Citat:
Ursprungligen postat av
Ottokar
Inom varje liberal finns en....
Johan Westerholm har på sajten Ledarsidorna gjort följande observation beträffande de liberala debattörerna i Sverige i Wuhan influensans spår.
Citat:
En genomgående trend är att det främst är liberala debattörer som efterlyser de mest repressiva och kollektivistiska åtgärderna. Liberaler som verkar ha övergivit tron på att människan kan ta ansvar för sina handlingar, och som klarar av att agera klokt på egen hand.
Kanske är det även så att det är i kriser som Coronakrisen som människors sanna personligheter träder fram? Att den annars liberala retoriken bara är en fasad, och att de personerna egentligen trivs bäst i andra samhällssystem och ideologier? Empiri på området visar att frustrerade och rädda människor inte klarar av att hålla fasader, eller huvudet kallt, i någon större utsträcknig. Det är i varje fall min erfarenhet från mina år som officer och de år jag arbetade som personskydd.
Som sagt, det är lika roande som oroande att se hur uttalade liberaler, om de får definiera sig själva nu, i panik skriker efter en stark ledare och långtgående repressiva åtgärder för att begränsa individens universella rättigheter, istället för att ta tillvara varje människas förmåga att agera logiskt och ta ansvar för sina egna handlingar.
https://ledarsidorna.se/2020/03/tankar-om-corona/
Kanske är det helt enkelt så att det gamla talesättet stämmer. Inom varje god liberal finns en totalitär som skriker efter att få komma ut.
Hur ser Johan Westerholms belägg ut för att "det främst är liberala debattörer som efterlyser de mest repressiva och kollektivistiska åtgärderna"?
Vilka avses?
Jag har uppfattat Peter Wolodarski som ett undantag. Johan Hakelius nämner även Björn Wiman och skriver om
Citat:
...nya kompisgäng: Peter Wolodarski, Ivar Arpi, Björn Wiman och Hanif Bali, till exempel. Om det fortfarande rör på sig, ska det orderges och stängas in, är deras grundläggande idé.
https://www.expressen.se/kronikorer/...lsseminarium-/
Ngn som har uppfattat vad Björn Wiman skrivit?
Johan Norberg verkar hur som nöjd med upplägget i Sverige:
Citat:
Despite Coronavirus, Sweden Refuses To Shutter Businesses and Limit Gatherings
The Scandinavian country is betting against draconian restrictions and in favor of the free movement of people and goods.
[---]
Globalization might even prevent many pandemics from happening. A 2019 study by researchers at the universities of Oxford and Tel Aviv showed that frequent travel between populations makes us catch a lot of bugs, but also increases immunity against new strains. So apocalyptic outbreaks become less likely. This is the reason why previously isolated populations are most at risk—from Native Americans after 1492 to the swine flu in 2009, when 24 of the 30 worst affected countries were island nations.
Human mobility is like a "natural vaccination" says Oxford's Robin Thompson. The researchers speculate that this might help explain the absence of a global pandemic as severe as the Spanish flu in the last 100 years.
That doesn't help at all when a virus that previously only affected animals mutates and jumps to humans, like the new coronavirus. Then we have no resistance and it can spread quickly.
But if the researchers are correct, the jet engine has saved millions of lives from pandemics only in the last few decades. And as even Sweden's governing Social Democrats emphasize right now, the greatest threat to our economy, our jobs, and our health is that the planes stop flying and the trucks get stuck at the border.
That is also worth taking into account before we turn off the last lights.
https://reason.com/2020/03/25/despit...it-gatherings/
Är Johan Westerbergs påstående, att det främst skulle vara liberala debattörer som efterlyser de mest repressiva och kollektivistiska åtgärderna kanske baserat på USA?
Demokraterna och vänstern i USA är ff.a. anti-Trump. Eftersom Trump initialt ansåg, att det inte var ngn ko på isen så slöt USA:a vänster och vänsterliberaler mangrant upp bakom den diametralt motsatta ståndpunkten.
En skribent bosatt i USA skriver i Kvartal om Sverige och USA:
Citat:
I det ena landet blev en linje förknippad med högerpopulism, i det andra var det motsatta linjen som fick den kopplingen. Peter Wolodarski var en av de första tungviktarna i svensk debatt som gick ut med hård kritik mot det svenska agerandet och i stället förordade mer drastiska åtgärder. Svaret på hans artiklar var anmärkningsvärt. Han anklagades för att inte lita på experter och vetenskap. Hans agerande hade bidragit till populism och konspirationsteorier. Han spred alternativa fakta. Kort sagt, han utmålades som en Trump-liknande karaktär. Detta är otroligt ironiskt för oss som följt debatten på båda sidor Atlanten.
https://kvartal.se/artiklar/vem-i-he...n-man-lita-pa/
-----
A propos mångkulturen... så uppmärksammar Magnus Stenlund, att i DN får man inte påpeka, att kulturen hos somalier m.fl. utomeuropeiska invandrarpopulationer ökar smittspridningen.
Citat:
Utanförskapsområdena på Järvafältet har blivit den värsta smitthärden
Varför detta? Hur gick det till? Enligt somaliska företrädare är det usel kommunikation från myndigheterna. Men detta är nys, det finns etablerad sjukvårdsupplysning på 11 språk ute på Järvafältet, varav somaliska är ett. Att man invaggats i falsk säkerhet om man lyssnat på Löfven (‘man kan inte ha bacillskräck i mitt jobb’) är förstås en del av det. Men det gäller många andra, främst inom pk-kollektivet och de allmänt odödliga.
Vad det istället handlar om? Min misstanke är också att man gjort mer för att informera än vad somalierna påstår och att långt ifrån hela problemet ligger där. Det är mer trångbott, få ensamboende, generationsboende är vanligare, rökning likaså. Att somalisk kultur liksom kulturerna från Mena generellt skulle vara mer ‘närgångna’ med kroppskontakt i form av puss och kram är väl heller ingen dålig gissning. Man är vana vid och trivs bäst med att ha folk omkring sig. Normalt skulle allt detta vara okontroversiellt att säga, men eftersom det nu har en negativ implikation så censurerar DN mig när jag påpekar detta – och stänger av mitt konto helt.
https://suntfornuft.space/antidemokr...og-corona-dit/