Här har vi nu möjlighet att skåda in i ett PK-psyke. Anna Högstedt, titulerad filmregissör med alstren Burka Songs 2.0 och A safe space for the wild på samvetet, låter oss få tillgång till de inre vindlingarna i PK-universum.
Höst och höstlöv, allhelgona imorgon.
Citat:
Då ska jag tända ljus för mina döda. Jag hade tänkt berätta om när jag vakade vid en dödsbädd, men något gör att jag inte kan det. När jag försöker skriva om en mormors död den här hösten så tänker jag bara på vilka jag inte pratar om. Jag är rädd för den tystnad jag inte då bryter. Jag tänker på hösten för två år sedan, när så många stod redo för att ta emot människor som kom hit på flykt. Jag tänker på den här hösten, på lagändringarna mellan dessa höstar, och på tystnaden som har lagt sig över Medelhavet som en dimma. Jag kommer på mig själv att undra vad som händer där nu, och sedan tappa bort den tanken bland filmklipp och deadlines och dagishämtningar. Det här är hösten när jag kan vara gravid utan en tanke på hur det skulle kännas att vara på flykt med mina barn.
Sedan lite rejäl nazistprotest medelst glitterkastande.
Citat:
Jag tänker att jag är inte mest rädd för dem, jag är mycket mer rädd för tystnaden som brer ut sig när rätten att söka skydd skärs ner. Eller när moskéer brinner. Jag är rädd för den kollektiva glömskan av döden på Medelhavet, av den annalkande vinterkylan i lägren i Grekland, av det språk som ger människor rätt till liv, att glittret den här dagen inte hjälper mig från att vara en del av den glömskan. Jag söker mig till dem som inte har möjlighet att glömma, jag tänker att deras sällskap ska göra det omöjligt också för mig. Jag läser om tjejen som nekas anställning på grund av sin slöja, jag ringer Fatima, jag ringer Maimona. Jag läser om tjejen som får sin slöja avsliten, och en sten i tinningen på gatan i den stad som också är min.
Citat:
Det här är hösten när sorgearbete, för mig, innebär att arbeta för att inte glömma, trots att jag erbjuds alla möjligheter till det.
Citat:
Det känns ibland som att försöka vandra uppför när en stor flock kommer emot en på väg nerför sluttningen. Därav kommer behovet av att gå i grupp, att röra sig i utkanterna där några aldrig tillåts glömma, där det går att gå åt ett annat håll.
Och så lite fler telefonsamtal till flockmedlemmar. Pep talk med likasinnade.
Citat:
Imorgon är det alla helgons dag. Sorgen är ingen lösning i sig men den rymmer ett behov av förändring. Jag ska tända ljus för mina döda. För alla dem som fortfarande dör i höststormiga vågor, för dem som motas tillbaka till läger där Europa slipper se deras död, för dem som skickas från Sverige till det krig som är en materiell verklighet av splittrade fönsterrutor och skingrade familjer. Jag ska tända ljus och se ut över havet av fladdrande lågor i novembermörkret. Jag ska tänka på dem som en påminnelse. Och när ljusen har slocknat så ringer jag mina vänner och tillsammans går vi ut i hösten.
https://sverigesradio.se/tankarfordagen
Dessa arma krakar lider av tvångssyndrom. De kan inte tillåta sig att glömma den underbara hösten 2015 när världen svämmade över av behövande som tvångsneurotikerna badande i egen godhet fick hjälpa. De får på villkors villkor inte tillåta sig att glömma att det finns fler hemska människoöden att godhetsdopa sig med. Som skabbiga byrackor måste de ständigt riva upp sina sår, i flock, godhetsförstärkande varandra.
Aldrig har jag stött på ett mer flagrant exempel på godhetssignalering, och gudarna ska veta att konkurrensen är knivskarp. Det är jag, jag, jag. Och mina goda vänner. Så till den grad att den ömkansvärda flyktingen kommer mer i skymundan än mormor. Mormor fick ändå vara subjekt lite grann, om än för att förstärka godhetssignalen från Hannas själv som tappert vakade en hel natt vid dödsbädden men heroiskt avstod från att vältra sig offentligt i just den dygden. Ja jösses. Det är alltså så här de faktaresistenta fungerar i sina filterbubblor och ekokammare. Slöjryckningar. Moskébränder.
Av ondsinta nazister då förstås. Sådana råttan i pizzan-historier frossar de tydligen fortfarande i. Sjuk sektmentalitet. Runt omkring dem vaknar folk på löpande band upp till insikt om den fasaväckande mångkulturella verklighet godhetssektens galna medlemmar ställt till med tillsammans med sina skyddslingar.
Som total kontrast då dagens Grotesco.