2020-03-29, 19:11
Medlem
KansasCityFagots avatar
Var är Alice Teodorescu?
Citera
2020-03-29, 19:23
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
Var är Alice Teodorescu?

Hos Moderaterna. Hon är väl anställd där som sprudlande idéspruta där som ska forma om deras politik?
Senast redigerad av Nostradumbass 2020-03-29 kl. 19:26.
Citera
2020-03-29, 21:49
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Jag gör en annan tolkning. För att citera Witt-Brattström;

Hattifnattarna är kollektivister och exkluderande. Det Ebba Witt-Brattström söker i texten är antagligen att vi skall samlas kring olikheter och någon form av gränslös solidaritet. Liberaler älskar olikheter och gränslös solidaritet så länge alla omfattar någon form av gemensam liberal värdegrund och inget kostar pengar eller prestige.
Den fetmarkerade meningen måste vara det bästa någon skrivit i den här tråden i år. I övrigt inga invändningar.
Citat:
Jag uppfattar texten som en flykt undan verkligheten. Jag är en vän av solidaritet med andra folk men jag är ingen vän av "Refugee Welcome" solidaritet. Det är ingen solidaritet eftersom det inte är en ansvarstagande solidaritet som leder till förbättringar - men ett meningslös signalering. Under flyktingkrisen 2014-15 tog solidariteten slut när det blev verklighet - när det blev kallt och pengarna tog slut. Det är verkligen lätt att vara "solidarisk" när du inte uppoffrar någonting. Den krisen är annorlunda eftersom alla drabbas. Som jag skrev initialt om krisen så kommer ingen undan det här. Visst, Ebba Witt-Brattström kanske inte drabbas ekonomiskt men sjukdomen kommer hon inte undan. Ingen gör det.
Ja, jag skrev ju också att texten är en eskapism. Witt-Brattström gör det hon kan: en allegorisk tolkning av en skönlitterär text för att kunna dra paralleller till verkliga händelser. Det här med principiell kontra faktisk solidaritet med "flyktingkrisen" som exempel berörde jag i mitt inlägg. Visst kan också muminfamiljen betraktas som dygdesignalerande enligt vår logik, ur vårt perspektiv, men den tar sig tillfälligt an den som söker skydd, och det utan större åthävor. Deras solidaritet är en okomplicerad medkänsla som inte drabbar dem negativt, till skillnad från vårt mottagande av riktiga "papperslösa". Ett idealexempel med svag koppling till såväl Refugees Welcome-solidaritet som institutionaliserat ansvarstagande.

Jag tror nog att Ebba _vill_ att läsaren ska uppmuntras tänka i samma banor som du, men inte är det explicit. Berättelserna om olika dramatiska händelser i Mumindalen med omnejd ligger i linje med Witt-Brattströms förmodat liberal-idealistiska inställning till "hjälp" som välgörenhet och antagligen moraliskt stöd, fast ännu mer idealiserat.
Citat:
Folk kommer inom ett par månader vara lika "hatiska" som den värsta nynazisten. Det finns ingen solidaritet och gemenskap i Sverige. Den tog den liberala individualistiska ideologin död på. Istället är solidaritet enligt den liberala logiken inte så mycket mer än en "känsla". Vi är solidariska mot andra av egoistiskt-individualistiska skäl och inte till vår kärlek till kollektivet. Liberaler ser också samhällets solidaritet som materialistiskt. Det vill säga att bagaren är beroende av kvarnarbetaren och därför är bagaren solidarisk med kvarnarbetaren eftersom bagaren och kvarnarbetaren har nytta av varandra.
Exakt. Men då är det inte alls som i Mumindalen. Är Witt-Brattström i så fall liberal?
Citera
2020-03-29, 22:48
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Allas lika värde tvättas nu bort med handsprit också på ledarsidorna,

Helt plötsligt kan tydligen inte det som händer i Italien, Spanien och andra EU länder hända här för att vi är inte som dem. De är annorlunda. De har annan kultur. De har sämre hälsa. De är helt enkelt inte lika bra som Svenskar. Därför kan det som händer där inte hända här. Capice!

Vi är inte som alla andra. Och diaspororna i förorten är heller inte som majoritetsbefolkningen.

Detta visar upp den rasistiska inställning som hela mångkulturinförandet i Sverige i grunden vilar på.
Att etablissemanget tror sig stå över andra. I Kunskap, värde och tydligen också nu biologiskt.
Att Sverige är förmer än alla andra och därför kan hantera mångkultur.
Inte genom integration utan som kuliss till ett borgerligt storstadsliv.
En mer spännande scen. Ett mer spännande Sverige.

De tror fortfarande att diasporerna bara är en spännande kuliss.
Mycket bra, och jag tror att det ligger åtskilligt i detta. Mer än man kunde tro. Att Sverige varit i huvudsak förskonat från nationella tragedier av dignitet under lång tid gör sannolikt att många svenskar känner sig mer eller mindre odödliga. Man kan även tänka sig att vår vana att placera våra äldre på hem gör sitt till, samt det faktum att många vuxna människor faktiskt aldrig sett en död person. Än mindre någon som dött en våldsam eller för tidig död.

Detta är f.ö. på pricken och sammanfattar den Reinfeldt-moderata synen på invandring i fyra meningar:
Inte genom integration utan som kuliss till ett borgerligt storstadsliv.
En mer spännande scen. Ett mer spännande Sverige.

De tror fortfarande att diasporerna bara är en spännande kuliss.
Och nog blir det mer "spännande" med främlingarna, alltid. Lyx och överflöd kräver en passande fond av kontrasterande (relativ) fattigdom för att riktigt framträda i sin fulla prakt. Det känns säkert dessutom lite extra fint att sitta tryggt i sin villa någonstans när man vet att "orten brinner, och att det inte rör dig. Jag vet att liberalerna älskar klassamhället, de fagra orden om lika förutsättningar till trots. Liberalism är i grunden en elitistisk världsåskådning för de privilegierade, inte minst i kraft av kulturellt och/eller strukturellt kapital. I ett annat samhällssystem utan den chimära meritokrati som dagens dussiniberaler förfäktar skulle de säkert stå utan sina fina tjänster och titlar.

Tur för dem att det system de förordar är det de legitimerar och det som gett dem allt de kanske aldrig kunnat få endast på färdigheter.
Citera
2020-03-29, 23:14
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Exakt. Men då är det inte alls som i Mumindalen. Är Witt-Brattström i så fall liberal?

Först approprierar globalisterna Karl Popper. Nu Tove Jansson.

När det gäller Mumindalen tycks det mig som liberalerna allt mer inkarnerat sig till Hemulen, med batongen i högsta hugg för att hindra människor att beträda gräsmattan.

Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Men det är här som medias alkemi och ordmagi kan visa sin fulla styrka. Tänk dig en situation där Bonniers, Schibsteds och statskontrollerade medias samlande kanaler koordinerat och under en längre tid pumpar ut det nya narrativet. Då är jag tveksam om merparten av svenskarna längre ställer några frågor eller motsätter sig en sådant narrativ. Men den som lever får se som bekant.

Min bitterhet blir inte mindre om de nu mobiliserar Snusmumriken och Lilla My i sitt letzte wortmagische Aufgebot.

Detta att ordinera mer av öppna gränser och fri rörlighet för att motverka de ekologiska biverkningarna av öppna gränser och fri rörlighet får mig att tänka på hur man under tidigt 1700-tal i Europa använde kaffe som en medicin mot magbesvär. Ludvig Holberg försökte bota sitt magsår med att dricka extra mycket kaffe. Det gick inte (heller) så bra.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2020-03-29 kl. 23:43.
Citera
2020-03-29, 23:50
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Först approprierar globalisterna Karl Popper. Nu Tove Jansson.

När det gäller Mumindalen tycks det mig som liberalerna allt mer inkarnerat sig till Hemulen, med batongen i högsta hugg för att hindra människor att beträda gräsmattan.
Ja, vet ärligt talat inte vad som är värst. Popper är ändå Popper. Om jag måste välja tror jag att han någonstans gjort större avtryck än Tove Jansson. Man får dock betänka att tokhögern hämnd-approprierat Gramsci och tokvänstern Schmitt. Ingen ordning längre.

Apropå hemulen/gevaldigern med batongen i högsta hugg -- detta är träffande:
Citat:
Inom varje liberal finns en....

Johan Westerholm har på sajten Ledarsidorna gjort följande observation beträffande de liberala debattörerna i Sverige i Wuhan influensans spår.

https://ledarsidorna.se/2020/03/tankar-om-corona/

Kanske är det helt enkelt så att det gamla talesättet stämmer. Inom varje god liberal finns en totalitär som skriker efter att få komma ut.
Ja, vad är det man alltid sagt om ex. folkpartister? Det här är ju en annan liberal falang än den elitistiska, självgoda jag nämnde i ett annat inlägg här ovan. Det är varken dråpligt eller överdrivet överraskande att det finns självbekännande liberaler i Sverige som skriker efter en stark ledare eller omfattande restriktioner. De här människorna ser i realtid hur deras omhuldade samhällsbygge baserat på falsk öppenhet är på god väg att krackelera, och vad är det väl en god batongliberal fruktar mer än oro och sociala omgrupperingar? Det är förmodligen supernajs att svärma för klassresans teoretiska möjligheter i ett stabilt samhälle, men när resan riskerar leda nedåt är det inte längre lika festligt. Eller att orera om fri rörlighet när tryggheten är maximal. Allt detta ingår i det luftslott privilegierade svenska liberaler uppfört åt sig själva och de sina.

När ofreden nalkas är det klart att man ger vad som helst för att slippa det osäkra. Hellre en Führer än huset fullt av plundrare.
Citera
2020-03-30, 08:27
Medlem
Under tider av nöd står i vart fall ett folk enat

Vissa illiberala nationer står just nu för nödhjälp till det italienska folket. Ryska och kinesiska läkarteam och flygplan fullastade med medicinskt material landar nu i norra Italien. Man kan konstatera att kineser och ryssar nu är de som faktiskt pumpar in hjälpinsatser i stor omfattning till det drabbade landet. Naturligtvis har de sina skäl till att genomföra hjälpinsatsen, men de facto så kommer hjälpen inte från andra länder i EU just nu.

Men i kontrast till denna säkert propagandadrivna uppvisning av illiberal de facto solidaritet så finns ett folk som ser efter de sina. Det judiska världssamfundet behöver inte visa upp någon good will utan kan koncentrera sig på hjälpinsatser riktade till den egna diasporan. En artikel ur Jerusalem Post lyfter fram denna innomfolkliga solidariska satsning.

Citat:
“We naturally feel solidarity with all Italians, but we are particularly touched by the situation of the Jewish communities, to whom we wish to extend a helping hand in this time of crisis,” JAFI Chairman Isaac Herzog, and chairman of Keren Hayesod Sam Grundwerg wrote in a letter of support to the president of Rome’s Jewish community, Ruth Durgello.

Citat:
Citat:
The Jewish Agency, together with Keren Hayesod, stand ready to assist your community in order to help you come through these hard times,” the letter continued. “We will appeal to Jewish communities worldwide, as well as to leading Jewish organizations, to help you out and provide support, as the old proverb says: ‘All Jewish people are responsible for one another.’

https://archive.fo/VRyrR#selection-857.0-861.228

Så kan folklig nationalism också se ut och framställas i media.
Citera
2020-03-30, 10:55
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass

Många tar detta som ett första steg att USA skall ta tillbaka kontrollen av sin valuta från Federal Reserve och återknyta dollarn till någon form av "gold standard" så man får inhemsk kontroll igen över dollarn. Jag vet inte - men det sker nu bakom ridån som tidningarna förser oss med.

Kan det här vara startpunken där USAs befolkning fått nog och slår sig ur ekonomimodellen?

Patriots in control...

Jag hoppas. Och poppar popcorn.
Du kan sluta hoppas.

Citat:
So, bigger news than China and really anything else is the secret handing off of the US economy to asset management firm Blackrock, who will be "managing" purchases of various financial products by the Federal Reserve.
https://twitter.com/MikePsJuice/stat...50406677327872

Citat:
And yeah, Blackrock is a Jewish company.
Larry Fink, CEO
Rob Kapito, President
Rob Goldstein, COO
Gary Sheldin, CFO
Derek Stein, CTO
Ben Golub, Chief Risk Officer
Mark Wiedman, Head of Corporate Strategy
https://twitter.com/MikePsJuice/stat...52377589100549
Citera
2020-03-30, 11:13
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Du kan sluta hoppas.

Då slutar jag hoppas
Citera
2020-03-30, 11:22
Medlem
Citat:
Då slutar jag hoppas

Vad folk inte förstår är att en så stor del av "nomenklaturan" i USA är medlemmar av folket att en sådan manöver är helt otänkbar.
Citera
2020-03-30, 11:31
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Vad folk inte förstår är att en så stor del av "nomenklaturan" i USA är medlemmar av folket att en sådan manöver är helt otänkbar.

Om man intalar sig att något är otänkbart blir det per definition otänkbart. Det var otänkbart att Sovjetunionen kunde falla också. Ibland händer det otänkbara ändå, även fast vissa säger att det är otänkbart
Citera
2020-03-30, 11:50
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Då slutar jag hoppas
https://therightstuff.biz/2020/03/29...-line-thy-god/

Från 01:14:00 diskuteras Blackrock och går igenom vilka mediebolag som detta finansbolag äger. Kan vara av intresse för den som studerar "mediakrig".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in