2019-07-07, 10:31
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Att SD lyfte abortfrågan framstår som underligt.
Som jag uppfattade dramaturgin så var det inte SD som lyfte frågan om abort. Det har ju länge funnits en skrivning i partiprogrammet, men jag har inte hört SD driva frågan.

Men i valrörelsen så var det media som rotade fram abortfrågan ur partiprogrammet & gjorde en grej av det.
Citera
2019-07-07, 11:01
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Som jag uppfattade dramaturgin så var det inte SD som lyfte frågan om abort. Det har ju länge funnits en skrivning i partiprogrammet, men jag har inte hört SD driva frågan.

Men i valrörelsen så var det media som rotade fram abortfrågan ur partiprogrammet & gjorde en grej av det.

OK. Det kan säkert stämma. Winston Smith har framhållit, att media på samma sätt skapade uppsvinget för Lars Leijonborg och Folkpartiet.

Folkpartiet hade länge haft ett språkkrav i sitt program, som media rotade fram och uppmärksammade i valet 2002.

Folkpartiets pressansvariga ska ha varit mycket förvånade. Om medias syfte verkligen var att lyfta Folkpartiet (i stället för att sänka partiet)... det är väl en öppen fråga.

Det var ju i valet 2002, som media sänkte Moderaterna mha Valstugereportaget, vilket ff.a. angrep Moderaterna.

https://www.svd.se/leijonborg-forsvarar-sprakkrav
Citera
2019-07-07, 15:47
Medlem
orrtupps avatar
Apropå white flight och gated communities så har jag under en längre tid lyssnat på podden Sverigesyndromet med Mattias Hellström som jobbade med att öppna och driva asylboenden åt Bert Karlsson.

Det har varit med blandade känslor jag lyssnat, den här Mattias verkar verkligen vara sinnesbilden av en dumsnäll svensk, men en dumsnäll svensk som nu vill upplysa andra dumsnälla svenskar om att allt inte var så bra trots all dumsnällhet. Det är ibland påfrestande att höra hur naiv och tolerant en dumsnäll svensk kan vara inför slipade och cyniska bedragare och lycksökare utifrån.

Han berättar dock ärligt om missförhållanden och tokigheter och ibland kan det tydligen bli för mycket för en dumsnäll svensk även om han mest bara knyter näven i fickan och räknar till tio!

Inget av det han berättar förvånar eller chockerar en gammal cyniker som jag, för mig blir det lite tomgångskörning särskilt som Mattias inte direkt är något ämne för att läsa radioföljetongen direkt, lite amatörvarning på podden minst sagt. Däremot kan det ju vara nyttigt för andra dumsnälla svenskar att få höra lite verklighetsskildringar någon gång.

Nu har jag dock kommit fram till avsnitt 21 och till det som för mig är intressant. Denne Mattias har alltså tjänat pengar (grova??) på asylinvandringen men nu biter det honom i svansen. Han har fått för många Jimmie-moments helt enkelt, fast han kallar det "marginalfaktorer", så många att han nu vill
flytta från sin bostadsrätt och man får väl hoppas att han har tjänat så mycket på marginalfaktorsproducenterna att han har råd med det.

Hur som helst, samma problem och missförhållanden som han fick hantera i sitt jobb med "flyktingar" måste han och hans familj nu hantera i sitt bostadsområde, vem hade kunnat förutse detta!!! Ständiga störningar, allt från oljud ifrån stulna kundvagnar som rullar fram när han vill sova till ouppfostrade barn lämnade vind för våg som har dåligt inflytande på hans egna barn och skräp överallt och vanskötta gräsmattor. Så många "marginalfaktorer" att han inte ens tål lukten av grannarnas matlagning vilket låter intolerant till och med för mig men antagligen en bra illustration av hur långt pendeln kan slå för extremister när det väl vänder.

https://poddtoppen.se/podcast/145359...erigesyndromet
Citera
2019-07-07, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Åkesson kommer att framstå som torr och slätstruken i sitt tal efter Ebba.

Vad jag förstår citerade Jimmie Mobergs text om svensk kontinuitet och folkrätt till Sverige över generationerna. Iklädd en t-tröja med tryck och påfallande tjock.

Beskrivningen skapar för mig en inre bild av autenticitet. Ett bejakande av det man är som parti och av skillnaden till andra som en konkurrensfördel att accentuera istället för en svaghet att kamouflera. Man är INTE Arpis ängsligt kodade "medelklass" inkarnerad i slips, utan den trygga underklassens överviktigt förkroppsligade ombud i dekaltryckt t-shirt.

Paradoxalt nog är det kanske först när projicerandet av ofarlig tillhörighet till den politiska klubben burit frukt, som folkligheten i sin tur blir viktig att signalera ut genom fönstren i de fina salonger där Ebba finns.
Citera
2019-07-07, 17:19
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Apropå white flight och gated communities så har jag under en längre tid lyssnat på podden Sverigesyndromet med Mattias Hellström som jobbade med att öppna och driva asylboenden åt Bert Karlsson.

Det har varit med blandade känslor jag lyssnat, den här Mattias verkar verkligen vara sinnesbilden av en dumsnäll svensk, men en dumsnäll svensk som nu vill upplysa andra dumsnälla svenskar om att allt inte var så bra trots all dumsnällhet. Det är ibland påfrestande att höra hur naiv och tolerant en dumsnäll svensk kan vara inför slipade och cyniska bedragare och lycksökare utifrån.

Han berättar dock ärligt om missförhållanden och tokigheter och ibland kan det tydligen bli för mycket för en dumsnäll svensk även om han mest bara knyter näven i fickan och räknar till tio!

Inget av det han berättar förvånar eller chockerar en gammal cyniker som jag, för mig blir det lite tomgångskörning särskilt som Mattias inte direkt är något ämne för att läsa radioföljetongen direkt, lite amatörvarning på podden minst sagt. Däremot kan det ju vara nyttigt för andra dumsnälla svenskar att få höra lite verklighetsskildringar någon gång.

Nu har jag dock kommit fram till avsnitt 21 och till det som för mig är intressant. Denne Mattias har alltså tjänat pengar (grova??) på asylinvandringen men nu biter det honom i svansen. Han har fått för många Jimmie-moments helt enkelt, fast han kallar det "marginalfaktorer", så många att han nu vill
flytta från sin bostadsrätt och man får väl hoppas att han har tjänat så mycket på marginalfaktorsproducenterna att han har råd med det.

Hur som helst, samma problem och missförhållanden som han fick hantera i sitt jobb med "flyktingar" måste han och hans familj nu hantera i sitt bostadsområde, vem hade kunnat förutse detta!!! Ständiga störningar, allt från oljud ifrån stulna kundvagnar som rullar fram när han vill sova till ouppfostrade barn lämnade vind för våg som har dåligt inflytande på hans egna barn och skräp överallt och vanskötta gräsmattor. Så många "marginalfaktorer" att han inte ens tål lukten av grannarnas matlagning vilket låter intolerant till och med för mig men antagligen en bra illustration av hur långt pendeln kan slå för extremister när det väl vänder.

https://poddtoppen.se/podcast/145359...erigesyndromet
Skrev fel i inlägget, hyresrätt skulle det givetvis stå.
Citera
2019-07-07, 20:01
Medlem
KOA har berett plats åt en krönika av en Per Hagenäs, som skriver intressant om hur kvinnlig aggressivitet ämnad för privatlivets sfär blivit publik och det sätt varmed etablissemanget kan förtrycka och skrämma bort oppositionella. Kvinnlig aggressivitet som tar sig verbala uttryck (vilket mestadels anses vara en acceptabel kommunikationsform, åtminstone om avsändaren är den rätta), medan manlig aggressivitet, knytnävarna, givetvis är en icke accepterad kommunikationsform. Så vem är i överläge?

Citat:
Direkt vid Jordan Petersons Sverigebesök fick denna aggressionstyp också ett ansikte genom vår egen utrikesminister Margot Wallström som bad Jordan Peterson att krypa tillbaks under sin sten (vicious) och samtidigt säga att han är fullständigt ointressant (reputation destruction). Samma beteende visar hon för övrigt också i andra sammanhang gentemot olika länders ledare. Även Annie Lööf ber män att krypa tillbaks under sin sten, på twitter.

Samtidigt säger Peterson i en annan intervju att kvinnor är mer empatiska än män och det stämmer ju, tänker jag först. Men sedan slår det mig att dessa utsagor inte alls går ihop. Så småningom insåg jag att män inte alls är mindre empatiska än kvinnor. Vi är helt enkelt empatiska mot olika objekt. Vi är, enligt vår natur, empatiska gentemot dem som vi behöver vara empatiska mot. Mannen är således empatisk just mot kvinnor och sin grupp (går till exempel ut i krig för att försvara nationen, med kvinnorna och barnen) och kvinnan är empatisk mot omvårdnadsobjekt som barn och djur, samt deras substitut.

Mannen är inte ett omvårdnadsobjekt för kvinnan, han är en kärleks- och arbetspartner, någon som hon kan kräva empati av när hon grälar. Det är nog inte ovanligt att män tystnar och går undan vid sådana tillfällen. Han besvarar inte aggressionen.

Citat:
När de själva kritiseras och märker att de håller på att förlora argumentation retirerar de ofta tillbaka till den hjälplösa kvinnorollen, vilket får männen att tystna. Och det fungerar! Andra, ofta män som ju har kvinnor som sitt empatiobjekt, kommer till undsättning och dissidenten tystas effektivt, oftast genom tekniken ”reputation destruction”, eftersom sakfrågan inte enkelt går att vinna.

Eftersom män sällan protesterar mot förtalet är detta förlopp vanligt, med ödesdigra konsekvenser för det västerländska samhället. Det som hänt, tänker jag nu, är att den yrkeskategori som har makt som sin affärsidé, det vill säga politiker, upptäcker vilken kraft det finns i sådana angrepp. Många politiker blir därför attackfeminister, det vill säga de beskyller den vita mannen för allt. Så blir en avancerad härskarteknik till. Män på alla nivåer backar.

https://morklaggning.wordpress.com/2...in/#more-18767

Bildrutorna som kröner krönikorna på KOA:s blogg är i sig värda en visit och ett litet skratt. De avslöjar ofta identitetsvänsterns och PK-etablissemangets hyckleri.
Citera
2019-07-08, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Runningonempty
Jag råkar vara Täbybo själv och, nej, det är ingen White flight i sikte vad mina känsliga antenner kan märka. Det nybygge du syftar på är gamla Täby Galopp som revs för 7- 8 år sedan och är inom komfortabelt gångavstånd till Täby C, en av Sveriges största gallerior. Det är idel exklusiva bostadsrätter som marknadsförs. Jag ser att ettorna ligger på typ 1.5 milj kr. Säga vad man vill om Moderater men är det något de är duktiga på är det att inte kacka i eget bo. Att de på något vis skulle kunna och framför allt vilja upplåta det kommande nybygget till mångkulturen finner jag synnerligen otänkbart. De kommunala politikeravskummen och deras döttrar handlar nämligen titt som tätt där själva och med bara någon fungerande hjärncell inser de omedelbart att (vi talar om 30.000 Pers för byggprojekter) detta skulle sänka deras egen levnadsstandard, för att inte tala om reaförlusten vid försäljning av den hastigt och lustigt osäljbara villan till oacceptabla nivåer, om bostäderna uppläts till Mångkulturen.

Du har rätt i att vi gått från helt vitt till lite mångkultur men detta är resultatet av "påtvingad" mångkultur från Sossar. Inte några aktiva insatser från Täbymoderaterna. Jag är egoist här. Moderater är vidriga NIMBY-avskum men jag låter dem komma undan med det eftersom jag bor granne med dem och deras agenda i just detta avseende överenstämmer med min egen. Att jag röstade på dem sista gången 2006 är en annan fråga.

OK - Det är gott att få sakkunskap från boende i området. Tyckte dock att det var en ganska stor andel menaiter i köpcentrumet.

Men det verkar finnas internationellt etablerade metoder att tvinga på mångkultur på vita områden. En av de effektivaste är att koppla lån och kreditgarantier till mångfald. Misstänker att Moderater som gärna ser till plånboken är extra känsliga för denna typ av ekonomiska incitament.
Citera
2019-07-08, 12:00
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Vad jag förstår citerade Jimmie Mobergs text om svensk kontinuitet och folkrätt till Sverige över generationerna. Iklädd en t-tröja med tryck och påfallande tjock.

Beskrivningen skapar för mig en inre bild av autenticitet. Ett bejakande av det man är som parti och av skillnaden till andra som en konkurrensfördel att accentuera istället för en svaghet att kamouflera. Man är INTE Arpis ängsligt kodade "medelklass" inkarnerad i slips, utan den trygga underklassens överviktigt förkroppsligade ombud i dekaltryckt t-shirt.

Paradoxalt nog är det kanske först när projicerandet av ofarlig tillhörighet till den politiska klubben burit frukt, som folkligheten i sin tur blir viktig att signalera ut genom fönstren i de fina salonger där Ebba finns.
Det SSRI-stinna läkemedelsmissbrukets pluffsighet och övervikt som ideal. Snyggt. Påminner lite om Österrikes nya hälsominister. Så långt ifrån det "nazistiska" idealet man kan komma. Nej, nu är det tjockismode som gäller.
Citera
2019-07-08, 12:36
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
OK - Det är gott att få sakkunskap från boende i området. Tyckte dock att det var en ganska stor andel menaiter i köpcentrumet.
En sak som jag ännu inte sett omnämnas som "rasism" är den ökande näthandeln med dagligvaror.

Många av mina ängsliga medelklassbekanta har på senare år börjat handla i stort sett allt via nätet. Dom går i princip aldrig på varuhus & köpcenter längre, vilket kan förklara det du såg.

Sedan länge handlar i stort sett alla böcker, teknikprylar, datorer osv. via nätet.
Men nu är det även MatHem, ICA-hemkörning, Matkassar & liknande som tagit över besöket till varuhuset.

Den officiella förklaringen är att "det sparar tid". Men samtidigt kan man åka ut till någon gårdsbutik & handla 12 frigående ekologiska ägg, vilket tar betydligt längre tid (och mer bensin). Men det är trevligt, vilket ett köpcenterbesök inte längre är.

Den närmsta förklaringen jag fått när jag frågat är att det är "så konstiga människor där", men djupare än så vill man inte förklara sig.

Detta är samma ängsliga medelklassmänniskor som plötsligt blev intresserad av "alternativ pedagogik" & Montessori när deras barn kom i skolåldern.

Så jag är lite förvånad att ingen inom identitetsvänstern eller ledarsidor har kritiserat den patriarkala & postkoloniala näthandeln med dagligvaror. Men jag kanske bara har missat det, då jag håller på att tappa min svenska utblick.
Citera
2019-07-08, 12:50
Avstängd
88g14flashplants avatar
Lagom till Statsministerns besök i Grums avslöjas den svenska bruksortsidyllens utveckling sedan främlingarnas ankomst. Det handlar förstås om Sanna Raymans drömmar om att låta barnen ta integrationssmällarna i praktiken. Jag länkar direkt till källan och ger cred till Nordfront för uppmärksammandet:
Hyresgäster i ett område i Grums vågar inte längre släppa ut sina barn för att leka sedan en grupp barn flera gånger gått till attack både verbalt och fysiskt. Bland annat rör det sig om barn som slagit andra med påkar och hotat med våldtäkt. Hyresgästföreningen kallade Grums hyresbostäder, kommunen och polisen till möte för att försöka lösa problemen.

I ett skarpt brev riktat till polisen, Grums hyresbostäder och socialtjänsten kräver Hyresgästföreningen att något görs åt situationen. I förra veckan hölls ett första möte.

Problemen har funnits sedan slutet på förra sommaren, men har eskalerat under våren och försommaren. Det handlar främst om en grupp barn i åtta- till tioårsåldern som går samman och attackerar barn som går ensamma. Men de har även attackerat kvinnor verbalt.
Barn till "flyktingar" alltså. Här har vi en saftig järnrörshistoria som inkluderar mordhot och löften om våldtäkt mot både barn och vuxna som lögnpressen som av en händelse helt lyckats förbise. Så märkligt, eller hur?

Det man oroar sig för från Hyresföreningen är nu att det här nu riskerar ge upphov till "vi- och domtänkande" samt "främlingsfientlighet", vilket ju förstås vore djupt olyckligt (obs ironi).

Tänk att det finns de i tråden som skrockar och ojar sig över "nazism" när en annan skriver att det redan igår var dags att lära svenska barn försvara sig mot invandrarvåldet.

Från Kil till Grums och vidare till Stockholm där ett krigsliknande tillstånd nu av landets höga polischefer förklaras vara det nya normala.

Grattis Sverige!

https://www.hemhyra.se/nyheter/barng...bostadsomrade/

https://www.nordfront.se/8-ariga-inv...m-tankande.smr
Citera
2019-07-08, 12:59
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Lagom till Statsministerns besök i Grums avslöjas den svenska bruksortsidyllens utveckling sedan främlingarnas ankomst. Det handlar förstås om Sanna Raymans drömmar om att låta barnen ta integrationssmällarna i praktiken. Jag länkar direkt till källan och ger cred till Nordfront för uppmärksammandet:
Hyresgäster i ett område i Grums vågar inte längre släppa ut sina barn för att leka sedan en grupp barn flera gånger gått till attack både verbalt och fysiskt. Bland annat rör det sig om barn som slagit andra med påkar och hotat med våldtäkt. Hyresgästföreningen kallade Grums hyresbostäder, kommunen och polisen till möte för att försöka lösa problemen.

I ett skarpt brev riktat till polisen, Grums hyresbostäder och socialtjänsten kräver Hyresgästföreningen att något görs åt situationen. I förra veckan hölls ett första möte.

Problemen har funnits sedan slutet på förra sommaren, men har eskalerat under våren och försommaren. Det handlar främst om en grupp barn i åtta- till tioårsåldern som går samman och attackerar barn som går ensamma. Men de har även attackerat kvinnor verbalt.
Barn till "flyktingar" alltså. Här har vi en saftig järnrörshistoria som inkluderar mordhot och löften om våldtäkt mot både barn och vuxna som lögnpressen som av en händelse helt lyckats förbise. Så märkligt, eller hur?

Det man oroar sig för från Hyresföreningen är nu att det här nu riskerar ge upphov till "vi- och domtänkande" samt "främlingsfientlighet", vilket ju förstås vore djupt olyckligt (obs ironi).

Tänk att det finns de i tråden som skrockar och ojar sig över "nazism" när en annan skriver att det redan igår var dags att lära svenska barn försvara sig mot invandrarvåldet.

Från Kil till Grums och vidare till Stockholm där ett krigsliknande tillstånd nu av landets höga polischefer förklaras vara det nya normala.

Grattis Sverige!

https://www.hemhyra.se/nyheter/barng...bostadsomrade/

https://www.nordfront.se/8-ariga-inv...m-tankande.smr
Samtidigt i en parallell värld, enbart befolkad av idioter:
Säpochefen Klas Friberg varnar för ökat våld från högerextremister.
– Det finns risk för att den här rörelsen kan öka när det gäller dem som är beredda att begå våldsbrott, säger han.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/sa...rextremt-vald/
(låst artikel)
Citera
2019-07-08, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
En sak som jag ännu inte sett omnämnas som "rasism" är den ökande näthandeln med dagligvaror.

Många av mina ängsliga medelklassbekanta har på senare år börjat handla i stort sett allt via nätet. Dom går i princip aldrig på varuhus & köpcenter längre, vilket kan förklara det du såg.

Sedan länge handlar i stort sett alla böcker, teknikprylar, datorer osv. via nätet.
Men nu är det även MatHem, ICA-hemkörning, Matkassar & liknande som tagit över besöket till varuhuset.

Den officiella förklaringen är att "det sparar tid". Men samtidigt kan man åka ut till någon gårdsbutik & handla 12 frigående ekologiska ägg, vilket tar betydligt längre tid (och mer bensin). Men det är trevligt, vilket ett köpcenterbesök inte längre är.

Den närmsta förklaringen jag fått när jag frågat är att det är "så konstiga människor där", men djupare än så vill man inte förklara sig.

Detta är samma ängsliga medelklassmänniskor som plötsligt blev intresserad av "alternativ pedagogik" & Montessori när deras barn kom i skolåldern.

Så jag är lite förvånad att ingen inom identitetsvänstern eller ledarsidor har kritiserat den patriarkala & postkoloniala näthandeln med dagligvaror. Men jag kanske bara har missat det, då jag håller på att tappa min svenska utblick.

Tror nog att den största anledningen till att näthandeln ökar är att medelklassen ser en fördel i att kunna återgå till beteendet att kunna beställa hemkörning genom "springschas" som var vanligt fram till 1950 talet i Sverige. Naturligtvis så kan mångkulturen spela in, men matkassens hemkörning är nog mer en bekvämlighetsfråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in