Citat:
Det är så jag tolkar begreppet, fast det vore "festligare" att tänka i renodlat ekonomiska termer: en skuld som måste betalas av i reda pengar för att vi ska kunna få ordning på den oreda som kolossal invandring av ointegrerbara barbarer skapat. Jag tror integrationsskulden ska anses uppstå på grund av segregationen i landet och så att säga utgör baksidan av den. Ju mer svenskarna bor för sig, arbetar för sig, reser på semester för sig och sätter sina barn i egna skolor så ökar integrationsskulden. Begreppet utgår från en ideal teoretisk situation i den bästa av världar där mångkulturen genomförts framgångsrikt och invandrarna blandats in rättvist i landets samtliga bostadsområden och arbetsplatser inklusive på seglarlägren i skärgården. Då är integrationsskulden=0. Capisce?
Denna tolkning får lite oväntat stöd i Sabunis uttalande, som CJFleetwood citerar:
... genom ett ”förortslyft”.Herre min skapare. Detta kommer att KOSTA, tänker jag. Inte gratis är gott. Inte. Det slutar aldrig väl när svenska politiker lanserar omfattande åtgärdspaket med snajdiga namn som påfallande ofta innehåller ord som "lyft", "satsning" eller "miljon".
– Vi ska betala den integrationsskuld vi byggt upp. Politiken har inte stöttat upp med effektiva verktyg för bättre integration, sa hon.
Det som kräver "lyft" och "satsningar" är inte lönsamt. Det finns bättre saker att kasta bort pengar på, om man känner för det. Typ betongsuggor, länsmuseer och motorvägsbyggen.
Får Sabuni bestämma ska vi dessutom medverka till att motverka skolsegregation. Oookej. Då leker vi med barnens hälsa igen, och hur blir det i så fall med det fria skolvalet samt närhetsprincipen?
Det var väl för väl att nästan ingen röstar på L, låt det så förbli, så slipper vi med lite tur ännu ett slukhål för myndigheterna att skyffla ned ovikta sedlar i.
Jag får citera CJFleetwood:
Citat:
Annars finns en risk/möjlighet att integrationsskulden ska förstås som ett moraliskt underskott. Vi har inte gjort det vi kan. Vi kan bättre. 1 500 000 oregistrerade, anonyma gestalter har passerat genom våra passkontroller och glömts bort i utkanter och draghål långt från stadens fart och fläkt.
Hundratals miljarder och 10 år senare är det nog dags att ta tag i integrationsarvet, dela upp dödsboet.
Det ska vi som varken stått i passkontrollen eller suttit i riksdagen känna skuld över.