Citat:
Ursprungligen postat av
Mjäll
Ordets betydelse är ganska enkel.
Det var inte jag som bestämde mig för att kalla det här för just kretsloppsmigration. Jag menar inte att Sverige ska ha något kretslopp av migration. Jag håller med dig om att man bör utvisa många invandrare och att detta kommer att leda till bättre balans i Sverige. Balans och kretslopp är två olika begrepp.
Du rör dig väldigt mycket på ett estetiskt plan.
Är du också mot "circular migration", som ju är ett vedertaget begrepp som antyder återvandring och dynamik. Eller lämnar det en större möjlighet att vi talar om EN cirkelrörelse, även om jag garanterar att det inte avses i fina salonger.
Sedan var ju tanken inte att övertyga människor på Flashback att återvandring är en bra idé, den striden är redan vunnen. Utan att formulera tanken på en moraliskt försvarbar, "god" återvandring som platsar på ledarsidor och partiprogram.
Det var inte populärt här, beroende på att hårdföra invandringskritiker ser det som svaghet och hyckleri att låtsas bry sig, när man inte gör det. Jag ser det som svaghet att sätta sådana känslor före en rationell intention att så snart som möjligt och med alla medel skapa förutsättningar för återvandring.
Sedan är kretsloppmigrationen ändå ett dött begrepp, eftersom det lanserades här och alltså är pestsmittat. Poängen är helt enkelt incitamentsdriven återvandring som en politiskt helt okontroversiell, tvärpolitisk realitet, oavsett beteckning.
Den här tråden, alltså.