2020-03-29, 12:09
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Kommer ni ihåg den gamle miljökämpen Björn Gillberg? Han är fortfarande aktiv & gjorde nyligen ett intressant inlägg i debatten där han ställer "globalism" som en motsats till "hållbarhet".
Mot bakgrund av Coronainfluensan konstaterar Gillberg, att vårt samhälle är allt annat än hållbart. Annat var det förr. Vårt land var rustat för att klara såväl fredstida som krigsorsakade katastrofer. Nu gäller "just in time"och ”globalism", d.v.s. import från fjärran länder.
https://www.youtube.com/watch?v=j-zb2GptCuY
Citera
2020-03-29, 12:33
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Allas lika värde tvättas nu bort med handsprit också på ledarsidorna,

Helt plötsligt kan tydligen inte det som händer i Italien, Spanien och andra EU länder hända här för att vi är inte som dem. De är annorlunda. De har annan kultur. De har sämre hälsa. De är helt enkelt inte lika bra som Svenskar. Därför kan det som händer där inte hända här. Capice!

De tror fortfarande att diasporerna bara är en spännande kuliss.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-en-o-i-europa

BERLIN. I utländska medier kritiseras Sveriges strategi mot det nya coronaviruset.
Den uppfattas av många som vag och slapp.
– Den strikta linjen som man förordar i olika länder är inte hållbar, säger Folkhälsomyndighetens analyschef, Lisa Brouwers till Vetenskapsradion som svar på kritiken.
I ovanstående artikel beskrivs Sverige som en ö för sig själv. Vi gör inte som alla andra. Vi låser inte ner landet i tillräcklig omfattning. Skillnaden mellan Sverige och "alla andra" klagande länder står att finna.

Länder vars tidningar gnäller i publicerade faksimiler är

Jyllandsposten - Danmark
The Guardian - UK
Bild - Tyskland
Tageschau.de - Tyskland
MailOnline - UK
Stern - Tyskland
Zeit Online - Tyskland

Aha! Sverige är inte som dom. Det här får mig att tro att det är NATO som driver på för att det skall tas i med hårdhandskarna med denna "lockdown"; inte nödvändigtvis bara ländernas regeringar. Det kan vara så att NATO vill ha upp panik-skalan och göra en hård "lockdown". Och då kommer Sverige att stå ut som ett liberalt snällt land - för vi är inte tillräckligt mycket med i NATO för att dom ska våga ta i med hårdhandskarna här.

Beställningsjournalistik i NATO-länders media som tycker att Sverige är dumma i huvudet. Det är inte så konstigt. Jag tror att Anders Fogh Rasmusen sitter och hoppas på att Sverige skall få tio gånger så många döda som Danmark - så det kan visa sig att hårdhandskelockdownen visade sig efteråt vara befogad.

Jag tror inte det har att göra med Sveriges "exceptionalism" och att vi är så mycket bättre än alla andra, bara att vi är bångstyriga och inte helt och fullt kontrolleras av imperiets kärnland och dess miliärallians.

Det skulle inte förvåna mig om militära företrädare influerat sina respektive regeringar. Och det är därför Corona-hanteringen ser annorlunda ut. Sådeså.
Senast redigerad av Nostradumbass 2020-03-29 kl. 12:36.
Citera
2020-03-29, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Jag gör en annan tolkning. För att citera Witt-Brattström;

Hattifnattarna är kollektivister och exkluderande. Det Ebba Witt-Brattström söker i texten är antagligen att vi skall samlas kring olikheter och någon form av gränslös solidaritet. Liberaler älskar olikheter och gränslös solidaritet så länge alla omfattar någon form av gemensam liberal värdegrund och inget kostar pengar eller prestige.

Ebba Witt Brattström och hattifnattarna

Ebba är läsvärd och studerar man hennes föregående krönika i Bonniers publikation Expressen så ser man att hon har många intressen och att hon inte bara har Tove Janssons troll bland läsefrukterna. Den krönikan talar om egendomsfolket som det enda sant alleuropeiska folket som omfamnar europatanken.

Citat:
I Finland har det aldrig bott mer än som högst ett par tusen judar som kom kring 1900 och anslöt sig till den finlandssvenska minoriteten. Nybergs och Odrischinskys förfäder emigrerade båda - likt Chagall, kan tilläggas - från guvernementet Vitebsk i nuvarande Belarus. Katarina II inrättade 1791 ett judiskt bosättningsområde som senare utvidgades till en bred korridor från Lettland i norr, över Polen och Litauen, till Ukraina i söder. Här levde hälften av världens judar fram till Hitlers Operation Barbarossa då 4,5 miljoner tyska soldater sommaren 1941 invaderade Sovjetunionen
.

Om det alleuropeiska folket:

Citat:
Det är här jag börjar tänka. Kan det vara så att judarna, som så hängivet omfattade kultur, språk och utbildning, bättre än andra förstod Europas själ? Hanna Arendt kallade judarna det enda ”alleuropeiska folket”, påpekar Nyberg.

https://www.expressen.se/kultur/anti...r-egen-kultur/

Man drar sig till minnes att George Soros berättat om att hans fars stora dröm var att få se Europas gränser falla. Man kan ju konstatera att han under en stor del av sitt liv arbetat för att fullfölja "The Dreams of My Father."

Ur det perspektivet så kanske de mystiska hattifnattarna framstår som något annat. De är ständigt resande, alltid på väg och ingen förstår vad de vill. De är helt inneslutna i sin etnocentrism och om man försöker röra vid dem så avger de en elektrisk stöt. Ingen i mumindalen förstår sig på deras drift att alltid röra sig i små grupper som verkar kommunicera telepatiskt med varandra.

EDIT: Den som vill läsa om Ebbas familjebakgrund på sin mammas sida kan med fördel läsa denna krönika.

https://www.expressen.se/kultur/jag-...att-jag-finns/
Senast redigerad av Ottokar 2020-03-29 kl. 12:52.
Citera
2020-03-29, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass

BERLIN. I utländska medier kritiseras Sveriges strategi mot det nya coronaviruset.
– Den strikta linjen som man förordar i olika länder är inte hållbar, säger Folkhälsomyndighetens analyschef, Lisa Brouwers till Vetenskapsradion som svar på kritiken.
I ovanstående artikel beskrivs Sverige som en ö för sig själv. Vi gör inte som alla andra. Vi låser inte ner landet i tillräcklig omfattning. Skillnaden mellan Sverige och "alla andra" klagande länder står att finna.

Jyllandsposten - Danmark
The Guardian - UK
Bild - Tyskland
Tageschau.de - Tyskland
MailOnline - UK
Stern - Tyskland
Zeit Online - Tyskland

Aha! Sverige är inte som dom. Det här får mig att tro att det är NATO som driver på för att det skall tas i med hårdhandskarna med denna "lockdown"; inte nödvändigtvis bara ländernas regeringar. Det kan vara så att NATO vill ha upp panik-skalan och göra en hård "lockdown". Och då kommer Sverige att stå ut som ett liberalt snällt land - för vi är inte tillräckligt mycket med i NATO för att dom ska våga ta i med hårdhandskarna här.

Beställningsjournalistik i NATO-länders media som tycker att Sverige är dumma i huvudet. Det är inte så konstigt. Jag tror att Anders Fogh Rasmusen sitter och hoppas på att Sverige skall få tio gånger så många döda som Danmark - så det kan visa sig att hårdhandskelockdownen visade sig efteråt vara befogad.

Jag tror inte det har att göra med Sveriges "exceptionalism" och att vi är så mycket bättre än alla andra, bara att vi är bångstyriga och inte helt och fullt kontrolleras av imperiets kärnland och dess miliärallians.

Det skulle inte förvåna mig om militära företrädare influerat sina respektive regeringar. Och det är därför Corona-hanteringen ser annorlunda ut. Sådeså.

Det finns många som skapat teorier om uppkomsten av det virus som är orsak till Wuhan influensan. Några av dem verkar baseras på tanken att det konstruerats i något labb och i omgångar så ser man anklagelser om att det ska ha skapats i USA, Kina eller Israel.

Det kan vara hur det nu är med den saken. Det mesta verkar väl tala för att det uppstått i någon matmarknad i Wuhan.

Men vad jag tycker mig kunna se är att de globalt sinnade i vart fall inte verkar vilja slösa bort denna kris utan nu söker spinna om berättelsen till en berättelse om en gemensam global insats för att bekämpa viruset med gemensamma metoder etc. Wuhan influensan ska genom det nya narrativet förvandlas från något som visar på globalismens inneboende svagheter och systemfel till något som visar på globalismens triumf och seger över ett globalt hot.
Citera
2020-03-29, 13:17
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Wuhan influensan ska genom det nya narrativet förvandlas från något som visar på globalismens inneboende svagheter och systemfel till något som visar på globalismens triumf och seger över ett globalt hot.

Så är det nog. Men det kommer naturligtvis inte att gå, efersom EU redan bevisat sig odugligt, och ingen liberal globalistinstutition har visat sig framgångsrik. EU har tappat det helt, och kan inte enas ens om färgen på skit. FN lyser med sin frånvaro. WHO gnäller lite, men är lika maktlösa dom.

Så vilken globalismens triumferande institution ska visa sig stark och handlingskraftig?
Citera
2020-03-29, 13:50
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:

Jyllandsposten - Danmark
The Guardian - UK
Bild - Tyskland
Tageschau.de - Tyskland
MailOnline - UK
Stern - Tyskland
Zeit Online - Tyskland

Don't get high on your own supply.

https://twitter.com/cashmoneyglock/s...59382735704064
Senast redigerad av Tjyvas 2020-03-29 kl. 13:54.
Citera
2020-03-29, 14:16
Medlem
Citat:
Så är det nog. Men det kommer naturligtvis inte att gå, efersom EU redan bevisat sig odugligt, och ingen liberal globalistinstutition har visat sig framgångsrik. EU har tappat det helt, och kan inte enas ens om färgen på skit. FN lyser med sin frånvaro. WHO gnäller lite, men är lika maktlösa dom.

Så vilken globalismens triumferande institution ska visa sig stark och handlingskraftig?

Du är sannolikt en politiskt och samhällsintresserad människa som följer utvecklingen och minns samband mellan orsak och verkan.

Men det är här som medias alkemi och ordmagi kan visa sin fulla styrka. Tänk dig en situation där Bonniers, Schibsteds och statskontrollerade medias samlande kanaler koordinerat och under en längre tid pumpar ut det nya narrativet. Då är jag tveksam om merparten av svenskarna längre ställer några frågor eller motsätter sig en sådant narrativ. Men den som lever får se som bekant.
Citera
2020-03-29, 15:24
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Du är sannolikt en politiskt och samhällsintresserad människa som följer utvecklingen och minns samband mellan orsak och verkan.

Men det är här som medias alkemi och ordmagi kan visa sin fulla styrka. Tänk dig en situation där Bonniers, Schibsteds och statskontrollerade medias samlande kanaler koordinerat och under en längre tid pumpar ut det nya narrativet. Då är jag tveksam om merparten av svenskarna längre ställer några frågor eller motsätter sig en sådant narrativ. Men den som lever får se som bekant.
Man har faktiskt tagit upp det bristande samarbetet inom EU i samband med att Italien vädjade om hjälp av europeiska länder men fick kalla handen av EU och i stället fick förlita sig på Kina, som omedelbart flög in tonvis med utrustning. I alla fall på radions P1, som är det enda fragment av media jag konsumerar.

Rödingarna på P1 kanske är av den gamla stammen kommunister som dissar globalism och vill lämna EU? Vad vet jag. Folkomröstningen om EU i Sverige vanns ju med knapp marginal av ja-sidan, med löften om billig sprit i ICA och att vi skulle slippa ta med oss passet när vi åkte till Kiel på julmarknad. Inget av löftena har ju infriats så det kanske puttrar surt bland journalisterna.

Gärna frihandel, fri rörlighet, solidaritet mellan medlemsländerna och andra sådana fina saker, men först vodka på ICA för 40 kronor litern.
Citera
2020-03-29, 15:34
Medlem
Inom varje liberal finns en....

Johan Westerholm har på sajten Ledarsidorna gjort följande observation beträffande de liberala debattörerna i Sverige i Wuhan influensans spår.

Citat:
En genomgående trend är att det främst är liberala debattörer som efterlyser de mest repressiva och kollektivistiska åtgärderna. Liberaler som verkar ha övergivit tron på att människan kan ta ansvar för sina handlingar, och som klarar av att agera klokt på egen hand.

Kanske är det även så att det är i kriser som Coronakrisen som människors sanna personligheter träder fram? Att den annars liberala retoriken bara är en fasad, och att de personerna egentligen trivs bäst i andra samhällssystem och ideologier? Empiri på området visar att frustrerade och rädda människor inte klarar av att hålla fasader, eller huvudet kallt, i någon större utsträckning. Det är i varje fall min erfarenhet från mina år som officer och de år jag arbetade som personskydd.

Som sagt, det är lika roande som oroande att se hur uttalade liberaler, om de får definiera sig själva nu, i panik skriker efter en stark ledare och långtgående repressiva åtgärder för att begränsa individens universella rättigheter, istället för att ta tillvara varje människas förmåga att agera logiskt och ta ansvar för sina egna handlingar
.

https://ledarsidorna.se/2020/03/tankar-om-corona/

Kanske är det helt enkelt så att det gamla talesättet stämmer. Inom varje god liberal finns en totalitär som skriker efter att få komma ut.
Citera
2020-03-29, 15:38
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:

Johan Westerholm har på sajten Ledarsidorna gjort följande observation beträffande de liberala debattörerna i Sverige i Wuhan influensans spår.

.

Kanske är det helt enkelt så att det gamla talesättet stämmer. Inom varje god liberal finns en totalitär som skriker efter att få komma ut.
Man brukar säga att "när huset brinner så finns det inga feminister", det kanske även gäller för liberaler?
Citera
2020-03-29, 18:39
Medlem
Vilka är skandinaver?

Det finns en glad s.k. Youtuber som under namnet Massaman löpande söker reda ut olika befolkningsgruppers rötter och utbredning på Guds gröna jord genom användandet av modern genteknik. Kanalen är lärorik och man kan studera en rad olika etniska gruppers utbredning och historia. Nu har han kommit till skandinaverna som presenteras under den säljande titeln "What on Earth Happened to the Vikings?

https://www.youtube.com/watch?v=guitJktrInI

För de som är förhärdade etnonationalister så antar jag att Massaman inte presenterar några nyheter. Men för mig var det förvånande att det bland annat finns så många skandinaver i USA och att de koncentrerats så starkt i norra USA och södra Kanada för att delvis ha blandats med andra germaner som tyskar m.fl.
Citera
2020-03-29, 18:51
Moderator
Meijis avatar
Citat:

Citat:
En genomgående trend är att det främst är liberala debattörer som efterlyser de mest repressiva och kollektivistiska åtgärderna. Liberaler som verkar ha övergivit tron på att människan kan ta ansvar för sina handlingar, och som klarar av att agera klokt på egen hand.

Kanske är det även så att det är i kriser som Coronakrisen som människors sanna personligheter träder fram? Att den annars liberala retoriken bara är en fasad, och att de personerna egentligen trivs bäst i andra samhällssystem och ideologier? Empiri på området visar att frustrerade och rädda människor inte klarar av att hålla fasader, eller huvudet kallt, i någon större utsträcknig. Det är i varje fall min erfarenhet från mina år som officer och de år jag arbetade som personskydd.

Som sagt, det är lika roande som oroande att se hur uttalade liberaler, om de får definiera sig själva nu, i panik skriker efter en stark ledare och långtgående repressiva åtgärder för att begränsa individens universella rättigheter, istället för att ta tillvara varje människas förmåga att agera logiskt och ta ansvar för sina egna handlingar.

Hur ser Johan Westerholms belägg ut för att "det främst är liberala debattörer som efterlyser de mest repressiva och kollektivistiska åtgärderna"?

Vilka avses?

Jag har uppfattat Peter Wolodarski som ett undantag. Johan Hakelius nämner även Björn Wiman och skriver om

Citat:
...nya kompisgäng: Peter Wolodarski, Ivar Arpi, Björn Wiman och Hanif Bali, till exempel. Om det fortfarande rör på sig, ska det orderges och stängas in, är deras grundläggande idé.

https://www.expressen.se/kronikorer/...lsseminarium-/

Ngn som har uppfattat vad Björn Wiman skrivit?

Johan Norberg verkar hur som nöjd med upplägget i Sverige:

Citat:
Despite Coronavirus, Sweden Refuses To Shutter Businesses and Limit Gatherings

The Scandinavian country is betting against draconian restrictions and in favor of the free movement of people and goods.

[---]

Globalization might even prevent many pandemics from happening. A 2019 study by researchers at the universities of Oxford and Tel Aviv showed that frequent travel between populations makes us catch a lot of bugs, but also increases immunity against new strains. So apocalyptic outbreaks become less likely. This is the reason why previously isolated populations are most at risk—from Native Americans after 1492 to the swine flu in 2009, when 24 of the 30 worst affected countries were island nations.

Human mobility is like a "natural vaccination" says Oxford's Robin Thompson. The researchers speculate that this might help explain the absence of a global pandemic as severe as the Spanish flu in the last 100 years.

That doesn't help at all when a virus that previously only affected animals mutates and jumps to humans, like the new coronavirus. Then we have no resistance and it can spread quickly.

But if the researchers are correct, the jet engine has saved millions of lives from pandemics only in the last few decades. And as even Sweden's governing Social Democrats emphasize right now, the greatest threat to our economy, our jobs, and our health is that the planes stop flying and the trucks get stuck at the border.

That is also worth taking into account before we turn off the last lights.

https://reason.com/2020/03/25/despit...it-gatherings/

Är Johan Westerbergs påstående, att det främst skulle vara liberala debattörer som efterlyser de mest repressiva och kollektivistiska åtgärderna kanske baserat på USA?

Demokraterna och vänstern i USA är ff.a. anti-Trump. Eftersom Trump initialt ansåg, att det inte var ngn ko på isen så slöt USA:a vänster och vänsterliberaler mangrant upp bakom den diametralt motsatta ståndpunkten.

En skribent bosatt i USA skriver i Kvartal om Sverige och USA:

Citat:
I det ena landet blev en linje förknippad med högerpopulism, i det andra var det motsatta linjen som fick den kopplingen. Peter Wolodarski var en av de första tungviktarna i svensk debatt som gick ut med hård kritik mot det svenska agerandet och i stället förordade mer drastiska åtgärder. Svaret på hans artiklar var anmärkningsvärt. Han anklagades för att inte lita på experter och vetenskap. Hans agerande hade bidragit till populism och konspirationsteorier. Han spred alternativa fakta. Kort sagt, han utmålades som en Trump-liknande karaktär. Detta är otroligt ironiskt för oss som följt debatten på båda sidor Atlanten.

https://kvartal.se/artiklar/vem-i-he...n-man-lita-pa/

-----

A propos mångkulturen... så uppmärksammar Magnus Stenlund, att i DN får man inte påpeka, att kulturen hos somalier m.fl. utomeuropeiska invandrarpopulationer ökar smittspridningen.

Citat:
Utanförskapsområdena på Järvafältet har blivit den värsta smitthärden

Varför detta? Hur gick det till? Enligt somaliska företrädare är det usel kommunikation från myndigheterna. Men detta är nys, det finns etablerad sjukvårdsupplysning på 11 språk ute på Järvafältet, varav somaliska är ett. Att man invaggats i falsk säkerhet om man lyssnat på Löfven (‘man kan inte ha bacillskräck i mitt jobb’) är förstås en del av det. Men det gäller många andra, främst inom pk-kollektivet och de allmänt odödliga.

Vad det istället handlar om? Min misstanke är också att man gjort mer för att informera än vad somalierna påstår och att långt ifrån hela problemet ligger där. Det är mer trångbott, få ensamboende, generationsboende är vanligare, rökning likaså. Att somalisk kultur liksom kulturerna från Mena generellt skulle vara mer ‘närgångna’ med kroppskontakt i form av puss och kram är väl heller ingen dålig gissning. Man är vana vid och trivs bäst med att ha folk omkring sig. Normalt skulle allt detta vara okontroversiellt att säga, men eftersom det nu har en negativ implikation så censurerar DN mig när jag påpekar detta – och stänger av mitt konto helt.

https://suntfornuft.space/antidemokr...og-corona-dit/
Senast redigerad av Meiji 2020-03-29 kl. 18:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in