En ruelsens bekännelse från en riddare av det anständiga åsiktskommissariatet. Det kan vara lämpligt att hålla hästarna lite för deltagarna i den klimatalarmistiska journalistarmén på det att denna strid icke må urarta på samma nesliga vis som tidigare den asylaktivistiska propagandaoffensiven. Till besinning manar Petter Bergner åsiktskameraderiet i medieskojarskrået.
Ja, den som gräver ner sig för djupt i tankekontrollerandets skyttegravar mister till slut både moralisk kompass och rörelseförmåga helt. Det fattade redan Shakespeare på sin tid, och nu alltså, sent omsider, en och annan medieskribent.
Mycket självkritiskt har hunnit sägas om hur otillåtande delar av samhällsdebatten var innan den migrationspolitiska omläggningen gjordes. Brännmärkningarna var på sina håll skoningslösa och många fulade ut sig själva, genom att smutskasta personer som tidigare än andra såg behov av att lyfta målkonflikter och problem. Jag kände mig själv skyldig till sådant fulspel och försatte mig därför i en självvald ämnesmässig karantän, som ännu inte är bruten.https://www.vk.se/2019-08-08/bergner...ad-har-vi-lart
Förhoppningsvis har dock vi som på olika sätt var med då lärt av begångna misstag, så att vi kan agera bättre i dag. Nu har klimatfrågan på sätt och vis blivit den nya invandringsfrågan, men är medier och opinionsbildare tillräckligt självkritiskt reflekterande denna gång?
Under tisdagen kunde TV4-nyheterna rapportera om ett ökat sug efter att semestra i Sverige. Fenomenet troddes hänga samman med ökad miljömedvetenhet och med en ovilja att flyga utomlands, fick tittarna veta. Möjligheten att det kunde bero på den låga kronan förbisåg man.
[...]
I en gästkrönika på ledarplats i Kristianstadsbladet (5/8) gjorde Nils-Eric Sandberg nyligen en kritisk genomgång av hur jordens resurser påståtts ska vara förbrukade och hur larmrapporter speglats utan förtrogenhet med elementär ekonomi. Sandbergs småbuttra tankeställare publicerades kort efter att medierna glatt givit draghjälp åt organisationen Global Footprint Networks larm ytterligare en gång.
[...]
Kanske upplevs det som lite för riskfritt för redaktionerna att ta ut svängarna i dessa frågor. Ingen vill framstå som misstänkt klimatförnekare och det går att komma undan med rätt mycket om ingen synar korten.
De flesta med en röst i debatten tycker väl att klimathänsyn är önskvärd och bör frammanas. Frestas kanske medierna i ett sådant läge att lyfta fram de värsta scenarierna, eller redogör de tålmodigt för bredden av den samlade forskningens förutsägelser och rön? Kanske finns det nyanser som faller bort på motsvarande sätt som tidigare i invandringsfrågan. Och kanske filtreras debatten på motsvarande vis.
[...]
Det vore kanske felaktigt att tala om åsiktskorridor, men när det publiceras texter som ifrågasätter en del av det vi andra håller för sant i klimatfrågan, kan detta mötas med moralisk upprördhet över att de alls publiceras. Medierna borde ta sitt ansvar så att sådant inte släpps fram, kan det heta. Men borde inte klimatets vänner tåla problematisering och till och med att även grovt felaktiga påståenden får framföras? Sådant förekommer inom många områden för samhällsdebatt.
[...]
Kraven om att så kallade klimatförnekare inte ska släppas fram som debattörer, som jag ibland hör, väcker olust hos mig. Inte därför att jag misstror klimatforskningen, för det gör jag inte. Sådana krav påminner bara lite för mycket om hur det lät på den tiden när det var svårt att väcka sansad diskussion om sådana saker som att det fanns ensamkommande som kunde antas lämna oriktiga uppgifter om sin ålder. Olika sidor hördes i debatten då som nu, men när poserandet tog för stor plats fanns det alldeles för litet utrymme kvar för nyanser.
Apropå invandringsdebatten kan man notera att tongivande debattörer, som förr ägnade all kraft åt att försvara öppna gränser, nu går all in för klimatfrågan.
[...]
En mer cynisk slutsats är att människor på höga hästar också kan vara flockdjur och därtill ganska simpla. Med skiftet över till klimatfrågan fick man en ny svartvit arena att verka på, en arena där det fanns gott om onda personer att dänga till för den som saknade jakten på kättare. Klimatfrågan erbjöd en bekväm möjlighet att gå vidare samtidigt som man kunde behålla ungefär samma självupplevda moraliska position, från vilken man kunde dela ut kompromisslösa tillrättavisningar till de skamlösa, de omedvetna eller de oanständiga.
[...]
Kommer dessa ljusets nygamla riddare att hålla ut när kampen förs ned till en mer jobbig nivå av målkonflikter och politisk vardag? Förs klimatfrågan framåt genom uppläxning på ledar- och kultursidor, eller kommer det en backlash motsvarande den som mitt lag i invandringsdebatten smärtsamt fick uppleva år 2015?
Kanske tröttnar kändisarna, debattörerna och journalisterna ytterligare en gång, för att sedan obekymrat plocka upp någon ny fråga. Vad ska lektionen från ett etablissemang med bristande självdistans då handla om?
Ja, den som gräver ner sig för djupt i tankekontrollerandets skyttegravar mister till slut både moralisk kompass och rörelseförmåga helt. Det fattade redan Shakespeare på sin tid, och nu alltså, sent omsider, en och annan medieskribent.
Så gör oss samvet till pultroner alla,Hamlet, 3:e akten, 1:a scenen, översättning C.A. Hagberg
Så går beslutsamhetens friska hy
I eftertankans kranka blekhet öfver,
Och företag af merg och eftertryck
Vid denna tanke slinta ur sin bana
Och mista namnet handling.