2019-07-08, 14:35
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selmer
Den produktiva delen av befolkningen måste skyddas för att kunna fortsätta vara produktiv. Om den inte kan skyddas kommer samhället att falla sönder (tänk Sydafrika). I exemplet Brasilien uppnår man väl detta inte enbart genom gated communities, utan även genom segregation mellan innerstäderna och favelorna. Brottslingarna kan göra lite som de vill i favelorna, men om de försöker begå brott inne i städerna kommer polisen göra sitt bästa för att försöka hindra dem.

Den produktiva befolkningens storlek och sammansättning skiljer sig hursomhelst mellan olika länder, men i Sverige är både medel- och arbetarklass nödvändiga för Sveriges välstånd. Ingenjörer, programmerare, arbetare inom industri och skog osv. Elitens välstånd är beroende av att dessa produktiva människor skapar värde, vilket betyder att det inte kommer att räcka för eliten att enbart skydda sig själva.
Riktar mig inte emot dig men när nu favelor är på tal så vill jag försvara brasiliens favelados som favelornas invånare kallas.

Tycker att jämförelsen mellan våra "utsatta områden" och favelorna är orättvis, det finns några avgörande skillnader, en enorm skillnad är att den absoluta majoriteten i favelorna jobbar och sköter sig, de jobbar som hembiträden, chaufförer, på byggen, och inom industrin, restaurangbranchen mm mm och de drömmer om att kunna flytta till något bättre någon gång. Som jag har fattat det så är det väl så att även om de flesta som bor i våra utanförskapsområden inte är kriminella så är de bidragsberoende och långt ifrån arbetsmarknaden och dessutom nöjda med det.

En annan viktig skillnad är att brasiliens favelados är stolta patrioter som älskar sina traditioner och högtider och sin flagga samt jublande firar sitt lands framgångar i sportboll av olika slag, våra egna
utanförskapare tar ju som som det verkar avstånd från allt svenskt och väljer att stå utanför.

Tyckte bara att det var värt att påpeka, jag har själv en del erfarenhet av brasilien och har vistats en del i favelor och tycker som sagt att jämförelsen blir helt fel. De flesta som bor där bidrar till samhället på riktigt samtidigt som de har det tufft.
Senast redigerad av orrtupp 2019-07-08 kl. 14:43.
Citera
2019-07-08, 16:44
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Riktar mig inte emot dig men när nu favelor är på tal så vill jag försvara brasiliens favelados som favelornas invånare kallas.

Tycker att jämförelsen mellan våra "utsatta områden" och favelorna är orättvis, det finns några avgörande skillnader, en enorm skillnad är att den absoluta majoriteten i favelorna jobbar och sköter sig, de jobbar som hembiträden, chaufförer, på byggen, och inom industrin, restaurangbranchen mm mm och de drömmer om att kunna flytta till något bättre någon gång. Som jag har fattat det så är det väl så att även om de flesta som bor i våra utanförskapsområden inte är kriminella så är de bidragsberoende och långt ifrån arbetsmarknaden och dessutom nöjda med det.

En annan viktig skillnad är att brasiliens favelados är stolta patrioter som älskar sina traditioner och högtider och sin flagga samt jublande firar sitt lands framgångar i sportboll av olika slag, våra egna
utanförskapare tar ju som som det verkar avstånd från allt svenskt och väljer att stå utanför.

Tyckte bara att det var värt att påpeka, jag har själv en del erfarenhet av brasilien och har vistats en del i favelor och tycker som sagt att jämförelsen blir helt fel. De flesta som bor där bidrar till samhället på riktigt samtidigt som de har det tufft.
Viktig skillnad som du påtalar. Men det är nog Brasiliens favelor som bäst motsvarar den invandringsliberala visionen för Sveriges framtid. Om bara tillräckligt många svenskar sjunker ner till den ekonomiska nivån, som de då får dela med invandrarna om vi tar bort bidragsförsörjningen, så blir allt mycket bättre (för de som förtjänar att ha det bra).
Citera
2019-07-08, 16:46
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo
Viktig skillnad som du påtalar. Men det är nog Brasiliens favelor som bäst motsvarar den invandringsliberala visionen för Sveriges framtid. Om bara tillräckligt många svenskar sjunker ner till den ekonomiska nivån, som de då får dela med invandrarna om vi tar bort bidragsförsörjningen, så blir allt mycket bättre (för de som förtjänar att ha det bra).

Vilka är det som förtjänar att ha det bra?

Anar jag en sugar coating?
Citera
2019-07-08, 16:51
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Vilka är det som förtjänar att ha det bra?

Anar jag en sugar coating?
De som redan idag har det bäst kan man väl säga. Jag talar ju inte om min vision, utan om den visionära drivkraften hos invandringsliberaler.
Citera
2019-07-08, 17:02
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo
De som redan idag har det bäst kan man väl säga. Jag talar ju inte om min vision, utan om den visionära drivkraften hos invandringsliberaler.

Det borde jag ju ha snappat upp.

Citera
2019-07-08, 17:24
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Vad jag förstår citerade Jimmie Mobergs text om svensk kontinuitet och folkrätt till Sverige över generationerna. Iklädd en t-tröja med tryck och påfallande tjock.

Beskrivningen skapar för mig en inre bild av autenticitet. Ett bejakande av det man är som parti och av skillnaden till andra som en konkurrensfördel att accentuera istället för en svaghet att kamouflera. Man är INTE Arpis ängsligt kodade "medelklass" inkarnerad i slips, utan den trygga underklassens överviktigt förkroppsligade ombud i dekaltryckt t-shirt.

Paradoxalt nog är det kanske först när projicerandet av ofarlig tillhörighet till den politiska klubben burit frukt, som folkligheten i sin tur blir viktig att signalera ut genom fönstren i de fina salonger där Ebba finns.
Ha ha, ja det där Mobergcitatet blev en oväntad fullträff som drog ner byxorna på den obildade tyckareliten må jag säga!

Hela gökboet från Helle Klein till Strandhäll lyckades göra bort sig till den grad att det svamlas om medveten fälla från Åkessons sida vilket det givetvis inte var och som den märklige Thomas Gur så snyggt påvisar på sin uppblåsta fb.

Där har det pga av Åkessons tal startat en konstig diskussion om svenskhet igen där Gur påstår sig vara etniskt svensk trots att han inte är född här...Merit Wager däremot förnekar sin svenskhet och förklarar stolt att hon är finländsk vilket Gur motsätter sig eftersom hon enligt honom kommer från en svensktalande region varpå Wager påpekar att hennes förfäder var norrmän och ryssar så hur sjutton kan hon vara svensk!

Själv tycker jag inte att man själv kan bestämma sådant utan det beror ju på vad omgivningen tycker också, visst tror jag att jag skulle kunnat ta Gur för att vara etnisk svensk ända tills han berättade för mig att han är född i Turkiet. Med den vetskapen så skulle då jag se honom som en välintegrerad turk-svensk men inte etnisk svensk.

Har ingen länk men finns på hans fb.

Edit: jag trodde länge att Gur var etnisk svensk.
Senast redigerad av orrtupp 2019-07-08 kl. 17:36.
Citera
2019-07-08, 18:21
Medlem
Citat:
Ha ha, ja det där Mobergcitatet blev en oväntad fullträff som drog ner byxorna på den obildade tyckareliten må jag säga!

Hela gökboet från Helle Klein till Strandhäll lyckades göra bort sig till den grad att det svamlas om medveten fälla från Åkessons sida vilket det givetvis inte var och som den märklige Thomas Gur så snyggt påvisar på sin uppblåsta fb.

Där har det pga av Åkessons tal startat en konstig diskussion om svenskhet igen där Gur påstår sig vara etniskt svensk trots att han inte är född här...Merit Wager däremot förnekar sin svenskhet och förklarar stolt att hon är finländsk vilket Gur motsätter sig eftersom hon enligt honom kommer från en svensktalande region varpå Wager påpekar att hennes förfäder var norrmän och ryssar så hur sjutton kan hon vara svensk!

Själv tycker jag inte att man själv kan bestämma sådant utan det beror ju på vad omgivningen tycker också, visst tror jag att jag skulle kunnat ta Gur för att vara etnisk svensk ända tills han berättade för mig att han är född i Turkiet. Med den vetskapen så skulle då jag se honom som en välintegrerad turk-svensk men inte etnisk svensk.

Det där är en knepig fråga. Den om vem som är svensk. Som jag ser på frågan så kan den bara besvaras av folket svenskar. Att man beviljas medborgarskap genom ett administrativt beslut är inte det definitiva. Det är ett PUT med extra allt.

Det finns svenskar i Sverige och så finns det diasporor vars medlemmar för kortare eller längre tid vistas i landet.

Edit: För många år sedan läste jag en novell om en invandrare som blev accepterad av jaktlaget som medlem och då fann sig vara svensk. Något sådant kan kanske fungera som måttstock.
Senast redigerad av Ottokar 2019-07-08 kl. 18:25.
Citera
2019-07-08, 20:43
Medlem
VM-damerna kommer hem efter att ha spelat för halvfulla läktare i Paris. Statsfeminismen har av regimtrogen media beställt en målande beskrivning av den folkliga euforin inför VM-hjältarnas hemkomst och damfotbollens definitiva genombrott:

Den folkliga entusiasmen beskrivs idag på Sveriges rödio förvisso inte som när herrlaget kommer hem efter en VM-bragd, nej, den är till och med ännu bättre: det är ”lugnare och trevligare”, ja, ”inte lika grabbigt!”

En cynisk kremlolog tycker sig mellan raderna ana en lite avslagen stämning på Götaplatsen!
Citera
2019-07-08, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarrySlisk
VM-damerna kommer hem efter att ha spelat för halvfulla läktare i Paris. Statsfeminismen har av regimtrogen media beställt en målande beskrivning av den folkliga euforin inför VM-hjältarnas hemkomst och damfotbollens definitiva genombrott:

Den folkliga entusiasmen beskrivs idag på Sveriges rödio förvisso inte som när herrlaget kommer hem efter en VM-bragd, nej, den är till och med ännu bättre: det är ”lugnare och trevligare”, ja, ”inte lika grabbigt!”

En cynisk kremlolog tycker sig mellan raderna ana en lite avslagen stämning på Götaplatsen!
Det vore i så fall ett fiffigt och påpassligt tillfälle att pika männen och höja kvinnorna i tvedräktens och könsmaktsordningens nollsummespel. Om det nu är ett nollsummespel, jag vet inte... Terrorbalansen fick ingen knuff denna gången, eftersom det såg knökafullt ut på Götaplatsen (om det inte rör sig om videomanipulation, vilket jag inte har anledning att misstänka). Och om det var lugnare än när herrlandslaget firas så är min gissning att det är mindre fylla och en kvinnligare publik när damlandslaget firas. Kanske var det också för tidigt på dagen, för någon utbredd drängfylla.
Citera
2019-07-08, 22:13
Medlem
Citat:

Han bytte faktiskt också sitt förnamn för att bättre smälta in i det svenska samhället.
Citera
2019-07-08, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Tror nog att den största anledningen till att näthandeln ökar är att medelklassen ser en fördel i att kunna återgå till beteendet att kunna beställa hemkörning genom "springschas" som var vanligt fram till 1950 talet i Sverige. Naturligtvis så kan mångkulturen spela in, men matkassens hemkörning är nog mer en bekvämlighetsfråga.
Man kan fråga sig hur stor andel av den växande "hemkörnings" marknaden är subventionerad med olika former av lönebidrag och liknande?
Medelklassen är gynnad, rut, rot och låga boräntor.
Citera
2019-07-09, 03:00
Avstängd
DN skickar fram Margit Silberstein, nu på ledarsidan, för att försöka brunsmeta Ebba och allt tal om "svenska värderingar", svenska högtider osv - eller åtminstone markera att det är "oanständigt" och oacceptabelt att lufta sådana tankar. Silberstein brer ut sig om de högtider hon och hennes familj firar som judar, ropar "Rör inte mina högtider, Ebba!!" (kära nån!), knäpper Ebba på näsan med att kulturella och värdemässiga normer som t ex de tio budorden är judiska och importerade snarare än ursvenska, att Jesus firade judisk Chanukka men inte jul (detta är minst sagt tveksamt och modern judisk Chanukka är definitivt en slags kalkering av julens seder och bruk) osv, Ja, ni har hört det förr.

Citat:
Ursprungligen postat av Margit Silberstein

Jag vill inte vara förmäten, men Ebba Busch Thor, var har du fått dina rättesnören ifrån, dina svenska värderingar? Vad sägs om de tio budorden? Stentavlorna som Moses ska ha fått av Gud? Buden, som människor förväntas följa och som nämns även i Nya Testamentet? Alf Svensson myntade uttrycket: Det språkliga modersmålet är svenskan, men vårt etiska modersmål är den judisk-kristna etiken.

Nu har jag talat i egen sak. Även om Ebba Busch Thor numera är kompis med ett parti vars företrädare är skeptiska till om jag ska räknas som svensk, är det kanske inte i första hand mig och judiska traditioner som Ebba Busch Thor vill komma åt, utan de vars tro och kultur grundar sig i islam. Och det gör mig lika illa berörd. Bort med det mångkulturella. Men vad ska väck? Hedersförtrycket, säger Ebba Busch Thor. Det kan man ju enbart hålla med om. Det ska bekämpas. Men är det mångkultur? Som svar citerar jag Andreas Johansson Heinö, statsvetare och förlagschef på tankesmedjan Timbro. Han påpekar att om man vill signalera motstånd mot hedersvåld, religiös extremism och patriarkala strukturer ska man använda just dessa begrepp. Att gå omvägen via mångkultur försvårar debatten.

Och det är ju inte så att det är Ebba Busch Thor som kommit på att det existerar ett förtryck inom vissa muslimska familjer. Det var Nalin Pekgul, själv muslim, som var först med att protestera mot imamer som ville bestämma över framför allt unga tjejer, hur de skulle uppföra sig, vilka kläder de skulle bära. Pekgul satte på sig kort kjol och organiserade marscher i kortkort i Stockholmsförorten Tensta.

Det var mod. Att gå emot förtrycket i den egna miljön. Vet inte om det är så modigt av Ebba Busch Thor att vilja krossa hedersvåldet. Det vill alla. Men jag tror inte att man bekämpar förtryck genom att stigmatisera det som inte anses vara svenskt.

https://www.dn.se/ledare/margit-silb...r-lagga-sig-i/

Problemet för DN är att
1) ingen på allvar tror att Ebba har gått och blivit rasist
2) ingen uppfattar Margit Silberstein som en "vanlig medborgare" och alla fattar att Ebbas markeringar inte handlar om judar (Silberstein däremot verkar ha problem med tanken att i ett fungerande öppet samhälle måste folk med olika etnisk bakgrund ibland kunna gå samman och tydligt markera mot inhumana eller barbariska sedvänjor hos en viss grupp: det räcker inte med enbart blank tolerans och att alltid lita på att varje enskild grupp sopar rent för missbruken på sin egen lilla bakgård).

3) nästan ingen är rädd för DN:s bannbullor i den här stilen längre. Inte när de är så här tafatta.

Nästan i förbigående noterar man att Maggan tydligen inte längre jobbar för SVT, hon är i varje fall inte längre kontrakterad där enligt DN. Nu är hon en i Wollos gäng.
Senast redigerad av HepCat-X 2019-07-09 kl. 03:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in