2018-01-27, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Stefan Bergmark, som är medlem i censurkollektivet #jagärhär och ska vara chefsredaktör för en tidning som heter Opulus skriver debattartikel om Sverigebilden.

http://www.allehanda.se/opinion/leda...ig-inte-i-krig[indent]
.....
Denna skribent kan verkligen inte känna av samhällstrender. Denna skribent bryr sig verkligen inte om sina egna barn. Jag blir tårögd, vilket moraliskt förfall denna person utstrålar när hens egna barn får agera medel i massinvandringens Sverige.
Bergmark måste ha en känslomässig psykisk störning. Varför, kan man fråga?

Häromdagen slötittade jag lite på TV4 vid frukosten, och såg en intervju med Knutby-avhopparen Peter Gembäck och psykologen Rigmor Robert utförda av mupparna Tilde och Steffo. En bit in i samtalet så förklarade Robert att beteendet i Knutbysekten kan liknas vid ett gisslandrama där det s.k. "Stockholmssyndromet" kickat in. Jag tycker det här är en plausibel förklaring (om än svårförståelig) hur normalt funtade människor kan sälja sig själv och sin familj till en urspårad irrlära.

https://www.youtube.com/watch?v=J7Dp6L53sPY

Från ca 5.30-7.00.

Som jag ser det så uppvisar "de godas gäng" ett sektbeteende där man kollektivt tagits som gisslan av mångkulturen, och nu på alla sätt försöker försvara den. Inget försvar av dessa galenpannor, bara ett försök till förklaring av ett irrationellt och sjukligt beteende.
Citera
2018-01-27, 16:22
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Hakelius har en ny krönika apropå temat (så som jag läser det i varje fall): https://www.expressen.se/kronikorer/...ga-flygbikter/
Citat:
Nej, det jag försöker fånga är bara en stämning. En ton som finns i samtalen vid den övre medelklassens middagsbord, en ton som nu läcker ut på kultursidorna i form av ångestladdade flygbikter. Kombinationen av självbelåtenhet, aggressivitet, sentimentalitet och ett tålamod på upphällningen, är bekant. Världen blir bara en förlängning av de egna övertygelserna.

"Dekadans", tror jag termen brukar vara i efterhand.

Skickar Hakelius ut en varning till värdegrundens (vi får aldrig veta exakt vad den består av) tillbedjare här?

Ett exempel på detta är Johan Rheborg. Han har ångest. Han har tigit tills nu. Ur varbölden väller illaluktande kulturkompisar. De är visserligen bara obehagliga i den digitala världen, inte i det vanliga livet. Nejdå, hur trevliga som helst att jobba och fika med. Rheborg försöker äta kakan och ha den kvar, han vill inte stöta sig med kolleger utan ger dem en oklar "digital" identitet som han kan angripa.

Citat:
"De har slutat diskutera helt och hållet. De orkar inte. De predikar och sprider sen bajs över oliktänkande. På Instagram göds livslögner. Mina vänners instagram ger mig helt ärligt ångest."

Johan Rheborg skriver vidare att detta är något han tidigare varit tyst om – men att han nu har fått nog och kritiserar vänner i sin umgängeskrets.

"Jag har börjat rensa ut digitala vänner. Säger vad jag tänker. Jag tycker om när vi ses o fikar, hänger och jobbar men din digitala personlighet är helt ärligt genant".
https://unv.is/expressen.se/noje/rhe...m-svara-kampen
https://www.expressen.se/noje/rhebor...-svara-kampen/

Expressen agerar villig megafon för Rheborgs sladdriga offerkofta, han har det svårt. Han orkar inte mer. Han kämpar. Får handhjärtan av ett par kollegor, "du är liksom ännu mer fantastisk nu".

Vad är det Rheborg har varit så tyst om? Han har själv jobbat hårt för att förlöjliga och bagatellisera kritiska röster kring flyktingpolitiken. Samarbetat med Netflixpizza-Shyffert. Kan det vara det som spökar, nu när vinden sakta vänder?

Johan Rheborg 2016:
Citat:
Frågan om flyktingar, den är inte politisk. Det handlar om anständighet. Man hjälper folk i nöd. Man hjälper folk som flyr, för fan. Punkt.
Senast redigerad av Passepartout 2018-01-27 kl. 16:24.
Citera
2018-01-27, 18:20
Medlem
longbow4ys avatar
Bara så ni vet:
Kritiserar ni Soros finansiering av mediekriget om mångkultur och globalismen är ni antisemiter.
Från Twitter:
Olle Wästberg‏
@OlleWstberg

I förmiddags sändes P1 Konflikt om Georges Soros. Soros – som jag träffat – är född jude, med sekulär. Han använder miljarder till att stötta liberalism, demokrati, globalism, tolerans. De konspirationsteorier som knyts till honom är antisemitiska.
https://twitter.com/OlleWstberg/stat...91222556606464
Om Olle
https://sv.wikipedia.org/wiki/Olle_W%C3%A4stberg
Citera
2018-01-27, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Bara så ni vet:
Kritiserar ni Soros finansiering av mediekriget om mångkultur och globalismen är ni antisemiter.
Från Twitter:
Olle Wästberg‏
@OlleWstberg

I förmiddags sändes P1 Konflikt om Georges Soros. Soros – som jag träffat – är född jude, med sekulär. Han använder miljarder till att stötta liberalism, demokrati, globalism, tolerans. De konspirationsteorier som knyts till honom är antisemitiska.
Om Olle
Men självklart, "antisemistiska". Inte kritiska mot globalistagendan, den förespeglade toleransen och liberalismen och gynnandet av intoleranta vänsterrörelser och massimmigration till Europa - i en kritik som utgår från konsekvenser och konservativa, nationalistiska värderingar. Det är alltså det semitiska som definierar denne sekuläre jude - inte något av det ovanstående i övrigt, eller hans egenintresse som superförmögen oligark med politisk agenda - när Wästberg drämmer till med sin paranoida anklagelse om antisemitiska konspirationsteorier. Semiter höjda över all kritik. Ett etnointresse med särintressen. Att opponera mot detta, eller allt det andra, ska alltså automatiskt anses vara antisemitiskt. Jaha.
Citera
2018-01-27, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
...

Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Det är privilegiet av att tillhöra ett av Gud själv utvalt folk. Ja egentligen det enda fullt ut mänskliga folk då vi andra tillverkades som ett slags slavboskap i mänsklig skepnad. Allt i syftet att inte förnärma den stackars utsatte jude vi så väl känner som evigt offer. Som antisemit har du ingen rättighet att uttala dig. Inte så mycket pga att vad du säger är antisemitiskt utan pga att du är ett djur och djur har inga rättigheter. Säger du emot det? Ja då är du sannerligen antisemit. Hitler!

Jag har en annan infallsvinkel på det där. Kanariefåglar som "utvalt folk"... aja, ok, visst det låter jättebra. Kul för er! Det hela påminner om när folk inisisterar på att asiatisk kultur är så full av visdom, att fransoser är så sofistikerade eller hur primitiva stammar är så sprituella och i kontakt med naturen. Det finns något nedlåtande med det. Tror man att kanariefåglar är änglar så tror man inte att de är riktigt mänskliga, på samma sätt är det med de som tror att kaniarefåglar är djävular. En sådan är heller inte mänsklig.

Den här extrema varsamheten som finns visavi kanariefåglar på vissa håll är samma typ av varsamhet som finns gentemot rasifierade grupper. Vi har den inställningen eftersom vi ser oss som moraliskt överlägsna, som riktiga människor till skillnad från andra grupper: kanariefåglar och diasporor. Förolämpar någon mig för att vara svensk tar jag aldrig illa upp, jag menar vad bryr jag mig om vad någon sån tycker -- egentligen? Inte alls. Förolämpande ord från svenskar mot andra grupper, även om det kommer från en "WT"-person, har mycket större vikt, därav "dubbelstandarden". Det är dessutom lite fult att förolämpa någon underlägsen, det vet alla moraliskt överlägsna människor.

Det är så det är. Detta är något som "alternativa" medier och 4-chan-barn inte har förstått riktigt. Därav faller mycket av det de säger platt. Därav faller jämförelser med Israel och/eller andra grupper platt. Man kan inte jämföra moraliskt överlägsna varelser (t.ex. svenskar) med andra grupper, t.ex. kanariefåglar eller valfri diaspora-grupp.

Det är en av anledningarna till att jag är förtjust i Hakelius. På ett subtilt sätt förolämpar han värdegrunds-svenskar, han sätter dem i perspektiv. Detta är något de aldrig själva gör då de tror att de är världens centrum och ljuset och heligheten. Att förlöjliga dem är en del av hur mediakriget vinns. Det är roligt och det är inget påhopp mot "svaga" grupper. Heja Hakelius!
Citera
2018-01-27, 20:19
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Bara så ni vet:
Från Twitter:
Olle Wästberg‏
@OlleWstberg

Om Olle

Filosofiska rummet diskuterar antisemitism.
Ett avsnitt som gjutet för denna tråd. Nationalism vs globalism och mångkultur.
http://sverigesradio.se/filosofiskarummet
Deltar gör socialpsykologen och juden Lasse Dencik tillsammans med mellanösterexpert Svante Lundgren.

Antisemitismen är topic. Avsnittet introduceras med ett konstaterande att det är muslimer som står för den ökade antisemitismen. Detta diskuteras aldrig djupare.

Snarare är fokus på judar som genom tiderna fått vara minioriteter som fått fungera som medel när nationalismen formas i kontrast till "det öppna samhället". Judar som kosmopoliter som styr och ställer. George Soros och Rotschilds tas upp i samband med finansinstitut och ägarförhållanden i medier. Allt viftas undan snabbt med det värdeladdade och retoriska begreppet "konspirationsteorier".

Jag noterar att när nationalismen formas så används utgrupper som medel för att stärka den nationella identiteten. Därför förstår jag judar som är rädda för nationalism. Nationalism vaskas fram när mångkulturen ger medvetenhet till den nationella etniciteten. Svenskar kommer i allt högre grad bli nationalister i det mångkulturella kaoset där judar och muslimer kommer få ta allt mer skit.

Lyssna gärna på avsnittet, mkt retorik och inkonsekvens från Dencik dock. Annars intressant ämne.
Senast redigerad av frasselito 2018-01-27 kl. 21:00.
Citera
2018-01-27, 21:32
Moderator
Diagorass avatar
Anna Dahlberg har börjat skärpa till sig och har nu istället för att enbart gnälla över en hopplös situation börjat komma med konkreta förslag som varje tänkande människa med självrespekten kvar inte kan argumentera emot. Inget avgörande område tas upp denna gång men väl en påminnelse om hur sjuka svenska politker är som har utformat det nuvarande systemet.

Citat:
Om regeringen menar allvar med den reglerade invandringen måste den komma till rätta med skenäktenskapen och skenanställningarna.

Förra året beviljades 135 459 uppehållstillstånd i Sverige. Det är den näst högsta siffran någonsin; bara år 2016 låg högre. Numera är familjeanknytning det dominerande skälet till att flytta till Sverige; 48 045 uppehållstillstånd utfärdades på denna grund. Det är en väntad utveckling med tanke på alla familjer som återförenas i Sverige efter den stora flyktingvågen 2015.

Citat:
Eftersom det har blivit svårare att ta sig in i EU smuggelvägen spår polisen att efterfrågan på uppehållstillstånd på oriktiga grunder kommer att öka. Det handlar om skenäktenskap, skenadoptioner samt missbruk av arbetstillstånd och viseringar, enligt polisens rapport om allvarlig och organiserad brottlighet 2017.

Enligt svensk lag betraktas uppehållstillståndskort som människor har ljugit eller mutat sig till som äkta så länge de är utfärdade av en svensk beskickning. Här skiljer Sverige ut sig. I andra länder betraktas sådana handlingar som falska. Sveriges nonchalans står, enligt polisen, rentav i strid med en FN-konvention mot gränsöverskridande organiserad brottslighet som vi har undertecknat.

Förra året beviljades 12 573 personer uppehållstillstånd på grundvalen nyetablerad relation. Bland de länder som dominerar statistiken över ansökningar och bifall återfinns Thailand, Irak, Syrien, Vietnam och Eritrea. Inte ett enda rikt västland finns med på topp tio-listan.

Tjänstemannen på Migrationsverket pekar på systemfel i alla dimensioner. Det kostar nästan ingenting att skicka in en ansökan (1 500 kronor). Utredningarna är helt otillräckliga. Referenspersonen i Sverige kan rentav ha flera ansökningar inne samtidigt. Är paret redan gift på papperet ställs knappt några kontrollfrågor alls med hänvisning till EU:s familjeåterföreningsdirektiv. Det är dessutom i stort sett riskfritt att pröva lyckan denna väg, eftersom Sverige som sagt inte betraktar skenförhållanden som människosmuggling.

https://www.expressen.se/ledare/anna...enaktenskapen/

Att jämföra Sverige med andra europeiska länder är garnaterat en framkomlig väg i invandringspolitiken eftersom Sverige sticker ut på så sjukt många sätt att det är svårt att tro att det är vuxna tänkande människor som tagit fram regelverket för invandring till vårt land. Nu när resten av Europa börjar byta väg och tänka om i synen på massinvandringen kommer godhetsglobalisterna i den svenska journalistkåren att bli allt mer ensamma. Att kriminaliteten som följt i spåren av de senaste årtionden av massinvandring spås bli en av de viktigaste valfrågorna kanske förklarar var sossarna kommer spendera 100 miljoner på den kommande valrörelsen. Om allting vore så fantastikt med Sverige som regeringen påstår torde det inte behövas mycket till valrörelse för att vinna i höst. Så är bevislingen inte fallet.

Tillägg:
Jag har aldrig varit något stort fan av Niall Ferguson, men hans insats i just denna debatt där han bemöter EU-fanatiker och europeiska massinvandringsvurmare är ett klockrent exempel på hur globalisterna ska bemötas.

https://www.youtube.com/watch?v=_r8eDIIo3fw
Senast redigerad av Diagoras 2018-01-27 kl. 22:01.
Citera
2018-01-27, 22:21
Medlem
Ann Charlott Altstadt har diskuterats tidigare i tråden. Första noteringen är från 2013 men det var först 2016 hon började framstå som en dissident från vänster i Åsa Linderborgs skola.

Nu har hon skrivit en artikel för Fokus som är intressant på det sätt att samma sak har skrivits mycket bättre i den här tråden sedan starten av folk som inte kallar sig ”vänster”, t.ex. här av trådstartaren.

Så här skriver Altstadt:
Citat:
Ursäkta en summarisk historieskrivning men förr levde arbetarna i synd och smuts och skulle räddas av välgörenhetsdamernas välartade medelklassJesus. Sedan kom 68- generationens medelklassrebeller med en ny väckelse.
Citat:
Skymfordet borgerlig föll så i glömska och SD/rasist blev den vanligaste ersättningen för argument. Fienden byttes mot borgerligheten till den apolitiska klasslösa sociala konstruktionen och de vita kropparna. Och arbetarna som svek sitt revolutionära uppdrag är återigen enbart trash men nu vitt trash och som alltid i stort behov av uppfostran.
Här ett inlägg av Meiji om den politiska användningen av ordet ”white trash”, och det finns fler exempel. Altstadt fortsätter:
Citat:
Vänstern skippade arbetarklassen och därmed sitt historiska uppdrag; att verka för ekonomisk samhällsomvandling. Kvar blev endast moral och värderingar som idag är insatsen i en ny sorts historisk kompromiss. Kapitalet tar hand om ekonomin och som belöning får medelklassvänstern sköta folkfostran.
I det nya saltsjöbadsliknande avtalet som tycks ha uppstått bär vänstern bland annat ansvar för att ny anti-rasistisk människa skolas fram som inte ska vara rädd för det okända i form av mångkultur men som samtidigt måste förstå att Sverige alltid varit mångkulturellt. Medan delar av den politiska-ekonomiska eliten ser fram emot inströmning av en stor megabillig arbetskraftsarmé och att regleringar i form av den demokratiska nationalstaten upplöses.
Kan inte hålla räkningen på hur många gånger det sagts i alternativmedia att invandringen syftar till att ersätta svensk dyr arbetskraft med billiga negrer men det måste handla om hundratals gånger sedan 20 år tillbaka.

Intressant även att hon antyder att det finns ett litet saltsjöbadsavtal, något som alla i medelklassen vet är en konspirationsteori, och som normala tänkande människor inte kan betvivla då vi har trovärdiga vittnen för att det existerar.
Citat:
Vänstern har alltså blivit systemlojal med budskapet att det ändå går jättebra för Sverige trots växande klyftor och dramatisk ökning av gängvåld. Likt forna diktaturkramare avfärdar folkfostrarna in i det längsta verkligheten som hat och alarmism medan de förr skulle larmat högst. Och samhällsvacuumet som uppstått fylls istället med politiska pr-utspel, censurivrande och auktoritära antirasist-karriärister och deras svans plus extremister av olika färg och tro.
Men om den upplysta medelklassen till slut blir utsatta för förortens vardag kommer de inte ropa efter diskursanalyser, språkpoliser eller seminarier kring sin koloniala vita blick och hijaben som normkritik. De kommer att satsa jobbskatteavdraget på vaktbolag och rösta på partiet med bäst problembeskrivning oavsett politisk färg och så klart är de anti-rasister.
Här har vi alltså en vänsterskribent som först 2018 inser att det existerar en klasskamp och att medelklassens intressen inte sammanfaller med arbetarklassens. Detta insåg de flesta i tråden för tio år sedan men det är inte de som skriver artiklar i Fokus.

https://www.fokus.se/2018/01/upp-till-kamp/
Citera
2018-01-27, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diagoras
Anna Dahlberg har börjat skärpa till sig och har nu istället för att enbart gnälla över en hopplös situation börjat komma med konkreta förslag som varje tänkande människa med självrespekten kvar inte kan argumentera emot. Inget avgörande område tas upp denna gång men väl en påminnelse om hur sjuka svenska politker är som har utformat det nuvarande systemet.

https://www.expressen.se/ledare/anna...enaktenskapen/
Den illegala människosmugglingen in i Sverige måste få ett slut. Bra att Dahlberg tar upp detta.

Ett exempel på det urspårade svenska förhållningssättet till människosmuggling är att den kriminelle och dömde traffickingbrottslingen Fredrik Önnevall fortfarande tillåts husera som programledare på SvT.
Citera
2018-01-27, 23:33
Medlem
fasligts avatar
Sanna "låt barnen ta smällarna" Rayman svamlar antingen deliriöst eller gräver sig så fort skovlarna håller ut ur åsiktsbunkern. Det är numera så farligt för barnen i medelklassområdenas mångkultur att de måste skjutsas till och från sina skolor, meddelar Rayman idag. Fast det egentligen är viktigt för barnens utveckling till kompetenta vuxna att få bemästra sin skolväg självständigt och "aktivt".
Citat:
Det låter både rimligt och sunt. Men på min egen föräldranivå för vi dessvärre samtal som går i motsatt riktning. Måste vi börja skjutsa igen? Den tänkta aktiva skolvägen börjar bli stökig.

Rånvåg mot barn
Det är inte bara i mitt grannskap som detta händer. I Nacka har en rektor nyligen uppmanat föräldrar att skjutsa sina barn till skolan efter att ett antal rån mot barn skett. I TV4 berättar en far om hur hans åttaåring rånades på sin telefon, bara ett stenkast från skolan. Av fem maskerade och knivbeväpnade män.

Nu vill jag ju för allt i världen inte svartmåla något här. Men… När man i Expressen läser om utvecklingen vad gäller rån mot minderåriga i Nacka är det svårt att vara pepp. 2013 rånades åtta barn. 2014 utsattes tolv. 2016 dubbelt så många: 24. Förra året 38.
[...]
Att få en peng i fickan och gå och handla åt föräldrarna kräver att samhället har en rimlig nivå av tillit och barnvänlighet. Att få nyckeln och gå hem själv, utforska omvägar och genvägar. Att inte bara bli rastad, utan en självständig varelse. Man behöver den känslan.

Under senare år har den här insnävningen av barns rörelsefrihet diskuterats och omskrivits en hel del. En motrörelse har grytt – och fått ytterligare bränsle i rapporter om ökad barnfetma, skärmberoenden och mindre utelek. Jessica Westmans doktorsavhandling om aktiva skolvägar är ännu en pusselbit i den diskussionen. Det finns dock gränser för hur ”aktiva” skolvägar vi kan acceptera. Risken för ytterligare backlash är uppenbar.
https://www.expressen.se/ledare/sann...n/?social=twtr

Men väl på plats i skolan, ditskjutsade, ska medelklassbarnen fortsatt ta smällarna för det multikulturella experimentet? Om inte miljön runt skolorna blir säkrare kommer medelklassföräldrar göra välgrundade segregationsskolval i ännu högre utsträckning än nu? Och det innebär uppenbar risk för ytterligare backlash för önskad multikulturell smältdegelspedagogik i svensk skola? Är det så inlagan ska tolkas?
Citera
2018-01-28, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Sanna "låt barnen ta smällarna" Rayman svamlar antingen deliriöst eller gräver sig så fort skovlarna håller ut ur åsiktsbunkern.
[...]
Men väl på plats i skolan, ditskjutsade, ska medelklassbarnen fortsatt ta smällarna för det multikulturella experimentet? Om inte miljön runt skolorna blir säkrare kommer medelklassföräldrar göra välgrundade segregationsskolval i ännu högre utsträckning än nu? Och det innebär uppenbar risk för ytterligare backlash för önskad multikulturell smältdegelspedagogik i svensk skola? Är det så inlagan ska tolkas?
Inlagor i Exprimatet bör inte tolkas, men ignoreras.
Citera
2018-01-28, 11:41
Moderator
Siegfrids avatar
Inlägg flyttade till (FB) DN & SVD ska avslöja fake news tillsammans med SVT/SR, får statligt stöd.
Vänligen håll den diskussionen i därför avsedd tråd.
/Mod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in