skribenterna. Den enda med något som liknar invandrarutseende är en av säljarna, förmodad serb eller kroat. En grupp som varit så välrepresenterad ända sedan arbetskraftsinvandringens dagar att statstelevisionen sände särskilda program på serbokroatiska redan för 40 år sedan.

Att lägga till det: Sommarredaktionen 2013 - Absolut Svenskt
http://s22.postimg.org/8g5dkc8e9/image.jpg
Citera
2013-10-27, 19:24
Medlem
Vad som blir översett i diskussionen kring mediernas makt i det politiska landskapet är ideologiska inriktningar och deras bärkraft. Under de senaste decennierna har paradigmet varit tolerans, antirasism, humanism och generositet flankerat av kulturmarxism där det alltid är synd om minoriteten på grund av majoritetens strukturella förtryck. Denna överideologi kunde den vänstervridna journalistkåren länge värna genom sitt monopol över informationsflödet. Idag är den på väg att braka samman under tyngden av sin egen förljugenhet, försvagad av otaliga faktorer som denna tråd utförligt redovisat, granskat och analyserat.

Trots det är det fortfarande den mångkulturella ideologin som är den förhärskande. Varför är det så?

Jag tror att en del av förklaringen är att det än så länge inte presenterats ett trovärdigt alternativ som flertalet i stort sett kan ställa upp på. Den mer radikala invandringskritiken som fluorerar till exempel på Flashback, Avpixlat, Fria Tider och bland vissa Sverigedemokrater kan aldrig slutgiltigt vinna över det mångkulturella paradigmet, eftersom alltför många värjer sig för ett så pass hårdfört synsätt. Det är där socialkonservatismen och töntige Jimmie Åkesson kommer in, för att inte tala om Julia Kronelid som står i tevestudion och pratar sig varm för en flyktingpolitik som hjälper fler som om hon verkligen menade det. Men än så länge har inte detta räckt för att konkurrera ut den liberalt inspirerade tolerans och individualism som håller den mångkulturella skutan flytande trots alla bredsidor den åsamkats.

Skribenter i denna tråd har framkastat olika teorier om vad som komma skall härnäst. Signaturen Ceasar Johansen tror att vi kanske får se en politisk korrekthet som vågar vara mer fördömande mot till exempel islamism eller vänsterrevolutionära förortsorganisationer som Megafonen och Pantrarna. Detta skulle innebära en förskjutning i liberal riktning, vilket vore logiskt då liberalismen är en diskurs som går hand i hand med dagens långt utvecklade individualism. Noterbart är att många invandrardebattörer försöker dra lasset i denna riktning.

Steven Stillis har förutspått att vi kommer få ett politiskt klimat som liknar det i USA, där alla vet att zoner där mörkhyade är i majoritet betyder misslyckanden men utåt sett ger politiskt korrekta förklaringar till detta medan de fokuserar på att förbättra sin personliga livssituation. Om detta menar jag för egen del att Sveriges förutsättningar skiljer sig för mycket åt. Vi har inte ett mångetniskt samhälle på grund av tidigare slavhandel utan för att vi velat hjälpa människor, och vårt politiska system är mycket bättre anpassat för uppstickare som Sverigedemokraterna.

Själv ska jag ärligt talat medge att jag inte har en jävla aning, bortsett från att jag tror kulturmarxismen kommer få dra sig tillbaka till förmån för ett urvattnat liberalt mainstreamperspektiv, samtidigt som SD breder ut sig från sin position vid marginalen.

/SD-trollet
Citera
2013-10-27, 19:36
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cjeri
SvD fortsätter att utmana DN angående romregistret. De publicerar professor Per Bauhn intressanta inlägg i Debatten

http://unvis.it/www.svd.se/opinion/b...sm_8660496.svd

Nu får vi se om Wolodarski får det hett om öronen i kvällens Agenda.

Vilken artikel! Något man skulle kunna hitta på avpixlat, men nu handlar det alltså om brännpunkt på SvD. Kanske ska man byta från DN till SvD...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in