2017-07-30, 16:06
Medlem
wuuaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Vill lämna följande synpunkter angående ekonomiska incitament att flytta tillbaka till sin egna hemmiljö.

Först av allt vill jag framkasta vad jag anspråkslöst vill benämna Ottokars axiom - Det är omöjligt att fastställa varför migranterna som grupp kommer till Sverige. De är som det utrycks "här nu". Talar man med enskilda migranter så får man vitt skilda svar. Vissa är klassiska flyktingar. Andra ser sig som gästarbetare och planerar att resa hem. Andra har kommit för blondinerna. Vissa för att sprida islam, medan vissa vill utbilda sig till läkare. En del vill leva på bidrag, medan andra jobbar svart under asylprocessen etc. Listan är nog omöjlig att göra uttömmande.

Men - som nationalekonomerna konstaterat så svarar (nästan) alla människor på ekonomiska incitament. De flesta problem har en ekonomisk lösning om incitamenten är de korrekta. Just nu kastar vi pengar på ett här i Sverige olösligt problem. Låt oss som det föreslås här i tråden hitta rätt ekonomiska incitament för kretsloppsmigrationen.

- Att erbjuda socialbidrag eller andra typer av bidrag till personer som flyttar hem är enligt min uppfattning en farlig lösning. Det skapar ett reellt band till Sverige och ett långsiktigt åtagande för Svenskarna. Hur ska Sverige sen t.ex. hantera en begäran att få ta del av den svenska sjukvården om behov uppstår av kvalificerad sjukvård? Sedan tillkommer frågan om migranterna verkligen skulle hysa tillit till att bidragen framledes betalas ut till hemlandet. Så länge de stannar är de här och kan fortsätta trycka rätt PIN-kod i vite-mannens-skuld-bankomaten så kommer ju pengarna.

- Det är sannolikt ett mer effektivt incitament för kretsloppsmigranterna att erbjuda en större klumpsumma. Den summa som nu erbjuds om några tiotusentals kronor är tydligen inte alls tillräckligt motiverande. Vad jag tänker mig är en klumpsumma -att utbetalas i hemlandet- motsvarande den totala kostnaden för vistelse i Sverige under ett år. Det kommer att göra migranterna till förmögna eller i vart fall välbärgade personer i hemlandet vilket bör vara ett starkt incitament för frivillig hemresa. Jag kan inte heller se något moraliskt fel i att erbjuda migranterna en möjlighet att frivilligt bli förmögna samtidigt som de kan betala tillbaka ev. skulder till smugglare och sedan leva gott i hemlandet under många år. En klassisk pareto optimal situation.

Tyvärr kommer det här alternativet att göra det svårt för Sverige att i framtiden ta emot migranter eftersom pull-effekterna i hemländerna naturligtvis blir förstärkta.

Påminner om den så kallade Romutredningen (SOU) där det gjordes uppskattningen att en rom i utanförskap från vaggan till graven kostar ca 14 miljoner kr. Totalnotan för en permanent arbetslös somalier som man måste bygga bostad för med svensk standard blir nog lika hög som för en rom även om somaliern kommer "mitt i livet".

Erbjud dem ca 200 000 kr var och enkel biljett till hemlandet. Medelinkomsten i Somalia per år är som högst 3-4 000 kr. De blir rika och vi blir mindre fattiga. Win-win som man säger i affärssammanhang

Helt rätt. De senaste åren har präglats av starka incitament att ta sig till Sverige och svaga incitament för att stanna i hemlandet. Det är detta förhållanden som måste reverseras. Det har redan inletts. Tillfälliga uppehållstillstånd, ålderstester, skärpt anhöriginvandring bidrar till detta. Nu måste vi ta ytterligare steg. Skära ned asylinvandring och anhöriginvandring till ett minimum. Många tar sig hit i hopp om att ta med sig hela släkten. Går inte detta då faller planerna ihop.

Sedan måste vi skära i de bidragssystem som finns. Mindre pengar och andra förmåner i Sverige. Andra förmåner är t.ex. sådant som tillgång till medborgarskap som är stor lockelse för många. Andra viktiga åtgärder är att täppa till möjligheterna att leva illegalt. Gör det olagligt för kommuner att ge bidrag till papperslösa. Avskaffa MÖK med MP från 2011.

I korthet, avskaffa de Pull-faktorer som gör Sverige ett attraktivt land för migranter som inte är självförsörjande.

Steg nummer två är helt enkelt att sänka tröskeln för att återmigrera. Detta styrs ju delvis av sådant som tillståndet i hemlandet där jag tror att Sverige har små möjligheter att påverka. Men betänk att Syrien börjar stabiliseras, Assad håller på att vinna och Trump har dragit in USA:s stöd till rebellerna. Vapenvila har nåtts i delar av landet.

I Irak håller IS på att krossas totalt. Till Libyen skickar man nu stöd från EU för att hindra människor att migrera till Europa. I Afghanistan rör det sig inte ens om ett regelrätt krig och i länder som Eritrea och Somalia är det knappast frågan om verkliga asylskäl pga krig.

Om Sverige går in med kraftiga insatser för att möjliggöra återvandring, då tror jag att det kommer få effekter. I Nederländerna har över 30 000 tackat ja till återvändarbidrag som ändå är långt mindre än de som vi i tråden har nämnt. Nederländerna har också tagit emot betydligt färre än Sverige vilket innebär att antalet potentiella återvändare är betydligt färre.

Tror vi är relativt långt ifrån en sådan här lösning politiskt men det var samtidigt inte speciellt längesen sedan vi var långt ifrån en åtstramning av migrationspolitiken och det kändes som att Sverige alltid skulle ha den "generösa" öppna migrationspolitiken som försatt oss i denna situation.

Tiderna förändras och politiken förändras. Europa har varit med om betydligt värre hot historiskt. Med rätt vilja och tålamod är detta en baggis.
Citera
2017-07-30, 16:26
Medlem
rough-justices avatar
Sanningen är väl den att nyliberalernas lösningar på kompetensregnet kan vändas emot dom? Och därmed runda nyliberalerna och vänsterliberalerna genom att sockra erbjudandet om kretsloppsmigration för alla flyktingfamiljer som har kommit hit de senaste årtiondena.

Enkla jobb för lågutbildade invandrare handlar ju i praktiken om arbetstillfällen som skoputsare, packa varor på Willys och Lidl eller hålla trottoarer rena från fimpar och annat skräp. Det är den faktiska kompetensnivå som har regnat över Sverige de senaste årtiondena.

Kan kretsloppsmigration säljas in hos flyktingfamiljen som ett alternativ till att jobba häcken av sig som skoputsare nio månader om året i ett sibiriskt kallt Sverige. Ja, då tror jag halva slaget är vunnet.

Sen är det ju på det viset att människosmugglarna och valutahandlare såsom George Soros har tutat i migranterna sagor om det förlovade landet Sverige där mannagryn faller ned från himlen. Många asylsökande och flyktingar har nog fattat att de blev lurade på konfekten. Så det gäller också att sockra erbjudandet om återvändande så de inte känner att de blir lurade en gång till.

Här kan media spela en viktig roll. Att driva propagandaapparaten så att hela samhället ställs om till kretsloppsmigration. Men för att nå dit behövs förstås lagstiftning som reglerar det monopol som familjen Bonnier har skaffat sig på den svenska mediemarknaden genom att vifta med antisemitkortet så fort någon har vågat mopsa sig.
Citera
2017-07-30, 16:28
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jketzetera
Jag undrar faktiskt hur du tänkte när du menar att man i Sverige ska ha sämre levnadsvillkor för människor untanför samhället än i vissa platser i Afrika och Mellanöstern?
...
Om jag får fråga, så varifrån kommer denna enorma tillväxt att komma?
...
Du menar således att byråkratiska EU skall lyckas generera en massiv i tillväxt i Afrika (som saknar såväl industrikapital såväl som humankapital) i mycket högre utsträckning än vad vinstmaximerande västbolag (som har möjlighet att göra affärer med nuvarande regimer) kunnat göra?
Här: arbetsläger. Ja jag skrev också att det är en politisk utmaning.
..
Afrikas ekonomi växer nu ganska bra. Det är nästa Asien. Men i ett tidigt skede.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Afrikas_ekonomi
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/r...tiger-i-afrika

Edit:
Citat:
Det är svårt att hitta något exempel i världen där utvecklingen har gått så fort som i Afrika. Trots det domineras den svenska mediebilden fortfarande av en kontinent full av konflikter, fattigdom och katastrofer. – Många afrikaner är oerhört trötta på den ensidiga rapportering som media lyfter fram, sade Erika Bjerström, journalist och utrikeskorrespondent på SVT, på seminariet Afrika – framtidens kontinent.
http://www.omvarlden.se/varlden/Brie...den-av-Afrika/
Senast redigerad av longbow4y 2017-07-30 kl. 16:39.
Citera
2017-07-30, 16:30
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Om man tänker sig ett system där långvarigt bidragsberoende BARA skattefinansieras utom rikets gränser, i de nykoloniala "urbaniseringshubbar" longbow4y skisserar - vad händer då?

NEJ. Inte bidrag!!!
Investeringar. För att tjäna pengar. Precis som kineserna gör idag. Det är skillnaden som gör skillnaden.
Citera
2017-07-30, 17:38
Medlem
fasligts avatar
Här ytterligare exempel på hur totalt urspårat asylgeschäftet är, denna gång från den kristna tidningen Världen Idag.
Citat:
"IS-flaggor finns på svenska asylboenden"
Att personal på ett HVB-hem i Hörby försökt radikalisera flyktingar är inte överraskande. Det menar Merzek Botros, arabisk pastor i Stockholm, som länge varnat för utvecklingen. – På olika asylboenden i landet har jag bland annat sett ISIS-flaggan, säger han.

Detta i sig vittnar om det totala haveriet där fria radikaler har i det närmaste obegränsad tillgång till förnybar rekryteringsbas för sina islamiseringssträvanden. Islamvänner torde vara de som främst rekryteras för tjänstgöring på dessa islamistkuvöser. Vilka andra skulle känna sig välkomna till asylindustrins många arbetsplatser. En inte alltför vågad gissning är att sk nyanlända ofta får sina första jobb i verksamheter som ploppat upp genom det asylindustriella komplexet. De sk nyanlända består alltså huvudsakligen av den månghövdade grupp vi inte i någon faktisk mening vet vilka de är. Uppemot 90 % av dagens sk nyanlända har dykt upp i vårt land utan identitetshandlingar och påstått sig vara någon vars bakgrund undandrar sig vidimering. Nu har vi dessa oidentifierade personer till att introducera nya asylaspiranter till the swedish way of living. Känns så där.

Citat:
Händelsen är måhända unik, men Merzek Botros är ändå inte förvånad. I egenskap av själasörjare och pastor har han ofta besökt asylboenden och där, med egna ögon, sett uttryck för ren islamism. Han har också fått höra vittnesberättelser från asylsökande. Både IS-flaggor och hög IS-musik finns bland de iakttagelser som gjorts.

En aktuell rapport från Open Doors nyligen slog också fast att hot och trakasserier mot muslimer som blivit kristna förekommer regelmässigt på landets asylboenden.

– Jag har hjälpt många med polisanmälan när de konverterat från islam till kristen tro. Detta efter att de blivit trakasserade och hotade av islamister på asylboenden. Dessa vill inte ha med kristna att göra, säger Merzek Botros.

Får de här personerna hjälp av personalen på boendena? Nej, inte vad det verkar. Och varför skulle de få det om personalen består av i värsta fall islamister och i bästa fall av muslimister?
Citat:
– Jag möter flyktingar som har klagat på hur de blir bemötta av andra flyktingar på olika asylboenden. Det enda de fått höra är att de ska gå till polisen och göra anmälan. Efter polisanmälan har de kommit tillbaka till samma boende och då blir det krig mellan olika personer, säger Botros som menar att många därför har tvingats lämna sina asylboenden.

Sedan kommer en häpnadsväckande detalj om hur det kan gå till med den samtida tillämpningen av asylrätten.
Citat:
Som exempel nämner han en man och hans hustru som konverterade från islam och blev frälsta.

– De bodde i Huddinge, berättar Merzek Botros. När de blev kristna tog mannens fru av sig slöjan. Då hotade man och sa att man skulle slakta henne. Paret sökte då och fick asyl i Tyskland.
http://www.varldenidag.se/nyheter/is...BGW7XZRkxT5kw/

Antingen kan Huddingebor söka, och tillerkännas, asyl i Tyskland eller så är hela systemet försatt i fritt fall där det är möjligt för missbelåtna asylsökare att helt enkelt byta ut processorstat under processens gång. Mest troligt är det dock ett flagrant exempel på hur utbrett systemet med multipla och alternativa identiteter bland de, huvudsakligen, muslimska asylpretendenterna är. funkar inte den ena görs ett nytt försök med en annan.
Senast redigerad av fasligt 2017-07-30 kl. 17:50.
Citera
2017-07-30, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
NEJ. Inte bidrag!!!
Investeringar. För att tjäna pengar. Precis som kineserna gör idag. Det är skillnaden som gör skillnaden.

Jag har inte fasta fakta på fötterna för detta påstående, men jag vill ändå föra in i debatten om jobbskapande åtgärder för återvändare att - merparten av migranterna har nog redan en plats i sitt hemland som bokstavligt talat är hemma för dem. De har ett sammanhang, en familj, en släkt/klan och någonstans att bo när de väl återvänder som kretsloppsmigranter.

Utesluter inte att ekonomiska frizoner och arbetstillfällen kan hjälpa många. Men de flesta som ska resa hem har nog en plats där de har nära och kära som väntar. Kan de lyfta hela familjen/släktens välstånd genom att finansiera köpet av 200 getter, hemgift för systrar eller återuppbyggnaden av ett förstört hem kommer de att välkomnas som hjältar när de väl kommer hem.

Här i Sverige kommer de som Tino S hävdar att bli en belastning under generationer. Väl hemma kan de blir en tillgång för familjen och samhället. Kretsloppsmigration är ett humanitärt imperativ. Många i tråden vill förstöra den vitala Sverigebilden utomlands. Jag kräver istället att vi fullföljer vår roll som humanitär supermakt!
Senast redigerad av Ottokar 2017-07-30 kl. 18:31. Anledning: tillägg i texten.
Citera
2017-07-30, 20:15
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Många i tråden vill förstöra den vitala Sverigebilden utomlands. Jag kräver istället att vi fullföljer vår roll som humanitär supermakt!
Precis. Bejaka hoppet om oändlig godhet.
Den svenska modellen på export. En humanitär stormakt som exporterar den svenska modellen med staten och kapitalet i symbios.

Alla får sitt.
Och man kan dessutom både bejaka Sverigebilden och tjäna en slant på detta.
Den som inte är med har inte rätt värdegrund och lida pin i sociala medier.

Låt oss exportera mångkulturen. Låt oss exportera svenska värderingar, kunskap och "Svensk" kapitalism. Om vi tittar i backspegeln så är det väl Sverige som byggt upp stora delar av Gran Canaria och Mallorca? Det kan vi göra igen.
Citera
2017-07-30, 20:38
Medlem
orrtupps avatar
Personligen tror jag inte att det krävs så mycket för att vända på strömmarna.
Här några åtgärder.

1: I princip totalstopp av flyktingmottagandet. Detta steg skulle vara enkelt, man skulle bara behöva följa flyktingkonventionens regler till punkt och pricka, vill man ta till storsläggan kunde man bara hänvisa till vår tidigare av alla så omskrutna "generositet" och säga att det inte är så konstigt att vi inte klarar mer.

2. Samma sak med anhöriginvandringen, även där är det enkelt, bara att följa reglerna om försörjningskrav, helt enkelt att den som vill ha hit anhöriga måste ha ett vitt jobb med tillräckligt hög lön för att de anhöriga inte ska ligga samhället till last. Detta skulle innebära närapå tvärstopp i anhöriginvandringen.

Bara utsikten att fler landsmän inte kommer att komma till Sverige skulle få många att börja fundera på att flytta hem.

3: Omedelbar och villkorslös utvisning vid alla typer av brott begångna av icke medborgare.

4: Slutdaltat med alla kriminella, att bränna bilar och kasta sten mm skall bestraffas hårt och betraktas som ett hot mot demokratin

5: Drastiskt minskade bidrag för ickemedborgare, kuponger istället för kontanter, att kunna skicka pengar till hemlandet måste omöjliggöras, dessutom måste bidrag villkoras till arbete.

6: SFI och liknande betalda kravlösa utbildningar måste bort, de som har kommit hit ska arbeta, vill de utbilda sig ska det ske på fritiden, även hemspråksundervisningen skall bort.

Bara dessa åtgärder skulle enligt min mening få många att ta steget och flytta hem till släkten.

7: Totalstopp av bidrag till etniska, religiösa och kulturella föreningar, enkelt att motivera, dessa föreningar motverkar "integrering".

8: Totalstopp för alla former av särbehandling, nolltolerans mot alla former av könsdiskriminering, slöjkrav, månggifte, könsstympning mm. T.O.T.A.L.S.T.O.P.P!

Det skulle verkligen bli droppen för stora grupper som inte längre skulle stå ut i detta kalla och mörka helvete. Insikten att Sverige aldrig kommer att bli som det land de lämnade och insikten att de kommer att tvingas att bli Svenskar kommer att bli det som avgör saken!

Sedan skulle man också bjuda på ett generöst återvändandebidrag (mot fingeravtryck och andra tester) kanske kombinerat med någon typ av "bistånd" till mottagarlandet.

Denna kombination av åtgärder skulle göra Sverige till ett ganska ointressant land att bo i för just dom personer vi behöver minst av.

De som skulle välja att stanna är de skötsamma och anpassningsvilliga, alltså de som kan bidra till samhället.

Det bästa är att inga av dessa åtgärder skulle möta kritik av vanliga medborgare eller av andra nationer, vi skulle bara bli normala.
Senast redigerad av orrtupp 2017-07-30 kl. 20:47.
Citera
2017-07-30, 22:47
Medlem
fasligts avatar
Mer om rötan i asylindustrin och om vådan i att förlita sig på främlingar av oklart ursprung och med dunkel agenda. Och som bonus en flash om hur afghanska universitetsstuderande, dvs framtidshoppet, bränner kristna kors tillsammans med israeliska och amerikanska flaggor i protest mot Israel. Det kristna korset är för säkerhets skull - för att riktigt understryka att det är fråga om utomordentlig skändning får man anta - vänt upp och ner.
Citat:
Är du kristen skall du dö
...
Som juridiskt ombud och offentligt biträde i asyl- och migrationsärenden har jag träffat många asylsökande och företrätt människor som konverterat och sökt asyl i Sverige. Vissa av dem har fängslats, misshandlats och torterats i sitt hemland på grund av sin kristna tro och fått höra orden: ”är du kristen skall du dö”. I vissa fall har asylsökanden en stark oro för att den tolk som skall översätta hela deras livsberättelse till Migrationsverket i själva verket istället rapporterar dem till myndigheter i det land de flytt ifrån. Migrationsverket har varit oförstående till detta och bedyrat att ”alla tolkar är opartiska och neutrala” och nekat kristna konvertiter att anlita en kristen tolk istället för den tolk som verket utsett. Open Doors rapport visar emellertid att tolkar inte varit neutrala i sin yrkesutövning utan faktiskt ägnat sig åt förföljelse, vilket förstås är mycket allvarligt.
...
I flera av de ärenden där jag och mina kollegor varit juridiska ombud för konvertiter, har Migrationsverket ställt ingående och komplicerade frågor om kristen teologi till sökanden som nyligen konverterat, dessutom har de av verket anlitade tolkarna översatt centrala begrepp helt felaktigt. I ett fall översattes exempelvis dop till dopning och i ett annat fall översattes evangelisation till benådning och frälsning till frestelse. Dessa exempel visar att de av Migrationsverket anlitade tolkarna uppvisar en enorm okunskap kring kristen terminologi, som kan få förödande konsekvenser för den enskilda sökande i ett konverteringsärende.
http://www.varldenidag.se/ledare/ar-...Sk6bxED1kDNYw/

Vi har ingen aning om vilka dessa tolkar egentligen är, vad de har för avsikt med sin vistelse i vårt land eller hur de väljer att översätta vad som sägs. Tolkar har otillständig makt över samhällsutvecklingen.
Citera
2017-07-30, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Men detta är inte fråga om ett retoriskt knep, detta är totaliteten i en helgjuten, oantastlig nationalism för framtiden. Svenska folket är ett folk som alla andra, punkt. Ett litet folk som varken är en härskarras eller någons tjänare - ett folk med fulla rättigheter och utan särskilda skyldigheter. Ett folk med samma rätt att inte ifrågasättas eller "problematiseras" som kurder eller judar, med samma rätt till företräde i sitt land som letter eller tibetaner. Med samma skyddvärde och rätt till trygghet och kontinuitet.

Det tog några år, men nu har den gamle Pelle Blohm tjuvläst tråden (hej Pelle) och skrivit av sig i Nerikes Allehanda.

Det är inga djupa tankar som den gamle fotbollsspelaren förmedlar om nationalism, men det som är intressant är att han tagit till sig både insikterna om att landet och folket är som alla andra, och också att vi fortfarande tror att vi är den humanitära stormakten. Ett nobelt land, med Pelles ord.

En sådan här krönika planterar memen om "som alla andra" i en helt annan läsekrets än den här tråden och kan förstås länkas vidare på sociala medier utan risk för rasiststämpel.

Citat:
Pelle Blohm: Sverige – en nation som alla andra
I planet hem köper jag DN för 3 Euro med Stefan Löfven på hela första sidan och läser texter med spekulationer som på mobilen under morgonen redan vecklats ut till svar. Sverige, Sverige, Sverige. Så har vi till slut blivit precis som många andra nationer. Men fortfarande tror vi att vi är något större, högre och nobelt land. Att styra ihop majoritetsregeringar av gamla dominanta partiers spillror och ett nytt som enbart moderaterna vill ta i än så länge. Antar att nya tider är här.
http://www.na.se/orebro-lan/orebro/p...som-alla-andra
Citera
2017-07-30, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ferenc-Ferdinand
Jag lanserar härmed ett begrepp som, då det semantisk anknyter till den senaste decenniets nyordsfäbless, torde vara gångbart (nyanländ, ensamkommande och nu, "återvändande"):

"Återvändandesamordare"

"Kommunen tar sitt ansvar, och har nu tillsatt tre återvändandesamordnare"

Jag tycker att ordet "hem" är bättre, mer positivt laddat. "Åter" kan t ex associeras med "återvändsgränd" eller "återtåg".

Hemvändare eller hemresande eller något sådant
Citera
2017-07-30, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Personligen tror jag inte att det krävs så mycket för att vända på strömmarna.
Här några åtgärder. [---]

2. Samma sak med anhöriginvandringen, även där är det enkelt, bara att följa reglerna om försörjningskrav, helt enkelt att den som vill ha hit anhöriga måste ha ett vitt jobb med tillräckligt hög lön för att de anhöriga inte ska ligga samhället till last. Detta skulle innebära närapå tvärstopp i anhöriginvandringen.
.[---]

Jag tycker att det är ännu viktigare att den eller de anhöriga kan väntas kunna försörja sig själv eller själva.

Det svenska samhället är numera helt baserat på att två vuxna sammanboende ska arbeta båda två. Om bara en kan arbeta blir inkomsten så låg att samhället går in med bidrag: bostadsbidrag, försörjningsstöd (socialbidrag) samt t ex reducerad förskoleavgift. Paret blir en förlustaffär för svenskarna.

Det råder en märklig inkonsekvens i PK-läran när det gäller familjer. Å ena sidan är ett äktenskap så viktigt att Sverige till varje pris måste återförena familjer som har splittrats (och det gäller även om man splittrat sig frivilligt och en part åkt i förväg). Och att även nybildade familjer är berättigade till anhöriginvandring.

Å andra sidan predikar PK vikten av att båda parter i ett äktenskap ska vara självständiga individer, ha en egen inkomst och att man kan skilja sig även om den andra parten inte vill.

Det är otroligt lätt att både ingå och upplösa ett äktenskap i Sverige. Om man vill skiljas skickar man bara in en blankett till Tingsrätten. Det räcker med att ena parten vill skiljas och hon eller han kan skicka in blanketten utan den andra partens godkännande eller t o m kännedom. Om man inte har gemensamma barn under 16 år är skilsmässan klar direkt, om man har sådana barn har ,man en betänketid på sex månader.

Sedan är man fri från precis alla band, utom eventuellt underhållsstöd till barn tills de blir 18 år och myndiga, eller 20 år om de går i gymnasium. Man har inga som helst ekonomiska skyldigheter mot varandra. Om en part inte kan försörja sig själv träder samhället in.

Så om t ex en somalisk man som uppfyller försörjningskravet tar hit en analfabetisk fru och de skiljer sig - det är som nämnts otroligt lätt att göra - och frun inte kan få något jobb så är det som vanligt det svenska samhället som får försörja henne. Därför måste vi kräva att en anhörig ska ha en rimlig chans att kunna försörja sig för att få komma hit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in