2018-09-08, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleochchokladfabriken
Eva Landahl, ansvarig utgivare på SVT försvarar sig;
https://www.svt.se/nyheter/svt-s-mar...i-slutdebatten

Citat;
"Frågor har ställts om varför SVT i diskussionen som följde efter partiledarnas slutdebatt markerade mot ett av Jimmie Åkessons uttalanden.

I debatten säger Jimmie Åkesson så här:

– ”Bara invandrare får jobb så kommer allt att lösa sig” – det har de sagt hela tiden. Det händer inte, det blir inte så. Därför måste man ställa frågan varför det är så svårt för de här människorna att få jobb. Det är för att de inte är svenskar. De passar inte in i Sverige, sa Åkesson (SD).

Uttalandet är generaliserande och pekar ut invandrare som en grupp som inte är svenskar och som inte passar in i Sverige."

Och som av en ren slump så hade Eva Landahl likeat 2 stark anti-sd tweets. Självlart måste hon gå. Men, SVT hade räknat med att detta skulle passera utan allmänhetens kännedom, och detta måste ju i allmänhetens ögon bara spä på föraktet och fördomarna mot dess nuvarande form utav Public service.

https://www.expressen.se/nyheter/val...l-efter-valet/

Citat;
"Eva Landahl valde att meddela att hon inte kan vara ansvarig utgivare för SVT:s valvaka på söndag efter en dag av kritik. Först kritiserades hon för beslutet att ta avstånd från Jimmie Åkessons uttalanden om invandrare och jobb i partiledardebatten - och för att förvanskat vad han sagt när hon fattade beslutet.

Och under lördagskvällen kunde Expressen avslöja att hon gillat två SD-kritiska inlägg på Twitter. Två av de 17 gilla-markeringar hon gjort på Twitter är kritiska till SD.

"SD är ett helt onödigt parti”, stod det i ett av Twitterinläggen som Eva Landahl gillade i juni förra året.

Några minuter efter Expressens publicering meddelade Eva Landahl på SVT:s sajt apropå kritiken efter partiledardebatten:

"Vi är ense om det skulle ha blivit bättre och begripligare för publiken om vi bemött uttalandet på ett annat sätt efter debatten, exempelvis genom direkta frågor."

"Under kvällen har det också rests frågor om att jag har ”gillat” två SD-kritiska artiklar på twitter 2017 och 2014, samt en kommentar av en SD-politiker. Jag vet att jag läst artiklarna men jag har inte förrän i dag varit medveten om att jag också kommit åt att gilla dem. Det är förklaringen men jag förstår att den inte kommer anses tillfredställande."

"För att inte valrörelsens sista dag ska skuggas av en diskussion om detta så väljer jag att lämna över utgivarskapet för valprogrammen och att inte delta i resten av valbevakningen", skriver Landahl.

Anne Lagercrantz om att Eva Landahl gillat SD-kritiska twitterinlägg:

– Jag tycker att det här är väldigt olyckligt. Det här strider mot våra riktlinjer. Man kan inte delta i valdebatten genom att ta ställning."
Senast redigerad av kalleochchokladfabriken 2018-09-08 kl. 21:48.
Citera
2018-09-08, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Sfeir uppmärksammar nu svenska MB:s Mustafa al-Sayeds Issas uppmaning till muslimer att inte rösta på sossarna( har tidigare postat det inlägget från Issa i tråden ):

https://twitter.com/ChristerSfeir/st...43988628082689

Ekot har gjort en uppföljning igår:

https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7038548

Intressant fortsättning:

Citat:
@ChristerSfeir
2 tim
Förklaringen är att den mest spridda versionen av påverkanstexten är planterad för att skada socialdemokraterna. Det är min slutsats efter att, under 10-dagars tid, ha skummat igenom tusentalsinlägg från drygt 20-talet profiler som spridit texten.
https://twitter.com/ChristerSfeir/st...43988628082689

Ser ut som att svenska MB ligger bakom en smutsig påverkansoperation inför valet. Man vill av naturliga skäl skada såväl moderater som SD, samt få med socialdemokraterna i fallet. Syftet är att stärka Vänsterpartiet och Miljöpartiet.

( Inläggen som berör påverkansoperationen skulle kunna flyttas till en egen tråd, eller infogas i islamisttråden ).
Citera
2018-09-08, 22:52
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Intressant fortsättning:
...
Ser ut som att svenska MB ligger bakom en smutsig påverkansoperation inför valet. Man vill av naturliga skäl skada såväl moderater som SD, samt få med socialdemokraterna i fallet. Syftet är att stärka Vänsterpartiet och Miljöpartiet.

Svenska MB?
Hur tänker du nu?

MB är en internationell organisation. Alltså är det en som det också visat sig en internationell påverkansoperation.

Mediekriget om mångkulturen ÄR ett internationellt krig. Sverige är bara ett frontavsnitt.
Citera
2018-09-08, 23:42
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Inför det här valet, de senaste dagarna här har jag en surrealistisk känsla. Likt när Berlin skulle försvaras och tyskarna skulle mobilisera ett försvar med förband som inte längre fanns.

Jag har haft EXAKT samma känsla, och dessutom har EXAKT samma liknelse slagit mig. Vad vi ser är propagandasamhällets fall.

Sveriges eliter har aldrig varit bäst på någonting, utom propaganda. Den svenska propagandan, framför allt baserad på Socialdemokraternas historieskrivning, är i världsklass. Barnen fostras från start i detta. En majoritet av svenskarna är uppvuxna med, och troende på, att Sverige är det bästa landet i världen, att alla andra vill vara svenskar och att hela världen egentligen är oförlösta svenskar, och att "det svenska systemet" är det enda tänkbara för världens modernaste och mest progressiva land, och i förlängningen alla människor i världen.

"In Sweden we have a system".

Samtidigt har en förbryllande mängd svenskar aldrig funderat på varför alla svenskar tycker samma sak, och anser att alla andra svenskar ska tycka samma sak. Att åsiktslikriktning skulle vara önskvärt. I de flesta länder finns det en enorm spännvidd av åsikter och alla är inte socialliberaler. Detta tycker svensken är otryggt och destabiliserande. Det är viktigare med "regeringsduglighet", vilket definieras av hur väl man bugar inför Det Heliga Systemet och hur mycket av andras resurser man konfiskerar och redistribuerar.

Den svenska kombinationen av dels självgodhet, dels missunnsamhet mot de egna, är unik i världen.

Man blir till och med upprörd över människor som så generöst erbjudits Svenskhet i Systemet och helt uppenbart ändå inte är svenskar. De tar inte i hand, de konspirerar för SINA EGNA intressen inom VÅRA partier, de kastar ut kvinnor från balkonger. Samtidigt är detta ganska vanligt i många länder. Det är till och med antagligen vanligare än att vara svensk. Men eftersom alla importer egentligen är oförlösta svenskar kan detta helt enkelt avskrivas som -- individen var inte tillräckligt systemtroende. Vi kan inte ha varit tillräckligt inkluderande in i Systemet. Om de bara förstod Systemet. Folket måste nog anstränga sig mer.

Ni kanske har noterat att eliterna beklagar sig över "sverigebilden" och "ett samhälle som slits sönder". De är ju själva ansvariga för det som lett till detta; men det struntar de förstås i eller har inte förmågan att förstå, det de klagar på är att propagandan inte längre fungerar, att andra åsikter får komma fram. "Sverigebilden", propagandan, får inte störas av den besvärliga verkligheten. "Splittringarna" måste döljas genom glättiga TV-reportage, propaganda, om hur fint allting är. Systemet får inte bli utsatt för misstro och det fascinerande är att så många deklarerar det helt öppet. De försvarar sin värld av propaganda. Om propagandan inte längre fungerar måste det bero på annan, bättre propaganda. Det måste vara ryssarna!

Många har jobbat inom denna propagandavärld i hela sina liv, där de ägnat sig åt att reproducera andras propaganda. Det är samma sak som händer i alla sekter. En grupp programmeras av karismatiska ledare (som ofta är troende själva, för all del) och sätter igång att reproducera sektens normer och sprida budskapet. Budskapet är alltid heligt. Det finns alltid ett okränkbart System. Efter några generationer sker normreproduktionen helt mekaniskt och ju längre det får fortgå, desto mindre övertygande blir budskapet och desto mindre entusiastiskt sker reproduktionen. Men den fortgår.

Vad du, Nostradumbass, egentligen beskriver är att du är en av de som propagandan inte alls biter på längre. Du har insett att de falska sociala identifikationer/tvång som propaganda är till för att skapa egentligen inte finns; och då kan du enkelt se att dessa "goda krafter" är pappersprodukter, imaginära arméer. Alla propagandakanaler skriker nu ut samfällt, på högsta volym, NAZINAZINAZIHITLERHITLERHITLER och det skiter du i. Jag med. Det finns dock många, många, en absolut majoritet, som påverkas och reproducerar. Du har säkert slutat bry dig om reklam ungefär samtidigt. Jag med. Det beror på samma sak; reklam består också av falska sociala identifikationer. Vi förkastar detta och söker autenticitet.

Margot Wallström tror på det hon säger. Hon tror att om hon säger det så kommer det ske. Hon har ju varit med om att importera miljoner ickeeuropéer till Europa och Sverige och hävdat att det inte kommer vara ett problem. Hennes parti har placerat ut hundratusentals i obygden "för att hålla landsbygden levande", utan att tillsynes inse att det de istället gjort är att skapa utländska etniska enklaver. Systemet kommer se till att det goda sker om de magiska orden uttalas. Arméerna kommer resa sig. Alla som sätter sin fot på den svenska jorden kommer bli svenskar.

Om några timmar kommer flera miljoner svenskar rösta på SD och AfS. Trots detta kommer dessa inte att representeras i propagandamedierna. Där kommer miljonerna -- din arbetskamrat, din granne, din son, din syster -- reduceras till ett nummer, ett oönskat nummer. Det är FEL på dessa. De är defekta, de är omänniskor. Man kommer inte diskutera något slags systemfel som människor protesterar mot. Man kommer inte diskutera eliternas vanföreställningar, korruption och förräderi mot sina egna folk. Man kommer diskutera hur det kunde gå så fel och hur miljonerna ska berövas sin röst och hur Systemet ska kunna bibehållas när människor inte förstår sitt bästa, som är Systemet. Man kommer inte leta upp någon intelligent röst som får analysera vad som händer. Ingen i tråden kommer få ett PM. Man kommer framför allt inte att ta upp att en på fyra som man möter på stan inte längre är systemtroende. Det vore verkligen inte bra för sverigebilden.

In Sweden we have a system. Ett system. Och hör sen, din jävel!

Egentligen är det, för eliterna och speciellt de i medierna, ingen större skillnad på balkongkastaren och sverigedemokraten. Båda har erbjudits plats i Systemet men inte vördat detta heliga. Det är beklagligt men det finns ingen anledning till självkritik. Vi tvår våra händer, folket gör fel, nu ska de få.

Det är nu det farliga börjar, för när propagandan fallerar tar den råa makten vid. Där kommer det bortsmältande gammelmedia ivrigt och lydigt bjäbbande ställa sig på den auktoritära maktens sida. Förr kunde de skapa falska moraliska normer och då styrde de politikerna; nu kräver allt fler högljutt deras huvuden på fat, ger fingret åt propagandan, och då är det dags för politikerna att styra media igen.

Det är trots allt bara en fråga om business och kontrollen över skattefarmen måste bibehållas.
Citera
2018-09-08, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleochchokladfabriken
Och som av en ren slump så hade Eva Landahl likeat 2 stark anti-sd tweets. Självlart måste hon gå. Men, SVT hade räknat med att detta skulle passera utan allmänhetens kännedom, och detta måste ju i allmänhetens ögon bara spä på föraktet och fördomarna mot dess nuvarande form utav Public service.

https://www.expressen.se/nyheter/val...l-efter-valet/

Citat;
"Eva Landahl valde att meddela att hon inte kan vara ansvarig utgivare för SVT:s valvaka på söndag efter en dag av kritik. Först kritiserades hon för beslutet att ta avstånd från Jimmie Åkessons uttalanden om invandrare och jobb i partiledardebatten - och för att förvanskat vad han sagt när hon fattade beslutet.

Och under lördagskvällen kunde Expressen avslöja att hon gillat två SD-kritiska inlägg på Twitter. Två av de 17 gilla-markeringar hon gjort på Twitter är kritiska till SD.

"SD är ett helt onödigt parti”, stod det i ett av Twitterinläggen som Eva Landahl gillade i juni förra året.

Några minuter efter Expressens publicering meddelade Eva Landahl på SVT:s sajt apropå kritiken efter partiledardebatten:

"Vi är ense om det skulle ha blivit bättre och begripligare för publiken om vi bemött uttalandet på ett annat sätt efter debatten, exempelvis genom direkta frågor."

"Under kvällen har det också rests frågor om att jag har ”gillat” två SD-kritiska artiklar på twitter 2017 och 2014, samt en kommentar av en SD-politiker. Jag vet att jag läst artiklarna men jag har inte förrän i dag varit medveten om att jag också kommit åt att gilla dem. Det är förklaringen men jag förstår att den inte kommer anses tillfredställande."

"För att inte valrörelsens sista dag ska skuggas av en diskussion om detta så väljer jag att lämna över utgivarskapet för valprogrammen och att inte delta i resten av valbevakningen", skriver Landahl.

Anne Lagercrantz om att Eva Landahl gillat SD-kritiska twitterinlägg:

– Jag tycker att det här är väldigt olyckligt. Det här strider mot våra riktlinjer. Man kan inte delta i valdebatten genom att ta ställning."
Citat:
Jag vet att jag läst artiklarna men jag har inte förrän i dag varit medveten om att jag också kommit åt att gilla dem.

Visst lilla gumman.

Måste ju vara årets citat. Vi tar det igen:

Citat:
Jag vet att jag läst artiklarna men jag har inte förrän i dag varit medveten om att jag också kommit åt att gilla dem.
Citera
2018-09-08, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Svenska MB?
Hur tänker du nu?

MB är en internationell organisation. Alltså är det en som det också visat sig en internationell påverkansoperation.

Mediekriget om mångkulturen ÄR ett internationellt krig. Sverige är bara ett frontavsnitt.

Av allt att döma är ursprungsdokumentet sannolikt författat i Sverige:

Citat:
Christer Sfeirكريستر
‏@ChristerSfeir

Min syn på påverkanstexten på arabiska. Snubben i Kuwait kan omöjligen författat texten vilket jag nämnt tidigare. Den som skrivit den är väl förtrogen med svenska förhåklllanden och visste exakt att trycka på rätt knappar. Vissa påståenden är purfärska, som tex kravet >>
#svpol
----
..på åldersgräns för hijab på 18 år kom från SD snubbe 20 augusti. Andra punkter är mer subtila som tex förbudet mot halalkött istället för halalslakt. Det hotar utövande muslimers tillgång till kött överhuvudtaget.>>
https://twitter.com/ChristerSfeir/st...35317000069121

Citat:
@LinaJasmina
3 sep.
Här är meddelandet originalform samt översatt av @ChristerSfeir

I orginalmeddelandet är "arbetsförmedlingen" skrivet med latinska bokstäver och ett svenskt ö. Tyder alltså på att ursprungskällan är boendes i Sverige.

Inlägget har endast 5 gilla,alla av syrier boendes i Syrien.
https://twitter.com/LinaJasmina/stat...73220860399616

Att dokumentet sprids via en man i Kuwait med MB-kopplingar, kan rimligen förklaras av att svenska MB utnyttjat sitt internationella nätverk. Men, tror knappast att vare sig den syriska, egyptiska eller europeiska grenen av MB har något primärt intresse av att initiera en påverkansoperation riktad mot det svenska valet - däremot skulle man hjälpa den svenska grenen.

Det är mina spekulationer. Får se vad Sfeir kommer fram till, han verkar ha grävt ordentligt och är betydligt mer insatt i de här rörelserna.
Citera
2018-09-09, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Lyssnade på intervjun med Scherman. Det jag tog med mig av relevans för trådens ämne var att den gamle Bonnier VDn verkligen tryckte på att Bonniers haft för lite fokus på vinst och att de istället prioritet ideologiproduktionen.

Som jag ser det så är i princip ett av trådens stora tvisteämnen därmed avslutat.

Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Notera också hur Scherman inte gillar att ägarfamiljen inte vill ge tydliga direktiv.

Vad Edgerton säger här är vad Scherman konkret har sagt. D.v.s frånvaron av direktiv.

Jag håller med dig, Ottokar, om att tvisteämnet är avslutat men åt rakt motsatt håll. "Inte vill ge tydliga direktiv" -- det kan knappast uttryckas klarare än så.

Startar du en tidning i dag och kör de normala rekryteringsprocesserna så kommer du på köpet att få ideologiproduktion utan att själv lyfta ett finger. Den hårda sanningen är nämligen den att den typiska journalisten tror på vad han eller hon skriver. Det existerar ingen styrning, har aldrig gjort.

Faktum är att det här påminner mig om hur exempelvis Bonnier-folk på allvar tror att svensk "alternativ" media styrs av Moskva. Anledningen är att de inte kan föreställa sig att det finns folk som inte håller med dem. Alltså måste det vara "styrt". Spegelbilden av din uppfattning.
Citera
2018-09-09, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Vad Edgerton säger här är vad Scherman konkret har sagt. D.v.s frånvaron av direktiv.

Jag håller med dig, Ottokar, om att tvisteämnet är avslutat men åt rakt motsatt håll. "Inte vill ge tydliga direktiv" -- det kan knappast uttryckas klarare än så.

Startar du en tidning i dag och kör de normala rekryteringsprocesserna så kommer du på köpet att få ideologiproduktion utan att själv lyfta ett finger. Den hårda sanningen är nämligen den att den typiska journalisten tror på vad han eller hon skriver. Det existerar ingen styrning, har aldrig gjort.

Faktum är att det här påminner mig om hur exempelvis Bonnier-folk på allvar tror att svensk "alternativ" media styrs av Moskva. Anledningen är att de inte kan föreställa sig att det finns folk som inte håller med dem. Alltså måste det vara "styrt". Spegelbilden av din uppfattning.

Ämnen är inte avslutat men till saken hör att Bonnier ger direktiv men inte i detaljfrågor. Journalisterna har autonomi att själv designa propagandan. De har bara fått en riktlinje. Till exempel tycker Bonnier att EU är bra och så säger de att EU är bra men sedan är det upp för journalisterna att hitta på sätt att göra EU aptitligt för sina läsare. Det Bonnier har sagt nu att de inte längre tänker ägna sig åt bara propaganda. De vill också börja tjäna pengar igen men propagandan skall bestå. Uppgiften blir där med nästan omöjlig och i synnerhet med att media på grund av teknikskiftet är på väg att försvinna. Åsa Lindborg skriver själv om det idag i en kort notis;

Citat:
Jag har ätit middag med Eva Landahl två gånger, för flera år sedan, och borde därför inte skriva den här texten. Jag gör det ändå. Jag tycker det var fel av SVT att ta avstånd från Jimmie Åkessons uttalande om jobb och invandrare. Det var en debatt som hade till uppgift att upplysa tittarna om vad som står på spel den 9 september. Han fick inte stå oemotsagd. Han fick inte ens tala till punkt innan han blev avbruten av den mer humanistiskt sinnade delen av borgerligheten. Det är ändå inte svårt att förstå att SVT gjorde som de gjorde. Producenter, programledare och partiledare har en extrem arbetsbörda nu, alla är stressade och agerar i en pressad situation. Som utomstående har man som privilegium att tvärsäkert säga hur SVT borde ha gjort istället, men demokratiparagrafen är svårtolkad. Innebörden av ”alla människors lika värde” är synnerligen rörlig materia. Efter Expressens avslöjanden att Eva Landahl två gånger på Twitter har ”gillat” SD-kritik, plockas hon bort som producent för valvakan. Det var ett helt korrekt beslut, men händelsen borde vara ett uppvaknande för alla journalister. Eva Landahl har nämligen ett magert brottsregister jämför med många kollegor. Journalister inom public service, inte minst radions utrikeskorrespondenter, har i åratal vräkt ur politiska litanior på sociala medier. De tar ställning, driver frågor och delar texter på ett sätt som på allvar undergräver trovärdigheten. Samma sak kan sägas om journalister på alla mediehus. Det är helt obegripligt att journalister tror att läsarna, lyssnarna och tittarna ska kunna göra åtskillnad på vad de tycker privat och vad de gör professionellt. Vi måste också dra upp en glasklar linje mellan de som har till uppgift att formulera åsikter, som kultur- och ledarskribenter, och andra. Journalistiken lever under två hot. Ett är från högerpopulister som ser medierna som sin fiende och inte så sällan har rätt i det. Det andra är från journalister som bygger sina varumärken på sociala medier. När SD har 20 procent av väljarna i ryggen får vi i medierna ett akut behov av en kollektiv uppstädning. Särskilt public service, eftersom SD inte är ensamma om sin kritik. Många Moderater vill ju också gärna karva i den verksamheten.

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/...sons-uttalande

I princip är det en varning till journalister men också många andra verksamma i byråkratin, skolan, akademin, näringslivet osv. Det är inte säkert att maktförhållandet kommer att bestå och så många människor ur eliten har sagt och skrivit så mycket skit på sociala medier och i tidningar. För att inte tala om TV-program med rent politiska innehåll. Du har byråkrater som förvägrar gamla SDU bidrag och sedan sitter och skriver skit om Sverigedemokraterna på Facebook. Alternativa medier sprider det här. Nu har SD hoppat av SVT:s valvaka. Nu handlar det inte bar om någon uteslutning av Expressen (som förra valet) men av Public Service. Antagligen går SD till valvakan på TV4 istället. Många journalister har fortfarande inte fattat att det inte är 2010 längre. Du kan inte behandla Jimmie med 25-30 procent av väljarna i ryggen hur som helst. Det straffar sig. I Dansk media har man fattat det här. De är istället helt neutrala och ger en plattform till alla uttrycka sin åsikt så länge du argumenterar för den.

Hur som helst kommer SD få 25+ procent i det här valet och Alternativ för Sverige kommer få omkring 1 procent. Medborgerlig Samling kommer få omkring 0.5 procent. Den här VALU som SVT kommer presentera kommer slå helt åt helvete fel. Precis samma parodi som uppstod i valet 2014 när SD fick ett skitresultat och allt eftersom valnatten blev längre så ökade resultatet. Ni kommer ihåg SVT:s valvaka (och CNN:s valvaka) av Presidentvalet 2016. Typ, alla med någon form av politisk kunskap visste att Donald Trump skulle vinna eftersom de här opinionsmätningarna är dravel. Allt eftersom natten gick så förlorade Clinton på delstat efter delstat. Det samma är sant för Brexit – etablissemanget fick inte in att en majoritet av britterna inte ville vara med i EU och så blev allt ett uppvaknande på valnatten.
Citera
2018-09-09, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
I princip är det en varning till journalister men också många andra verksamma i byråkratin, skolan, akademin, näringslivet osv. Det är inte säkert att maktförhållandet kommer att bestå och så många människor ur eliten har sagt och skrivit så mycket skit på sociala medier och i tidningar. För att inte tala om TV-program med rent politiska innehåll. Du har byråkrater som förvägrar gamla SDU bidrag och sedan sitter och skriver skit om Sverigedemokraterna på Facebook. Alternativa medier sprider det här. Nu har SD hoppat av SVT:s valvaka. Nu handlar det inte bar om någon uteslutning av Expressen (som förra valet) men av Public Service. Antagligen går SD till valvakan på TV4 istället. Många journalister har fortfarande inte fattat att det inte är 2010 längre. Du kan inte behandla Jimmie med 25-30 procent av väljarna i ryggen hur som helst. Det straffar sig. I Dansk media har man fattat det här. De är istället helt neutrala och ger en plattform till alla uttrycka sin åsikt så länge du argumenterar för den.

Hur som helst kommer SD få 25+ procent i det här valet och Alternativ för Sverige kommer få omkring 1 procent. Medborgerlig Samling kommer få omkring 0.5 procent. Den här VALU som SVT kommer presentera kommer slå helt åt helvete fel. Precis samma parodi som uppstod i valet 2014 när SD fick ett skitresultat och allt eftersom valnatten blev längre så ökade resultatet. Ni kommer ihåg SVT:s valvaka (och CNN:s valvaka) av Presidentvalet 2016. Typ, alla med någon form av politisk kunskap visste att Donald Trump skulle vinna eftersom de här opinionsmätningarna är dravel. Allt eftersom natten gick så förlorade Clinton på delstat efter delstat. Det samma är sant för Brexit – etablissemanget fick inte in att en majoritet av britterna inte ville vara med i EU och så blev allt ett uppvaknande på valnatten.
Skrev precis i en annan tråd att den sverigevänliga sidan har egen majoritet om fyra år om de senaste 20 årens utveckling står sig och inget tyder på att den inte skulle göra det.

Då kan Public service läggar ned och presstödet avskaffas; finansieringen till genusideologin strypas o.s.v. o.s.v. Det är bara fyra år bort. I stort sett imorgon. Fyra år är ingen tid alls.
Citera
2018-09-09, 03:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Skrev precis i en annan tråd att den sverigevänliga sidan har egen majoritet om fyra år om de senaste 20 årens utveckling står sig och inget tyder på att den inte skulle göra det.

Då kan Public service läggar ned och presstödet avskaffas; finansieringen till genusideologin strypas o.s.v. o.s.v. Det är bara fyra år bort. I stort sett imorgon. Fyra år är ingen tid alls.

Ja, visst kommer nationalistiska/populistiska partier ha en majoritet i valet 2022 eller i alla fall en nära majoritet. Partier så som Sverigedemokraterna, Alternativ för Sverige och även Medborgerlig Samling är bra mycket bättre partier än de etablerade partierna. Om du till är liberal kan du lika gärna rösta på Medborgerlig Samling. Om du är sosse kan du lika gärna rösta på Sverigedemokraterna och är du moderat får du mer ut av Alternativ för Sverige. Faktum är att vår elit inte lär sig någonting. De är helt oförbätterliga. Notera att Åsa Lindborg sågar ”Alla människor är lika värde” skitsnacket. Det är ingen jävel som vet vad det betyder. Det är som begreppet "frihet". Utan en klar definition kan det betyda vad som helst. Detta är fullkomligt livsfarligt eftersom det leder till godtycke och att människor på riktigt kan fara illa. Ett land skall styra av lag. Det skall inte styra av godtyckliga gummiparagrafer där du kan läsa in vad du än behagar.

Jag tror det var någon vänsterinriktad aktivist i lärarförbundet som här om dagen gick ut och undrade vad i helvete politikerna menar med de helt förvridna läroplanerna som är fyllda med rent skitsnack, hokuspokus och vansinne. Jag vet många jurister som är trötta på politiker som skriver lagtext som påminner om något som en nedrökt hippie skulle kunna ha skrivit ihop. Politikerna lär sig dock inte och det är därför Jimmie Åkesson kommer bli statsminister i valet 2022 om eliterna inte vaknar upp men det kommer de inte göra som vi alla vet. De är förlorade. Men som sagt. Jag kommer att ha den här sången i huvudet när jag röstar om ett par timmar.

https://www.youtube.com/watch?v=F7OvPTmhtiY

Fuck em
Senast redigerad av Edgerton 2018-09-09 kl. 03:49.
Citera
2018-09-09, 05:20
Medlem
freshboys avatar
Jag tänkte samma sak.

Idag är den gamla regimens sista dag.

Der Untergang (2004) Official HD Trailer [1080p]
https://www.youtube.com/watch?v=2dzKgq4zl4E

Då blandades giftdrinkar och man eldade komprometterande saker som brev, dokument och uniformer.

9 och 10 september 2018 spenderar nog många i Sverige med att rensa, eller till och med stänga ner, sina sociala medier konton. Vem vet vad man "kommit åt"?

Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Inför det här valet, de senaste dagarna här har jag en surrealistisk känsla. Likt när Berlin skulle försvaras och tyskarna skulle mobilisera ett försvar med förband som inte längre fanns. Den gången föll riktiga granater. Den här gången faller värdegrundsgranat på värdegrundsgranat ner i Kungsträdgården, och Margot Wallström inser att "det är allvar nu".

Det hon sedan säger är mycket talande, hon pratar om behovet att "skapa motkrafter" mot det som händer. Och sedan "mobilisera goda krafter". Det finns dock inga "motkrafter" att mobilisera, dessa måste man först skapa. Två dagar innan valet!

Etablissemanget är färdigt. Och Bonniers är dödsdömda som mediabolag. Allt trillar sönder i en välkoreograferad dödsdans.

Requiem for a socialdemokratisk dream. Men det är inte slutet, det är bara slutet på en epok. Och det, mitt i allt kaos, gör mig fylld med tillförsikt. 9 september 2018 är vår "nine eleven" fast åt andra hållet. En förlösande reboot.
Citera
2018-09-09, 06:22
Medlem
freshboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Visst lilla gumman.

Måste ju vara årets citat. Vi tar det igen:

https://twitter.com/evlan?lang=en
17 likes totalt.
Varav 2 SD kritiska.

En slump, eller ett mönster?

Är 11,8% av alla svenska nyhetsartiklar SD-kritiska? Känns lite väl högt för att vara en slump.

1 av 17 hade hon kunnat komma undan med, inte 2 av 17.
Senast redigerad av freshboy 2018-09-09 kl. 06:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in