2012-12-08, 13:37
Moderator
Siegfrids avatar
Läglig nyhet. Notera ordvalet "extremåret" om 1992. Dags att ta TT-journalisten i örat?
Extremår men ingen massinvandring

Citat:
Året med näst flest asylsökande

Ännu med några veckor kvar är redan antalet asylsökande till Sverige i år med råge det näst högsta under något enskilt år.

Framför allt har konflikten i Syrien påverkat.
-Konflikten i Syrien och antalet asylsökande därifrån är en stor bidragande orsak till att det näst intill blir ett rekordår, säger Fredrik Beijer, tillförordnad rättschef på Migrationsverket, till TT.

Till och med den 5 december har 40 479 personer sökt asyl i Sverige i år, en ökning med 52 procent mot samma tid i fjol. Därmed har 1993 års 37 581 sökande, tidigare näst högst, redan med råge passerats och bara extremåret 1992, med 84 018 sökande, ligger högre.

I juni beslutade Migrationsverket att alla syrier ska få ett permanent eller treårigt uppehållstillstånd. Nu är Syrien det största ursprungslandet. Hittills har 6 832 syrier sökt asyl, mot 567 samma tid i fjol. Nästa år väntas 18 000 ansökningar från syrier.

http://www.corren.se/sverige/aret-me...5-artikel.aspx
TT-artikel, finns återgiven i många tidningar.
Senast redigerad av Siegfrid 2012-12-08 kl. 13:39.
Citera
2012-12-08, 13:38
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Min minnesbild från föreläsningarna i massmediekonomi var att kvällisarna hade 70% av intäkten från lösnummerförsäljning och ca 30 procent från annonsförsäljning. Men jag kan komma ihåg fel och det kan ha ändrats sedan dess.
Vad som har ändrats är att tryck och distribution blivit dyrare, vilket slår även mot tidningar med större upplagor.
Det verkar rimligt. Jag minns i ärlighetens namn inte om tonvikten låg på tidningar eller webb i diskussionerna, det lär ju vara stor skillnad på de medierna?
Citera
2012-12-08, 13:40
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Easy-Lee
Det verkar rimligt. Jag minns i ärlighetens namn inte om tonvikten låg på tidningar eller webb i diskussionerna, det lär ju vara stor skillnad på de medierna?
På senmedeltiden, då jag hörde det, så var internet inte ens en fluglarv.
Citera
2012-12-08, 13:42
Citat:
På senmedeltiden, då jag hörde det, så var internet inte ens en fluglarv.
Sedan har ju en massa gratistidningar dykt upp som också rör till det lite grann.
Citera
2012-12-08, 14:57
Medlem
I dessa tider får man faktiskt vara litet elak, det är så många andra som är det. Men jag känner ett visst välbehag när det går dåligt för tidningarna, även om man kan kanske känna en aning med den enskilde journalisten som går ut i kylan.

Annars, Journalisten med stort J himself - Mats Svegfors - gick i Expressen ut igår med en nästan tårdrypande drapa om hur viktigt det är att Journalisten bevarades och säkrades i det framtida Sverige. Han jämförde med läkarna och poliserna som stadigt ökar i Sverige, därför måste också journalisterna öka eller i vartfall inte minska, är hans tes.

Som skäl för det anger han flera gånger i texten det demokratiska samhälles absoluta behov av den kritiska granskningen av makten. Sic.

När granskade den kritiska journalistiken makten i den största samhällsomvälvningen Sveriges 1000-åriga historia genomgått nu i 20 år - Sveriges extrema flykting- o invandringspolitik?
Journalistiken och makten (Riksdaghuset) lever ju i denna inte helt betydelselösa fråga i symbios.

Men frånsett denna bagatell redogör Svegfors inte heller för hur bevarandet eller ökandet av antalet journalister i Sverige skall gå till när alltfler väljer att inte köpa tidningar.

Naturligtvis vill Svegfors att staten, dvs skattebetalarna, skall gå in med subventioner - kanske återinföra och utöka tidningsstödet - för att säkerställa journalistyrket i landet.
Men det vågar han inte skriva rakt ut.
Alltså, statsreglering på mediaområdet och fortsatt råkapitalism på de flesta andra områden i näringslivet.

Hur det bli med journalisternas oberoende till makten som skall besluta om subventionerna vill återigen inte Svegfors tänka på eller tala om.
Senast redigerad av Lantarbetaren 2012-12-08 kl. 15:05.
Citera
2012-12-08, 15:27
Medlem
bernankes avatar
Martin Wicklin och Medierna i P1 igen om hur Sverigedemokraterna bör bevakas i media: http://sverigesradio.se/sida/gruppsi...795&grupp=9346
Citera
2012-12-08, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lantarbetaren
När granskade den kritiska journalistiken makten i den största samhällsomvälvningen Sveriges 1000-åriga historia genomgått nu i 20 år - Sveriges extrema flykting- o invandringspolitik?
Journalistiken och makten (Riksdaghuset) lever ju i denna inte helt betydelselösa fråga i symbios.

Janne Josefsson har gjort det i åtskilliga reportage. Nu senast även Katarina Gunnarsson. Men i stora drag får man anse att såväl journalistkåren som politiker är emot en invandringspolitik som tar hänsyn till vad som är bäst för etniska svenskar.

Just Aftonbladets reportageserie rör sig i en gråzon. Grundtanken tycks vara att visa väljarna att flyktingar och invandrare är människor som oss alla - att riva ner murarna mellan vi och dom. Men vad händer i medborgarens tankevärld när Mats Jonsson på Dalapolisens kriminalunderrättelsetjänst får lov att säga saker som:

Citat:
– Det har förekommit grupperingar i skolorna, där tendenser till konflikter funnits både mellan invandrare och infödda svenskar och mellan olika invandrargrupper.

Och:

Citat:
Men det finns ytterligare ett skräckscenario: att de kriminella gängen ska hitta en ny rekryteringsbas bland de unga, frustrerade och arbetslösa invandrarmännen i Borlänges utsatta områden.
En ny Familjen.
– Om vi inte löser frågan med utanförskap och arbetstillfällen kan vi ha betydligt större problem inom 4-5 år. Vi vill inte få samma problembild som i Landskrona, Rinkeby eller Södertälje här, säger Mats Jonsson.

http://valkommen.aftonbladet.se/2012/12/rostarpasd/

Jag har svårt att läsa artiklarna i sin helhet och nöjer mig med att skumma i texten. Den ideologiska utgångspunkten från journalisten tycks mig så övertydligt att det väcker ett fysiskt motstånd mot att ta del av den. Men jag vidhåller att AB i det här fallet bedriver god journalistik. Genom att närma sig verkligheten alls får de med sån information som gynnar SD:s kommande valresultat - med tanke på begåvningsbristen bland partiets representanter lär de behöva all draghjälp de kan få.
Citera
2012-12-08, 16:00
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
Martin Wicklin och Medierna i P1 igen om hur Sverigedemokraterna bör bevakas i media: http://sverigesradio.se/sida/gruppsi...795&grupp=9346

Hehe, nu är det full kris i propagandaministeriet. Alla hackar på alla, för att de inte bemöter Sd på "rätt" sätt.
Om nu Per Wirten är så jävla duktig med sina tuffa frågor, varför gör han inte de tuffa frågorna då?
Kalas-citat från Pontus Mattson: "Såna som Per Wirten är missnöjda därför att inte rapporteringen leder till att Sd-politikerna avgår".

Häger får vädja om att inte bli betraktad som Sverigedemokrat, skulle skiten fastna så blir det ingen som bryr sig om honom längre.

Jakten på alla som inte är tillräckligt avståndstagande fortsätter.
En som dras inför folkdomstolen är chefen för Öresunds Kraft, som har ertappats med att svara på en inbjudan från Sverigedemokraterna att berätta om energimarknaden.
Citat:
Men den analysen delas dock inte av energibolaget Öresundskrafts vd Anders Östlund.

I somras deltog han nämligen i ett energiseminarium i Eslöv, som partiet ordnade, ett möte som förevigades i en bild som nu ligger på partiets sajt där han står framför den blåsippa som är Sverigedemokraternas symbol. Med på mötet var bland andra riksdagsledamoten Josef Fransson och den numera före detta riksdagsledamoten Lars Isovaara.

– De bjöd in mig eftersom de ville ha någon som kunde spegla Sveriges energisystem. Med tanke på vilka de är så får man kanske fundera lite, men i grunden var det jättepositivt att de faktiskt ville lära sig mer, säger han.

Sverigedemokraterna är ju ännu ganska kontroversiella. Ser du några risker med att medverka på deras seminarier?
– Jag tänker mig snarare att alla politiska organisationer, som är valda på demokratiska grunder, har inflytande på svensk politik och som verkligen vill ha mer kunskap, då är det självklart att man ska ställa upp.

Anders Östlund tycker dessutom att mötet var givande.

– Jag fick massor av intelligenta frågor, så det hade kunnat vara vem som helst. För mig var det enkelt att komma till den slutsatsen. Klart att man ska delta och berätta vad man kan.

Skulle ni vara med i dag, med tanke på de filmer som publicerats?
– Jag tror inte det skulle ha påverkat mig i det här fallet. De är ju valda på demokratiska grunder, sitter i riksdagen och fattar beslut som påverkar människor.
http://www.dagensopinion.se/lobbyist...gedemokraterna
Citera
2012-12-08, 16:10
Medlem
Citat:
Läglig nyhet. Notera ordvalet "extremåret" om 1992. Dags att ta TT-journalisten i örat?
Extremår men ingen massinvandring

http://www.corren.se/sverige/aret-me...5-artikel.aspx
TT-artikel, finns återgiven i många tidningar.

Den avslutande meningen får väl ses som ett otroligt gott exempel på den ständigt närvarande "stoppa huvudet i sanden-mentaliteten" som svenska myndigheter och makthavare lider av.

"-Det har blivit svårare. Men det här ska vi klara och det är bara att jobba på. Vi vägrar att se det här som någon slags krissituation." Fredrik Beijer Rättschef på migrationsverket.

Grattis sverige, vansinnet tillåts fortsätta!
Citera
2012-12-08, 19:46
Medlem
Mediakriget om mångkulturen rullar vidare. Thomas Gür ställer sig bakom migrationsminister Bilströms linje vad gäller tuffare försörjningskrav på anhöriginvandrare. Märk väl att Gür inte nöjer sig med metadebatt, utan propagerar för en sakfråga. Helt klart ser vi här början på en upptrappning.

Citat:
Migrationsminister Tobias Billströms utspel om färre undantag från försörjningskraven för anhöriginvandring ledde till starka invändningar från Alliansens övriga partier. Protesterna stod inte riktigt i proportion till den verklighet som Billström försökte diskutera.

Svenska politiker är överdrivet känsliga när invandringen ska diskuteras.

Citat:
Med utvidgade försörjningskrav skulle givetvis inte grupperna förbli lika stora. Sannolikt skulle färre anhöriginvandrare beviljas uppehållstillstånd på grundval av undantagen. Men att tämligen modesta krav på försörjning av anhöriginvandrare bemöts med så starka protester, tyder på att många ledande politiker, inklusive åtskilliga borgerliga, lever i en föreställningsvärld där resurserna är oändliga och man inte behöver tänka på balansen mellan rättigheter och skyldigheter.

Borgerliga politiker bedriver inte borgerlig politik. Istället bedriver de vänsterpolitik.

Citat:
Sverige var det sista medlemslandet i EU som införde försörjningskrav för anhöriginvandrare (2009).

Sverige är extremt jämfört med övriga EU, som SD länge hävdat.

Citat:
De borgerliga partier som motsätter sig Billströms förslag om utökade krav på försörjning vid anhöriginvandring, har i andra sammanhang inga problem med att ställa krav på sin omgivning.

Gür hymlar inte. Borgerlig politik handlar om att ställa krav på människor. Detta ska även gälla invandrare.

Citat:
Men inför tanken på skärpta krav på försörjning vid anhöriginvandring, blir de upprörda. Det är förunderligt, inte minst med tanke på hur få personer som kraven hittills har behövt gälla.

Kraven omfattar för få personer, och bör omfatta fler. Har man problem med detta är man tramsig.

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan...ge_7738100.svd
Citera
2012-12-09, 22:03
Moderator
Diagorass avatar
Här kritiserar en krönikör i Expressen Aftonbladet för sin "granskningskampanj."

Man kan fråga sig om det verkligen är någon skillnad på Ex och AB egentligen (vilket det såklart inte är) men beroende på vem som skriver så kan debatten kanske få lite mer nyanser än vanligt.

"Jag tycker domstolarna borde ägna sig åt riktiga hot och hets mot utsatta, och slopa hetslagens luddiga formuleringar. Kampanjmakarna på Aftonbladet verkar mest vara intresserade av att kamouflera sin egen skit."

http://www.expressen.se/ledare/sakin...-om-hetslagen/
Senast redigerad av Diagoras 2012-12-09 kl. 22:50.
Citera
2012-12-09, 22:44
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diagoras
Här kritiserar en krönikör i Expressen Aftonbladet för sin "granskningskampanj." Flashback åsyftas också i artikeln:
För redan ungefär ett decennium sedan växlade dåtidens "Avpixlat" över till en amerikansk server för att undgå svensk lag. Effekten: de främlingsfientliga fortsatte i frid och fröjd, som otystade martyrer i forumet "Exilen".

Nej. Det är inte flashback de syftar på utan just forumet Exilen.

http://exilen.forumotion.eu/

En gång i internets barndom, innan flashback hade blivit flashback, så hängde politiskt intresserade människor på Passagen Debatt. Detta var kanske det första forumet i Sverige där vanliga svenskar fick komma till tals om invandringspolitik, svensk idiotpolitik osv. Slutade med att the usual suspects (expo, kulturvänstermuppar) lyckades bannlysa hela forumet. Återuppstod som just exilen där det valda namnet är självförklarande.

Exilen som forum är väl mer eller mindre dött tror jag. De som hängde där har nog migrerat till flashback allihopa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in