2017-11-03, 22:17
Medlem
Zurfarn08s avatar
Sanna Rayman i Expressen klär av Fridolin in på bara kroppen och avslöjar honom som den dinosaurie i integrationsdebatten han är. En ganska ofräsch kvarleva från 2014.

https://www.expressen.se/ledare/sann...alla-fridolin/

Det är inte på modet längre att prata om "Allt åt alla" och "Vi ska inte ställa grupper mot varann". 2017 förväntas politiker erkänna målkonflikter och ta ställning i dem. Och journalister har alltså börjat ställa de politiker som inte gör det, mot väggen.

Det är bistrare tider för floskelmaskiner och flugviktspolitiker.
Citera
2017-11-03, 22:57
Medlem
longbow4ys avatar
Nu är jag vääääligt förvånad

Humorprogrammet Grotesco sänkte just Sveriges statsminister i SVT:
Drömmer jag?

https://www.svtplay.se/video/1572368...kal?start=auto
Senast redigerad av longbow4y 2017-11-03 kl. 23:04.
Citera
2017-11-03, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Sanna Rayman i Expressen klär av Fridolin in på bara kroppen och avslöjar honom som den dinosaurie i integrationsdebatten han är. En ganska ofräsch kvarleva från 2014.

https://www.expressen.se/ledare/sann...alla-fridolin/

Det är inte på modet längre att prata om "Allt åt alla" och "Vi ska inte ställa grupper mot varann". 2017 förväntas politiker erkänna målkonflikter och ta ställning i dem. Och journalister har alltså börjat ställa de politiker som inte gör det, mot väggen.

Det är bistrare tider för floskelmaskiner och flugviktspolitiker.

En mening fick mig att hoppa till:
Citat:
Ursprungligen postat av Sanna Rayman
På lång sikt är det nog bäst att blanda och låta medelklassbarnen ta smällarna för en bättre integrering

Detta sticker i ögonen på mig. Vuxna som säger att barn ska ta smällar. Speciellt de blonda flickorna får man förmoda.

Detta går tillbaka till den SVD-artikel sherm länkande för några dagar sedan. Där var det "Man" (d.v.s svensk man) - uppoffra dig. Att säga åt vuxna svenska män att uppoffra sig i stället för att de som gjort fel ska uppoffra sig är en sak. Illa nog. Att säga att barn ska uppoffra sig, uttryckligen ta smällar, det är något helt annat.

Det känns stötande. Det finns ett enormt gap mellan den så kallade verkligheten och mediapersonernas värld. Nomenklaturen i länderna bakom järnridån hade samma inställning till folket och vad de ska uppoffra. Att uttrycka sig med ganska fria tyglar och dessutom tycka att barn ska ta smällar... och smällar kommer det att bli för vi vet att rektorer och andra bevakas som hökar för att de inte vara "rasistiska".

Ja, jag vill alltså få sagt att jag reagerade negativt på just den meningen. Förhoppningsvis framgick det. I övrigt så håller jag med Zurfarn08. Jag tänker att det även måste vara så bland journalister att de börjar tröttna på Fridolin. Det är något lite outhärdligt med hur han framställer sig. Försöker förmedla en oerhörd visdom och empati som inte riktigt finns där, om vi uttrycker det milt.
Citera
2017-11-03, 23:42
Medlem
fasligts avatar
Här har vi nu möjlighet att skåda in i ett PK-psyke. Anna Högstedt, titulerad filmregissör med alstren Burka Songs 2.0 och A safe space for the wild på samvetet, låter oss få tillgång till de inre vindlingarna i PK-universum.

Höst och höstlöv, allhelgona imorgon.
Citat:
Då ska jag tända ljus för mina döda. Jag hade tänkt berätta om när jag vakade vid en dödsbädd, men något gör att jag inte kan det. När jag försöker skriva om en mormors död den här hösten så tänker jag bara på vilka jag inte pratar om. Jag är rädd för den tystnad jag inte då bryter. Jag tänker på hösten för två år sedan, när så många stod redo för att ta emot människor som kom hit på flykt. Jag tänker på den här hösten, på lagändringarna mellan dessa höstar, och på tystnaden som har lagt sig över Medelhavet som en dimma. Jag kommer på mig själv att undra vad som händer där nu, och sedan tappa bort den tanken bland filmklipp och deadlines och dagishämtningar. Det här är hösten när jag kan vara gravid utan en tanke på hur det skulle kännas att vara på flykt med mina barn.

Sedan lite rejäl nazistprotest medelst glitterkastande.

Citat:
Jag tänker att jag är inte mest rädd för dem, jag är mycket mer rädd för tystnaden som brer ut sig när rätten att söka skydd skärs ner. Eller när moskéer brinner. Jag är rädd för den kollektiva glömskan av döden på Medelhavet, av den annalkande vinterkylan i lägren i Grekland, av det språk som ger människor rätt till liv, att glittret den här dagen inte hjälper mig från att vara en del av den glömskan. Jag söker mig till dem som inte har möjlighet att glömma, jag tänker att deras sällskap ska göra det omöjligt också för mig. Jag läser om tjejen som nekas anställning på grund av sin slöja, jag ringer Fatima, jag ringer Maimona. Jag läser om tjejen som får sin slöja avsliten, och en sten i tinningen på gatan i den stad som också är min.

Citat:
Det här är hösten när sorgearbete, för mig, innebär att arbeta för att inte glömma, trots att jag erbjuds alla möjligheter till det.

Citat:
Det känns ibland som att försöka vandra uppför när en stor flock kommer emot en på väg nerför sluttningen. Därav kommer behovet av att gå i grupp, att röra sig i utkanterna där några aldrig tillåts glömma, där det går att gå åt ett annat håll.

Och så lite fler telefonsamtal till flockmedlemmar. Pep talk med likasinnade.

Citat:
Imorgon är det alla helgons dag. Sorgen är ingen lösning i sig men den rymmer ett behov av förändring. Jag ska tända ljus för mina döda. För alla dem som fortfarande dör i höststormiga vågor, för dem som motas tillbaka till läger där Europa slipper se deras död, för dem som skickas från Sverige till det krig som är en materiell verklighet av splittrade fönsterrutor och skingrade familjer. Jag ska tända ljus och se ut över havet av fladdrande lågor i novembermörkret. Jag ska tänka på dem som en påminnelse. Och när ljusen har slocknat så ringer jag mina vänner och tillsammans går vi ut i hösten.
https://sverigesradio.se/tankarfordagen

Dessa arma krakar lider av tvångssyndrom. De kan inte tillåta sig att glömma den underbara hösten 2015 när världen svämmade över av behövande som tvångsneurotikerna badande i egen godhet fick hjälpa. De får på villkors villkor inte tillåta sig att glömma att det finns fler hemska människoöden att godhetsdopa sig med. Som skabbiga byrackor måste de ständigt riva upp sina sår, i flock, godhetsförstärkande varandra.

Aldrig har jag stött på ett mer flagrant exempel på godhetssignalering, och gudarna ska veta att konkurrensen är knivskarp. Det är jag, jag, jag. Och mina goda vänner. Så till den grad att den ömkansvärda flyktingen kommer mer i skymundan än mormor. Mormor fick ändå vara subjekt lite grann, om än för att förstärka godhetssignalen från Hannas själv som tappert vakade en hel natt vid dödsbädden men heroiskt avstod från att vältra sig offentligt i just den dygden. Ja jösses. Det är alltså så här de faktaresistenta fungerar i sina filterbubblor och ekokammare. Slöjryckningar. Moskébränder.
Av ondsinta nazister då förstås. Sådana råttan i pizzan-historier frossar de tydligen fortfarande i. Sjuk sektmentalitet. Runt omkring dem vaknar folk på löpande band upp till insikt om den fasaväckande mångkulturella verklighet godhetssektens galna medlemmar ställt till med tillsammans med sina skyddslingar.

Som total kontrast då dagens Grotesco.
Citera
2017-11-03, 23:49
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10

Detta sticker i ögonen på mig. Vuxna som säger att barn ska ta smällar. Speciellt de blonda flickorna får man förmoda.

Detta går tillbaka till den SVD-artikel sherm länkande för några dagar sedan. Där var det "Man" (d.v.s svensk man) - uppoffra dig. Att säga åt vuxna svenska män att uppoffra sig i stället för att de som gjort fel ska uppoffra sig är en sak. Illa nog. Att säga att barn ska uppoffra sig, uttryckligen ta smällar, det är något helt annat.

Det känns stötande. Det finns ett enormt gap mellan den så kallade verkligheten och mediapersonernas värld. Nomenklaturen i länderna bakom järnridån hade samma inställning till folket och vad de ska uppoffra. Att uttrycka sig med ganska fria tyglar och dessutom tycka att barn ska ta smällar... och smällar kommer det att bli för vi vet att rektorer och andra bevakas som hökar för att de inte vara "rasistiska".

Ja, jag vill alltså få sagt att jag reagerade negativt på just den meningen. Förhoppningsvis framgick det. I övrigt så håller jag med Zurfarn08. Jag tänker att det även måste vara så bland journalister att de börjar tröttna på Fridolin. Det är något lite outhärdligt med hur han framställer sig. Försöker förmedla en oerhörd visdom och empati som inte riktigt finns där, om vi uttrycker det milt.

Per Gudmundsson har morrat rejält i samtliga medier senaste dagarna mot detta att använda landets alla välartade elever som integrationsinstrument för att civilisera nykomlingarna. "Kuddflickor" är det klandrande epitet han använder som beskrivning av fenomenet.
Citera
2017-11-04, 00:50
Medlem
Zurfarn08s avatar
Citat:

Javisst är tanken att använda barn som instrument i integrationspolitiken stötande. För en normal icke-hjärntvättad människa är tanken absurd. För en kulturmarxist som Fridolin framstår idén tydligen som genial. Och han presenterar idén på känt maner - ingen är förlorare på detta, alla är vinnare. Kumbaya och We shall overcome på en och samma gång.

Men bluffen blir synad. Om det verkar för bra för att vara sant, är det förmodligen det också. När man släpper synen på skolbarnen som politiska instrument och istället analyserar förslaget utifrån tanken att barnen är individer med människovärde så blir slutsatsen en helt annan.

Fridolin ställs vid skampålen för att ha underlåtit att identifiera en uppenbar målkonflikt. Han framstår som naiv - för att låna ett ord av Stefan Löfven.

Mer sånt vill vi se. Inte bara kritik av de absurda politiska förslagen, utan också öppet ifrågasättande av kompetensen och ärligheten hos de politiker som försöker tvinga på det svenska folket dessa förgiftade gåvor.
Senast redigerad av Zurfarn08 2017-11-04 kl. 00:53.
Citera
2017-11-04, 08:48
Avstängd
sherms avatar
Citat:

Fria Tider och Kvällsposten berättade i dagarna om hur det går till i praktiken. Detta från en grundskola i Malmö,
Citat:
När de berättade om övergreppen till rektorn, som är en svensk man, upplevde flickorna att de inte fick gehör för det som de berättade, skriver Kvällsposten.

– Första gången vi pratade med honom sa han att anledningen till att de tafsade var att vi "gick erotiskt" och att vi inte täckte oss tillräckligt mycket, säger den 15-åriga flickan till tidningen.
http://www.friatider.se/rektorn-till...nte-s-erotiskt

Lyckobringaren ifråga ingick alltså i ett gäng som sextrakasserade och misshandlade flickor, varpå han dömdes för brott men trots det fick gå kvar på skolan för att sedan våldta ett barn på skolan. Detta menar alltså Rayman med flera ändå är bäst i det långa loppet.

Det kan vara svårt att ta in. Men, inget utav detta skulle kunna ske, vore det inte för att det existerar stort stöd för det ute i samhället. Någon påstod tidigare i tråden att vi svenskar värnar kollektivet. Det är helt uppenbart felaktigt. Såna här exempel är tvärt emot ett kvitto på hur vi, genom indoktrinering i skola och media, induceras till att offra våra barn för mångkulturen.

Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Per Gudmundsson har morrat rejält i samtliga medier senaste dagarna mot detta att använda landets alla välartade elever som integrationsinstrument för att civilisera nykomlingarna. "Kuddflickor" är det klandrande epitet han använder som beskrivning av fenomenet.
Gudmundson morra likt en chihuahua. Det är i sammanhanget en närmast kastrerad kritik som framförs. Kuddflickor ja, bevare mig..
Citera
2017-11-04, 09:35
Moderator
Diagorass avatar
PM Nilsson på ledarsidan i Dagens Industri. Lite sådär nonchalant i förbifarten bekräftar han precis allt som mediakritikerna hela tiden har anklagat svensk media för att mörka.

Citat:
Pontus Mattssons uppmärksammade dokumentär om den politiska tvärvändningen i migrationsfrågan (sändes i SVT i torsdags) sätter fingret på en återkommande öm punkt i svensk offentlighet.

Sammantaget ger intervjuerna en inte särskilt smickrande bild av ett politiskt etablissemang som har svårt att ta ansvar för en viktig fråga. Fegheten och rädslan är uppseendeväckande, liksom oförmågan att backa upp varandra i partierna. Det är inte så konstigt att misstron vad gäller migrationspolitiken är utbredd.

Resonemanget skulle precis lika gärna kunna gälla redaktionerna. Även här är det vanligt att misstänkliggöra helt normala journalistiska utgångspunkter inom migrationsrelaterade områden. En alltför återkommande fråga på redaktionsmöten har varit om texten eller inslaget gynnar SD eller inte och alltför få backar upp kolleger som anklagas för att fiska i grumliga vatten när de bara försöker göra sitt arbete.

Det är alltså inte bara politiker som lider brist på ryggrad och hederligt omdöme. Det som SVT dokumentären helt utlämnade var medias stora roll för att driva på politikerna i en viss riktning. Varför skulle de annars vara rädda att säga vad de tycker? Att bli kritiserad i media är tydligen värre än att forlora väljare och bli föraktad bland dem som politikerna ska företräda.

Något av det mest patetiska i SVT:s "dokumentär" var fjanten Ullenhags framträdande. Att nämna som ursäkt att han "lämnat partipolitiken" när han tillfrågas om alla idiotier han vräkt ur sig genom åren är verkligen ynkligt. Han om någon gjorde sitt yttersta för att förneka de problem som fanns, inte minst genom regeringens webbsida där rena lögner om svensk invandringspolitik presenterades. Ganska talande att regeringens webbaserade invandrarpropaganda knappt nämndes av SVT.

PMN fortsätter:

Citat:
Men volymfrågan är inte den enda som har drabbats av tvärvändnings-syndromet. Nästan alla stora frågor som har med Sveriges öppenhet att göra har varit märkligt tabubelagda. Här är några exempel:

•När Fredrik Reinfeldt talade om att arbetslösheten främst var ett problem för asylinvandrare blev han hårt åtgången. Det tog flera år av halvlögner innan centrala politiker började beskriva arbetsmarknadens stenhårda verklighet och hur svårt det är för många nyanlända att få jobb.

•Kriminaliteten beskrevs under många år som ett minskande problem, vilket var sant vad gäller traditionella fyllerirelaterade brott. Samtidigt växte en ny brottslighet fram bland andragenerationens invandrare som misslyckats med utbildningen och som försörjer sig på narkotikaförsäljning och utpressning. I dag är morden på unga män i utanförskapsområden så vanliga att de knappt uppmärksammas. Rikspolisen kategoriserar ett 50-tal områden som utanför svensk rättsstat.

•Hedersförtryck av kvinnor förnekades i det längsta. Till och med när kvinnor själva vittnade om problemet eller till och med dog, vågade inte ansvariga politiker gå till offensiv. Och när de försökte, som Nyamko Sabuni, fick de sparken.

Tiggeriligorna från Bulgarien och Rumänien fick och får arbeta helt ostört trots vetskapen om att människor utnyttjas och att ligorna sysslar med brott. De kunde till och med bygga illegala bosättningar utan att polis och kommun gjorde något. Det krävdes en norsk(!) tv-dokumentär för att den svenska regeringens utredare skulle förstå vidden av problemet.

•Sverige blev under loppet av några år ett av Europas största rekryteringsområde för IS-terrorister, per capita var bara Belgien större. Ändå krävdes det ett regeringsskifte och skarpa varningar från Obama-administrationen innan fullt synliga luckor i lagen täpptes till. Dessförinnan kunde Säpo bara vinka av terroristerna på Arlanda och regeringen ryckte på axlarna när det framkom att svenska pass var de mest missbrukade i världen.

•Att påpeka att många ensamkommande sannolikt bluffade om sin ålder stämplades som en oerhörd anklagelse mot barn. Test av ålder ansågs inhumant, kanske till och med omöjligt. I dag, efter åratal av väntan och tvekan, ska alla ensamkommande ålderstestas och många av de överåriga utvisas.

https://www.di.se/ledare/pm-nilsson-...ingssyndromet/

Med politiker som dessa vet vi vad framtiden innehåller för oss alla.
Citera
2017-11-04, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diagoras
PM Nilsson på ledarsidan i Dagens Industri. Lite sådär nonchalant i förbifarten bekräftar han precis allt som mediakritikerna hela tiden har anklagat svensk media för att mörka.
Flashbackteatern ger: ”PM Nilsson - en resa”

Akt 1:

PM Nilsson, Expressen ledare, april 2007:
Citat:
”Sverigedemokraterna är ett uppblåst spöke”

”...Sd räknar på ett groteskt ohederligt sätt...”

”De flesta ser med egna ögon att svensk ekonomi har vidgats av invandringen. Städbranschen, taxinäringen, småbutikerna, kollektivtrafiken, restaurangerna, skomakerierna och äldrevården skulle få stänga igen om de senaste 30 årens flyktingmottagande aldrig skulle ha inträffat.
Och eftersom de flesta svenskar numera bor i större städer lever de i en miljö där den invandrade befolkningen är en självklar del av svenskt samhällsliv.

Därtill finns det skäl att påminna om att Ny demokrati inte var början på något nytt utan slutet för en bubbla. Trots rekordinvandring, galopperande budgetunderskott och massarbetslöshet imploderade det enda missnöjespartiet i valet 1994.
Det är bra att riksdagspartierna nu tar debatten med det rasistiska sd.”

Akt 2:

Ida Ölmedal, Expressen Kultur, juli 2015:
Citat:
https://www.expressen.se/kultur/naivt-pm-nilsson/
”Förra sommaren vikarierade jag på Dagens industris ledarsida. Jag argumenterade då, påhejad av resten av redaktionen, för en generösare flyktingpolitik och emot tiggeriförbud.
Tidningens politiska redaktör PM Nilsson manade själv strax innan valet alliansen och Miljöpartiet att bygga vidare på den migrationspolitiska överenskommelsen med liberala integrationsreformer. Han beskrev Sverigedemokraternas politik för att minska kostnaden för invandringen som “ganska otäck”.
Men efter valet bytte PM Nilsson tvärt fot. Nu ville han strama åt flyktingpolitiken och propagerade för tiggeriförbud med hänvisning till svenska folksagor.”

Akt 3:

PM Nilsson, Di ledare, november 2017:
Citat:
”Om tvärvändningssyndromet”

”Sammantaget ger intervjuerna en inte särskilt smickrande bild av ett politiskt etablissemang som har svårt att ta ansvar för en viktig fråga. Fegheten och rädslan är uppseendeväckande, liksom oförmågan att backa upp varandra i partierna. Det är inte så konstigt att misstron vad gäller migrationspolitiken är utbredd.

Resonemanget skulle precis lika gärna kunna gälla redaktionerna. Även här är det vanligt att misstänkliggöra helt normala journalistiska utgångspunkter inom migrationsrelaterade områden. En alltför återkommande fråga på redaktionsmöten har varit om texten eller inslaget gynnar SD eller inte och alltför få backar upp kolleger som anklagas för att fiska i grumliga vatten när de bara försöker göra sitt arbete.”

...

Det är bra att Sverige nu har ett nyktrare samtalsklimat, men de offer, inte minst de många döda, de misshandlade, arbetslösa och utnyttjade som kantat åren av underlåtenhet är ett groteskt pris.”
Vilken himla tur att det bara är politikerna som lider av tvärvändningssyndrom, PM... ¯\_(ツ)_/¯
Citera
2017-11-04, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Jahadu! Och var i min text nämnde jag heroism? Jag konstaterade bara att Sonesson stack ut hakan något mer än sådana som du och jag redan 2014. Det är lätt att skriva långa anonyma inlägg om kretsloppsmigration på Flashback när det inte får några som helst konsekvenser för dig i det verkliga livet. Att anklaga andra för feghet när man själv gömmer sig bakom ett anonymt alias är ju lika roande som om Madonna hade anklagat Moder Teresa för att vara promiskuös.

Eh. Du skrev följande till Siegfrid:

Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Återigen! Läs Santessons texter producerade mellan 2014-2016. Jag skulle vilja säga att hans mod trumfar ditt alla dar i veckan. Och även om han inte skrivit de kritiska texter han gjorde under den tiden så tycker jag inte det skulle "hållits mot honom". De under denna tid tysta samhällsdebattörerna är inte skurkarna. Att utmana systemet genom att helt opåkallat skriva kritiska artiklar om invandring och migration var ett försörjningmässigt självmord som ytterst få av oss härinne hade mäktat med. Skurkarna är de som medvetet skrev artiklar med ett innehåll de inte höll med om och framförallt de som aktivt drivit den linje som kastat oss i fördärvet.

Du känner alltså ett behov att white knighta högavlönade "samhällsdebattörer" för att de möjligen tassat som katter kring het gröt - säkerligen väl medvetna om att paradigmskiftet var på väg och att det antagligen är säkrast att positionera sig därefter.

Ren och skär självbetjänande opportunism, alltså. Varumärkesvård, inte mod, för den som var tillräckligt begåvad att se längre än näsan räcker.

Vad är större? Att få bra betalt för att vara en tyst samhällsdebattör eller en meningslöst marginalantecknande systemanpassling som inte rörde samhällsdebatten en enda millimeter, innan verklighetens gravitation tog över. Eller att förutse hela schackpartiet och redan nu ha identifierat nästa generation viktlösa "opinionsbildare", utan svar - gratis, i det enda forum där sådan analys låter sig göras.

Ska du inte berömma redaktionsmedlemmarna på Aftonbladet, som hade det kvinnokämpande modet att vänta ut Virtanen också?
Citera
2017-11-04, 13:36
Moderator
Meijis avatar
Sanna Rayman skriver alltså i Expressen (länk):

Citat:
Grundambitionen är att lyfta de barn som i dag går i problemtyngda skolor där i stort sett ingen har svenska som modersmål och skapa en integrerande mix genom att placera dem på skolor som har fler, tja, väletablerade medelklassungar. ...

På samhällsnivån kan detta mycket väl vara rätt. På lång sikt är det nog bäst att blanda och låta medelklassbarnen ta smällarna för en bättre integrering. (min fetstil) Men för vart och ett av dessa barn och deras föräldrar kommer upplevelsen inte vara ”en bättre skola”, utan en sämre.

Citat:
Ursprungligen postat av fasligt

Två reflektioner:

1. Sanna Rayman och Per Gudmundsson har helt olika moralisk intuition.

För Per Gudmundsson är det självklart orättfärdigt och omoraliskt att på bekostnad av somliga barn medvetet använda dem blott som integrationsinstrument för andra barn. (De flesta, förmodligen snudd på alla, som skriver i den här tråden har samma moraliska intuition som Gudmundsson.)

Medan för Sanna Rayman så helgar ändamålet medlen, varför hon förespråkar att medelklassbarnen ska offras för svenska politikers ansvarslösa migrationspolitik. Medelklassens barn bör enl. Rayman "ta smällarna" (!).

2. Man undrar vidare hur Sanna Rayman tänker betr. att det är rätt "på samhällsnivån" att "låta medelklassbarnen ta smällarna".

Tror hon, att så länge som överklassens barn event. jämte de s.k. "salongsmässiga" (Peter Santessons ordval) får en bra utbildning så tillfredställer det samhälleliga behovet av välutbildade individer?

Eller tror hon, att medelklassens föräldrar klarar av att kompensera för den sämre och mindre undervisning, som medelklassbarnen ges, varför det inte uppstår någon brist i samhället på välutbildade personer? Föräldrarna i medelklassen klarar av att kompensera för att lärarna tvingas ignorera "penngrepp, koncentration och läsande" hos medelklassbarnen.

Eller ska en brist på tillräckligt många välutbildade i arbetskraften lösas genom en replacement migration?

Lever f.ö. familjen Peter Santesson-Sanna Rayman som Sanna Rayman lär? De har fyra barn och jag förmodar, att åtminstone ett par av dem är i skolåldern. (Obs! jag vet inte hur gamla barnen är annat än att ett av barnen är ca. året gammalt.)

Får barnen i familjen Santesson-Rayman "ta smällarna", undrar läsaren intresserat?

Eller undantar sig familjen Santesson-Rayman själva från "smällarna" - som alltför många brukar göra, som betraktar Svensson som (migrations)politikens självklara kanonmat. Familjen Santesson-Rayman kanske ser sig själva som självklart undantagna såsom tillhörande "salongsmässigt folk"...?
Senast redigerad av Meiji 2017-11-04 kl. 14:11.
Citera
2017-11-04, 13:58
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Sanna Rayman skriver alltså i Expressen (länk):

Två reflektioner:

1. Sanna Rayman och Per Gudmundsson har helt olika moralisk intuition.

För Per Gudmundsson är det självklart orättfärdigt och omoraliskt att på bekostnad av somliga barn medvetet använda dem blott som integrationsinstrument för andra barn. (De flesta, förmodligen snudd på alla, som skriver i den här tråden har samma moraliska intuition som Gudmundsson.)

Medan för Sanna Rayman så helgar ändamålet medlen, varför hon förespråkar att medelklassbarnen ska offras för svenska politikers ansvarslösa migrationspolitik. Medelklassens barn bör enl. Rayman "ta smällarna" (!).

2. Man undrar vidare hur Sanna Rayman tänker betr. att det är rätt "på samhällsnivån" att "låta medelklassbarnen ta smällarna".

Tror hon, att om så länge som överklassens barn event. jämte de s.k. "salongsmässiga" (Peter Santessons ordval) får en bra utbildning så tillfredställer det samhälleliga behovet av välutbildade individer?

Eller tror hon, att medelklassens föräldrar klarar av att kompensera för den sämre och mindre undervisning, som medelklassbarnen ges, varför det inte uppstår någon brist i samhället på välutbildade personer? Föräldrarna i medelklassen klarar av att kompensera för att lärarna tvingas ignorera "penngrepp, koncentration och läsande" hos medelklassbarnen.

Eller ska en brist på tillräckligt många välutbildade i arbetskraften lösas genom en replacement migration?

Lever f.ö. familjen Peter Santesson-Sanna Rayman som Sanna Rayman lär? De har fyra barn och jag förmodar, att åtminstone ett par av dem är i skolåldern. (Obs! jag vet inte hur gamla barnen är annat än att ett av barnen är ca. året gammalt.)

Får barnen i familjen Santesson-Rayman "ta smällarna", undrar läsaren intresserat?

Eller undantar sig familjen Santesson-Rayman själva från "smällarna" - som alltför många brukar göra, som betraktar Svensson som (migrations)politikens självklara kanonmat. Familjen Santesson-Rayman kanske ser sig själva som självklart undantagna såsom tillhörande "salongsmässigt folk"...?
Tror inte deras barn uppnått skolådern än.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in