Citat:
Ursprungligen postat av
Ottokar
Här delar sig våra uppfattningar uppenbarligen. Min uppfattning är att TV och Radio som mediekanaler inte bör överlämnas till de privata marknadskrafterna då Imperiet snabbt skulle fylla utrymmet med Bonnier/Schibsted liknande ersättare.
Men ersätter man de högsta cheferna med nya krafter så går det i allmänhet att rädda en organisation. Handlar bara om att ge rätt incitament till organisation. Med hänsyn till diverse anställningsregler så kanske man som en övergångslösning måste uppföra ett nytt andra TV hus som då lämpligen placeras i Hjulsta/Akalla eller liknande där ett antal högre chefer får sysselsätta sig med metodutveckling och andra uppbyggliga sysslor. Skulle de mot förmodan försöka producera journalistik eller annat innehåll så får det innehållet tyvärr bara distribueras genom stenciler.
Personal på Gärdet som inte rätt förstår den nya inriktningen för public service får efter hand befordran och därefter göra den gamla ledningen sällskap i Akalla.
Fast ditt resonemang innebär en tro på att det går att producera PS tids- och ideologi-obundet, "opartiskt" helt enkelt. Jag tror inte alla tror på det längre. En annan möjlighet är ju den tyska lösningen med en vänster/progressiv/SPD-kanal (ZDF) och en konservativ/kristdemokratisk (ARD).
Enligt mitt förmenande lyckas då såväl ZDF som ARD var för sig mera sakliga och opartiska än svt... Det kan ha att göra med att Sverige är ett litet land med en mindre rekryteringsbas av journalister som pewrsonligen förmår vara sakliga och opartiska.
Jag menar att formuleringen "opartisk" bör ersättas med ett uppdrag att förmedla
relevant information för väljare att kunna göra resonerade och rationella val. Med vid tolkning av relevant, så att man hellre publicerar och säger för mycket än för litet.
Svt:s systematiska förtigande av omständigheter relevanta för väljare (
kriminellas etnicitet till exempel), eller konsekvent använder det vilseledande offer-narrativet (
utan att ange de faktiska alternativen) anser jag till och med vara allvarligare är när de oblygt ikläder sig rollen som Husbondens Röst.