2019-05-08, 22:59
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Men varför är det aldrig svårt att tala om den egna etniciteten som exkluderande identitet med en massa problematiska gränsdragningar, när den upplevs som utsatt?

Frågan är retorisk, men inte mer retorisk än frågan varför influencers i sociala medier SAMTIDIGT vill resa själva och att resandet ska minska för klimatets skull. Om samhällsklimatet nu inte tål tänkande i termer av konkurrerande etniska ingrupper, så är det väl lika mycket på sin plats att påtala det som att skapa flygskam med tal om hyckleri.
Det handlar rimligen om VEM som har problemformuleringsprivilegiet, alltså makten att definiera VAD som är ett problem och HUR det ska lösas.

Denna ”makt” har t.ex. bestämt att brottsligheten beror på socioekonomiska faktorer och lösningen är integration. Punkt slut. Den som försöker blanda in etnicitet avfärdas med motiveringen att denne har dunkla motiv, är rasist och så vidare.

Ledarna av Carolin Dahlman som var uppe i tråden tidigare idag visar tydligt hur banala de mekanismer som möjliggör detta är: Man låter sig okritiskt styras av de ”problem” och de ”lösningar” som ”makten” har definierat. Där finns ingen egen eftertanke eller analys när det gäller att pumpa ut de ”rätta” orden.

Förmodligen blir det aldrig mer än ord i huvudet på dessa personer. Inga äkta värderingar. Därför kan de själva göra något som går stick i stäv med orden. Det är ju liksom bara ord. Så kan det kanske vara, inte vet jag.
Citera
2019-05-08, 23:01
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Bara en spontan tanke: Måste man blanda in etnicitet i frågan från början? Om man istället börjar med att konstatera att killen med epa-traktorn blev utsatt för våld av två mobbartyper så kan ju frågan bli: VAD beror denna typ av mobbing och våld på? Alltså en fråga helt utan inbyggda avgränsningar från början.

Då kan ju Paulina Neuding, och andra, börja resonera utifrån det. Ganska snart lär frågan om etnicitet komma som en naturlig del i ett sådant resonemang. Då måste de själva hitta orden istället för att bli påtvingade de ord som de värjer sig mot.

Det är säkert pedagogiskt riktigt att låta deras egna resonemang leda dem till insikt.

Men det är inte rimligt att det skall ta flera mandatperioder och ett förstört Sverige för att den insikten skall slå rot och forma deras nyupptäckta sanningar i dessa SJW. Ett långsamt uppvaknade är inte en del av lösningen utan en del av problemet. En mycket stor del av problemet.

Grundfelet är att alldeles för många har förhållit sig deras världsbild och sanningar.
De har kunnat sitta still och mycket lätt kunnat avfärda andras åsikter med epitet som "fake news" "överdrifter" "rasism" "populism" "kränkta vita män" utan att behöva bemöta sakfrågorna.
Och så har det fortsatt för att alldeles för många fortsatt att försöka med saklig argumentation mot en fördummad plakatjournalistik. Klart det inte händer något snabbt.

De behövs en medial rockad där de tvingas förhålla sig till vår bild av verkligheten. Chockartat.
Helt enkelt lite pedagogisk chockterapi. Gå på offensiven istället för att stå och be om ursäkt för att man försiktigt utmanar sanningar i mediernas kulturella och politiska reservat. Den metod som Trump använt och som retar libtards till vansinne. En metod som dock visat sig fungera.

Dvs spela inte deras politiska spel utan definiera ett eget. Låt dem förhålla sig till vår politik.

Det är ändå väljarna som skall övertygas. Inte de politiska motståndarna i partier och medier.
Prata direkt med väljarna via sociala medier. Inte via MSM med andra opinionsbildare utan direkt med väljarna.

Att MSM helst vill att all info från politiker skall filtrerar och omdefinieras via dem är helt enkelt för att behålla makten och härligheten över politikerna.

Ge dem inte den möjligheten. Det behövs inte i dagens medievärld.
Citera
2019-05-08, 23:12
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
[...]
Dvs spela inte deras politiska spel utan definiera ett eget. Låt dem förhålla sig till vår politik.
[...]
Just det. Frågan är bara HUR den politiken behöver paketeras och presenteras.
Citera
2019-05-08, 23:15
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Realistisk eller skeptisk, inte cynisk. Man ska inte vara naiv i förhållande till mediefolk, politiker, maktlystna och prestigeorienterade personer. Maktdrivna personer kan trolöst associera sig med vilken ideologisk ism eller organism som helst, om det bedöms belöna deras aspirationer.

Jag är heller inte naiv men jag vill se lite sammanhållning och lite optimism. De där på mötena som säger "det funkar inte" blir sällan populära.
Citera
2019-05-08, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det handlar rimligen om VEM som har problemformuleringsprivilegiet, alltså makten att definiera VAD som är ett problem och HUR det ska lösas.

Denna ”makt” har t.ex. bestämt att brottsligheten beror på socioekonomiska faktorer och lösningen är integration. Punkt slut. Den som försöker blanda in etnicitet avfärdas med motiveringen att denne har dunkla motiv, är rasist och så vidare.

Ledarna av Carolin Dahlman som var uppe i tråden tidigare idag visar tydligt hur banala de mekanismer som möjliggör detta är: Man låter sig okritiskt styras av de ”problem” och de ”lösningar” som ”makten” har definierat. Där finns ingen egen eftertanke eller analys när det gäller att pumpa ut de ”rätta” orden.

Förmodligen blir det aldrig mer än ord i huvudet på dessa personer. Inga äkta värderingar. Därför kan de själva göra något som går stick i stäv med orden. Det är ju liksom bara ord. Så kan det kanske vara, inte vet jag.

Du resonerar bakvänt. Makt får man inte. Etablerad makt och tolkningsföreträde kan egentligen bara erövras om innehavarna missbrukar dessa på ett sätt som skapar dissonans till det allmänna, "naturliga" medvetandet. Att människors intuition och erfarenheter alieneras från makthavarnas språk och agenda.

Den som utmanar ett moraliserande maktmonopol gör det lämpligen som Luther: "Här står jag och kan inte annat." Om han hade dagtingat och försökt ställa sig in hos Vatikanen, så hade hans inflytande definitivt varit mindre än det blev genom hans kategoriska ställningstagande.

Hans budskap hade resonans i sig självt.
Citera
2019-05-08, 23:25
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Repatriera
Du har helt rätt. Att försöka härleda alla västvärldens problem till judiska konspirationer som en del verkar göra i den här tråden är dömt att misslyckas. Verkligheten är mycket mer komplex och den som bara inriktar sig på judarna kommer därför att med nödvändighet missa en hel massa centrala anledningar till att vi befinner oss i den här soppan och därmed vara oförmögna att åtgärda problemen.

Samtidigt skall man inte underskatta den judiska medians (och andra judiska elitgruppers) roll i omvandlingen av Sverige till ett mångkulturellt helvete. De är självcentrerade offerkoftor och deras elittrupper verkar högakteligen skita i hur det går för Sverige och svenskarna bara de får igenom sin mångkulturella agenda. Min tro är att de medvetet eller omedvetet drivs av "vad är bäst för judarna" och med detta mål i siktet kampanjar och nätverkar sig till döds. Man bör dock inte övergeneralisera och akta vettiga judar som t ex Paulina Neuding.

Men det finns andra skurkar: socialdemokrater, kommunister, globalister, fredsskador, svenskens naiva tilltro till auktoriteter, alla sorters parasiter på samhällskroppen. Att tro att allt detta till judarna fel är helt enkelt rubbat.
Jag undrar vad det är som gör att de bättre inläggen kommer i början av varje dygn och att det sedan går utför dagtid för att återigen arta sig framåt kvällen. Det här är hur som helst ett rätt sansat inlägg, rim och reson, med viss reservation för de fetade bitarna. Det behövs ingen konspirationsteori för att se hur pådrivande "viktiga" judar är i det stora globala rasexperiment som pågår sedan några decennier i nästan hela västvärlden. Jag kan tycka att ett visst mått försiktighet är på sin plats även när det gäller "vettiga" judar eftersom juderänderna aldrig riktigt tycks gå ur och lojaliteten med den judiska gemenskapen alltid är prio ett. Kent Ekeroth hade inga problem med att utnyttja sionistpartiet SD som plattform, och han får väl ändå beskrivas som någorlunda "vettig". Att kalla SD kontrollerad opposition och liknande är nog att ta i, men kanske är det inte så jävla smart med den här Israel-kärleken, trots allt. Du har ju själv en utmärkt förklaring till det här fenomenet:
Citat:
Min tro är att de medvetet eller omedvetet drivs av "vad är bäst för judarna" och med detta mål i siktet kampanjar och nätverkar sig till döds.
Och därför är det nog bäst att inte fullt ut lita på judar i maktpositioner, oavsett hur trevliga de är som personer, eller vad som helst. Inget antisemitiskt i detta.
Citera
2019-05-08, 23:37
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Du resonerar bakvänt. Makt får man inte. Etablerad makt och tolkningsföreträde kan egentligen bara erövras om innehavarna missbrukar dessa på ett sätt som skapar dissonans till det allmänna, "naturliga" medvetandet. Att människors intuition och erfarenheter alieneras från makthavarnas språk och agenda.

Den som utmanar ett moraliserande maktmonopol gör det lämpligen som Luther: "Här står jag och kan inte annat." Om han hade dagtingat och försökt ställa sig in hos Vatikanen, så hade hans inflytande definitivt varit mindre än det blev genom hans kategoriska ställningstagande.

Hans budskap hade resonans i sig självt.
Nja, jag utelämnade faktiskt frågan om vem eller vilka som har problemformuleringsprivilegiet – makten. Vissa i tråden har ju en väldigt bestämd uppfattning om vilka som har makten men jag är inte lika säker.

Jag fokuserade på VARFÖR influencers samtidigt kan vilja göra en sak och propagera för motsatsen.

Hur man på bästa sätt kan utmana vår tids Vatikanen återstår att lösa.
Citera
2019-05-08, 23:48
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Jag kan ge en förklaring till den så kallade överrepresentationen. Judar är nästan alla universitetsutbildade, bor nästan alla i storstäder. "Överrepresentation" är därmed förklarad, detta oavsett IQ-nivå eller viss nivå av etnisk nepotism. Mycket, t.ex. media, har centraliserats till storstäder, ekonomin har finansialiserats i ganska hög grad...till att hamna i storstadskontor. Socialstaten eller "politikerväldet" som Engellau kallar det har fått en mycket större roll. I denna finns uteslutande personer som "utbildats" i vänsterns värlsbild. Så vad vi ser är större samhällsfenomen där judarna så att säga passar in som grupp men att de gör det är en distraktion, att fokusera på dem är inte se skogen för träden. I synnerhet i Sverige där de är en så minimal minoritet.
Jag menar inte att man ska stirra sig alldeles blind på det här med judar som bedriver destruktiv opinionsbildning, men man ska heller inte förneka att judar förekommer frekvent i dessa sammanhang, till skillnad från araber och iranier, somalier och eritreaner. Men du har säkert rätt i din analys. Eftersom olika minoritetsgrupper finns mer eller mindre rikligt representerade i olika yrkesgrupper är det kanske inte konstigt att judar lyckas klättra högt inom bl.a. mediebranschen. Ska det vara mångfald på redaktionen? Ja, då blir det en jude eller nio. De har ju orden i blodet, och allt det där. Synd bara att de är ena jävlar på identitetspolitik, judarna. En tidning som DN fungerar förträffligt som megafon.
Citera
2019-05-08, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Jag menar inte att man ska stirra sig alldeles blind på det här med judar som bedriver destruktiv opinionsbildning, men man ska heller inte förneka att judar förekommer frekvent i dessa sammanhang, till skillnad från araber och iranier, somalier och eritreaner. Men du har säkert rätt i din analys. Eftersom olika minoritetsgrupper finns mer eller mindre rikligt representerade i olika yrkesgrupper är det kanske inte konstigt att judar lyckas klättra högt inom bl.a. mediebranschen. Ska det vara mångfald på redaktionen? Ja, då blir det en jude eller nio. De har ju orden i blodet, och allt det där. Synd bara att de är ena jävlar på identitetspolitik, judarna. En tidning som DN fungerar förträffligt som megafon.

Vissa saker är självförklarande.

Jag upplever inte DN på det viset alls, i stället upplever jag den som väldigt svensk på ett specifikt sätt och i det svenska så kan det ingå att någon judisk person uttalar sig. DN har ingen motsvarighet i något annat land. Det förefaller vara en mycket svensk tidning.

Det är möjligt att jag missar denna judiska identitetspolitik som påstås förekomma i DN. Jag och oyto är varndras motsatser därvidlag. Jag har noll intresse för judarnas interna samhälle i den mån det existerar medan oyto är fullkomligt besatt av det som om oyto inte kan vara svensk utan att förhålla sig till denna 0.1% av befolkningen i Sverige.
Citera
2019-05-09, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Cynism-varning även här. Tassar och svansar för Paulina Neuding? Hon är en allierad och bidrar till en tillnyktring men det är inte realistiskt att tro att hon ska tala om hatbrott mot svenskar innan någon annan gör det. För det är precis vad som händer just nu och övergreppen mot barn och ungdomar går inte vanliga svenskar obemärkt förbi. Underskatta inte vanliga svenskar och kalla dom för hussvenskar. Vem tror du att du är?

Jag håller om detta. Jag kan inte förstå den inställningen. Hur kommer det sig att just en judisk person ska vara först ut med något sådant? Och att om denna person inte är drivande så ska personen lastas för det?

Det är mycket underligt, i synnerhet då förespråkaren av detta betonar vikten av etnisk härkomst. Partiskhet och allt det där.
Citera
2019-05-09, 00:16
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Vissa saker är självförklarande.
*nudge, nudge*
Citat:
Jag upplever inte DN på det viset alls, i stället upplever jag den som väldigt svensk på ett specifikt sätt och i det svenska så kan det ingå att någon judisk person uttalar sig. DN har ingen motsvarighet i något annat land. Det förefaller vara en mycket svensk tidning.
Detta kan jag inte uttala mig om, men visst finns en viss tradition med judiska tyckare och förståsigpåare i Sverige, från Levertin och Warburg vid förra sekelskiftet till de polska judar som hörs och syns i dagens offentlighet. Åtminstone tidigare var det ju vanligt med framstående judiska familjer som eftersträvade någon sorts yttre assimilering oaktat kvardröjande judisk identitet.
Citat:
Det är möjligt att jag missar denna judiska identitetspolitik som påstås förekomma i DN. Jag och oyto är varndras motsatser därvidlag. Jag har noll intresse för judarnas interna samhälle i den mån det existerar medan oyto är fullkomligt besatt av det som om oyto inte kan vara svensk utan att förhålla sig till denna 0.1% av befolkningen i Sverige.
Fair enough. Jag anser att DN innehållet påfallande mycket juderelaterat material, men det ingår väl på något sätt i den moderna judiska kulturen att vara liberal politiskt och delaktig i samtalet, vilket jag menar att judar som grupp utnyttjar till fullo. Wolodarski har helt enkelt hittat hem. Han sätter sin (judiska) prägel på svenska media.
Citera
2019-05-09, 00:20
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Grabben med epa-traktorn var förstås svensk, men vilken SD:are har orden att påstå att hans plågoandar inte också är det, bara medborgarskapet är uthämtat.

Och låt det i tråden uppblossande försvaret för "vettiga" minoritetsrepresentanter, förklara det instrumentella i deras acceptans för ANDRAS etniska ingruppslojalitet i klar, kategorisk dialektik mellan ett skyddsvärt VI och alla andra.

Här finns ju onekligen en självklar väg till samförstånd mellan etniska svenskar och etniska judar.

För vad har grabben utsatts för -- om inte oförblommerad antisvenitism?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in