2019-04-05, 17:33
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lantarbetaren
Här kommer Expressens och Bonniers sanna jag fram.
Gammalt talesätt som beskriver detta.
play both sides against the middle
To manipulate two opposing sides of an argument, conflict, competition, etc., against one another for one's own benefit or advantage.
https://idioms.thefreedictionary.com/play+both+sides
Citera
2019-04-05, 18:48
Medlem
Repatrieras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Tror du verkligen att Bonniers megafoner står för hela förklaringen till galenskaperna? Du ger för stort utrymme åt vingmuttern och dennes arbetsgivare.

Fronten har flyttat till Internet och den har ingen betalvägg. Det har teknokraterna sett till. Kreditexpansionen och konsumtionssamhället med en ökande befolkning leder käpprätt in i en marxistisk dystopi. Det lärde oss bland annat Nietzsche och alla kommunistiska experiment som följde efter hans förutsägelser.
Vad jag tror är att alldeles för många inflytelserika personer sympatiserar med Wolos agenda. Inte därför att Wolo presenterar den eller för att de sympatiserar med Wolos bevekelsegrunder (som psykologiskt antagligen kokar ner till fruktan för/hämndbegär mot den vite mannen p g a andra världskriget) utan därför att de anser att de är gynnade av agendan på olika vis. Problemet med Bonnier, SvT och Aftonbladet är inte huvudsakligen smörjan de trycker utan att de har saknat synliga konkurrenter som sagt sanningen. Detta problem kvarstår
Citera
2019-04-05, 19:02
Medlem
Citat:
Hur skall Expressen ha det egentligen?
Anna Dahlberg har i sina söndagsledare sista åren stöttat en politik på många punkter som först SD i många år fört och sedan KD sista månaderna närmat sig och nu i dagarna M blåkopierar av SD på: en realistisk flyktingpolitik, förändrad integrationspolitik och strängare kriminalpolitik.

Men sista veckorna har Expressen börjat backa. Flera av tidningens ledare handlar nu om angrepp på SD, naturligtvis, men KD får också sina slevar och idag och tidigare råkar M ut för bannstrålen från Expressen.

Här kommer Expressens och Bonniers sanna jag fram. Dahlberg tillåts vara den demokratiska rösten i huset för syns skull men hettar det till – om högerblocket (nazismen) växer hotande mycket enligt Bonnier – krymper Dahlberg ihop till det oväsentliga alibi hon är i det fula spelet och Bonniers verkliga agenda träder åter fram i huvudrollen: den som handlar om att med alla sina mediala medel säkerställa fortsatt sossestyre med nyliberaler och socialliberaler och kommunisterna som knähundarna - även om det innebär snabbare takt i folkutbytet (och evig sossestyre eller i alla fall tills muslimerna börjar bilda eget parti) – eftersom nazisterna, numera inte bara SD utan även KD och snart också M, med alla medel måste kväsas i sin linda.

Anna Dahlbergs ledare är nu, om inte förr, fastslagna som billiga alibin.

Vad är det du syftar på? Ledarartikeln om Björn Söder?

Jag kan tycka att det är onödigt och löjligt av Söder att komma med sådana saker som att Soros "drar i trådarna" och det vore bättre för alla om han helt enkelt lät bli. Kanske kan vi se det som att Expressen hjälper till så att Björn låter bli i fortsättningen? Det mitt teoribygge och jag håller det för mycket troligare än ditt teoribygge.

Jag kan för övrigt inte se hur detta ska påverka politiken annat än att ett litet fåtal personer håller sig till KD i stället för SD för tillfället.
Citera
2019-04-05, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Repatriera
Vad jag tror är att alldeles för många inflytelserika personer sympatiserar med Wolos agenda. Inte därför att Wolo presenterar den eller för att de sympatiserar med Wolos bevekelsegrunder (som psykologiskt antagligen kokar ner till fruktan för/hämndbegär mot den vite mannen p g a andra världskriget) utan därför att de anser att de är gynnade av agendan på olika vis. Problemet med Bonnier, SvT och Aftonbladet är inte huvudsakligen smörjan de trycker utan att de har saknat synliga konkurrenter som sagt sanningen. Detta problem kvarstår

Wolo har ingen "agenda" -- åtminstone inte någon synbar sådan. Inflytelserika personer å andra sidan må ha en sorts infantil nyliberal agenda som syftar till att förenkla för näringslivet, Wolo däremot har det inte.

Frågan om konkurrenter är intressant och där finns det mycket att diskutera. Vilka skulle det vara och hur skulle de så att säga angripa marknaden...
Citera
2019-04-05, 19:32
Medlem
Repatrieras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Wolo har ingen "agenda" -- åtminstone inte någon synbar sådan. Inflytelserika personer å andra sidan må ha en sorts infantil nyliberal agenda som syftar till att förenkla för näringslivet, Wolo däremot har det inte.

Frågan om konkurrenter är intressant och där finns det mycket att diskutera. Vilka skulle det vara och hur skulle de så att säga angripa marknaden...
Wolos agenda är muslimsk massinvandring till Sverige och att de etniska svenskarna skall föda färre barn eller gifta sig med muslimer. Hur jag vet det? Han propagerar för detta 24/7 i sin tidning.
Citera
2019-04-05, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Repatriera
Wolos agenda är muslimsk massinvandring till Sverige och att de etniska svenskarna skall föda färre barn eller gifta sig med muslimer. Hur jag vet det? Han propagerar för detta 24/7 i sin tidning.

Han är liberal så om jag är lite generös här så kan man säga att han lutar åt det hållet, precis som många andra liberaler. Då är ju frågan vad man faktiskt menar med agenda, eller hur? Man kan i så fall hitta ett gäng flashback-skribenter i olika forum med ungefär samma attityder men mer tydliga och säga att de har en agenda. Vad jag menar är att ordet "agenda" blir urvattnat och när det blir det förlorar det sin innebörd. Har varje person med en åsikt en agenda? Har du?
Citera
2019-04-05, 19:43
Medlem
Citat:
Vad är det du syftar på? Ledarartikeln om Björn Söder?

Jag kan tycka att det är onödigt och löjligt av Söder att komma med sådana saker som att Soros "drar i trådarna" och det vore bättre för alla om han helt enkelt lät bli. Kanske kan vi se det som att Expressen hjälper till så att Björn låter bli i fortsättningen? Det mitt teoribygge och jag håller det för mycket troligare än ditt teoribygge.

Jag kan för övrigt inte se hur detta ska påverka politiken annat än att ett litet fåtal personer håller sig till KD i stället för SD för tillfället.

SD kan lämnas därhän för det partiet kommer Expressen att hata till domedagen. Men mot KD och M har Expressen haft inne ett antal mycket unga artiklar sista tiden, vilket förklarar en del. Expressen har inte nått upp till Aftonbladets väntade hets mot den konservativa trion än och det är förväntat, men... Håller för troligt att min teori håller och det är underligt för Expressen och Bonniers övriga tidningar skulle förstå att ökad invandring utgör ett betydligt större hot mot ägarna och deras affärsimperiums vinster än ett i Sverige totalt tusental verkliga nazister som de konservativa partierna definitivt inte vid makten kommer agera på annat vis mot än vad som skett och sker i dagens Sverige med den vänsterliberala regeringen. Lägger man till de ännu värre agenda-tidningarna DN och Sydsvenskan blir jag ännu mer övertygad om att Bonniers övergripande mål är att stämma i bäcken. Den friska bäcken dessvärre.
Senast redigerad av Lantarbetaren 2019-04-05 kl. 19:45.
Citera
2019-04-05, 19:48
Medlem
Repatrieras avatar
Citat:
Han är liberal så om jag är lite generös här så kan man säga att han lutar åt det hållet, precis som många andra liberaler. Då är ju frågan vad man faktiskt menar med agenda, eller hur? Man kan i så fall hitta ett gäng flashback-skribenter i olika forum med ungefär samma attityder men mer tydliga och säga att de har en agenda. Vad jag menar är att ordet "agenda" blir urvattnat och när det blir det förlorar det sin innebörd. Har varje person med en åsikt en agenda? Har du?
Ja du, jag får väl ansluta mig till kören här som tycker att du är helt dum i huvudet. Wolodarski är lika precis lika liberal som George Soros.
Citera
2019-04-05, 19:51
Medlem
Citat:
SD kan lämnas därhän för det partiet kommer Expressen att hata till domedagen. Men mot KD och M har Expressen haft inne ett antal mycket unga artiklar sista tiden, vilket förklarar en del. Expressen har inte nått upp till Aftonbladets väntade hets mot den konservativa trion än. Håller för troligt att min teori håller och det är underligt för Expressen och Bonniers övriga tidningar skulle förstå att ökad invandring utgör ett betydligt större hot mot ägarna och deras affärsimperiums vinster än ett i Sverige totalt tusental verkliga nazister som de konservativa partierna definitivt inte vid makten kommer agera på annat vis mot än vad som skett och sker i dagens Sverige med den vänsterliberala regeringen. Lägger man till de ännu värre agenda-tidningarna DN och Sydsvenskan blir jag ännu mer övertygad om att Bonniers övergripande mål är att stämma i bäcken. Den friska bäcken dessvärre.

Ja, eftersom ett "konservativt block" kan vara på gång vill naturligtvis de på Expressen ge sina åsikter kring det. Det har vi sett fler exempel på i tråden. Och det är självklart att de gör det, det är ju vad som pågår i politiken.

Som jag ser det så är det uppenbart att "Bonnier" inte är en part i det hela alls, med tanke på de olika angreppssätt DI och Expressen har jämfört med de tidningar du nämner: DN och SDS. Jag har mycket svårt att tro att de svenska nazisterna är med i beräkningen alls. Mer skrattretande grupp får man leta länge efter. Den bäck som finns att stämma är invandringsfloden, någon annan existerar inte.
Senast redigerad av experten10 2019-04-05 kl. 19:54.
Citera
2019-04-05, 21:42
Medlem
Citat:
Om man är chefredaktör på en mäktig tidning och har en politisk linje, har man definitivt en agenda. Det är väl inte så mycket att argumentera om. Och om inte Wolos agenda är uppenbar för dig, ja det är ju ditt problem. Som ju grunden inte har ett dyft att göra med etnicitet, liksom att Söders kritik på Soros inte heller har något med etniciteten på Soros att göra. Att en intelligent hen som du inte vill(?) inse detta tyder ju snarare att du själv har någon sorts agenda, som då måste vara att förvilla. Och om jag varit svagt ointresserad av dig tidigare, så är det ju tråkigt att nu få andras fördomar om dig bekräftade.
Citera
2019-04-05, 22:11
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik.Blodyx
Ser nästan ut som en tanke att Blair och hans "New Labour" mellan åren 1997-2010 fyrdubblade invandringen till England samtidigt som den organiserade judenheten öste in pengar i partiet. Blairs underhuggare, den vedervärdiga judinnan Barbara Roche, brukar beskyllas för att ha "changed the face of England" med sina policybeslut fattade i mörkret. Beslut som bl a innebar att MENA-ockupanter som förut varit tvungna att genomgå asylprövning nu fick en motorväg in i landet via systemet med "arbetskraftsinvandring".

Det Cwejman ger uttryck för är den outhärdligt hycklande judiska exklusiviteten där en måttstock används för att bedöma judenheten och Israel, och en annan används för resten av mänskligheten. Det spelar liksom ingen roll hur många oskyldiga palestinska barn judestaten avrättar, hur många brott mot mänskligheten Israel gör sig skyldigt till, all kritik mot Israel vilar på antisemitisk grund enligt Göteborgs judiske prins.

Tidigare i tråden talades det om Golem, den judiska skapelse som vänder sig mot rabbinen. I ett alltmer tribalistiskt mångkulturellt samhälle så kommer judarna förlora sitt förintelseprivilegium och börja bedömas utefter sina faktiska handlingar. Jag tror att framtidens Golems skrämmer Cwejman och hans förhudslösa stamfränder. Dissidentjuden David Cole skrev om just detta i veckan:

https://www.takimag.com/article/stop...-already/print

Negrer och araber i västlandet samt deras politiker formade av intersektionell ideologi skiter helt enkelt i Cwejman och hans veklagan och tjut om antisemitism, och den vita vänstern med silikonbimbos som Ekis-Ekman erkänner inte heller den judiska överheten. Det börjar helt enkelt bli svårt att försvara en judestat som får Hollywoodnazister att framstå som kattungar.

Judarna är på väg att bli en stam bland alla andra.

En stam bland alla andra är verkligen inte ett öde gott nog. Nej, nej. Man ska helt enkelt ha den där särställningen som världshistoriens mest lidande folk och därmed rätt att kräva tribut intill tidens ände. Att svenskarna nära nog mangrannt är Förintelsebekännande är långt ifrån tillräckligt. Förintelsen ska inte bara erkännas som orättfärdig ondska, den ska erkännas som särskilt orättfärdig ondska exklusivt riktad mot juden. Just denna exklusivitet håller på att glida judenheten ur händerna i vår relativiserande samtid och det kan absolut inte accepteras.

Visserligen är det, enligt Ingrid Lomfors, glädjande att så många svenskar känner sig säkra på att Förintelsen inträffat, MEN:
För första gången har en undersökning gjorts där svenska folket har fått svara på frågan om Förintelsen har ägt rum – 98 procent svarar ja. Undersökningen har gjorts av myndigheten Forum för levande historia.

– Jag skulle nog säga att jag blev positivt överraskad. Jag hade nog väntat mig kanske en mer komplex bild, lite mer av historieförnekelse, säger Ingrid Lomfors, överintendent på myndigheten Forum för levande historia.

De senaste åren har det varit flera attentat mot synagogor i Sverige och Ingrid Lomfors upplever att klimatet hårdnat, att antisemitismen är mer öppen.

Det är en anledning till att den här undersökningen gjordes.
[...]
Själva definitionen, hur Förintelsen beskrivs har förändrats över tid, något de märker i undersökningen, säger Ingrid Lomfors.

– Definitionen har blivit bredare och bredare kan man säga, att man inkluderar fler så kallade offergrupper, säger hon.

Jag frågade Marabell Gebretensaye och Åke Öhman hur de skulle beskriva Förintelsen:

– Det var ju folkmord på judar och massa andra etniciteter runt om i Europa, säger Marabell Gebretensaye.

Och hur skulle du definiera Förintelsen?

– Det här att man i nazityskland dödade massa judar, säger Åke Öhman.

Forskningen om Förintelsen handlade i början om folkmordet på omkring sex miljoner judar, även om själva begreppet Förintelsen kom senare.

Undersökningen visar alltså att många även räknar in andra offergrupper, som till exempel romer, homosexuella och funktionsnedsatta som en del av Förintelsen. Något som nu gör att myndigheten Forum för levande historia, i sitt vidare arbete, måste vara noga med vad de menar när de talar om förintelsen.
https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7190905

Ja kära nån, inte får Förintelsens varumärke solkas av zigenartiggare, Pride-bögar eller vanföra. Släpps slika kategorier in i offerstatusens fulla gemenskap är det lätt hänt att det går som i denna artikel från Sveriges Radio där Förintelsen till sist tappade versalen och blev gemen - förintelsen.

De välmenande svenskarna svarade väluppfostrat att o ja, man vill gärna höra mer om Förintelsen, det kan aldrig bli för mycket. Detta svenska folk som ständigt anklagas för gruvlig antisemitism erbjuder alltså semiten ett villigt öra och en trygg hamn för förmedling av den högst subjektiva berättelsen om den egna gruppens alldeles särskilt upphöjda lidande. Men inte är Lomforsarna nöjda med det inte.
Citera
2019-04-05, 23:39
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Har varje person med en åsikt en agenda? Har du?
Nu frågade du inte mig...men jag har en agenda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in