Citat:
Ursprungligen postat av
Totius
Bara en spontan tanke: Måste man blanda in etnicitet i frågan från början? Om man istället börjar med att konstatera att killen med epa-traktorn blev utsatt för våld av två mobbartyper så kan ju frågan bli: VAD beror denna typ av mobbing och våld på? Alltså en fråga helt utan inbyggda avgränsningar från början.
Då kan ju Paulina Neuding, och andra, börja resonera utifrån det. Ganska snart lär frågan om etnicitet komma som en naturlig del i ett sådant resonemang. Då måste de själva hitta orden istället för att bli påtvingade de ord som de värjer sig mot.
Men varför är det aldrig svårt att tala om den egna etniciteten som exkluderande identitet med en massa problematiska gränsdragningar, när den upplevs som utsatt?
Frågan är retorisk, men inte mer retorisk än frågan varför influencers i sociala medier SAMTIDIGT vill resa själva och att resandet ska minska för klimatets skull. Om
samhällsklimatet nu inte tål tänkande i termer av konkurrerande etniska ingrupper, så är det väl lika mycket på sin plats att påtala det som att skapa flygskam med tal om hyckleri.
Citat:
Ursprungligen postat av
stevenstills
Cynism-varning även här. Tassar och svansar för Paulina Neuding? Hon är en allierad och bidrar till en tillnyktring men det är inte realistiskt att tro att hon ska tala om hatbrott mot svenskar. För det är precis vad som händer just nu och det går inte vanliga svenskar obemärkt förbi. Underskatta inte vanliga svenskar och kalla dom för hussvenskar. Vem tror du att du är?
Varför är det osannolikt att en "allierad" talar om hatbrott mot sina vänner? Borde det rentav inte vara rätt
troligt att en allierad gör det?
Jag riktade min kritik mot SD och människor med plattform, inte vanliga svenskar ute i vardagen. Möjligen också personer i tråden som ju kan räknas som intresserade och välinformerade. Och bör kunna fundera kring att skapa en svensk partiskhet att balansera andras partiskhet. Alternativt insisterar på att ALLA slutar vara partiska.
Etnoskam som en gruppuppfostran i det sammanhållna Sveriges namn.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ottokar
Jag tycker att de judiska aktivisterna fått till det ganska bra med begreppet självhatande alternativt självföraktande jude. Det blir som ett rapp med den elektriska kofösaren som skapar insikt om etnicitetens och flockens betydelse
I vart fall här på Flashback så brukar jag inte få replik när jag avslutat något svar med att du måste vara en självhatande svensk. Manskahahusvagn möjligen undantagen.
Ja, varje fungerande ingrupp har ju den här självkorrigerande mekanismen. Tariq Nasheed är ett skruvat och roande exempel på en identitär som inte tvekar att håna det han uppfattar som servila anpasslingar till makten. Vilket ger honom ett inflytande och skapar en tävling om att representera särintresset mest högprofilerat.
Är det bra för samhällsklimatet? Nej, Tariq borde i den bästa av världar utsättas för
etnoskam för sina tribalistiska utsläpp i den mångkulturella atmosfären. Vilket jag är säker på får medhåll av samma sorts tråddeltagare som aldrig skulle DRÖMMA om att skuldbelägga annan identitetspolitik som är halal enligt den partidoktrin som misstas för patriotism.