2018-01-07, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Att ingen kommer till östeuropa beror givetvis på att "bankomaten" är större i andra länder samt även välståndet. Folk är hellre tiggare i Schweiz än i Polen för att hårddra.

OM (vilket aldrig kommer hända) Sverige kunde strippa miljoner människor på put och medborgarskap, slopa alla bidrag så vi får kåkstäder och död på gatorna + att vi ger ut väl tilltagna återvändarbidrag, så hade det möjligtvis kunna fungera som du säger. Men det är en extrem hypotes och skulle vara i nivå med nazityskland och Sovjet.

Det finns något som kallas det politiskt möjliga. Vad som är politiskt möjligt varierar från tid till annan. I tider av kris är det möjligt att genomföra radikala åtgärder. I tider när situationen verkar hanterlig och ekonomin är god går det inte att uppnå tillräcklig enighet för att genomföra radikala förändringar inom ramen för vårt system.

Patrik Engellau skriver idag på Det goda samhället om vilka åsikter man kan ha vid olika tider. Ett högst relevant inlägg i debatten om mångkulturen.

https://detgodasamhallet.com/2018/01...ch-debattoren/

Som jag uppfattar det blir debatten efter hand mer och mer öppen, men vi har inte något krig om mångkulturen.
Citera
2018-01-07, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Fokhemsbygget var svenskt. Inte socialdemokratiskt. Socialdemokraterna hade inte kunnat bygga samhällsmodellen utan demografin. Det visar ju sig med all önskvärd tydlighet nu, att socialdemokraterna inte kan tygla den mångkulturella utvecklingen. Det är bara snack nu för tiden och ingen kan göra någonting för demografin från tiden när det gick finns inte kvar.

Kanske blir S nazister igen, rensar upp och kan bygga upp samma sak igen efter det att det förra folkhemmet har rasat sönder. Dock blir det inget socialdemokratiskt enhetligt samhälle om man inte först städar upp och gör landet etniskt homogent igen. Jag hoppas att socialdemokraterna förstår att denna homogenitet var varför dom lyckades förra gången och varför det kommer att visa sig att dom nu är impotenta att göra något, när samhället är heterogent.

Socialdemokratiska Araberpartier (dålig ordlek) har tyvärr gjort sig alltför beroende av sin mångkulturella väljarbas. De är liksom Labour i Storbritannien alltför beroende av migranternas röster.

Min tro är att Socialdemokraterna möjligen kan gå så långt att de stänger gränsen och inför ett migrantstopp. De kommer dock aldrig att kunna medverka till omfattande repatrieringspolitik. För att det skulle kunna hända krävs så stora fundamentala förändringar att jag inte ens kan överblicka dem.
Citera
2018-01-07, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Som den kanske mest naive tråddeltagaren så brukar jag ju tacksamt slicka i mig minsta smula av sunt förnuft som bjuds av diverse ledarskribenter och debattörer medan mer cyniska eller realistiska skribenter härinne stenhårt dömer ut alla Arpis och porslinsdockor som bara säger A men aldrig formulerar ett B.

Mitt försvar för alla de som pekar på mångkulturens misslyckande men som inte kommer med realistiska lösningar är att omvändningen måste ske försiktigt och stegvis om det ska lyckas, nu har jag fått understöd av Engellau som beskriver saken på ett oändligt skickligare vis än vad jag klarar och återigen använder han segling som metafor för den känsliga balansgången.

Särskilt den sista meningen i det ovan citerade tror jag är viktig, vilken nytta har vi nu av Marika Formgren trots hennes mod och klarsyn?

Nåja, läs Engellaus artikel i stället för mitt kvasiintellektuella dravel, min enda invändning är att han skyller allt på det "välfärdsindustriella komplexet". Det är säkert en viktig delförklaring men jag tror att även ideologi och på senare år identitetspolitik spelar in.
Marika Formgren, liksom ett litet antal andra hjältar, var föregångarna, och kommer därför att antingen återkomma till de platser där de hör hemma (dvs på en plats med inflytande), eller få statyer över sig uppställda på centrala platser. Minns vad Hávamál skriver:

Fänaden dör,
fränder dö,
själv dör du likaledes;
ett vet jag
som aldrig dör:
domen som fälls om den döde.

Jag tar hellre 1 Marika än 100 hälvkvävt omvända Anna Dahlberg. Därmed inte sagt att Anna Dahlberg på sitt sätt inte gör (eller snarare, gjorde, nu är hon bara en vanlig liberal skiva som hakat upp sig) nytta, men något nobelpris förtjänar hon icke.

Anser du för övrigt att Sovjet ändrades/gick under försiktigt? Omfattningen på statsrepressionen tror jag tyvärr är jämförbar, alltså mellan gamla Sovjet och PK-Sverige. Och något liknande måste till här, tyvärr. Inte möjligen våldsam, om vi har tur och skicklighet, men ett snabbt, kirurgiskt förlopp. En nödvändighet av av demografiska skäl. Sovjet på dekis hade ändå ett så oändligt mycket bättre utgångsläge än här; ett fungerande utbildningssystem, en hyfsat medveten och homogen befolkning, en liten minoritet muslimer som var extremt (är) extremt hårt hållna.
Senast redigerad av Fnysington 2018-01-07 kl. 13:59.
Citera
2018-01-07, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Det finns något som kallas det politiskt möjliga. Vad som är politiskt möjligt varierar från tid till annan. I tider av kris är det möjligt att genomföra radikala åtgärder. I tider när situationen verkar hanterlig och ekonomin är god går det inte att uppnå tillräcklig enighet för att genomföra radikala förändringar inom ramen för vårt system.

Patrik Engellau skriver idag på Det goda samhället om vilka åsikter man kan ha vid olika tider. Ett högst relevant inlägg i debatten om mångkulturen.

Som jag uppfattar det blir debatten efter hand mer och mer öppen, men vi har inte något krig om mångkulturen.

Du förutsätter status quo - att förutsättningen för debatten är konstant. Nämligen svenskarnas andel av befolkningen. Men vi har redan nått tipping point och för var dag så blir andelen svenskar allt mindre.

Hur kommer debatten om mångkulturen se ut när judarna har fått sitt nirvana? Alltså ett land där svenskar är en minoritetsgrupp bland alla andra minoriteter i sitt eget land? Säg mig...
Citera
2018-01-07, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Vid det här laget bör det framgå att storstadsliberaler i allmänhet och mediatyper i synnerhet är en grupp som har intressen -- detta blir extra tydligt när de på fullt allvar säger att deras egna åsikter är demokrati och deras egna värderingar är fakta (d.v.s alla som inte håller med vägrar acceptera fakta). De är en intressegrupp och det har inget med "judar" att göra, annat än på så sätt att judar (nästan) alla bor i större städer och alla är liberaler.

Vem är en typisk journalist, i synnerhet en yngre? Jo, det är en person som längtat sig till storstan, flyttat dit, inte har jättemycket kontakt med barndomsvänner eller familj längre (det händer ofta att de skriver om sin bakgrund i en mindre stad). Vad för typ av värderingar blir fullt naturliga för en sådan person? Jo, precis sådana man som står att läsa tidningar varje dag, går att lyssna på i radion varje dag.

(En liten invändning mot det du säger om libertarianer bara... de är för full frihet i meningen vad de själva tycker är frihet. T.ex. fri invandring. Detta är inte frihet. Jag vill inte ha det, att då bli påtvingad det kan då inte vara frihet. Det är motsatsen till frihet)

Bäste Experten10. Fortfarande en alltför stark tro på mediernas enskilda medarbetares möjlighet att avvika från vad som är organisationens agenda. Agendan sätts några nivåer högre upp, följs upp och kontrolleras av organisationens ledning, samt mellanchefer.
Citera
2018-01-07, 14:03
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Fokhemsbygget var svenskt. Inte socialdemokratiskt. Socialdemokraterna hade inte kunnat bygga samhällsmodellen utan demografin. Det visar ju sig med all önskvärd tydlighet nu, att socialdemokraterna inte kan tygla den mångkulturella utvecklingen. Det är bara snack nu för tiden och ingen kan göra någonting för demografin från tiden när det gick finns inte kvar.

Kanske blir S nazister igen, rensar upp och kan bygga upp samma sak igen efter det att det förra folkhemmet har rasat sönder. Dock blir det inget socialdemokratiskt enhetligt samhälle om man inte först städar upp och gör landet etniskt homogent igen. Jag hoppas att socialdemokraterna förstår att denna homogenitet var varför dom lyckades förra gången och varför det kommer att visa sig att dom nu är impotenta att göra något, när samhället är heterogent.

Partiet är söndertrasad av identitetsfantaster. Jag ser ingen räddning. Det är väl fler kvinnor som kan tänka sig rösta på SD än det är män mellan 18 till 64 år som röstar S. Stödet kommer främst från kvinnor inom offentlig sektor, pensionärer och invandrare. Ingen av grupperna är särskilt politiskt intresserade. Den mellersta gruppen faller dessutom ifrån medan den senare ökar. Inom snar framtid har vi nog ett muslimskt parti. Kvar blir kvinnor från offentlig sektor. Då förlorar socialdemokraterna all slags inflytande.

Sett i ett mediakrig är det viktigt var man har sitt stöd och hur stort det är. Ingen av Arpi, Dahlberg eller Teodorescu med flera är anhängare av SD men man vet mycket väl att man läses och gillas av partiets väljare. Det kunde kanske vara ett minus när partiet hade 5 procent av väljarstödet, men idag när man har 20 eller rent av klänger sig upp till 25 och däröver är det en annan sak. Man kan inte förakta en fjärdedel till en tredjedel av väljarna. Det begriper till och med vänsterliberal media.

Lokalt, såsom i det akademiska Uppsala, kanske det funkar med vänsterliberal smörja. UNT går all in i varje ledare med sådant. Men mig veterligen har dessa ledarskribenter inga sympatier utanför Uppsala. Smålandsnytt, Corren, GP och den lilla nwt däremot har ledare som ofta sprids nationellt. Alex Voronov från Eskilstunakuriren känner få till och han blev väl mest uppmärksammad av att bli rejält tillplattad av Teodorescu i Agenda. Dalademokraten är bekant för många eftersom den alltid medverkande i svt och sr, Göran Greider, är tidningens chefredaktör. Men få utom de mest hängivna av vänstern läser det som skrivs där.

Någonstans måste det väl ändå vara intressant att det som skrivs gillas av sina läsare. Visserligen vet vi att ledarskribenter och andra tyckare huvudsakligen skriver för varandra. Men då frågan om mångkultur blivit en så viktig fråga som engagerar nästan alla medborgare och förändrar samhället i grunden är det inte helt oviktigt längre att skriva för fler än de inom etablissemanget. Genom att göra just det har man skapat en stor irritation bland kollegor som inte kan tävla om sådant.
Citera
2018-01-07, 14:06
Medlem
Citat:
Bäste Experten10. Fortfarande en alltför stark tro på mediernas enskilda medarbetares möjlighet att avvika från vad som är organisationens agenda. Agendan sätts några nivåer högre upp, följs upp och kontrolleras av organisationens ledning, samt mellanchefer.
Utan tvekan, det är så det fungerar, det vet väl alla som på något sätt är inblandad i fri företagsamhet. Sen kan det finnas slappare och starkare ägare (oftast beroende på den aktuella lönsamheten, god lönsamhet ökar förstås frihetsgraden). Men att Bonnier skulle ha lösa skaklar.. Hehe. Kul hypotetisk tanke.
Senast redigerad av Fnysington 2018-01-07 kl. 14:15.
Citera
2018-01-07, 14:35
Medlem
Citat:
Mitt försvar för alla de som pekar på mångkulturens misslyckande men som inte kommer med realistiska lösningar är att omvändningen måste ske försiktigt och stegvis om det ska lyckas, nu har jag fått understöd av Engellau som beskriver saken på ett oändligt skickligare vis än vad jag klarar och återigen använder han segling som metafor för den känsliga balansgången.

Särskilt den sista meningen i det ovan citerade tror jag är viktig, vilken nytta har vi nu av Marika Formgren trots hennes mod och klarsyn?
NB: min fetning ovan.

Det behövs också passionerade sanningssägare, vars hjärta och hjärna talar samma övertygande språk. Som har kurage att säga det inopportuna, eftersom sanningslidelsen, och inte minst självrespekten, kräver att det opponeras mot förhärskande dumhet, hyckleri och förtryck. Verkliga människor, inte halvkvädna retoriska taktiker. Principer!

Patrik Engellau:
Citat:
Under det senaste året har jag alltmer fått en känsla av att det finns en antagonistisk motsättning mellan politikerväldet och den allmänna medelklassen. Närmare bestämt ställer jag mig frågan om dessa politiker, som anses ”förtroendevalda” och ”representanter” över huvud taget står på min sida. Se där ett känsligt spörsmål. Om jag ställer denna fråga, har jag då girat för nära vindriktningen och därmed förlorat oersättlig tid, har jag blåst mina chanser att över huvud taget bli tagen för en seriös seglare?

Har han erfarenheter och kunskaper kan han väl uppfattas som "seriös seglare" hos vem som helst. Resten är politiska preferenser och egennytta. Även en fiende kan bli respekterad, men knappast en förrädare.
Citera
2018-01-07, 14:38
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Marika Formgren, liksom ett litet antal andra hjältar, var föregångarna, och kommer därför att antingen återkomma till de platser där de hör hemma (dvs på en plats med inflytande), eller få statyer över sig uppställda på centrala platser. Minns vad Hávamál skriver:

Fänaden dör,
fränder dö,
själv dör du likaledes;
ett vet jag
som aldrig dör:
domen som fälls om den döde.

Jag tar hellre 1 Marika än 100 hälvkvävt omvända Anna Dahlberg. Därmed inte sagt att Anna Dahlberg på sitt sätt inte gör (eller snarare, gjorde, nu är hon bara en vanlig liberal skiva som hakat upp sig) nytta, men något nobelpris förtjänar hon icke.

Anser du för övrigt att Sovjet ändrades/gick under försiktigt? Omfattningen på statsrepressionen tror jag tyvärr är jämförbar, alltså mellan gamla Sovjet och PK-Sverige. Och något liknande måste till här, tyvärr. Inte möjligen våldsam, om vi har tur och skicklighet, men ett snabbt, kirurgiskt förlopp. En nödvändighet av av demografiska skäl. Sovjet på dekis hade ändå ett så oändligt mycket bättre utgångsläge än här; ett fungerande utbildningssystem, en hyfsat medveten och homogen befolkning, en liten minoritet muslimer som var extremt (är) extremt hårt hållna.
Kanske du har rätt men det är i alla fall omöjligt för aldrig så djärva debattörer att agera så radikalt utifrån sina plattformar i MSM, det är ingen slump att alternativmedias skribenter är betydligt tuffare, de får knappast sparken i alla fall.
Citera
2018-01-07, 14:46
Medlem
Citat:
Kanske du har rätt men det är i alla fall omöjligt för aldrig så djärva debattörer att agera så radikalt utifrån sina plattformar i MSM, det är ingen slump att alternativmedias skribenter är betydligt tuffare, de får knappast sparken i alla fall.

Frågan är evig. Är det bättre att vara en levande hund än ett dött lejon.
Citera
2018-01-07, 15:28
Medlem
Citat:

Min poäng är ju just att de inte vill eller har något intresse av att avvika, och vem är mellanchefen? Jo, exakt en sådan person jag beskrev. Men undantag finns naturligtvis, exempelvis Expressens Dahlberg.

Om du däremot har specifik insider-info så tror jag att tråden skulle uppskatta om du delgav den.
Citera
2018-01-07, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Min poäng är ju just att de inte vill eller har något intresse av att avvika, och vem är mellanchefen? Jo, exakt en sådan person jag beskrev. Men undantag finns naturligtvis, exempelvis Expressens Dahlberg.

Om du däremot har specifik insider-info så tror jag att tråden skulle uppskatta om du delgav den.

Det stämmer. Jag har erfarenhet av massmediaföretag. Men det är inte poängen eftersom massmediaföretag inte avviker från andra typer av företag/organisation som jag har erfarenhet av. Agendan och värderingarna sätts av den högsta kontrollerande nivån. Om den inte gjorde det så skulle den naturligtvis inte vara den högsta kontrollerande nivån efter ett tag.

Det är en typ av företag/organisation som är precis som alla andra. Bara för att det kallas "vi måste följa vår publicistiska linje" gör det inte annorlunda.

Företag med ägare som tillsätter styrelse/VD/chefredaktör som tillsätter redaktionschefer och så vidare. Och alla nivåer har att följa direktiv som ges av nivån ovanför dem. Även i åsiktsfrågor.

Ger dig dock rätt i att rekryteringsfrågor är viktiga när men bygger ett företag och en organisations kultur. Vill man sälja mycket ska man anställa unga hungriga män etc. Vill man ha formbara medarbetare som ska vara lojala med tidningen så ska man anställa människor som är starkt beroende av sin anställning etc.
Senast redigerad av Ottokar 2018-01-07 kl. 16:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in