Till och med Dagens Nyheter skickar upp en vit flagg ur bunkern och förbereder reträtten upp på stadigare mark. DN:s nyrekrytering Janne Josefsson får den äran att som krönikör för Dumskallarnas Sammansvärjnings husorgan smälla korken ur bössan. Visserligen med underliggande vänsterpatos, men ändå. Det händer grejer. Vi behöver verkligen inte mer byggmaterial till apartheidsystemet.
Kris i befolkningsfrågan var det ja. "Ett fulländat politiskt misslyckande". Beledsagat av ett minst lika sort medialt förräderi.
För några år sen ringde jag upp den då nytillträdde rektorn Hamid Zafar på Sjumilaskolan i Biskopsgården i Göteborg. Det hade kommit förslag på att bussa vissa elever till bättre skolor.https://www.dn.se/nyheter/sverige/ja...ns-basta-land/
Jag frågade honom hur många elever han har på högstadiet. ”Drygt 500”, svarade han. Hur många av dessa har svenska som modersmål, undrade jag. Jag hörde hur han började räkna på fingrarna: ”En... två... tre, kanske fyra”.
Det är ju inte ens en procent av eleverna!
”Det stämmer”, sa Hamid.
Det vill säga: nästan alla pratar somaliska och arabiska. Han var ärlig, kändes det som. Han skönmålade inte, som många andra kommunala chefer.
Hur har det kunnat tillåtas gå så här långt?
Vi kallar det mångkultur men i själva verket har vi skapat en social, ekonomisk och mänsklig apartheid i Sverige.
[...]
Nu säger regeringens utredare, Ibrahim Baylan, att vi har gjort fel i 30 år. Men nu ska vi göra rätt för att lyckas med integrationen. Men vet de egentligen vad som är rätt för att bryta segregationen och klassamhället? Detta i ett land där klyftorna numera ökar mest i Europa.
[...]
Men det blev om möjligt värre än vad jag hade i mina värsta mardrömmar: utanförskap, miserabla sociala miljöer, skjutningar och sprängningar.
[...]
Vart jag än reser i Sverige ser jag samma sak. Sverige är inte ett land längre. Det är skilda världar. Det kan ju inte vara avsiktligt. Tvärtom är det ett politiskt fulländat misslyckande. Oavsett vilken regering vi haft, som alla har lovat att ta i tu med utanförskapsområdena eller de särskilt utsatta områdena som de kallas, så har segregationen tilltagit. Vems barn ska växa upp där, vara grannar med unga killar i skyddsvästar med tillgång till granater och vapen? Mina, dina, andras barn?
När det skjuts i Sverige på gator och torg förfäras vi alla. Nu mest i Europa.
Men förnekelsen av utvecklingen byts nu ut mot extremt hårda ord från höga politiker, till och med i regeringen. Vi kan inte utesluta att militär kanske måste sättas in i vissa områden, säger statsministern Löfven. Mordet på mamman i Malmö leder till att justitieminister Morgan Johansson pratar om jakt på ”avskyvärda odjur”.
Orden från politikerna blir allt grövre och hårdare, mer desperata och populistiska ju mindre de vet om hur det sociala läget i landet ska kunna lösas.
[...]
Vi får det samhälle vi förtjänar. När har krutröken lagt sig i Sverige?
Kris i befolkningsfrågan var det ja. "Ett fulländat politiskt misslyckande". Beledsagat av ett minst lika sort medialt förräderi.