Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Ja Billström beklagade sig högt och tydligt igår på storleken på asylinvandringen och att andra länder borde ta sig ansvar - svårt att förstå hur han och moderaterna resonerar dock, varje invandrare är ju en resurs och vinstlott för Sverige.
Vi kan nog med viss säkerhet börja hävda att skräcken för ett Sverigedemokratiskt maktövertagande faktiskt börjar ge utslag på ledarsidorna och synen på frågan om storleken på invandringssiffrorna. En siffra som ju aldrig fått debatteras officellt eller ens nämnas i negativt sammanhang.
Det är ofta jag hör i Sverige att "andra länder måste ta större ansvar", t.o.m. från helt vanligt folk. Senaste gångerna jag har hört det från folk i vardagen, så har jag omedelbart svarat: "Nej, andra länder "måste" inte föra en misslyckad invandringspolitik bara för att Sverige gör det. Varför skulle de behöva det?" Min erfarenhet är att de flesta vet inte riktig vad de skall svara på det, vilket jag tolkar som att de (trots att de är PK)
vet mycket väl att den svenska invandringspolitiken har misslyckats. Trots allt är det underförstådda i det uttalandet att det är ett problem att Sverige tar emot så stor andel av invandrarna från Afrika och Mellanöstern, vilket är lite svårförenligt med tankemönstret att invandringen enbart kan vara något positivt. Det enda motsvar jag har fått är något om "att man bör hjälpa folk i nöd", men det är lätt att bemöta med att vi inte alls vet om de flesta som kommer hit är i nöd, eftersom vi väljer att inte kräva identifikation (vilket de PK-människor jag har talat med har kanske lite överraskande hållit med om att det är ett problem).
Senast ämnet kom upp var när jag och en annan diskuterade Finlands invandringspolitik (han skulle flytta dit med sin flickvän). Jag nämnde dessutom att resultatet av den svenska invandringspolitiken kanske inte framstår som önskvärd för andra länder, när de kan uppenbart se alla upplopp, bränder, attacker mot polis och räddningstjänst o.s.v. i Sverige. Även denna kommentar verkar vara svår för de flesta PK-indoktrinerade att motsäga, för vem kan idag längre förneka existensen av dessa problem, för att nu inte nämna att försöka hävda att de är något positivt? Obs, att det egentligen inte spelar någon roll vilka förklaringsmodeller man har för att förklara dessa fenomen, för en misslyckad invandringspolitik p.g.a. för stor mängd utomeuropeiska invandrare på kort tid är likväl ett misslyckande, oavsett i vilken mån man anser att det beror på socioekonomiska, kulturella eller biologiska faktorer.
Nuförtiden följer jag inte gammelmedia så värst noggrannt, så jag kan mycket väl ha fått ett felaktigt intryck av att SD inte längre nödvändigtvis avhandlas med ren smutskastning och demonisering som tidigare. Jag beslutade mig att helt sluta läsa Expressen för något år sedan, då de 4 första sidorna (var av 1 var en helsidesannons) hade 7 artiklar som utgick från genuspseudovetenskapen. På första sidan fanns dessutom en notis med en bild av Jimmie Åkesson och ett par meningar med andemeningen att han var dum och elak. På 4:e sidan återkom exakt samma notis. Jag vet inte om det var en miss i tidningsredigerandet, eller om Expressen tyckte att det behövdes upprepas för läsarna. Nyligen ögnade jag för första gången på länge igenom ett pappersexemplar av Expressen, där SD nämndes på ett par ställen. En lång artikel kritiserade i och för sig partiets politiska program, men det var utifrån det ekonomiska perspektivet, istället för det moraliska/ideologiska. Även i resten av tidningen föreföll tonen vara sansad och SD nämndes i stort sett samma ton som andra partier. Jag blev lite häpen över det.
Edit: I övrigt har mitt intryck varit att massmedia har blivit snålare med att rapportera om våldsbrott utförda av invandrare (trots att de inte anger att det är frågan om invandrare), men samtidigt har jag noterat fler artiklar och nyhetsinslag den senaste tiden där kommunernas problem med analfabetiska invandrare, fler asylsökande än det finns logistik för, samt problem på flyktingsförläggningar har tagits upp i massmedia. En del av det lär eventuellt bero på att många glesbefolkade kommuner nu har fått flyktingsanläggningar med ett par dagars varsel och att kommunpolitiker helt enkelt går ut med att de inte klarar ekonomiskt av vissa problem.