Citat:
Ursprungligen postat av
Vågskålen
Allvarligt, ”integrationsskuld” förefaller vara ett av de mest giftiga försök till skuldbeläggande jag sett på länge. Googlade lite på begreppet och det är tämligen tydligt att det beskriver samma samhällsekonomiska post som ”invandringskostnad”. Men det är alltså vi som är skyldiga till invandrarnas tillkortakommanden. Det hjälper inte hur många integrationsprojekt vi startar, det hjälper inte att ge barn i invandrarskolor dubbelt så mycket resurser som barn i svenska skolor, och det gör detsamma att många invandrare saknar det humankapital som gör det möjligt att ta plats i vårt samhälle. Det är vårt fel och därmed vår skuld.
Lite grann ligger det i resonemang. Vi släppte in dem och lät dem stanna. Därmed är de vårt problem.
De är vårt problem i den mening att deras oförmåga och ovilja att hålla pli på sin avkomma går ut över våra barn och unga och deras livskvalité. Bortsett från det gamla vanliga, alltså: få av dem försörjer sig själva, många av dem röstar fel, etc. Som jag skrev i går kväll: de platser som är svårast drabbade av den antropomorfa brun- och svartråttan är knappast del av Sverige, annat än förvaltningsmässigt. De är vårt problem på sätt och vis, och vi deras, eftersom vi lägger oss i eller bara går omkring och fnyser högfärdigt så där i största allmänhet. Tyder på bristande våldskapital.
Begreppet "integrationsskuld" kan tolkas på flera sätt, och jag vet inte om den bokstavliga tolkning som Ottokar föreslog är den avsedda. Det får någon fråga Sabuni, m.fl.
Du är inne på att många invandrare saknar det humankapital som gör dem lämpade för livet i ett västerländskt samhälle. Det är en av de faktorer som folkpartister i stil med nämnda Sabuni konsekvent utelämnar från sin skenbart välvilliga syn på människans goda vilja och anpassningsförmåga, och det är en faktor som starkt bidrar till skenande "invandringskostnader". Tänk bara på krisen inom sjukvården.
Allt detta är vårt problem, i det att vi lider av det, men det kan aldrig vara folkets beskyllan. Vi har inga som helst skyldigheter att ge dem ALLT, och lite till, för att någon bestämt sig för att låta dem stanna.
Skuld? Befängda tanke.