Citat:
Riktar mig inte emot dig men när nu favelor är på tal så vill jag försvara brasiliens favelados som favelornas invånare kallas.Den produktiva delen av befolkningen måste skyddas för att kunna fortsätta vara produktiv. Om den inte kan skyddas kommer samhället att falla sönder (tänk Sydafrika). I exemplet Brasilien uppnår man väl detta inte enbart genom gated communities, utan även genom segregation mellan innerstäderna och favelorna. Brottslingarna kan göra lite som de vill i favelorna, men om de försöker begå brott inne i städerna kommer polisen göra sitt bästa för att försöka hindra dem.
Den produktiva befolkningens storlek och sammansättning skiljer sig hursomhelst mellan olika länder, men i Sverige är både medel- och arbetarklass nödvändiga för Sveriges välstånd. Ingenjörer, programmerare, arbetare inom industri och skog osv. Elitens välstånd är beroende av att dessa produktiva människor skapar värde, vilket betyder att det inte kommer att räcka för eliten att enbart skydda sig själva.
Den produktiva befolkningens storlek och sammansättning skiljer sig hursomhelst mellan olika länder, men i Sverige är både medel- och arbetarklass nödvändiga för Sveriges välstånd. Ingenjörer, programmerare, arbetare inom industri och skog osv. Elitens välstånd är beroende av att dessa produktiva människor skapar värde, vilket betyder att det inte kommer att räcka för eliten att enbart skydda sig själva.
Tycker att jämförelsen mellan våra "utsatta områden" och favelorna är orättvis, det finns några avgörande skillnader, en enorm skillnad är att den absoluta majoriteten i favelorna jobbar och sköter sig, de jobbar som hembiträden, chaufförer, på byggen, och inom industrin, restaurangbranchen mm mm och de drömmer om att kunna flytta till något bättre någon gång. Som jag har fattat det så är det väl så att även om de flesta som bor i våra utanförskapsområden inte är kriminella så är de bidragsberoende och långt ifrån arbetsmarknaden och dessutom nöjda med det.
En annan viktig skillnad är att brasiliens favelados är stolta patrioter som älskar sina traditioner och högtider och sin flagga samt jublande firar sitt lands framgångar i sportboll av olika slag, våra egna
utanförskapare tar ju som som det verkar avstånd från allt svenskt och väljer att stå utanför.
Tyckte bara att det var värt att påpeka, jag har själv en del erfarenhet av brasilien och har vistats en del i favelor och tycker som sagt att jämförelsen blir helt fel. De flesta som bor där bidrar till samhället på riktigt samtidigt som de har det tufft.
Senast redigerad av orrtupp 2019-07-08 kl. 14:43.
Senast redigerad av orrtupp 2019-07-08 kl. 14:43.