2018-01-27, 09:01
Medlem
frasselitos avatar
Stefan Bergmark, som är medlem i censurkollektivet #jagärhär och ska vara chefsredaktör för en tidning som heter Opulus skriver debattartikel om Sverigebilden.

http://www.allehanda.se/opinion/leda...ig-inte-i-krig

Sverige befinner sig inte i krig

"Barn så unga som 14 driver omkring på gatorna med Kalasjnikovs och skottsäkra västar”, påstod brittiska The Sunday Times i söndags. En artikel med anledning av statsminister Stefan Löfvens otydliga avståndstagande från Jimmie Åkessons förslag att använda armén mot kriminella gäng.

Jag bor i ett av Malmös mest kriminella områden. Min son har rånats två gånger och min äldsta dotter pistolhotats bara för att ha befunnit sig i ”fel” trappuppgång, trots att henne kompis bor i en lägenhet i densamma! Precis utanför vårt hus ligger också den lilla lekpark där den omtalade gruppvåldtäkten mot en 17-åring ägde rum för en månad sedan.

Listan kan göras längre och visst känns mina kvarter inte alls trygga. Samtidigt. Som journalist kan jag inte annat än förfäras över den journalistik som The Sunday Times här förmedlar.

[..]

Under kommande valår måste de seriösa medierna inte bara vara noggranna i faktagranskningen kring allt som rör invandring och invandrare. Idag har vi också en mediesituation som gör det angeläget att också granska de så kallade alternativmediernas ”bevakning” i ämnet.
Familjen hotas direkt av den situtation som råder i Malmö. Men familjefadern går alltså istället ut och fokuserar på den mediala Sverigebilden och bilden av invandringen. Familjefadern uppmanar till att man ska granska medborgarmedier istället för att fokusera på dom riktiga samhällsproblemen och granska makten så att hans egna barn kan få må bra och vara trygga! Det är alltså ingen familjefader vi har att göra med, det är en nyttig idiot vi har att göra med.

Denna skribent kan verkligen inte känna av samhällstrender. Denna skribent bryr sig verkligen inte om sina egna barn. Jag blir tårögd, vilket moraliskt förfall denna person utstrålar när hens egna barn får agera medel i massinvandringens Sverige.
Senast redigerad av frasselito 2018-01-27 kl. 09:33.
Citera
2018-01-27, 09:11
Medlem
Nostradumbasss avatar
Med risk för lite off-topic, tänker jag använda sexualitet som en "livsstilsmarkör" för att visa på vilka degenererade personer vi har att göra med. Dagarna efter Newmans nu famösa fråga till Peterson:

"What makes your right to freedom of speech trump a trans-persons right not to be offended?"

så kom det fram att en SVT-medarbetare på någon lokalredaktion i norrland lämna sitt uppdrag i lokal-tv för att han ägnade sig åt publik onani på något gym som han sen publicrade på sociala medier.

SVT-mannen hör till samma minoritet som Jonas Gardell. Social justice krigaren Isobel Hadley Kamptz ger sig nu på Leif GW Persson, som i något uttalande i "Veckans brott" pekade på att mannens sexualitet inte var "normal" och Isobel ryter till att:

Citat:
Tänk att ha gjort det miljontals människor numera gör, filma sig själv i erotiska situationer och lägga ut på nätet, och sedan få höra detta i Nordens största tidning av hela Sveriges kriminalguru, tillika nu uppenbarligen rikslikare i vad som utgör normalt sex.

Han är homosexuell, verkar gilla sex, gilla att ha roligt, avancerat sex, gilla att filma det och visa upp filmerna för personer som aktivt söker upp hans blogg. Så länge han torkade av maskinerna på gymmet efteråt finns absolut ingenting upprörande alls här.

https://www.expressen.se/kultur/isob...era-sexdomare/

Citat:
SVT-medarbetaren som gjorde amatörporr och onanerade på ett gym har lämnat sitt jobb.
Nu kritiseras SVT hårt av kända namn som Jonas Gardell, Lina Thomsgård, Sigge Eklund och Alexander Bard.

– Reaktionen har varit så pass stark att man misstänker att det handlar om människors syn på SVT mer än vad han gör i filmerna, säger Sigge Eklund i sin podcast.
Samtidigt försvarar SVT sitt beslut att peta programledaren från rutan.

https://www.expressen.se/noje/nu-tar...ten-i-forsvar/

Här kommer kritik mot SVT från the "usual suspects", Jonas Gardell, Alexander Bard och Alex Schulman bland annat. Kritiken är det vanliga gnället "det är väl inte så farligt". Individens fri- och rättigheter över allt annat, så länge det inte skadar någon annan. Med det resonemanget för vad som är moraliskt OK kan man som "avancerat sex" motivera nekrofilt tidelag som OK, då det inte "skadar någon annan" det heller.

Detta från samma typ av aktivist-människor som är så moraliskt korrupta att man tassar runt och stoppar böcker som "olämpliga" genom att klaga hos Kickstarter. Den moraliska kompassen är trasig hos alla dom här aktivisterna, och hos de aktivister som sitter på våra redaktioner och publicerar den här jävla dyngan, som inte ser hur jävla illa det här är. Ingen av dom här människorna kan någonsin göra sig talespersoner för någon annan än dem själva igen. Det privilegiet är oåterkallerligen förverkat.

Medan jag sitter här och bevittnar samhällets totala moraliska sönderfall undrar jag i mitt stilla sinne vad Isobel Hadley Kamptz och Jonas Gardell och Alexander Bard och dom andra hade sagt om Leif GW Persson släppt "amatörporrfilmer med avancerad kul sex" på Instagram med kontot @leffegymmar?

Själv tror jag att det blivit en kioskvältare, men att kritiken låtit något, möjligen lite annorlunda.
Senast redigerad av Nostradumbass 2018-01-27 kl. 09:24.
Citera
2018-01-27, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filterbubbla
Heléne Fritzon, migrationsminister, vill styra människors liv med hänvisning till den oskrivna värdegrunden...
https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=6869965

Ministern blir helt överraskad och har inte ett förberett svar på den självklara frågan, och det går faktiskt så långt att hon stammar. Cirka 01:20 sekunder in i det länkade klippet.

Det intressanta är inte ministerns svaga svar, utan att P1-journalisten vågar sig på att fråga om den självklara, heliga värdegrunden. Samtidigt avstod de från att intervjuade Sveriges imamer om frågan.
Tack, det korta inslaget var väldigt kärnfullt och väckte många tankar! Var Karin Runblom står i sin egen värdegrund är svårt att veta, men i det här fallet blev ändå Fritzon tagen på sängen att få en fråga som sticker ut lite från det vardagsbeiga. Helt enkelt att välja mellan mångkulturellt eller svenskt. Att överhuvudtaget få besvara sådana frågor från media är kanske inte vad en politiker har tränats till. Slutet av intervjun antyder ändå vad Fritzon och möjligen även Runblom anser som det besvärande i sammanhanget: att det är män som har flera fruar och att det troligen ska ses som en fråga om patriarkalt förtryck snarare än ett mångkulturellt problem.

Samtidigt hos papegojorna i SvD (där påfågeln Tricky Dick låter publicera sig) kraxas det i en artikelserie om fenomenet polyamori. Jag har tyvärr inte åtkomst till måsskiten ety det ligger bakom betalvägg, men bjuder på länken för dem som har nyckel till hönsgården.

https://www.svd.se/polyamori-for-nyb...ar-intresserad

Kanske det är början till en större acceptans för fenomenet månggifte? Om inte annat så kanske våra polyamorösa diasporagrupper kan hitta en anpassning som lagmässigt anpassas till de svenska kulturella umgängesformerna plastpappa, one-night-stand, skilsmässa och regnbågsfamilj. Vi är flexibla här uppe i den humanitära stormakten!

------------------------------

En annan tanke som började mala i mitt huvud efter det korta inslaget om månggifte var begreppet "den svenska värdegrunden". Det användes närmast konstaterande, som om det fanns något vedertaget med en uppsättning oskrivna regler. Jag kom närmast att tänka på allemansrätten och googlade fram några passager ur wikipedia:

Citat:
Wikipedia-Allemansrätten
På senare år har allemansrätten explicit skrivits in i lagen i Sverige och Norge, men också i dessa länder grundar sig reglerna till största delen på sedvanerätt och en motsatsvis tolkning av vissa lagregler som anger vad som är förbjudet; motsatsvis tolkning innebär då att det som inte är förbjudet är tillåtet. Innehållet i allemansrätten utformas även genom prejudicerande domar. Det finns förhållandevis få sådana domar så många konflikter mellan markägare och nyttjare av allemansrätten har sin grund i oklarhet om vad allemansrätten exakt omfattar och vad som faller utanför.

Citat:
Wikipedia-Värdegrund
Värdegrund är ett svenskt och i viss mån norskt begrepp som började användas under 1990-talet i diskussioner kring framför allt ett kollektivs gemensamma etiska grundvalar eller värderingar; exempel på kollektiv är en nation, institution, förening eller folkrörelse. Begreppet kan även ha den vidgade innebörden att syfta på de mest grundläggande principerna inom en politisk ideologi eller religion. Det svenska begreppet värdegrundsarbete har inte förbindelse till den internationella diskursen. Varken värdegrund eller värdegrundsarbete används som termer utanför Sverige (ett undantag är Norge...)

En tanke slog mig därför: att en dag inom kort kommer riksdagen att skriva in Värdegrunden som lag på samma sätt som Allemansrätten. Den som lever får se.

----------------------------------------
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Den blixtsnabbe Sanandaji har självklart redan smulat sönder professorns statistik.

https://www.facebook.com/tino.sanand...55356909348231
Denne man får gärna representera mig och min egen värdegrund alla dagar i veckan. I det konceptet ingår tilltro till hårda ovedersägliga fakta. Har tidigare nominerat honom till hederssvensk. Om någon har problem med att han intervjuas får denne väl tjata in sig som intervjuobjekt i finsk media. Men det gäller väl att ha skaffat sig en plattform att stå på först, annat än bara en svensk stamtavla.
Citera
2018-01-27, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon.Snowball
Jag läste en entusiastisk artikel om ett ämne jag inte kan mycket om: bitcoin. Författaren, Austin Lee, tror starkt att (den amerikanska) högern kan segra om nog många människor gömmer sin förmögenhet i bitcoin, eftersom då staten förlorar sin förmåga att beskatta medborgarna och därmed också möjligheten att med välfärdsmedel få miljoner av människor från tredje världen att bosätta sig i väst.
The closest historical analogy is the fall of the USSR. Just as the perestroika-induced dissolution of the Soviet government freed the Russian people and eventually restored the Russian Orthodox church, so too will a Bitcoin-induced bankruptcy of the US government free the American people and ultimately restore traditional American culture.

[...]

Though they do have leaders and centers of power (the State Department, Harvard, the New York Times, Hollywood), the left is not centrally controlled. What we face is “institutional leftism.” The people of the left do what they do because they are responding to incentives. These incentives are obvious: it is easier to steal than to build, easier to capture the state and use it to seize others’ wealth than to create their own. With that looted money and power, they gain status, and more money and power.

What opposes the left? Borders of every kind. Ethical conventions that tell us not to covet our neighbor’s wealth. Patriotic conventions that prevent them from busing millions over the border to bust our elections. And legal conventions that limit the ability of the state to seize our property.

[...]

For the left, what is yours is theirs. And what is theirs is theirs. If you exclude people from your nation, your company, or your wallet, you are racist, sexist, and homophobic. Conveniently, their justification for excluding you from their institutions is the same: because you are racist, sexist, and homophobic. With the same words, they erode your borders while shoring up their own.

We now understand the state of affairs. We need to protect our borders, our money, and our land. But we’re not going to win a war of words with the left. They control every major media outlet. And while we can win elections, we can’t truly win political battles. The right has nominal Republican control of 33 governorships, 69 state legislative chambers, the House, the Senate, and the Presidency — but one year later, there is still no wall.

So we need something more powerful than words and politics to protect our borders. That something is cryptography.

Cryptography is the border that can’t be busted

[...]

Now let’s talk about the second part of the equation: how Bitcoin is the ultimate form of right-wing protest. Forget the NFL or the latest ephemeral Twitter dustup. As Thoreau said, there are a thousand hacking at the branches of evil for every one striking the root.

Bitcoin strikes the root.

If Bitcoin becomes as popular as Twitter or Facebook in the United States — and it is well on its way — it will hobble and eventually eliminate the ability of the state to tax. As Nobel Laureate Milton Friedman predicted in 1999, without the ability to tax, the incentive for capturing the state enters a steep decline.

[...]

As the process accelerates, the entire economy goes dark, and we have actually starved the beast. The only receipts governments will receive after that event horizon are voluntary, crowdfunded contributions. This proposal is far more radical than anything a Republican Congress could even pretend to support, let alone vote for. That is why it will work. As Larry Page would put it, “10X is easier than 10%.”

In practice, the process of going dark may be much faster, because the smartest and richest would be among the first to defect, and because they are by far the most heavily taxed. So we would need far less than 50% of the population to enter the blockchain economy to bring the US government to its knees.

The transitional state will last for years, or decades, and be messy beyond belief. Endless media denunciations of the unpatriotic tax evaders will result in billions of free advertising for the dark economy. Some vocal Bitcoin-rich folks will likely go to jail. Many more will see the writing on the wall, and leave the US with their newfound wealth, or even give up US citizenship (eventually perhaps to return when things calm down). Many politicians will be found denouncing digital currency one day, and then revealed to be major holders of digital currency the next day.

[...]

But once the economy has fully gone dark and the state is no longer a vehicle for systematic looting, everything will change. Change the incentives and you change the behavior. Remove the incentive for capturing the state and you remove the political behavior. No taxation, no welfare state. No welfare state, no attraction for illegal aliens. Bitcoin is the proton torpedo into the heart of the Death Star.
Essän är väldigt positiv till sin idé och jag vill fråga de som kan detta om bitcoin är en rimlig strategi för libertarianer eller neoreaktionära att förhindra bidragsdriven massinvandring. Problemet för idén i Sverige är såklart att skatten i Sverige baseras på inkomst snarare än på förmögenhet.

Det andra spörsmålet gäller Sverige och är enklare: jag är övertygad om att svenskarnas vilja att betala skatt minskar när staten av allt fler betraktas som en fiende. Jag tror att detta är ytterligare ett hot mot samhället framöver. Sverige blir som Mexiko.

http://www.unz.com/isteve/the-bitcoin-buycott/

Tillägg: Efter en stunds funderande kom jag på en stark invändning mot artikelns tes. Det är i dag skattefritt att äga guld. Man kan lika gärna köpa en guldtacka om man vill undvika förmögenhetsskatt.

Det är först när man har fungerande valutasystem utanför staten som det också går att smidigt betala som man undviker skatter på riktigt.

För ett tag sedan(flera år sedan), läste jag en ts här på flashback, där skaparen hävdade att det bästa sättet att kämpa mot systemet och utplåningen av sverige, är att hela tiden tänka i termer av att inte betala skatt. Det finns naturligtvis en sanning i detta, iom att skattepengar används för att förstöra landet.
Med det sagt, torde det vara mycket svårt att få någon slags realisation av detta, med tanke på hur säkert förankrade svensson är i bankdirektörernas fickor.
Den som har lån i mångmiljonklassen, har inget ekonomiskt utrymme att fasa över i alternativekonomi.
Citera
2018-01-27, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
För ett tag sedan(flera år sedan), läste jag en ts här på flashback, där skaparen hävdade att det bästa sättet att kämpa mot systemet och utplåningen av sverige, är att hela tiden tänka i termer av att inte betala skatt. Det finns naturligtvis en sanning i detta, iom att skattepengar används för att förstöra landet.
Med det sagt, torde det vara mycket svårt att få någon slags realisation av detta, med tanke på hur säkert förankrade svensson är i bankdirektörernas fickor.
Den som har lån i mångmiljonklassen, har inget ekonomiskt utrymme att fasa över i alternativekonomi.

Kan sympatisera med tankesättet, men statens största intäktskällor är skatt på arbete, följt av skatt på konsumtion.

Citat:
60 procent av de totala skatteintäkterna kommer från skatt på arbete, framför allt inkomstskatter och arbetsgivaravgifter. Ungefär 30 procent utgörs av skatter på konsumtion och insatsvaror. Resterande del, dryga 10 procent, utgörs av skatt på kapital. Totalt uppgick skatteintäkterna år 2016 till 1 920 miljarder kronor.

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Sk...ter-per-skatt/

Skulle jag propagera för revolutionära förändringar i frågor som man kan påverka som individ och grupp så skulle jag först kommendera:

Alternativ ett. Svenska män måste ta kommandot över sin egen köpkraft. När mer än 80 % av alla köpbeslut tas av kvinnor så får vi en ekonomi som till största delen riktar sig mot kvinnor i form av reklam och marknadsföring. Ställ er framför ett tidsskriftsställ i en Pressbyrå så ser ni fördelningen av köpkraft illusteras i form av tidningar som riktar sig mot köpbehov. Se på valfritt reklamblock i TV. Samma sak. Om män börjar fatta köpbesluten själva för sig och även för familjen så skulle vi få ett helt annat mediaklimat. Det skulle långsiktigt förändra hela samhället.

Alternativ två. Sluta konsumera mer än för de basala behoven. Spara alla pengar. Ett konsumtionsfritt kvartal för en stor andel av befolkningen skulle sannolikt kasta ned Sverige i statsfinansiellt kaos pga. att momsintäkterna skulle försvinna. Vi skulle gå från högkonjunktur till lågkonjunktur i ett nafs. Detaljhandeln skulle tvingas skära ned etc. etc.

Men det här är utopiska visioner. Som det nu ser ut så drivs ekonomin till stora delar av kvinnors (över)konsumtion enligt sina preferenser. De har hela sin lön och stora delar av mannens.
Senast redigerad av Ottokar 2018-01-27 kl. 11:03.
Citera
2018-01-27, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Stefan Bergmark, som är medlem i censurkollektivet #jagärhär och ska vara chefsredaktör för en tidning som heter Opulus skriver debattartikel om Sverigebilden.

"Barn så unga som 14 driver omkring på gatorna med Kalasjnikovs och skottsäkra västar”, påstod brittiska The Sunday Times i söndags. En artikel med anledning av statsminister Stefan Löfvens otydliga avståndstagande från Jimmie Åkessons förslag att använda armén mot kriminella gäng.

Jag bor i ett av Malmös mest kriminella områden. Min son har rånats två gånger och min äldsta dotter pistolhotats bara för att ha befunnit sig i ”fel” trappuppgång, trots att henne kompis bor i en lägenhet i densamma! Precis utanför vårt hus ligger också den lilla lekpark där den omtalade gruppvåldtäkten mot en 17-åring ägde rum för en månad sedan.

Listan kan göras längre och visst känns mina kvarter inte alls trygga. Samtidigt. Som journalist kan jag inte annat än förfäras över den journalistik som The Sunday Times här förmedlar.

[..]

Under kommande valår måste de seriösa medierna inte bara vara noggranna i faktagranskningen kring allt som rör invandring och invandrare. Idag har vi också en mediesituation som gör det angeläget att också granska de så kallade alternativmediernas ”bevakning” i ämnet.
Familjen hotas direkt av den situtation som råder i Malmö. Men familjefadern går alltså istället ut och fokuserar på den mediala Sverigebilden och bilden av invandringen. Familjefadern uppmanar till att man ska granska medborgarmedier istället för att fokusera på dom riktiga samhällsproblemen och granska makten så att hans egna barn kan få må bra och vara trygga! Det är alltså ingen familjefader vi har att göra med, det är en nyttig idiot vi har att göra med.

Denna skribent kan verkligen inte känna av samhällstrender. Denna skribent bryr sig verkligen inte om sina egna barn. Jag blir tårögd, vilket moraliskt förfall denna person utstrålar när hens egna barn får agera medel i massinvandringens Sverige.
Kontentan är ju att det är helt acceptabelt att ens barn rånas, misshandlas och pistolhotas - så länge man inte skriver negativt om det i media...
Citera
2018-01-27, 11:30
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:

[..]

Detta var fantastiskt obehaglig läsning. Jag känner mig för första gången nödsakad att använda uttrycket "beta cuck".

Han berättar om sin familjs verklighet:
Citat:

Listan kan göras längre och visst känns mina kvarter inte alls trygga.

Hans slutsats:
Citat:
I de pressetiska reglerna framgår att man inte ska framhäva ”berörda personers etniska ursprung, kön, nationalitet, yrke, politisk tillhörighet, religiös åskådning eller sexuell läggning om det saknar betydelse i sammanhanget”.

Han vet att utvecklingen är åt helvete, framför allt för hans barn. Ändå är det viktigaste att förtiga orsaken.
Citera
2018-01-27, 11:52
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Med risk för lite off-topic, tänker jag använda sexualitet som en "livsstilsmarkör" för att visa på vilka degenererade personer vi har att göra med. Dagarna efter Newmans nu famösa fråga till Peterson:

"What makes your right to freedom of speech trump a trans-persons right not to be offended?"

så kom det fram att en SVT-medarbetare på någon lokalredaktion i norrland lämna sitt uppdrag i lokal-tv för att han ägnade sig åt publik onani på något gym som han sen publicrade på sociala medier.

SVT-mannen hör till samma minoritet som Jonas Gardell. Social justice krigaren Isobel Hadley Kamptz ger sig nu på Leif GW Persson, som i något uttalande i "Veckans brott" pekade på att mannens sexualitet inte var "normal" och Isobel ryter till att:

https://www.expressen.se/kultur/isob...era-sexdomare/

https://www.expressen.se/noje/nu-tar...ten-i-forsvar/

Här kommer kritik mot SVT från the "usual suspects", Jonas Gardell, Alexander Bard och Alex Schulman bland annat. Kritiken är det vanliga gnället "det är väl inte så farligt". Individens fri- och rättigheter över allt annat, så länge det inte skadar någon annan. Med det resonemanget för vad som är moraliskt OK kan man som "avancerat sex" motivera nekrofilt tidelag som OK, då det inte "skadar någon annan" det heller.

Detta från samma typ av aktivist-människor som är så moraliskt korrupta att man tassar runt och stoppar böcker som "olämpliga" genom att klaga hos Kickstarter. Den moraliska kompassen är trasig hos alla dom här aktivisterna, och hos de aktivister som sitter på våra redaktioner och publicerar den här jävla dyngan, som inte ser hur jävla illa det här är. Ingen av dom här människorna kan någonsin göra sig talespersoner för någon annan än dem själva igen. Det privilegiet är oåterkallerligen förverkat.

Medan jag sitter här och bevittnar samhällets totala moraliska sönderfall undrar jag i mitt stilla sinne vad Isobel Hadley Kamptz och Jonas Gardell och Alexander Bard och dom andra hade sagt om Leif GW Persson släppt "amatörporrfilmer med avancerad kul sex" på Instagram med kontot @leffegymmar?

Själv tror jag att det blivit en kioskvältare, men att kritiken låtit något, möjligen lite annorlunda.

Man kan använda en äldre betydelse och beskriva de här personerna som lösaktiga.

om person l. ngns väsen l. karaktär l. tänkesätt l. moral l. levnadssätt o. d.: som brister i fasthet l. stadga l. vederhäftighet o. d.; som saknar klara, bestämda principer; opålitlig, trolös, falsk; som saknar fast grund, som brister i kunskaper i l. kännedom om ngt; lättsinnig, tygellös; äv. allmännare, närmande sig bet.: dålig, usel

De är gränslösa, smaklösa, normlösa, samvetslösa, hänsynslösa och ansvarslösa.

Thomas Sowell kallade dem för unconstrained. En kort presentation av hans typologi (av PJ Anders Linder):

Citat:
Vill man till exempel fördjupa sin förståelse av dagens svenska debatt finns det få bättre böcker att läsa än Sowells 28 år gamla A Conflict of Visions. Där resonerar han om hur vissa människor ständigt tenderar att hamna i motsatta åsiktsläger, trots att frågorna som diskuteras inte tycks ha speciellt mycket med varandra att göra. Gillar man ett starkt försvar brukar man också vara för stränga straff och tidiga betyg i skolan, medan det är mycket vanligare att hitta fängelseskeptiker och betygsmotståndare i pacifistiska kretsar. Sowell talar förstås inte om bindande lagar utan undantag, men om ett mönster.

Förklaringen, menar han, ligger i skilda föreställningar om hur världen är beskaffad och hur orsak och verkan hänger ihop; han talar om motsatta ”visioner”. Hans ena idealtyp är ”den obegränsade visionen”, som är övertygad om att människor är goda av naturen och samhällen kan blomma ut till perfektion bara de befrias från inskränkta vanor och traditioner. [T.ex. befrias från den inskränkta vanan och traditionen att inte onanera offentligt (min kommentar)]

Mot denna står ”den begränsade visionen”, som betonar ofullkomligheten hos individer och samhällen, som anser att människor snarare agerar utifrån belöningar och sanktioner än allmän välvilja och som tror mer på det handfasta och genomförbara än det grandiosa.

För dem som hör hemma i den obegränsade versionen står det ädla uppsåtet i centrum, för dem i den begränsade versionen handlar det om de praktiska följderna. Ska man hitta personer som kan knytas till de bägge alternativen kan man för den begränsade visionens del tala om konservativa som Burke, liberaler som Hayek och socialdemokrater av den reformistiska skolan.

[---]

Om man nu tror att människan inte bara är god utan också oändligt kapabel att forma samhället till det bästa, blir det, som Sowell skriver, ”antingen en intellektuell gåta eller ett moraliskt haveri”, att det finns personer som inte tycker likadant som man själv: ”Anklagelser om ond tro, gemenhet eller andra moraliska och intellektuella brister har varit mycket vanligare i den obegränsade visionens kritik av den begränsade visionen än vice versa.”

https://www.axess.se/magasin/default...9#.WmxMu-TFI2w

Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass

Leif GW Persson tillhör inte dem, som är anointed. I den andra boken i trilogin kommenterar Sowell den självgodhet, som vi ser hos svenska politiker och deras självgoda hov:

"The Vision of the Anointed: Self-Congratulation as a Basis for Social Policy"

Sowells trilogi är självfallet inte översatt till svenska.
Citera
2018-01-27, 12:14
Avstängd
sherms avatar
Stefan Löfvén har tillsammans med disneyminister Alice Bah Kuhnke skrivit ihop ett traktat som förklarar precis vad regeringen anser är viktigt idag. I dessa tider av massvåldtäkter mot svenska kvinnor är det förstås inget mindre än kampen mot "antisemitism" som äras med en rad eftergifter till den lilla judiska diasporan. Partsinlagan är precis så tendentiös och emotionell som man kan förvänta sig från den sorts universitetsutbildade kretiner som alster å dessa nötters vägnar. Jodå, det är den nationella högtidsdagen till förintelsemytens minne som nu firas med regnande skattemiljoner över mångfaldsgrupper, nya indoktrinetingskampanjer, instiftandet av särskilda hatbrottsgrupper vid polisen i Stockholm, Malmö och Göteborg. Och givetvis ska hela samhället med.

https://www.svd.se/nu-starker-vi-kam...h-antisemitism

Att förintelsemyten är extremt viktig för dessa människor att upprätthålla är närmast övertydligt. Det viktigaste för dem är förstås att vi okritiskt accepterar den mytologiska föreställningen som varande sann. Med en erinran om att tänka själv och ifrågasätta auktoriteter riskerar korthuset av lögner att falla in på sig självt. För egen del bestod indoktrineringen utöver möten med så kallade "överlevare" utav temadagar med visning av Schindlers list, ren fiktion som påstods skildra verkligheten om vad som hände osv. Det var inte fören många år senare som jag började ifrågasätta denna mytologiska föreställning och förstod hur pass illa den överensstämmer med verkligheten.
Citera
2018-01-27, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
"”Anklagelser om ond tro, gemenhet eller andra moraliska och intellektuella brister har varit mycket vanligare i den obegränsade visionens kritik av den begränsade visionen än vice versa.” "

"The Vision of the Anointed: Self-Congratulation as a Basis for Social Policy"

Sowells trilogi är självfallet inte översatt till svenska.

Det här är ett problem, helt klart. Det finns gott om moraliska och intellektuella brister i värdegrundssandlådan. Och konsekvenserna av allt detta framgår tydligare och tydligare för var dag som går.

De har ett litet korthus men ingen petar på det eftersom alla, inklusive den som anklagas, är så vana vid att den som ska anklagas för diverse saker är den som inte håller med dem.

Hakelius har en ny krönika apropå temat (så som jag läser det i varje fall): https://www.expressen.se/kronikorer/...ga-flygbikter/
Citat:
Nej, det jag försöker fånga är bara en stämning. En ton som finns i samtalen vid den övre medelklassens middagsbord, en ton som nu läcker ut på kultursidorna i form av ångestladdade flygbikter. Kombinationen av självbelåtenhet, aggressivitet, sentimentalitet och ett tålamod på upphällningen, är bekant. Världen blir bara en förlängning av de egna övertygelserna.

"Dekadans", tror jag termen brukar vara i efterhand.

Skickar Hakelius ut en varning till värdegrundens (vi får aldrig veta exakt vad den består av) tillbedjare här?
Citat:
Och så tänker jag på det som Marie Antoinette aldrig sade, när hon fick höra att folket inte hade bröd: "Låt dem äta bakelser!". Att hon aldrig sade det, spelar egentligen ingen roll, för det viktiga är skälet till att det överlevt i snart 250 år: det fångar den aningslöshet som föregick den franska revolutionen. Eller kanske snarare den självvalda isolering som med tiden blev så självklar att de där uppe inte ens förstod att de var sina tankemönsters fångar
Senast redigerad av experten10 2018-01-27 kl. 12:44.
Citera
2018-01-27, 12:53
Medlem
Citat:

[..]

Man baxnar över denna totala underkastelse under rådande politiska paradigm, det är typen som med frenesi hade förtjänat guldstjärna i boken varje dag som lägervakt i Nazi-Tyskland.
Nu är det knappast värsta området vid den där lekplatsen, det är det ”normala” Malmö. Det som fortfarande återstår av fredade zoner där invasionsstyrkan ännu inte nått in krymper allt mer.
Det skulle inte förvåna om vittnesmålet om hans barn var sann, men inte heller om det är en ”vit” lögn för att göra sig ”trovärdig” som den super-gode.

Times artikeln är i stort seriös journalistik om problemen som belyses ganska allsidigt, möjligen lite väl ”balanserat”. Typisk för seriös anglosaxisk journalistik, sådant som blivit unikt i svensk dito, där de nu som mest klarar av att skriva något svamligt osammanhängande på max 500–1000 ord.
Visst det är en ”tabloid” och gör förstås rubrik efter det konceptet, precis som kvällstidningar/tabloider alltid gjort löpsedlar för att sälja lösnummer och nu få klick.

Att det förekommit ”barn” med automatvapen i Malmö är ingen lögn, inte heller påstår Times att det är något man automatiskt stöter på i Malmö. Så ingen ”rättelse” behövs.
En genuint falsk och ohederlig kritik av Times artikeln från låtsasjournalisten Stefan Bergmark.

Times-artikeln är väl värd att läsa, förvisso måste man registrera sig för att läsa hela, men inte betala eller ange kort. Bara att ta en slask-epost och valfritt namn.

Teens roam streets with rifles as crime swamps Sweden
“The army may be called in to halt a gang surge in immigrant areas”
/…/
Citat:
Sweden is among the world’s safest, richest and best-run countries enjoying steady growth and rising employment. But it has been experiencing an unprecedented surge of gang shootings, bombings and sexual assaults.
Citat:
“We have really reached the bottom: people use machineguns and hand grenades — they want to kill,” said Zoran Markovic, the former chief of community policing in Rosengard.”
/…/
Markovic, a decorated officer, is the Swedish-born son of immigrants from Serbia. Rosengard’s new fortified police station was built after his locker room in the old building was peppered with bullets in a drive-by shooting.”
De har även diagram av BRÅ-statistik över olika anmälda brott 1950-2015, dvs ett berg som tornar upp sig och korrelerar med den ökande invandringen. Den nedgång som Bergmark hänvisar till är att det som stigit brant planar ut en del. Inga bönstjälkar växer ständigt, så inte heller statistikkurvor.
Citat:
“The crime surge is mainly confined to so-called “areas of social exclusion”, a code for neighbourhoods such as Rosengard that are predominantly populated by immigrants. They are not classic ghettos — the infrastructure and services are better than in areas of central London — but these communities are plagued by high crime rates and unemployment.”
Så de i Frankrike, UK m.fl. som har riktiga getton som är i miserabelt skick kan satsa hur många miljarder som helst för att förbättra den socioekonomiska situationen på bostäder och ekonomiskt bistånd för att kanske komma i närheten av den svenska nivån , men det kommer inte att hjälpa? Det funkar ju inte här. Hur mycket behöver den socioekonomiska situationen förbättras för att åtgärda detta? Guldpläterade skithus?

Men det har förstås inget som helst samband med invandringspolitiken de senaste dryga 30 åren:
https://imgur.com/ZnhXDyy
Senast redigerad av Efterdradd 2018-01-27 kl. 13:03.
Citera
2018-01-27, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon.Snowball
Essän är väldigt positiv till sin idé och jag vill fråga de som kan detta om bitcoin är en rimlig strategi för libertarianer eller neoreaktionära att förhindra bidragsdriven massinvandring. Problemet för idén i Sverige är såklart att skatten i Sverige baseras på inkomst snarare än på förmögenhet.
.......
Tillägg: Efter en stunds funderande kom jag på en stark invändning mot artikelns tes. Det är i dag skattefritt att äga guld. Man kan lika gärna köpa en guldtacka om man vill undvika förmögenhetsskatt.
Även om jag inte kan ett dugg om bitcoin så tar jag mig friheten att svara. Det är högst sannolikt att kryptovalutor kan vara ett populärt sätt för besuttna att gömma sina tillgångar undan beskattning, men jag ser inte riktigt kopplingen till "bidragsdriven massinvandring" som du skriver. De som är besuttna och propagerar för massinvandring ser nog snarare den som ett sätt att knäcka välfärdssamhället som baseras på hög beskattning.

Jag ser det faktiskt tvärtom: en större transparens av den mångkulturella elitens inkomster och tillgångar skulle avslöja den som hycklare. Jag är säker på att många mediala och politiska höjdare tar till alla medel att undkomma skatt. I och med att nu mångkulturens avigsidor kommer att rendera krav på högre beskattning, så kommer detta att avslöja många av godhetens "finaste" representanter som de hycklare de är.

Personligen anser jag annars att det är sunt att försöka minimera sin skatt, men det är en annan sak.

Till sist är jag själv också mer av en "goldbug" än en "kryptokille". Men det kan ju bero på att jag är en "oldfag" som är ett annat för tråden bekant begrepp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in