Citat:
Jag måste säga att jag fortfarande inte riktigt fattar det här med "kretsloppsmugration". En krets måste väl vara sluten för att det ska kunna bli tal om ett kretslopp, eller? Som jag tolkar begreppet finns tre möjligheter:
1) Man lockar hit folk från främmande länder för att kompensera för utflyttning av svenskar till motsvarande länder. Ett utbyte, kort och gott.
2) Man repatrierar människor till de länder med störst invandring hit för att det ska gå på ett ut.
3) Samma människor som flyttat hit återvänder till sitt hemland och flyttar sedan åter till Sverige, vilket upprepas.
Av dessa tre alternativ är det väl 3) som mest påminner om ett kretslopp. Är det någon sorts pendling mellan två länder vi talar om?
Att skicka hem folk och förmå dem att stanna där, och inte här, är ju bara den logiska fortsättningen på invandringen hit. Ingen process utan ett slut. Eller?
1) Man lockar hit folk från främmande länder för att kompensera för utflyttning av svenskar till motsvarande länder. Ett utbyte, kort och gott.
2) Man repatrierar människor till de länder med störst invandring hit för att det ska gå på ett ut.
3) Samma människor som flyttat hit återvänder till sitt hemland och flyttar sedan åter till Sverige, vilket upprepas.
Av dessa tre alternativ är det väl 3) som mest påminner om ett kretslopp. Är det någon sorts pendling mellan två länder vi talar om?
Att skicka hem folk och förmå dem att stanna där, och inte här, är ju bara den logiska fortsättningen på invandringen hit. Ingen process utan ett slut. Eller?
En sluten krets kan ju vara tur-och-retur en gång eller en pågående cirkulation. Poängen är att se det organiskt levande i migrationen som en möjlighet att motverka migrationens skadeverkningar.
Motsatsen är att Sverige är ett Hotel California man aldrig kan lämna och där utanförskap sedimenteras som om det vore någon naturlag.
Om migrationen betraktas som en pågående process att påverka i önskvärd riktning och inte ett stabilt faktum att acceptera, så kan dessutom den stoiska fatalismen bli till progressiv framtidstro.