2020-01-06, 16:14
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Nu tror jag inte att det kommer att behövas eftersom Sverige just nu har så god ekonomi att vi kan både betala anständiga avgångsvederlag och muta hemländerna att ta emot dem med U hjälpen om det skulle behövas.

Edit: För att undvika katastrof på bomarknaden så kommer vi antagligen att behöva riva ett antal nedgångna gamla miljonprogramsområden som Husby, Skäggetorp och Akalla m. fl.

Miljonprogramsområdena (utan sina nuvarande invånare) är ett kapital. Att rasera det kapitalet för att rädda bolånetorskar vore ett oerhört svek, ett rent kleptokratiskt verk. Hur ser narrationen ut för att förklara det för de skuldfria, och för dem som bor på orter med hus med lågt marknadsvärde? Narr-ation får det väl kallas då.

Att bringa bopriserna inom räckhåll för arbete och sparande i en livstid, utan lån och skuldsättning, har ett värde i sig.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2020-01-06 kl. 16:21.
Citera
2020-01-06, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 167-steg-kvar
Jag invänder mig inte alls emot ditt resonemang här, det kommer bara med en liten hållhake. Det har, tyvärr, inget med verkligheten alls att skaffa. En analys bör i allt väsentligt avhållas ifrån allt vad optimism, pessimism och önsketänkande heter.

Som jag skrev förut har arkitekterna bakom mångkulturprojektet aldrig varit realister. De har varit och är pragmatiker. Det är en helt avgörande distinktion.

En pragmatiker kan ta med i beräkningen att en vision inte måste vara det minsta realistisk för att vara nödvändig och att svårighetsgraden inte är känd innan försöket är gjort. Det klassiska exemplet är bergsklättraren som måste våga ett livsräddande språng för att inte själv delta i sitt eget falsifierande av möjligheten att klara livhanken. Det kan visa sig att bedömningen av hoppets omöjlighet var helt fel och berodde på psykologi eller synvinkel som genomskådas först efteråt. När det gäller återvandring kommer det t ex inträda nya, nu okända kritiska massor när en diaspora får en återvandrad diaspora-diaspora i hemlandet, i samspel med utveckling i Sverige.

Om din bror är en svensksponsrad brevbärare med eget hus i Aleppo och din son kommer på glid i Helsingborg - hur påverkar det ditt beslut att stanna eller flytta, nu när ditt försörjningsstöd dessutom villkoras mot aktivitetskrav som gatsopning i reflexväst? Är det fråga om linjära eller exponentiella förskjutningar av incitament?

Om du "vet" vad som är möjligt, har du påverkat vad som är möjligt. Det är inte pragmatiskt, även om du från din begränsade horisont just nu KÄNNER att det är "realistiskt".

Jag har ju talat om framtiden som flera alternativ som ALLA är osannolika, orealistiska - vilket gör att allt handlar om relativa, komparativa grader av icke-realism.

Är Gürs etniska miljonbidragsproletariat realistiskt, egentligen? Är Malcolm K:s idéer om frikårer det? Eller kan det vara att de båda är aspekter eller stadier av samma migrationsprocess som jag beskriver ur en annan synvinkel.

Att försörja en massa människor från lågpresterande, disparata kulturer i ett högkostnadsland nära polcirkeln är inte naturligt. Det är inte strömlinjeformat eller minsta motståndets väg, utan ett energispill som måste fyllas på med överskott från - någonstans. Är det realistiskt att en sådan företeelse extrapolerar till svenska folkets utplåning? Eller att migrationen visserligen stannar av, men inte vänds? Eller att den får en egen dynamik när den väl vänts?
Citera
2020-01-06, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Miljonprogramsområdena (utan sina nuvarande invånare) är ett kapital. Att rasera det kapitalet för att rädda bolånetorskar vore ett oerhört svek, ett rent kleptokratiskt verk. Hur ser narrationen ut för att förklara det för de skuldfria, och för dem som bor på orter med hus med lågt marknadsvärde?

Att bringa bopriserna inom räckhåll för arbete och sparande i en livstid, utan lån och skuldsättning, har ett värde i sig.

Miljonprogrammen behöver massiva investeringar i form av stambyten mm. Lika bra att riva dem av den anledningen. Sen så är det inte bra att ha tomma hus stående för rätt som det är så dyker någon ny Reinfeldt upp och vill fylla dem igen.

Ska man tömma en uppblåst ballong så bör man låta luften pysa ut. Inte sätta en nål till för explosionens skull.
Citera
2020-01-06, 16:32
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
OK, låt oss för diskussionens skull säga att ni har rätt. Vad händer då när de blir medvetna om sambandet mellan bostadspriserna, vit flykt och massinvandring? Kommer vi få se en medelklass som glatt offrar sin livsinvestering för den svenska folkstammens skull, eller kommer vi få se quislingar som gör allt vad de kan för att skydda den?

Bolånetorskarna har ju redan idag en hundraprocentig garant för att brunfolket aldrig kommer att flytta in i den egna trappuppgången eller det egna villaområdet genom bostadspriserna. Om vi nu också antar att det finns en "högre makt" som vill fylla västvärlden med brunfolk, vilket verkar vara konsensus i tråden, vore då inte bostadspriserna rätt koppel att rycka i för att få befolkningen att marschera åt rätt håll? Den "högre makten" bestämmer ju över riksbankens ränta, bankernas ränta, olika regleringar för bankernas utlåning, vad som får byggas var, etc.
Bra fråga, är det inte kring den allt handlar om?
Fortsatt värdestegring på huset är väl lockande för alla men om det kommer till priset av att dina barn inte får råd med vettig bostad? Eller att du måste installera larm och det inte finns polis som orkar bry sig när du ändå får inbrott?

När du inte längre tycker att det är kul att gå på stan för att du inte känner igen dig bland idel hucklen och ilsket stirrande gäng och dina barn inte vågar vara ute på kvällen kanske huspriset inte är allt ändå?

När du inser att du inte kommer att få pension när du blir gammal så har du inte så stor glädje av att du kommer att göra vinst på huset särskilt som givetvis ditt tilltänkta nya mindre boende har ökat i samma takt.

Givetvis måste både nackdelar och fördelar kommuniceras ut. Hur folk sen väljer vet jag inte.

För övrigt känner jag folk som fortfarande inte vet vilka det är som skjuter varandra i förorten, de tror verkligen att det är Conny och Benny som pangar på varandra så nog har mörkläggningen fungerat!
Citera
2020-01-06, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Om din bror är en svensksponsrad brevbärare med eget hus i Aleppo och din son kommer på glid i Helsingborg - hur påverkar det ditt beslut att stanna eller flytta, nu när ditt försörjningsstöd dessutom villkoras mot aktivitetskrav som gatsopning i reflexväst? Är det fråga om linjära eller exponentiella förskjutningar av incitament?
Försörjningsstödet är redan nu, eller ska vara det, villkorat mot aktivitet, såsom arbetssökande eller arbetsförberedande åtgärder. I annat fall får vederbörande låta sjukskriva sig och bli minister i sitt hemland istället.
Citera
2020-01-06, 16:50
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Som jag skrev förut har arkitekterna bakom mångkulturprojektet aldrig varit realister. De har varit och är pragmatiker. Det är en helt avgörande distinktion.

En pragmatiker kan ta med i beräkningen att en vision inte måste vara det minsta realistisk för att vara nödvändig och att svårighetsgraden inte är känd innan försöket är gjort. Det klassiska exemplet är bergsklättraren som måste våga ett livsräddande språng för att inte själv delta i sitt eget falsifierande av möjligheten att klara livhanken. Det kan visa sig att bedömningen av hoppets omöjlighet var helt fel och berodde på psykologi eller synvinkel som genomskådas först efteråt. När det gäller återvandring kommer det t ex inträda nya, nu okända kritiska massor när en diaspora får en återvandrad diaspora-diaspora i hemlandet, i samspel med utveckling i Sverige.

Om du "vet" vad som är möjligt, har du påverkat vad som är möjligt. Det är inte pragmatiskt, även om du från din begränsade horisont just nu KÄNNER att det är "realistiskt".

Jag har ju talat om framtiden som flera alternativ som ALLA är osannolika, orealistiska - vilket gör att allt handlar om relativa, komparativa grader av icke-realism.

Är Gürs etniska miljonbidragsproletariat realistiskt, egentligen? Är Malcolm K:s idéer om frikårer det? Eller kan det vara att de båda är aspekter eller stadier av samma migrationsprocess som jag beskriver ur en annan synvinkel.

Att försörja en massa människor från lågpresterande, disparata kulturer i ett högkostnadsland nära polcirkeln är inte naturligt. Det är inte strömlinjeformat eller minsta motståndets väg, utan ett energispill som måste fyllas på med överskott från - någonstans. Är det realistiskt att en sådan företeelse extrapolerar till svenska folkets utplåning? Eller att migrationen visserligen stannar av, men inte vänds? Eller att den får en egen dynamik när den väl vänts?

Bara trams alltihop. Låt oss ta en titt på hur verkligheten är beskaffad i Aleppo:

https://cdni.rt.com/files/2016.07/ar...ba2d8b4570.jpg

Och sedan en bild från Helsingborg:

https://live.staticflickr.com/7251/7...75fc2a29_b.jpg

Hur FAN ska man få någon att frivilligt lämna Elysium? Det är inget annat än världsfrånvända villfarelser.

Svarte Petter blir kvar. Någon seriös industrialisering och återuppbyggnad av Mellanöstern ser jag som högst osannolik givet att det största befintliga oljefältet mestadels bara pumpar vatten.

Möjligheterna för att industrialisera upp ett land blir allt mer avlägsna och orealistiska allt eftersom vi börjar röra oss ner för Huberts kurva över oljans sjunkande marginalnytta och fortare kommer det gå.
Citera
2020-01-06, 16:52
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Miljonprogrammen behöver massiva investeringar i form av stambyten mm. Lika bra att riva dem av den anledningen. Sen så är det inte bra att ha tomma hus stående för rätt som det är så dyker någon ny Reinfeldt upp och vill fylla dem igen.

Ska man tömma en uppblåst ballong så bör man låta luften pysa ut. Inte sätta en nål till för explosionens skull.
Så skruvat allt detta är. Tänk om allt har handlat om att ett antal kreativa och tålmodiga personer vill tjäna pengar på först flyktingindustrin och sedan hemvandringsindustrin? Det är kanske dessa personer som har byggt alla ”narrativ” från början. En synnerligen lyckad kupp måste jag säga.
Citera
2020-01-06, 16:58
Medlem
Att fatta högspänningsledningen med två händer

I Imperiets kärnland så har det skett flera antisemitiska hatbrottsattacker med machete mot folk med stora hattar och tinningslockar.

Tydligen har en av förrövarna blivit gripen och det har tyvärr visat sig att det inte var en vit maktförespråkare utan en rasifierad kropp som är den sannolika förövaren. Frågan har varit uppe i tråden tidigare men nu har några saker inträffat.

Jag har i mitt flöde på Youtube fått en massa förslag på nyproducerade videor som handlar om att folk med tinningslockar är trevliga människor.

Den klassiske liberalen Sargon of Akkad har för en vecka sedan släppt en video där han söker analysera det inträffade och diskutera den intersektionella allianser och den vänsterliberala delen av judarna. Den är kort och bra, men jag tror inte den är bra för Sargon.

https://m.youtube.com/watch?v=hMakM8lUHRI

Han har tydligen inte begripigt att det är bara medlemmar av folket som får analysera folkets göranden och låtanden.
Citera
2020-01-06, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Bara trams alltihop. Låt oss ta en titt på hur verkligheten är beskaffad i Aleppo:

Hur FAN ska man få någon att frivilligt lämna Elysium? Det är inget annat än världsfrånvända villfarelser.

Svarte Petter blir kvar. Någon seriös industrialisering och återuppbyggnad av Mellanöstern ser jag som högst osannolik givet att det största befintliga oljefältet mestadels bara pumpar vatten.

Möjligheterna för att industrialisera upp ett land blir allt mer avlägsna och orealistiska allt eftersom vi börjar röra oss ner för Huberts kurva över oljans sjunkande marginalnytta och fortare kommer det gå.

Låter rasistiskt i mitt tycke. Kollar man på bilder av Tyskland efter kriget så var det bara ruiner kvar.

Bruna kroppar kan även de skapa något storartat av ruinerna.
Citera
2020-01-06, 17:05
Medlem
Såg att Ricky Gervais trendade hela dagen på Twitter så jag läste en artikel i någon av våra dagstidningar om vad han hade sagt, men det lät inte så allvarligt. Det borde de kunna smälta.

Sedan läste jag Fria Tiders referat och insåg omedelbart att han hade gått över gränser som man inte får överträda.

Till sist så såg jag klippet själv och det var värre än Fria Tiders referat. Det känns nästan som när Julian Assange gick från att vara en hjälte för journalister till att bli paria för hela etablissemanget i västvärlden utan undantag. Ricky Gervais är nu på vår sida. Han kanske inte bryr sig om invandring men han är ändå på vår sida. En dissident.
Citera
2020-01-06, 17:16
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Såg att Ricky Gervais trendade hela dagen på Twitter så jag läste en artikel i någon av våra dagstidningar om vad han hade sagt, men det lät inte så allvarligt. Det borde de kunna smälta.

Sedan läste jag Fria Tiders referat och insåg omedelbart att han hade gått över gränser som man inte får överträda.

Till sist så såg jag klippet själv och det var värre än Fria Tiders referat. Det känns nästan som när Julian Assange gick från att vara en hjälte för journalister till att bli paria för hela etablissemanget i västvärlden utan undantag. Ricky Gervais är nu på vår sida. Han kanske inte bryr sig om invandring men han är ändå på vår sida. En dissident.
Trådens värdegrund stipulerar att den som refererar till mediala utsöndringar om mångkulturen också bifogar länkar, så att "trådens giganter", likväl som vi usla slentrianpostare, på ett enkelt sätt kan sätta oss in i de resonemang som framförs.

Just sayin'
Citera
2020-01-06, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redshift

Du vet inte vad du pratar om. Aleppos historiska roll som rik stad var som nav på Sidenvägen, innan västs hegemoni över världshaven. Om du inte visste det är Sidenvägen över Eurasien på väg att återuppstå och amerikansk inkompetens kan skynda på Kinas nya lokala roll som stabiliserande hegemon. Dina mossiga idéer om vilka länder som är beboeliga och inte, väger lätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in